notatki.doc

(515 KB) Pobierz
Higiena i epidemiologia

 

                                                                                              Notatki Ewy Nalewajko

                                                                                            Studentki Wydziału Lekarsko-Dentystycznego

                                                                                                    Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

 

 

            

 

          

       

       

 

 

 

             HIGIENA  I  EPIDEMIOLOGIA   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

 

                                                            Łódź 2004/2005

                                                         ĆWICZENIE 1

       TEMAT :  Udział lekarza stomatologa w edukacji prozdrowotnej.

 

 

       WHO – 1946 r.   ZDROWIE – jest pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego

                                                      dobrostanu człowieka a nie tylko brakiem choroby

                                                      lub kalectwa. Tak scharakteryzowane zdrowie jest

                                                      kontinium cech pozytywnych i negatywnych.

 

       Europejskie biuro WHO – 1984 r.

              „ Zdrowie to wartość dzięki, której jednostka lub grupa z jednej strony może

                realizować swoje aspiracje i potrzebę satysfakcji z drugiej strony zmieniać

                się lub radzić sobie ze środowiskiem”.

 

              „ Zdrowie jest warunkiem umożliwiającym człowiekowi odpowiednią jakość

                życia i czerpanie z niego satysfakcji”.

                Zdrowie uznaje się za cel, wartość a nie za stan. Wartość tę można zdobywać

                i doskonalić. Człowiek ma prawo do zdrowia i jego promowania.

               

                Zdrowie pozytywne – związane z pełnia cieszenia się zdrowiem i realizacją życia.

               Zdrowie negatywne – związane z chorobowością, urazami, wypadkami „

Mandala zdrowia”     Sfera nauk społecznych                                        

 

                             Sfera nauk przyrodniczych

                              

   Determinanty zdrowia wg. WHO

 

1.       Utrzymanie kondycji psychicznej stosowanej do wieku i płci.

2.     Możliwość pełnego korzystania z praw i swobód obywatelskich.

3.     Uzyskanie odpowiedniego wykształcenia, zatrudnienia, odpowiednich warunków pracy.

4.     Posiadanie dobrych warunków mieszkaniowych.

5.     Możliwość odpowiedniego zaopatrzenia w żywność i realizacja odpowiedniego sposobu

wyżywienia.

6.     Posiadanie poczucia bezpieczeństwa.

7.     Posiadanie możliwości oszczędzania.

8.     Możliwość komunikacji i łączności z innymi ludźmi, miłości, przyjaźni.

9.     Możliwości regeneracji sił, wypoczynku i rozrywki.

10.  Dostępność do odpowiedniej odzieży.

 

            Determinanty zdrowia

             ( poziom środowiska )   

  -  czynniki polityczne ( wojna, totalitaryzm )

  -  ekonomiczne

  -  warunki mieszkaniowe

  -  dostęp do oświaty

  -  dostęp do żywności i wody

  -  odtwarzalność zasobów

  -  równowaga systemu ekologicznego

  -  równość społeczna

 

   PROMOCJA ZDROWIA ( WHO – 1993 r. )

  To działanie społeczne i polityczne na poziomie indywidualnym i zbiorowym, których

  celem jest podniesienie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, krzewienie zdrowego

  stylu życia i tworzenie warunków sprzyjających zdrowiu.  

 

     Wyróżnia się 4 poziomy promocji zdrowia :

1.       poziom środowiskowy – środowisko pracy i życia ( „Zdrowe miasto”, „Zdrowy dom” )

2.     poziom społeczny – oddziaływanie na struktury społeczne promowane prozdrowotnych

                                   zachowań społecznych ( np. działania antynałogowe )

3.     poziom organizacyjny – instytucja jako ośrodek promujący zdrowy styl życia

                                          ( zdrowy szkoła, zdrowy szpital )

4.     poziom indywidualny

 

                       ZASADY I STRATEGIA PROMOCJI ZDROWIA

      Promocja zdrowia

              *  skupia się na wszystkich grupach populacyjnych a nie tylko ludności

                  zagrożonej określoną chorobą.

              *  oddziałuje na uwarunkowania i podstawowe czynniki zwiększające potencjał

                  zdrowotny.

              *  łączy różne, ale uzupełniające się metody skierowane przeciwko zagrożeniu

                  zdrowia w tym: komunikowanie się, edukację, legislację, zmiany organizacyjne itp.

              *  jest społecznym i politycznym przedsięwzięciem a nie tylko sprawą służb

                  medycznych

              *  wspomaga mechanizmy aktywnego uczestnictwa jednostki i społeczności

                  w podejmowaniu działań na rzecz doskonalenia zdrowia

 

        CELE PROMOCJI ZDROWIA

 

1.       Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności ( kobiety 80 r. ż.,



          mężczyźni 69 r.ż.;        choroby ukł. krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, zatrucia )

2.     Redukcja czynników ryzyka

3.     Zmniejszenie absencji chorobowej

4.     Obniżenie kosztów opieki zdrowotnej

5.     Wzrost wiedzy społeczeństwa o czynnikach wpływających na zdrowie

6.     Lepsze standardy organizacyjne

 

 

       MODELE EDUKACJI ZDROWOTNEJ W PROMOCJI ZDROWIA

 

1.       Model edukacji przyjmujący za swój główny cel zapobieganie określonym

jednostkom chorobowym. Działania skierowane na grupy czynników ryzyka

związanych z poszczególnymi jednostkami chorobowymi.

2.     Model zorientowany na zdrowie rozumiane w ujęciu holistycznym – 

          biopsychospołecznym.

