Po-kapitalizmie-Dada-Maheshvarananda.pdf

(2409 KB) Pobierz
Microsoft Word - Po-kapitalizmie-wersja-koncowa-bezindeksu
269980887.001.png
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora
Książka w wersji oryginalnej opublikowana w roku 2003.
Tytuł oryginału: „After Capitalism: Prout's Vision for a New World”
Tłumaczenie: Paweł Diłaj, Karolina Kurpiel, Mariusz Winniczuk, Łukasz Warcholik,
Apolinary Żuchowicz
Redakcja: Roman Aleksandrowicz, Mahawir Domański i Mariusz Winniczuk
Recenzent: dr Rafał Grzeszczyk
Wydanie w wersji elektronicznej w formacie PDF:
„Stowarzyszenie Ananda Marga w Polsce”
58-535 Miłków
Głębock 37
Ac. Vanditananda Avadhuta
www.prout.net.pl
Zapraszamy do dyskusji na tematy poruszone w książce na forum www.prout.net.pl/forum .
2
Podziękowania
Trudno wyrazić słowami wdzięczność dla tak wielu ludzi i grup na sześciu kontynentach,
dzięki którym powstała niniejsza praca. Wymienione osoby i organizacje (oraz inne, chcące
zachować anonimowość) tworzą dynamiczną, powiększającą się globalną sieć działaczy
ruchu PROUT oraz inne, pokrewne sieci bratnich dusz dążących to tego, aby zrealizować
nasze wspólne marzenie o lepszym świecie. Darzę ich głębokim szacunkiem jak również
podziwem za okazaną cierpliwość, poświęcony czas, wsparcie, przekazane przemyślenia
oraz słowa zachęty, które stanowiły dla mnie drogocenną inspirację. Niniejszym pragnę
wyrazić głęboką wdzięczność następującym osobom i organizacjom:
Alex Jackimovicz, Alanna Hartzok, Allan Rosen, Akhanda i Indudevii, Andrea Gomes,
Andy Douglas, Antônio Peixoto, Arati Brim, Ary Moraes, Bo i Sita Lozoff, Bruce Dyer,
Chuck Paprocki, Clark Forden, Clark Webb, Comita Mineiro do Fórum Social Mundial,
Dada Gunamuktananda, Dada Nabhaniilananda, David Hardwick, Delhi Prout Magazine,
Devashish Donald Acosta, Diego Esteche, Dieter Dambiec, Doris Olivers, dr Dalmo Suarez
Arantes, Edemilson Pereira dos Santos, Ernesto Raul Carlessi, Father Marcelo Barros, Frei
Betto, Garda Boeninger, Heitor Rocha Júnior, Howard Nemon, Ivan Oliveira, Jairo
Bragança, Jayanta Kumar, Jean Scott, Jehan De Soyza, Jeshua Pacifici, Joăo Teixera Leite,
Jr., Johan Galtung, José Aloise Bahia, Kamala Alister, KASAMA, Lea Gonçalves,
Leonardo Boff, Leonardo Thury, Louis Ricci, Luci Abu Laila, Maleny Prout Cooperative,
Mariângela Esteche, Maristela i Viraj Santapaz, Marcos Arruda, Mariluce Pessoa, Mark A.
Friedman, Mark L. Friedman, Matt Oppenheim, Michael Towsey, Mike Fields, Mike
Jupiter, Nada Khader, Noam Chomsky, PACS, Paul Hawken, Paul Wildman, Pedro Adăo,
Pedro Baptista, Prabhakar, Prakash i Jody Laufer, Proutist Universal Central Office,
Raimundo Braga Filho, Randy Goldberg, Ravi Batra, Roar Bjonnes, Ruy Marra, Sandra
Brys, Sohail Inayatullah, Stela Maris Fereira de Costa, Tânia Martins, Tom Lavrih.
3
Spis treści
SŁOWO WSTĘPNE Dr Marcos Arruda ............................................................................. 10
WSTĘP Prabhat Ranjan Sarkar i ruch PROUT ................................................................. 13
Rozdział 1 ZAŁAMANIE GLOBALNEGO KAPITALIZMU I KRYZYSY
GOSPODARCZE ................................................................................................................. 16
Znaczenie teorii PROUT oraz koncepcji Pramy ......................................................... 43
Dr Leonardo Boff ............................................................................................................... 43
Rozdzia ł 3 PRAWO DO ŻYCIA .................................................................................... 46
Rozdział 4 DEMOKRACJA GOSPODARCZA ............................................................... 59
Pensje dostosowane do kosztów życia oraz lepsze warunki zatrudnienia .......... 72
Prakash Laufer ................................................................................................................... 72
Rozdział 5 SPÓŁDZIELNIE WYRAZEM LUDZKIEJ SOLIDARNOŚCI
i DYNAMIZMU .................................................................................................................. 74
Rozdział 6 ZRÓWNOWAŻONE ROLNICTWO I OCHRONA ŚRODOWISKA ........ 85
Rozdział 7 NOWA DEFINICJA KLASY i WALKI KLAS ........................................... 98
Porównanie analizy klas Marksa i Sarkara ................................................................ 106
Dr Ravi Batra .................................................................................................................... 106
Rozdział 8 REWOLUCJE i REWOLUCJONIŚCI ......................................................... 108
Cykl społeczny PROUT .................................................................................................. 117
Dr Johan Galtung ............................................................................................................ 117
Rozdział 9 NOWA KONCEPCJA ETYKI i SPRAWIEDLIWOŚCI ............................ 120
Rozdział 10 „NASZA KULTURA NASZĄ SIŁĄ!” - TOŻSAMOŚĆ KULTUROWA I
EDUKACJA ....................................................................................................................... 132
Rozdział 11 WZMACNIANIE SPOŁECZNOŚCI - SYSTEM POLITYCZNY PROUT
............................................................................................................................................. 141
Przyszłość ruchu PROUT .............................................................................................. 148
Dr. Sohail Inayatullah ..................................................................................................... 148
Rozdział 12 DO DZIEŁA - STRATEGIE WDRAŻANIA SYSTEMU PROUT ........ 151
Frei Betto ........................................................................................................................... 163
Przypisy .............................................................................................................................. 165
4
PRZEDMOWA
EROZJA DEMOKRACJI
I WIZJE NOWEGO ŚWIATA 1
Dr Noam Chomsky
Finansowi przywódcy bogatych krajów, spotykający się co roku na Światowym
Forum Ekonomicznym w Davos (Szwajcaria), zostali nazwani przez wiodący światowy
magazyn biznesowy The London Financial Times „władcami wszechświata”. Termin ten
został użyty prawdopodobnie z odcieniem ironii, lecz jest raczej trafny. Grupa ta nie jest
wybierana w sposób powszechny, a reprezentuje monstrualną potęgę finansową,
nieprzynoszącą żadnych korzyści zwyczajnym ludziom. Przykładowo w 1970 roku
około 90% kapitału międzynarodowego było ulokowane w handlu i długoterminowych
inwestycjach, czyli mniej lub bardziej produktywnie, natomiast tylko 10% w środkach
wykorzystywanych do spekulacji giełdowych. Do roku 1990 te proporcje się odwróciły .
Świat według nowego porządku lansowanego przez elity finansowe ma być
rządzony przez bogatych i przysparzać im korzyści. Stworzony w ten sposób globalny
ustrój nie jest wcale klasycznym rynkiem; lepiej pasuje do niego określenie
„merkantylizm korporacyjny”. Coraz więcej władzy trafia w ręce ogromnych
prywatnych instytucji i ich przedstawicieli. Te instytucje są w swym charakterze
totalitarne: w korporacji władza rozchodzi się z góry w dół — z wykluczeniem
zewnętrznego społeczeństwa. W systemie współczesnej dyktatury, kryjącym się pod
określeniem „wolnego rynku”, wszelka władza decyzyjna w sprawach inwestycji,
produkcji i handlu jest scentralizowana i „uświęcona”. Pod względem faktycznym
i prawnym ani pracownicy, ani społeczeństwo nie mają w niej żadnego udziału.
Mimo wielkiego zapotrzebowania na pracę panuje olbrzymie bezrobocie.
Wszędzie są do wykonania zadania o olbrzymiej wartości społecznej i humanitarnej oraz
mnóstwo ludzi chętnych do ich wykonania. Jednak w panującym ustroju gospodarczym
nie udaje się połączyć potrzeby wykonania pracy i wolnych rąk — cierpiących
z powodu braku zajęcia ludzi. Oficjalnie forsowana koncepcja „gospodarczego
zdrowia” kieruje się potrzebą zysku, a nie potrzebami ludzi. Współczesny ustrój
gospodarczy to, krótko mówiąc, totalna katastrofa. Oczywiście okrzyknięto go
wspaniałym sukcesem, a to za sprawą wąskiej grupy uprzywilejowanych jednostek,
które mają się w nim dobrze i spośród których wywodzą się orędownicy jego zalet
i triumfów.
Światowe Forum Ekonomiczne zagraża przetrwaniu gatunku. Poważne
potraktowanie przyjętych przez nie wytycznych prowadzi do konkluzji, że racjonalne
działanie polega na niszczeniu środowiska naszym wnukom, o ile używamy zdobyczy
rozumu „do osiągnięcia jak największego bogactwa” w sensie wychwalanym przez
współczesną ideologię. Wobec takich poglądów nie dziwi już fakt, że sabotowanie
Protokołu z Kioto przez prezydenta Busha spotkało się z aplauzem zespołu
redakcyjnego gazety The Wall Street Journal .
Badania opinii publicznej wskazują, że społeczeństwo jest w miarę świadome
problematyki tak zwanych porozumień wolnego handlu i powszechnie przeciwne
polityce władców , niemal jednomyślnie wspieranych przez sektor korporacyjny, rządy
oraz instytucje ideologiczne.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin