Historia_nadzwyczajnych_szafarzy.pdf

(377 KB) Pobierz
77217589 UNPDF
NADZWYCZAJNI SZAFARZE KOMUNII ŚWIĘTEJ W HISTORII KOŚCIOŁA
Czasy apostolskie i okres prześladowań chrześcijan
Opisy   ustanowienia   Eucharystii   przez   Chrystusa   znajdujemy   w   Piśmie  Świętym 
na kartach Ewangelii (Mt 26, 26­30; Mk 14, 22­25; Łk 22, 14­20). Potwierdzają one zgodnie, 
że Jezus   polecił   swoim   uczniom   przygotować  Paschę  w   Jerozolimie.   Przedstawiają  słowa
i czyny Jezusa, które odnosiły się do sposobu w jaki uczniowie, a przez nich cały Kościół, 
otrzymali od Niego ten wielki dar. Niestety żaden fragment Pisma Świętego nie przekazuje 
szczegółowej   relacji   w   jaki   sposób   uczniowie   Jezusa   przyjmowali   tą  pierwszą  w   historii 
Kościoła Komunię świętą. Z przekazu synoptyków można dojść do wniosku, że Apostołowie 
brali do swoich rąk Święte Postacie od swojego Mistrza, a następnie spożywali je, ponieważ 
Ostatnia Wieczerza nawiązywała do starotestamentalnej uczty Paschalnej.
Eucharystia   w   pierwszych   wiekach   istnienia   Kościoła   w   dużym   stopniu   była 
odzwierciedleniem   tej   pierwszej   uczty   z   Wieczernika.   Uczestniczyli   w   niej   wierzący 
mieszkający   niedaleko   siebie   i   tworzący   pierwsze   gminy   chrześcijańskie.   Spotykali   się
w   prywatnych   domach,   których   właściciele   byli   już  uczniami   Chrystusa.   Na   zebrania 
te przychodzili wszyscy ochrzczeni niezależnie od swojej płci, wieku czy statusu społecznego. 
Bardzo szybko wśród chrześcijan wytworzył się zwyczaj zabierania ze sobą do domów 
konsekrowanego chleba, aby spożywać go w te dni, w których nie było sprawowanej Mszy 
świętej.   Zanoszono   ją  również  chorym   i   tym,   którzy   z   różnych   powodów   nie   mogli 
uczestniczyć  we   wspólnym   zgromadzeniu.   Powszechną  praktyką  stało   się  zabieranie   Ciała 
Chrystusa   na   czas   podróży,   aby   w   chwilach   samotności   lub   grożącego   niebezpieczeństwa, 
mieć  je   zawsze   pod   ręką.   Przechowywano   i   przenoszono   je   najczęściej   w   drewnianych 
szkatułkach zawieszonych na szyi. 
W pierwszych wiekach istnienia Kościoła oraz w czasach prześladowań chrześcijanie 
dokładali wszelkich starań,  aby  chronić Eucharystię przed  profanacją  lub jej  znieważeniem 
przez niewiernych. Troszczono się również o to, aby każdy kto został wtrącony do więzienia 
mógł otrzymać pokrzepienie Najświętszym Sakramentem. Ogromna rola zanoszenia Komunii 
świętej   nieobecnym   z   różnych   przyczyn   na   wspólnych   zebraniach   przypadła   w   udziale 
diakonom. Także w czasie celebracji liturgicznej wraz z biskupem i prezbiterami rozdawali 
oni zgromadzonym Komunię świętą. 
1
Okres od edyktu mediolańskiego do Soboru Trydenckiego
W 313 roku cesarz Konstantyn Wielki ogłosił tzw. edykt mediolański, który zapewniał 
wolność religijną w Cesarstwie Rzymskim. Dotyczyło to przede wszystkim chrześcijaństwa, 
gdyż władca ten uczynił chrześcijaństwo oficjalną religią państwową. Takie wywyższenie tej 
religii przez władze świecką spowodowało, że wyznawcami Chrystusa stawało się wiele osób, 
które   pragnęły   tylko   uzyskać  przychylność  ze   strony   cesarza.   Doprowadziło   to
w Kościele do spadku pobożności chrześcijan, którzy już nie tak chętnie zbliżali się do stołu 
eucharystycznego.   Do   końca   czwartego   wieku   regułą  było   przyjmowanie   Komunii  św.
w   czasie   każdej   odprawianej   Mszy,   a   także   prywatnie   w   swoich   domach.   Różne   spory 
trynitarne   i   chrystologiczne,   a   także   zaostrzenie   dyscypliny   pokutnej   w   Kościele   stały   się 
kolejnymi czynnikami, które doprowadziły do spadku częstotliwości komunikowania wśród 
wiernych.   Odchodzenie   od   przyjmowania   Komunii  świętej   było   związane   również
z wędrówkami ludów. Narody te często uważane za barbarzyńskie nie były przygotowane na 
zrozumienie w  pełni  Eucharystii  jako uczty  ofiarnej,  co  wynikało  z ich  odmiennej kultury
i   sposobu  życia.   Na   przestrzeni   wieków   nie   brakowało   wypowiedzi   Magisterium   Kościoła
i   lokalnych   synodów,   zobowiązujących   do   kilkakrotnego   przynajmniej   w   ciągu   roku 
przyjmowania   Komunii  świętej.   Synod   w   Agde   (506   r.)   stwierdzał   jednoznacznie, 
że wiernych, którzy nie przystępują do Komunii św. na Boże Narodzenie, Wielkanoc i Zielone 
Święta, nie należy uważać za katolików .  
Już we wczesnym średniowieczu powszechną praktyką stało się komunikowanie tylko 
trzy   razy   w   ciągu   roku,   ale   i   tak   niewielu   to   czyniło.   Coraz   mniej   osób   przystępowało 
do Komunii  świętej,   ponieważ  wierni   bardziej   pragnęli   adorowania   Najświętszego 
Sakramentu.   Przyczyniło   się  to   do   powstania   w   XII   wieku   podniesienia   Hostii   w   czasie 
przeistoczenia na Mszy świętej, a od XIV wieku także kielicha z Krwią Pańską. Msza stała się 
przestrzenią  czynnego   udziału   kleru,   a   lud   był   tylko   widzem   i   słuchaczem.   Praktyka 
jednorazowej Komunii w ciągu roku stała się powszechna. Sobór Laterański IV w 1215 roku 
ustalił obowiązek jednorazowego przyjmowania Komunii świętej w ciągu roku. 
2
Okres od Soboru Trydenckiego do Soboru Watykańskiego II
Bardzo   szybko   udzielanie   Komunii  świętej   stało   się  domeną  głównie   kapłanów. 
Udzielanie jej przez diakonów lub osoby świeckie traktowano jako coś bardzo wyjątkowego. 
Sobór Trydencki obradujący w latach 1545­1563 pragnął w dalszym ciągu podtrzymać tak 
istniejący stan rzeczy. Zachęcał on do częstszego przystępowania do stołu eucharystycznego. 
Poruszając   jednak   problematykę  osób,   które   miały   prawo   udzielać  innym   Najświętszy 
Sakrament Sobór stanowczo stwierdzał, że świeccy otrzymywali i nadal powinni otrzymywać 
komunię świętą  od   kapłanów.   Od   Soboru   Trydenckiego   aż  do   Soboru   Watykańskiego   II 
wierni mogli przyjmować tylko Ciało Pańskie.   Postanowienia Soboru Trydenckiego sprawiło, 
że wierni świeccy czuli się i w rzeczywistości byli odsunięci od spraw związanych ze służbą 
przy   ołtarzu.   Rozkwit   przeżywały   wszelkiego   rodzaju   prywatne   i   paraliturgiczne 
nabożeństwa. 
W XVIII wieku w trakcie Mszy świętej Komunię przyjmował tylko kapłan, a wierni 
jeżeli   chcieli   przyjąć  Ciało   Chrystusa   mogli   to   uczynić  po   zakończeniu   celebracji. 
Na nieustanne zmniejszanie się liczby komunikujących duży wpływ wywarł jansenizm. Nurt 
ten wymagał od wiernych najczystszej miłości Boga, dlatego wykluczał od Stołu Pańskiego 
całe grupy chrześcijan, np. małżonków, kupców. O częstszą Komunię świętą w czasach po 
Soborze Trydenckim zabiegali Jezuici, a także wybitne osoby takie jak św. Karol Boromeusz 
i św. Franciszek Salezy.
W wieku XIX podjęto wysiłki mające przybliżyć liturgię wszystkim wiernym i ożywić 
ich udział we Mszy świętej. Ogromną rolę odegrał Ruch liturgiczny rozwijający się przede 
wszystkim   w   Belgii   i   Niemczech.   Początek   tego   ruchu   zainicjowały   prace   i   działalność
P. Guéranger’a. Nieopisany wkład w rozwój czynnego uczestnictwa we Mszy świętej włożyły 
takie osoby jak L. Beauduin, O. Casel, R. Guardini. Począwszy od zakonów benedyktyńskich 
zaczął on przenikać na tereny parafii. 
Za   czasów   papieża   Benedykta   XV,   który   sprawował   swój   pontyfikat
w   latach   1914­1922   został   wprowadzony   w   Kościele   katolickim   nowy   Kodeks   Prawa 
Kanonicznego.   W   tym   dokumencie   promulgowanym   w   1917   roku   znajdują  się  wskazania, 
które bardzo jasno określają kto jest zwyczajnym, a kto nadzwyczajnym szafarzem Komunii 
świętej.   Kodeks   stwierdza   jednoznacznie  w  kanonie  845,  że  tylko   kapłan   jest   zwyczajnym 
3
szafarzem   Komunii  świętej.   Natomiast   diakon   jest   nadzwyczajnym   szafarzem,   który   może 
za zezwoleniem   ordynariusza   miejsca   lub   proboszcza   udzielać  wiernym   komunii. 
Przestrzeganie   zasad,   które   wprowadza   Kodeks   z   1917   roku   przez   biskupów   i   kapłanów 
doprowadziło   do   powstania   bariery,   która   uniemożliwiała   wiernym  świeckim   szafowanie 
Ciałem i Krwią Chrystusa. 
4
Sobór Watykański II i posoborowa odnowa liturgii
Sobór   Watykański   II   obradujący   w   latach   1962­1965   przygotował   i   zapoczątkował 
jedną z największych w dziejach Kościoła reform liturgicznych. W dniu 4 grudnia 1963 roku 
nastąpiło uroczyste  promulgowanie Konstytucji o  liturgii „Sacrosanctum  concilium”.  Sobór 
przyznał   ważne   uprawnienia   konferencjom   poszczególnych   episkopatów   oraz   biskupom. 
Na nich w głównej mierze spoczywa odpowiedzialność i troska o to, aby wierni angażowali 
się we wszystkie funkcje, jakie są dla nich dostępne podczas zgromadzenia Eucharystycznego. 
W dokumentach posoborowych dano możliwość powrotu do praktyki przyjmowania Komunii 
świętej   na   rękę.   Zastosowanie   tej   możliwości   jest   uzależnione   od   zgody   Konferencji 
Episkopatu. Pozostawiono jednak wiernym swobodę w wyborze sposobu przyjęcia Komunii 
świętej. W ramach odnowy zainicjonowanej przez Sobór Watykański II przywrócono także w 
niektórych   okolicznościach   Komunię  pod   dwiema   postaciami,   a   także   możliwość 
komunikowania poza Mszą.
Bardzo   ważnym   papieskim   dokumentem   poruszającym   tematykę  szafarzy   Komunii 
świętej był list motu proprio „Ministeria quaedam” Pawła VI z dnia 15 sierpnia 1972 roku. 
Papież zastąpił święcenia niższe i subdiakonat posługami lektora i akolity obowiązkowymi dla 
całego   Kościoła   łacińskiego.   Wśród   wymienianych   w   tym   dokumencie   funkcji   akolity 
znajduje   się  możliwość  udzielania   przez   niego   Komunii  świętej   w   charakterze 
nadzwyczajnego szafarza. Może on wypełniać tę posługę wówczas gdy zwyczajni szafarze są 
nieobecni lub nie mogą tego uczynić z powodu choroby, podeszłego wieku lub innej funkcji 
duszpasterskiej,   albo   ilekroć  liczba   wiernych   przystępujących   do  świętego   stołu   jest   tak 
wielka,  że  odprawianie  Mszy   by   się  przeciągało.   Dokument  ten   rezerwuje  posługę  akolity 
wyłącznie   dla   mężczyzn,   ale   równocześnie   przestaje   być  ona   zastrzeżona   tylko   dla 
kandydatów do sakramentu kapłaństwa. 
Pół roku później 29 stycznia 1973 roku ukazała się instrukcja „Immensae caritatis”, 
która dała ordynariuszom miejsca władzę do wyznaczania nadzwyczajnych szafarzy Komunii 
świętej   spośród   odpowiednich   do   tego   osób.   W   zależności   od   okoliczności   ordynariusz 
miejsca może udzielić zezwolenia do poszczególnych wypadków, na określony czas lub też 
na stałe.   Szafarze   ci   mogą  udzielać  Komunii  świętej   sobie,   innym   wiernym   oraz   zanosić 
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin