Zapomnij o wszystkim czego cię nauczyli - wszystko zaczęło się od Pierwszej. Z tej Esencji kreacji płynie cała materia, Życie, prawa i idee.
Poczuj ziemię; poczuj jak pulsuje krwią smoka którego skrzydła przesłaniają niebo i którego szpony sięgają ku piekielnym otchłaniom. Poczuj jak twój puls miesza się z pulsem ziemi; sięgnij ku niemu wszystkimi swymi zmysłami. Możesz chwycić to na co nie ma słów? Czy rozumiesz że żadna Sztuka nie jest pełną bez połączenia z Esencją, Esencją z której wszyscy przychodzimy?
Jeśli nie, to lepiej opuść mój gaj; nie mamy o czym dyskutować. Jeśli tak, to zostań na chwilę i
zaśpiewaj ze mną w rytm serca smoka.
Pierwsza
· Eteryczne Zmysły
·· Tkanie Idyllicznej Siły Napełnianie Wzorca
··· Kierowanie Kwintesencji
···· Wypędzenie Wewnętrznej Energii
····· Zmiana Przepływu
Specjalizacje: Kierowanie, Percepcja, Wypełnianie Wzorców, Wysysanie Wzorców
Pierwsza jest studium Kwintesencji, prawdziwej Piątej Esencji, wywyższonej ponad wszystkie Cztery żywioły zachodniej magyi Hermetycznej. Kult Ekstazy mówi o niej jako o Mani, Perle Lotosu, jednej z pięciu hinduskich Tattwas, znanej także jako Akasha, Czarne Jajo, Źródło Wszechrzeczy. O Kwintesencji mówi się także jako o Eterze lub Idyllicznej Sile, przenikającej cały materiał rzeczywistości, Pierwszej Esencji, Pierwszej.
Niezależnie jednak od swego nazewnictwa i zliczania, Pierwsza jest najczystszym surowcem
Prawdziwej Magyi. Istnieje wszędzie, wszystkie rzeczy właśnie z niej są uczynione, choć z niektórymi jej źródłami jest łatwiej pracować niż z innymi. Najłatwiej dostępną dla maga formą czystej magyi jest Kwintesencja zgromadzona w jego Avatarze lub skrystalizowana w Haustach. Bardziej niebezpieczną w użyciu, lecz nie mniej skuteczną, jest Kwintesencja podtrzymująca Wzorce życia każdej istoty, symbolizowana przez Verbeny jako krew i kradziona przez wampiry. Najtrudniejszym do wykorzystania źródłem Kwintesencji jest ta, która kształtuje Wzorce kreacji, choć Mistrz Pierwszej może swobodnie korzystać i z tego źródła.
Pierwsza jest tranzytowym mostem między Sferami Wzorców a Sferą Ducha. Magowie Pierwszej mogą kalać te wzniosłe Wzorce i łączyć je z Wzorcami Podstawowych żywiołów (Siłami, życiem i Materią), lub wspomóc w drodze ku transcendencji i uczynić materiałem Ducha. Kwintesencja jest walutą magów a Mistrzów Pierwszej jest wielkie zapotrzebowanie.
Mistrzowie owi mogą być dostrzeżeni dzięki otaczającej ich aurze mocy; dobrzy i święci ludzie błyszczą światłem niebiańskiej siły, podczas gdy mroczni magowie (przede wszystkim Nephandi) zaciemniają wszystko ponurą aurą zła. Co bardziej neutralni Mistrzowie Pierwszej posiadają po prostu wszechmocną iskierkę magyi i rzeczywiście dominującą osobowość.
Mag zostaje obdarzony postrzeganiem energii Kwintesencji - Węzłów w których się gromadzi, linii pasm i ścieżek smoka które oplatają nią świat, Haustów w których się krystalizuje oraz Kwintesencjalnych odpływów i przepływów które oznaczają Junkturia, chwile najpotężniejszej magyi. MoŜe on także spostrzec stworzenia i przedmioty naładowane magyiczną energią, choć by postrzec ich konkretne aury potrzebuje jeszcze Umysłu a by ujrzeć dusze (zakładając że je mają) - Ducha. Postrzeganie Pierwszej różni się bardzo od maga do maga. Niektórzy widzą ją jako czyste białe światło lub błyszczącą macierz białej energii. Inni - jako czarną i pierwotną siłę, Czarne Jajo, macierz czerni w szarości.
Jeszcze inni twierdzą że jest to całkiem odmienny kolor, nic z czernią ni bielą wspólnego nie mający, jak magyiczny kolor spoza przestrzeni lub opisują ją jako muzykę Sfer lub powiewy wiatru.
Wyczuwając najsilniejsze powiewy Idyllicznej siły mag może ustawić się tak, by owiewały bezpośrednio jego Wzorzec, ładując Avatara. Bez znajomości pierwszego poziomu Pierwszej mag nie może zgromadzić wolnej Kwintesencji w swym Wzorcu ponad to co otrzymuje od Avatara. Podobnie też, nie może on zyskać wartości Kwintesecji ponad wielkość Cechy Pozycji Avatara.
Mag osiąga pewną kontrolę nad zmiennymi Wzorcami Pierwszej i zyskuje przez to możliwość zmiany przepływu przez wszechświat małych jej strumyków lub tkania ich tak by stanowiły Platoniczne ideały, twory złożone wyłącznie z Kwintesencji i postrzegalne tylko dla obdarzonych magyicznymi zmysłami.
Przedmioty takie istnieją jednocześnie w eterycznych, duchowych i astralnych planach (Wysokie i Środkowe Światy Umbralne). Gdy mag wymyśli pewien obiekt, natychmiast zyskuje on jakiś stopień solidności. Po skierowaniu przez jego koncepcję Pierwszej Siły czarownik może przekształcić go w fizyczną formę. Dlatego też tworzenie czegokolwiek z „samego powietrza” wymaga zazwyczaj Pierwszej 2.
W rzadkich miejscach (Węzłach) i rzadko kiedy (w dni Junkturiów). Kwintesencjalna Siła skupia się w Pierwotną Energię. Uzyskiwany w rezultacie przepływ zwany jest „wolną” Kwintesencją i asystuje magowi przy rzucaniu czarów i zaklęć lub tworzeniu Dziedzin Horyzontalnych, nowych przedmiotów, Fundacji i Talizmanów. Na poziomie tym mag zaczyna rozumieć w jaki sposób wyciągać tą nadmiarową energię z magazynujących ją Wzorców. Staje się w ten sposób przewodnikiem Kwintesencji, mogącym gromadzić ją w
swym ciele lub kierując w inne Wzorce, jak na przykład kieszonkową Dziedzinę jego Fundacji.
Z braku lepszych terminów czarodzieje opisują Kwintesencję albo jako „surową” albo jako „wolną.”
Określenia te służą tylko klasyfikacji; tak naprawdę nie istnieje między nimi żadna rzeczywista różnica. Surowa Kwintesencja tworzy Wzorce, przepływa przez żywe istoty i koncentruje się w potężych wirach energii, z których czerpią magowie dla swej magyi Wzorców. Wolna Kwintesencja jest tym nadmiarem Pierwszej, którym można manipulować i przenosić. Energia surowej Kwintesencji daje życie lub kształt wszystkiemu, od pioruna
po wiewiórkę. Wolna Kwintesencja jest tą dodatkową, osobistą mocą, którą mag utrzymuje jako część swej Cechy Kwintesencji. Jeśli jej wartość zejdzie do zera, to mag wciąż dyponuje surową Kwintesencją, umożliwiającą mu życie i bycie człowiekiem.
Niestety jednak wolna Kwintesencja może płynąć tylko z jednego ustalonego Wzorca w drugi. Nikt do tej pory nie włączył się z powodzeniem w „pulę” wolnej Kwintesencji opisanej pod Drugim Poziomem Pierwszej, lub nawet wyciągnął dodatkowej ilości tej Pierwszej Siły przy tworzeniu nowych Wzorców lub napełnianiu ich Kwintesencją. Trzeba powiedzieć, że gdy mag tworzy dowolny obiekt, to może wyciągnąć tylko tyle Kwintesencji ile trzeba dla jego powstania - żaden jej nadmiar nie pozostanie w czymkolwiek robionym od podstaw.
Te specjalne własności wolnej Kwintesencji, które umożliwiają jej płynąć z Wzorca do Wzorca przekraczają nawet poziom zrozumienia Mistrzów Pierwszej. Jeśli Wyrocznie wiedzą coś więcej to na razie milczą. Wydaje się iż istnieje definitywny limit ilościowy dla istniejącej na Ziemi wolnej Kwintesencji; powoduje on że całe Fundacje brawurowo walczą o kontrolę nad tym cennym dobrem.
Podczas gdy Studenci Pierwszej są ograniczeni jedynie do wykrywania i oddziaływania na Wolną Kwintesencję, Adepci Pierwszej uczą się jak kierować przepływem surowej. Mogą oni wypchnąć Kwintesencję z Wzorców materii i energii, usuwając je w ten sposób z rzeczywistości. Każdy odprysk nieożywionej materii i każda iskierka energii ma w sobie zgromadzoną Kwintesencję. Adepci mogą wypędzić ją z owych Wzorców i skierować do kosmicznych puli surowej Kwintesencji. Bez jej obecności w swym Wzorcu i materia i energia przestają istnieć.
Adepci dysponujący odpowiednią wiedzą o Sferach Materii i Sił mogą korzystać z połączonych Efektów dla manipulowania ilością Kwintesencji zgromadzonej w poszczególnych częściach Wzorca. Pozwala to na natychmiastowe „rozpuszczenie” odpowiednich aspektów czy własności energii lub materii. Czarownik może dzięki temu sprawić by ciała stałe stały się niematerialne, by magnes miał tylko jeden biegun, pozbawiać
atomy możliwości tworzenia wiązań kowalencyjnych (proces taki może np. sprawić by kwas utracił swe żrące właściwości), czy też obniżać masę przedmiotów bez zmiany ich rozmiarów. I choć do Efektów takich wystarczy sama magya wzorców, to ekstrakcja surowej Kwintesencji jest bardzo bezpośrednim i „łatwym” sposobem zmiany obiektów.
Mistrzowie Pierwszej zagłębiają się w prawdziwie zaawansowane teorie. Potrafią oni zmieniać ustabilizowane przepływy surowej Kwintesencji - takie jakie przepływają przez wszystkie Wzorce życia żywe istoty oddziaływają z Kwintesencją w unikalny sposób. Ich Kwintesencja nie jest gromadzona we Wzorcach lecz przepływa przez nie ciągłym strumieniem. Tamując ten przepływ mag może w łatwy sposób zniszczyć iskierkę życia każdego stworzenia.
Mistrzowie potrafią także zwiększyć tempo przepływu Kwintesencji przez Wzorzec. Nie ma to żadnego znaczenia dla istot pozbawionych silnych Avatarów, lecz Przebudzonym pozwala na natychmiastowe podładowanie swego zapasu Kwintesencji.
Niektórzy Mistrzowie Pierwszej twierdzą także, że odnaleźli pewne powiązania między Paradoksem a Kwintesencją; mają one być podobne do tych, jakie łączą siły pozytywne z negatywnymi. To przełomowe odkrycie pozwala mystykom na takie pokierowanie wolną Kwintesencją by kasowała ona „przypadkowe” energie Paradoksu.
Efekty Pierwszej
· Serdeczna Krew –
Student Pierwszej może wyczuć przepływ Kwintesencji - jego energii życiowej - przez swe ciało. Jak wiedzą o tym dobrze wampiry, każdy człowiek jest rezerwuarem około 10 punktów energii, ich pożywienia. Każdy z tych punktów odpowiada poziomowi Stanu Zdrowia. Trzy ostatnie schodzą poniżej Unieruchomionego - ich utrata powoduje śmierć.
Będąc w desperackiej sytuacji mag obeznany z Pierwszą może wykorzystać ową energię dla
wyciśnięcia z siebie więcej niż to jest możliwe, dla dania sobie „ekstra kopa.” Przyjmując obrażenia w ilości jednego Poziomu Stanu Zdrowia za punkt Kwintesencji, mystyk pobiera ją ze swego ciała, zwiększając w ten sposób zasoby Avatara. Pochodzące stąd rany mogą być uleczone jedynie przez rekonwalescencję w łóżku - magya nie może tu pomóc (Zobacz „Lepsze Ciało”). Dlatego też większość magów nie ryzykuje i nie wykracza
poza stan Kontuzjowanego. Jednak znani są męczennicy Chóru, którzy dla jednego, ostatniego świętego cudu oddali swe życie. Także Verbena, przede wszystkim ci o słabszych Avatarach, często postrzegają poświęcenie swej serdecznej krwi jako coś bardziej uświęconego od duchowej energii wykorzystywanej przez większość magów.
· Speed –
Studenci Pierwszej mogą gromadzić wolną Kwintesencję, która przepływa przez ich Wzorce.
W normalnych okolicznościach Kwintesencja krąży jedynie we Wzorcach życia, nie osiadając w nich, jak czyni to dla energii i materii. Jednak mag znający Sztukę Pierwszej może rozbudowywać i gromadzić ten przepływ w sobie. Każdy sukces zaliczony dla tego Efektu pozwala na zgromadzenie jednego dodatkowego punktu Kwintesencji. Mag może dokonać tylko jednego rzutu na źródła Kwintesencji. Zauważ, że nie może on kierować tą energią póki nie osiągnie Pierwszej 3; Efekt ten pozwala tylko na jej gromadzenie. Kultyści Ekstazy nazywają to ładowanie „speedem.” Nagły dopływ Kwintesencji daje im wrażenia stymulacji i ożywienia, połączonych z nudnościami, wartymi jednak wcześniejszych doznań.
· Zmysł Kwintesencji –
Mag może użyć tego Efektu dla wyczucia w pobliżu nagromadzenia wolnej
Kwintesencji. Efekt ten, podobnie jak i wiele innych Sztuk sensorycznych, wymaga jedynie rzutu na Percepcję. Dodatkowe sukcesy pozwalają zwiększyć zasięg i dokładność. Zdolność ta nadaje się także nieźle do wyczucia pobliskich magów, jako że Przebudzeni gromadzą wolną Kwintesencję wewnątrz swych Avatarów.
Hermetyczni czarodzieje dla objawienia obecności Kwintesencji korzystają z rycin Pieczęci Salomona.
Jarzenie się jej wierzchołków wskazuje na kierunek, zaś siła blasku na ilość nagromadzonej Kwintesencji.
·· Zaklęcie Broni –
Efekt ten tka na nowo strukturę przepływu Kwintesencji przez Wzorzec dla wzmocnienia jego istniejącej formy, zaklinając tak przedmioty i stworzenia. Bronie (w tym pięści) potraktowane w ten sposób nie czynią większej ilości uszkodzeń, ale są w stanie zadawać poważne rany wampirom, wilkołakom i innym Przebudzonym istotom. Przedmioty takie mogą także ranić duchy, co dla normalnych jest całkowicie niemożliwym.
Kwintesencjana forma różni się często od materialnej; brudna skórzana kurtka może być w świecie duchów równie silna co kevlarowa kamizelka, a złamany nóż w odniesieniu do struktury magyicznej wciąż mieć całe ostrze. Obiekty takie są wciąż fizycznie takie, na jakie wyglądają - skórzana kurtka nie powstrzyma kul, ani nieistniejące ostrze nie ukroi chleba - ale dla duchów są całkiem rzeczywiste, kurtka będzie neutralizowała ich ataki a nożem będzie się dało dźgać upiory.
Zaklęcie przedmiotu wymaga koncentracji i co najmniej pięciu sukcesów. Nie jest to jednak wulgarna magya - nic oczywistego przecież nie zachodzi.
·· Tarcie Kości –
Studenci Pierwszej nie posiadają jeszcze umiejętności wywołania znaczących zaburzeń w przepływie Kwintesencji przez Wzorce życia, lecz do pewnego stopnia są w stanie go zmienić.
Eutanatosi zwą ten Efekt Tarciem Kości, jako że jego ofiara czuje jakby dosłownie wykręcało jej kości. Magya ta powoduje że ustabilizowany przepływ Kwintesencji nagle zaczyna się marszczyć i falować.
Nie powoduje to jakichś trwałych obrażeń, lecz boli strasznie. Każda zaatakowana tak forma życia będzie ogłuszona i niezdolna do działania na okres aktywnych fluktuacji (Narrator może pozwolić bohaterowi na wydanie punktu Siły Woli by mógł wykonać jakąś pomniejszą czynność). Jej fizyczna forma będzie wydawała się delikatnie znikać i powracać, w jednej chwili stając się widmowa i niematerialna by zaraz potem osiągnąć pełną masywność. Inny mag uchwycony w kleszcze tego Efektu może wydać jeden z punktów nagromadzonej
przez siebie Kwintesencji by wygładzić przepływ i kompletnie wygasić sam Efekt.
··· Więź Krwi –
Verbena znają moc płynącą z krwi. Dla nich krew jes ważnym rekwizytem Pierwszej
Sfery. By przenieść wolną Kwintesencję między dwoma różnymi zbiornikami, Verbena musi natrzeć dłonie krwią i dotknąć nimi je oba. Zamienia ją to w przewodnik, wyciągający Kwintesencję z jednego zbiornika i przesyłający do drugiego (lub do niej samej).
Każdy sukces zaliczony na tym Efekcie pozwala magowi na przeniesienie do pięciu punktów
Kwintesencji z jednego Wzorca na drugi, wliczając w to także jego własny. Oczywiście jest niemożliwym pobranie jej większej ilości niż zawiera źródłowy obiekt. Efektu tego można użyć do pobrania Kwintesencji od innego maga, lecz nie jest możliwe obniżenie jej poziomu poniżej wartości Avatara ofiary.
··· Kreacja Talizmanu –
Mag musi osiągnąć Poziom Trzeci w Pierwszej by móc tworzyć przedmioty gromadzące wolną Kwintesencję i używające jej dla zasilania magyicznych Efektów. Zasady kreacji
Talizmanów podane są w Rozdziale Dziewiątym.
···· Płomienie Oczyszczenia –
Magowie Niebiańskiego Chóru ze swej natury nie są wojowniczy.
Znani są jednak z władania mocą Pierwszej dla oczyszczania rzeczywistości z najrozmaitszych obrzydliwości.
Wachlując swym rekwizytem wybrany obiekt, Chórzysta może sprawić tym Efektem by stanął on w mystycznych płomieniach. Ogień ten nie daje ciepła lecz swój cel pożera szybko.
W ten sposób mag wyzwala z Wzorca obiektu surową Kwintesencję. Znika on wskutek tego z
rzeczywistości (tzn. odnosi poważne uszkodzenia i może zostać wymazany ze świata jeśli uszkodzenia go zniszczą). Im więcej sukcesów przy tym zaliczy, tym większy obiekt może objąć działaniem tego Efektu. Jeśli chce, może on nim wpłynąć na wiele podobnych Wzorców jednocześnie, np. na wszystkie kostki lodu w szklance. Działa on tylko na nieożywioną materię. Wersja tego Efektu z Poziomu Piątego niszczy żywe istoty.
····· Odnowienie Daru –
Poprzez medytację magowie Akashic mogą powiększyć swój wewnętrzny przepływ Kwintesencji, „spijając” ją z zewnętrznych źródeł. Brat filtruje tę dodatkową Pierwszą siłę i
podładowywuje nią osobisty zapas Kwintesencji. Za każdy zaliczony sukces odzyskuje jeden jej punkt, maksymalnie do wartości Pozycji jego Avatara.
····· Podmuch Kwintesencji –
Mówcy Marzeń opracowali ten Efekt dla załatwiania duchów Paradoksu. Mistrz Pierwszej ładuje swój rekwizyt - zazwyczaj kryształ lub gliniany dzbanek - punktem
Kwintesencji. Następnie używa swej magyi do wciągnięcia ducha Paradoksu do kryształu. Tam jego esencja reaguje ze zgromadzoną Kwintesencją i eksploduje, raniąc ducha i pozbawiając go Mocy (zobacz „Umród,” Rozdział Dziewiąty). W wyniku tego kryształ rozpada się w proch.
sagitax