          Główny akcent położony nie na chorobę i czynniki ryzyka, ale na ludzi i miejsca, które

          Powinny stać się przedmiotem oddziaływania edukacyjnego.

 

                                    ĆWICZENIE 2

  TEMAT :  Stan zdrowotny uzębienia polskiego społeczeństwa – skuteczność systemu.

 

       dmft – wskaźnik ustanowiony dla próchnicy, usuniętych zębów, wypełnionych

                  ( stands for „ decayed, missing and filled teeth” )

 

      PODSTAWOWE WSKAŹNIKI ILOSCIOWE STOSOWANE DO POMIARU STANU

      ZDROWOTNEGO JAMY USTNEJ :

 

       PUWZ, puwz  - liczba zębów stałych/ mlecznych dotkniętych próchnicą, wypełnionych

                               i usuniętych z powodu próchnicy

       PUWP, pup  - liczba powierzchni zębów dotkniętych próchnicą i jej skutkami

 

       W/P+W   - wskaźnik intensywności leczenia /  stosunek zębów wyleczonych do

                        wymagających  leczenia

        P/Pw       - wskaźnik próchnicy wtórnej

        PI           - wskaźnik przyzębia

        CI           - wskaźnik kamienia nazębnego

        CPITN    - zagregowany wskaźnik potrzeb leczniczych przyzębia

        DAI        - wskaźnik estetyczny

        W/P+U    - wskaźnik efektywności leczenia (do oceny pracy indywidualnego stomatologa)

 

 

    DYNAMIKĘ PRÓCHNICY OCENIA

 

                  P – to średnia liczba zębów objętych próchnicą czynną lub wtórną

         U – to średnia liczba zębów usuniętych

         W- to średnia liczba zębów wypełnionych

 

                     PUW =  P + U + W

 

           Przedziały wiekowe, w których wykonuje się badania epidemiologiczne:

             * 6 lat

             * 12 lat – najważniejszy, symptomatyczny dla całej populacji (praktycznie stałe

                            uzębienie)

             * 18 lat

             * 35 – 44 lata

             * 65 – 74 lata

 

     Intensywność próchnicy zębów mierzona średnią liczbą zębów dotkniętych próchnicą

     i/lub jej skutkami puw + PUW wśród 5 – 7 letnich dzieci

     

        Irlandia 0,9

       Włochy   1,4

      Francja   1,7

       Polska     5,4

       Łotwa     5,8

       Czechy

       Słowacja

       Rumunia 

 

                12 letnie dzieci

  

       Holandia  0,9

       Irlandia   1,4

       Polska      4,4

       Łotwa      7,7

 

      

    Wskaźnik PUW jest najniższy w krajach rozwiniętych < wysoko rozwiniętych.

        *  kraje rozwinięte

        *  kraje rozwijające się (np. Afryka)

        *  kraje wzbudzone – Polska

 

     W Japonii spożycie cukru od 0,5 kg na osobę na rok – wzrosło do 20 kg – PUW wzrosło,

     ale nie tak drastycznie.

 

       SKUTECZNOŚĆ ( definicja ) = stopień osiągalności celu ( zdrowotnego )

 

                              CELE ZDROWOTNE ( WHO – 2000 rok )

1.       50% 6 – letnich dzieci wolnych od próchnicy

2.     Wartość wskaźnika PUW nie większa niż 3 w grupie 12 – letnich uczniów

3.     85% 18 – latków winno posiadać własne pełne uzębienie

4.     Redukcja o 50% bezzębia w grupie 35 – 44 lata ( podstawa 1982 r. )

5.     Redukcja o 25% bezzębia w grupie 65 – 74 lata ( kontakt zwarciowy 20 zębów )

 

     Wdrożenie ogólnokrajowego epidemiologicznego monitoringu stanu zdrowotnego

     i jego uwarunkowań.

     Skuteczność opieki stomatologicznej w Polsce – 6 letnie dzieci 24,1%

                                            kraje skandynawskie – 6 letnie dzieci  140%

                                            

                                                               w Polsce – 12 letnie dzieci 47%

                                            kraje skandynawskie – 12 letnie dzieci 180%

 

                                                               w Polsce – 18 latki 72%

                                            kraje skandynawskie – 18 latki 140%

 

                                                               w Polsce – 65 – 74 latki zachowane funkcje żucia

                                                                               70,1%

                                            Kraje skandynawskie – 65 – 74 latki zachowane funkcje żucia

                                                                               96%

     

              Monitoring 100% w Polsce

                               100% w krajach skandynawskich

 

       Wskaźnik leczenia próchnicy  ( W/P+W )

             *  duże miasto  -  0,37

             *  małe miasto  -  0,27

             *  wieś             -  0,12

   

    W krajach rozwiniętych wartość wskaźnika leczenia w przybliżeniu wynosi ok. 0,80.

      Zawód i wykształcenie matki i ojca spektakularnie wpływa na stan uzębienia dziecka.

    

     Stan zdrowia jamy ustnej zależy od :

        *  stylu życia – 35% (wzorce zachowań)

        *  uwarunkowania środowiskowe – 35% (społeczne, polityczne, ekonomiczne, naturalne)

        *  uwarunkowania osobnicze – 15%

        *  system opieki zdrowotnej – 15%

 

      Pasty dla dzieci :

          250 ppm ( pars per milion ) F – dla dzieci od 3 do 6 roku życia

          500 – 1000 ppm F – dzieci powyżej 6 roku życia

          W wodzie znajduje się od 0,5 – 1 ppm F

          Fluorkowanie egzogenne – tabletki, płukanki, pasty

          Fluorkowanie endogenne – woda fluorkowana, piec...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin