SCENARIUSZ DNIA:
Scenariusz imprezy został opracowany przez nauczycielkę Oddziału Przedszkolnego i realizatora programu edukacji antytytoniowej – panią Danutę Arnister oraz nauczycielkę przyrody i opiekuna Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej w Szczepankowie – panią Barbarę Gostkowską.
Wstęp
Wszyscy chcemy być zdrowi i piękni. Zdrowie to największe dobro - stawiane zawsze na pierwszym miejscu.
Zdrowie w definicji Światowej Organizacji Zdrowia to nie tylko brak choroby, ale także stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Zdrowie jest wiec procesem przystosowania się do zmieniających warunków środowiskowych.
Czym więc jest promocja zdrowia?
Wg Karty Ottawskiej z 1986 roku to proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania. Wprowadzenie do szkół (w wyniku reformy programowej) edukacji prozdrowotnej stało się elementem pracy dydaktyczo-wychowawczej, której celem jest tworzenie zdrowego społeczeństwa, poczynając od najmłodszych dzieci w szkole. Zadaniem nauczycieli jest wdrażanie młodego pokolenia do zachowań prozdrowotnych. Dlatego w naszej szkole dzień 8 czerwca ogłoszono dniem profilaktyki pt.: „Zdrowy styl życia”.
Cel główny promocji zdrowego stylu życia to kształtowanie postaw prozdowotnych wśród uczniów.
Cele operacyjne:
- uczeń potrafi rozróżnić, co jest dobre, a co złe dla zdrowia;
- potrafi współpracować w zespole i czuje się odpowiedzialny za wykonanie zadania;
- umie, jak należy, dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne;
- rozumie, jak działają środki psychoaktywne;
- zna sposoby zapobiegania chorobom uzależnieniowym.
Miejsce imprezy: Szkoła Podstawowa Szczepankowo.
Czas trwania 10:00 – 12:00.
Uczestnicy: uczniowie klas 0 – VI.
Pomoce i środki dydaktyczne:
- muzyka do pantomimy;
- rekwizyty;
- plakaty;
- tablice: Skutki palenia tytoniu, Zdrowy styl życia;
- odtwarzacz płyt CD;
- płyty CD.
Konkursy towarzyszące „Żyjmy zdrowo”
- konkurs na hasło o tematyce zdrowotnej i przedstawienie go w formie plastycznej;
- konkurs na scenki zdrowotne;
- konkurs na najlepszy plakat – świetlica środowiskowa.
Harmonogram dnia pt.: ZDROWY STYL ŻYCIA
10:00 – 10:10 referat kl. VI na temat zdrowego stylu życia
10:15 – 10:25 występ kl. 0 pt. „Witaminki”
10:30 – 10:45 pantomima w wykonaniu kl. VI i kl. 0
10:50 – 11:00 prezentacje haseł o tematyce prozdrowotnej klas 0 – VI
11:05 – 11:20 przedstawienie scenek zdrowotnych
11:25 – 11:35 prezentacja prac plastycznych wykonanych przez dzieci
uczęszczające do świetlicy środowiskowej prowadzonej
przez Agnieszkę Żukowską
11:40 – 12:00 przerwa na rozstrzygnięcie konkursów
12:05 – 12:15 ogłoszenie wyników, rozdanie nagród i dyplomów
Każdy człowiek pragnie, aby mu się dobrze żyło, jednak ludzie mają różne wyobrażenie na ten temat. Jednym z bardzo złych nawyków jest palenie papierosów.
Ubiegły poniedziałek tj. 31 maja 2004 br. Był Światowym Dniem Bez Tytoniu. Ustanowiła go 1986 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), w Polsce obchodzony jest od 13 lat.
Wiedza o tym, jak groźny jest nałóg palenia, zaowocowała na Zachodzie modą na niepalenie. Palenie papierosów staje się niemodne i nieestetyczne, rujnuje zdrowie i prowadzi do przedwczesnej śmierci. Udowodniono, że wypalenie 1 papierosa skraca życie o 11 minut. Po tygodniu palenia (1 paczki dziennie) życie osoby palącej skróci się o 1 dzień.
Moda na niepalenie powoli dociera również do Polski. Spośród 10 mln palących Polaków 70% deklaruje zerwanie z nałogiem. Często decyzja ta spowodowana jest względami zdrowotnymi i nakazem lekarza. Na świecie z powodu chorób spowodowanych paleniem papierosów umiera rocznie 4 mln osób, w Polsce około 70 tysięcy. Do chorób tych należą m.in.:
· Nowotwory płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku, krtani, piersi, żołądka, jelit, trzustki, jajników,
· Nadciśnienie,
· Zawał serca,
· Udar mózgu,
· Niepłodność,
· Zakrzepowe zapalenie żył,
· Torbiele jajników,
· Osteoporoza,
· Kaszel, problemy z oddychaniem, astma.
Dym papierosowy zawiera około 4000 związków chemicznych, które dostają się do naszych płuc. Czterdzieści z nich jest bardzo silnymi truciznami oraz substancjami o działaniu rakotwórczym i powodującymi nieuleczalne choroby.
Zawarta w papierosie nikotyna uzależnia palacza, a po dotarciu do mózgu wprawia go w stan przyjemnego pobudzenia, ale nieprawdą jest, że zmniejsza stres i zdenerwowanie.
Rzucenie palenia spowoduje regenerację organizmu. Po 3 miesiącach poprawi się krążenie, po pół roku zniknie kaszel i kłopoty z oddychaniem, po 15 latach od zaprzestania palenia prawdopodobieństwo zachorowania na raka będzie tak niskie jak u osób, które nigdy nie paliły.
Motywacją do rzucenia palenia są również korzyści finansowe. Wypalając paczkę papierosów dziennie zaoszczędzimy od 1200 do 2000 zł rocznie. W przeliczeniu na kilka czy kilkanaście lat palenia otrzymamy ogromne sumy, które można wykorzystać w sposób pożyteczny, a nie „puścić z dymem”.
Dlatego też w końcowej części mego wystąpienia nawołuję do szerzenia w naszym środowisku mody na niepalenie. Tak samo jak do picia alkoholu nikt nas do tego nie może zmusić. Miejcie swoje zdanie.
2. Inscenizacja teatralna pt. „Witaminki” wykonana przez dzieci z Oddziału Przedszkolnego.
Występ rozpoczyna się piosenką na melodię „Krasnoludki” ułożoną przez wychowawczynię i dzieci z „0”.
My jesteśmy witaminki hop sa, sa, hop sa, sa
Wszystkie mamy zdrowe minki hop sa, sa, hop sa, sa
Jemy jabłko i marchewkę oj tak, oj tak,
A zdrowy tryb życia to nasz znak, to nasz znak.
Występują dzieci z emblematami witaminek.
Witamina A:
Ja jestem witaminka A, dzieki mnie masz zdrowe oczy i sokoli wzrok. Znajdziesz mnie w marchewce, mleku i bananach.
Witamina C:
Ja jestem witaminka C, odpowiadam za to, abyś się nie przeziębił, był silny i zdrowy.
Pozostałe dzieci śpiewają piosenkę pt. „Witaminki” (Przewodnik nauczyciela do serii „Ala i Adam”, str. 87, płyta CD cz. 2 numer 44, wydawnictwo Didasko).
Po zakończeniu piosenki występuje Witaminka B:
Dzięki mnie będziesz mądry i duży, ale musisz jeść ryż, sery, ryby, jajka, wątróbkę i pić mleko.
Witaminka D:
Jeśli chcesz mieć zdrowe zęby i kości to musisz być w przyjaźni ze mną - witaminką D. Znajdziesz mnie w mleku, rybach lub w maśle.
Witaminka E:
Dzięki mnie dzieci są zadowolone, wesołe, radosne, mają ładne włosy i skórę. Występuję w jajkach, olejach roślinnych, brukselce i innych warzywach i owocach.
3. Pantomima o tematyce antynikotynowej wykonana przez uczniów kl. VI
Pantomima – nieme przedstawienie, w którym uczniowie (aktorzy) w dobranych do tematu ubiorach i przy odpowiedniej muzyce mimiką twarzy, gestem i ruchami ciała komunikują się z widzami.
4. Hasła o tematyce zdrowotnej:
- W zdrowym ciele zdrowy duch!
- Żyjmy zdrowo i kolorowo!
- Jedz to, co zdrowe, nie zażywaj tych trucizn.
5. Hasła przygotowane przez dzieci uczęszczające do świetlicy środowiskowej
· Wybierz mądrze, co ci pomoże, a nie zniszczy:
- Chipsy czy warzywa i owoce?
- Komputer czy rolki?
- Papierosy czy kanapka?
- Cola czy mleko?
- Alkohol czy herbata?
· Żyj zdrowo – funkcjonuj prawidłowo.
· Zjadajmy jabłuszka dla zdrowia serduszka.
· Głowa służy do myślenia, owoce są do jedzenia, a chipsy do wyrzucenia.
· Nie chcesz być otyły, unikaj chipsów miły.
6. Wzory dyplomów.
Dyplom
dla . . . . . . . . . . . . .
za zajęcie . . . miejsca
w konkursie prozdrowotnym
Podpisy komisji
Miejscowość, data
Wyróżnienie
za udział
grudzien33