Historia_nadzwyczajnych_szafarzy.pdf
(
377 KB
)
Pobierz
77217589 UNPDF
NADZWYCZAJNI SZAFARZE KOMUNII ŚWIĘTEJ W HISTORII KOŚCIOŁA
Czasy apostolskie i okres prześladowań chrześcijan
Opisy ustanowienia Eucharystii przez Chrystusa znajdujemy w Piśmie Świętym
na kartach Ewangelii (Mt 26, 2630; Mk 14, 2225; Łk 22, 1420). Potwierdzają one zgodnie,
że Jezus polecił swoim uczniom przygotować Paschę w Jerozolimie. Przedstawiają słowa
i czyny Jezusa, które odnosiły się do sposobu w jaki uczniowie, a przez nich cały Kościół,
otrzymali od Niego ten wielki dar. Niestety żaden fragment Pisma Świętego nie przekazuje
szczegółowej relacji w jaki sposób uczniowie Jezusa przyjmowali tą pierwszą w historii
Kościoła Komunię świętą. Z przekazu synoptyków można dojść do wniosku, że Apostołowie
brali do swoich rąk Święte Postacie od swojego Mistrza, a następnie spożywali je, ponieważ
Ostatnia Wieczerza nawiązywała do starotestamentalnej uczty Paschalnej.
Eucharystia w pierwszych wiekach istnienia Kościoła w dużym stopniu była
odzwierciedleniem tej pierwszej uczty z Wieczernika. Uczestniczyli w niej wierzący
mieszkający niedaleko siebie i tworzący pierwsze gminy chrześcijańskie. Spotykali się
w prywatnych domach, których właściciele byli już uczniami Chrystusa. Na zebrania
te przychodzili wszyscy ochrzczeni niezależnie od swojej płci, wieku czy statusu społecznego.
Bardzo szybko wśród chrześcijan wytworzył się zwyczaj zabierania ze sobą do domów
konsekrowanego chleba, aby spożywać go w te dni, w których nie było sprawowanej Mszy
świętej. Zanoszono ją również chorym i tym, którzy z różnych powodów nie mogli
uczestniczyć we wspólnym zgromadzeniu. Powszechną praktyką stało się zabieranie Ciała
Chrystusa na czas podróży, aby w chwilach samotności lub grożącego niebezpieczeństwa,
mieć je zawsze pod ręką. Przechowywano i przenoszono je najczęściej w drewnianych
szkatułkach zawieszonych na szyi.
W pierwszych wiekach istnienia Kościoła oraz w czasach prześladowań chrześcijanie
dokładali wszelkich starań, aby chronić Eucharystię przed profanacją lub jej znieważeniem
przez niewiernych. Troszczono się również o to, aby każdy kto został wtrącony do więzienia
mógł otrzymać pokrzepienie Najświętszym Sakramentem. Ogromna rola zanoszenia Komunii
świętej nieobecnym z różnych przyczyn na wspólnych zebraniach przypadła w udziale
diakonom. Także w czasie celebracji liturgicznej wraz z biskupem i prezbiterami rozdawali
oni zgromadzonym Komunię świętą.
1
Okres od edyktu mediolańskiego do Soboru Trydenckiego
W 313 roku cesarz Konstantyn Wielki ogłosił tzw. edykt mediolański, który zapewniał
wolność religijną w Cesarstwie Rzymskim. Dotyczyło to przede wszystkim chrześcijaństwa,
gdyż władca ten uczynił chrześcijaństwo oficjalną religią państwową. Takie wywyższenie tej
religii przez władze świecką spowodowało, że wyznawcami Chrystusa stawało się wiele osób,
które pragnęły tylko uzyskać przychylność ze strony cesarza. Doprowadziło to
w Kościele do spadku pobożności chrześcijan, którzy już nie tak chętnie zbliżali się do stołu
eucharystycznego. Do końca czwartego wieku regułą było przyjmowanie Komunii św.
w czasie każdej odprawianej Mszy, a także prywatnie w swoich domach. Różne spory
trynitarne i chrystologiczne, a także zaostrzenie dyscypliny pokutnej w Kościele stały się
kolejnymi czynnikami, które doprowadziły do spadku częstotliwości komunikowania wśród
wiernych. Odchodzenie od przyjmowania Komunii świętej było związane również
z wędrówkami ludów. Narody te często uważane za barbarzyńskie nie były przygotowane na
zrozumienie w pełni Eucharystii jako uczty ofiarnej, co wynikało z ich odmiennej kultury
i sposobu życia. Na przestrzeni wieków nie brakowało wypowiedzi Magisterium Kościoła
i lokalnych synodów, zobowiązujących do kilkakrotnego przynajmniej w ciągu roku
przyjmowania Komunii świętej. Synod w Agde (506 r.) stwierdzał jednoznacznie,
że wiernych, którzy nie przystępują do Komunii św. na Boże Narodzenie, Wielkanoc i Zielone
Święta, nie należy uważać za katolików
.
Już we wczesnym średniowieczu powszechną praktyką stało się komunikowanie tylko
trzy razy w ciągu roku, ale i tak niewielu to czyniło. Coraz mniej osób przystępowało
do Komunii świętej, ponieważ wierni bardziej pragnęli adorowania Najświętszego
Sakramentu. Przyczyniło się to do powstania w XII wieku podniesienia Hostii w czasie
przeistoczenia na Mszy świętej, a od XIV wieku także kielicha z Krwią Pańską. Msza stała się
przestrzenią czynnego udziału kleru, a lud był tylko widzem i słuchaczem. Praktyka
jednorazowej Komunii w ciągu roku stała się powszechna. Sobór Laterański IV w 1215 roku
ustalił obowiązek jednorazowego przyjmowania Komunii świętej w ciągu roku.
2
Okres od Soboru Trydenckiego do Soboru Watykańskiego II
Bardzo szybko udzielanie Komunii świętej stało się domeną głównie kapłanów.
Udzielanie jej przez diakonów lub osoby świeckie traktowano jako coś bardzo wyjątkowego.
Sobór Trydencki obradujący w latach 15451563 pragnął w dalszym ciągu podtrzymać tak
istniejący stan rzeczy. Zachęcał on do częstszego przystępowania do stołu eucharystycznego.
Poruszając jednak problematykę osób, które miały prawo udzielać innym Najświętszy
Sakrament Sobór stanowczo stwierdzał, że świeccy otrzymywali i nadal powinni otrzymywać
komunię świętą od kapłanów. Od Soboru Trydenckiego aż do Soboru Watykańskiego II
wierni mogli przyjmować tylko Ciało Pańskie.
Postanowienia Soboru Trydenckiego sprawiło,
że wierni świeccy czuli się i w rzeczywistości byli odsunięci od spraw związanych ze służbą
przy ołtarzu. Rozkwit przeżywały wszelkiego rodzaju prywatne i paraliturgiczne
nabożeństwa.
W XVIII wieku w trakcie Mszy świętej Komunię przyjmował tylko kapłan, a wierni
jeżeli chcieli przyjąć Ciało Chrystusa mogli to uczynić po zakończeniu celebracji.
Na nieustanne zmniejszanie się liczby komunikujących duży wpływ wywarł jansenizm. Nurt
ten wymagał od wiernych najczystszej miłości Boga, dlatego wykluczał od Stołu Pańskiego
całe grupy chrześcijan, np. małżonków, kupców. O częstszą Komunię świętą w czasach po
Soborze Trydenckim zabiegali Jezuici, a także wybitne osoby takie jak św. Karol Boromeusz
i św. Franciszek Salezy.
W wieku XIX podjęto wysiłki mające przybliżyć liturgię wszystkim wiernym i ożywić
ich udział we Mszy świętej. Ogromną rolę odegrał Ruch liturgiczny rozwijający się przede
wszystkim w Belgii i Niemczech. Początek tego ruchu zainicjowały prace i działalność
P. Guéranger’a. Nieopisany wkład w rozwój czynnego uczestnictwa we Mszy świętej włożyły
takie osoby jak L. Beauduin, O. Casel, R. Guardini. Począwszy od zakonów benedyktyńskich
zaczął on przenikać na tereny parafii.
Za czasów papieża Benedykta XV, który sprawował swój pontyfikat
w latach 19141922 został wprowadzony w Kościele katolickim nowy Kodeks Prawa
Kanonicznego. W tym dokumencie promulgowanym w 1917 roku znajdują się wskazania,
które bardzo jasno określają kto jest zwyczajnym, a kto nadzwyczajnym szafarzem Komunii
świętej. Kodeks stwierdza jednoznacznie w kanonie 845, że tylko kapłan jest zwyczajnym
3
szafarzem Komunii świętej. Natomiast diakon jest nadzwyczajnym szafarzem, który może
za zezwoleniem ordynariusza miejsca lub proboszcza udzielać wiernym komunii.
Przestrzeganie zasad, które wprowadza Kodeks z 1917 roku przez biskupów i kapłanów
doprowadziło do powstania bariery, która uniemożliwiała wiernym świeckim szafowanie
Ciałem i Krwią Chrystusa.
4
Sobór Watykański II i posoborowa odnowa liturgii
Sobór Watykański II obradujący w latach 19621965 przygotował i zapoczątkował
jedną z największych w dziejach Kościoła reform liturgicznych. W dniu 4 grudnia 1963 roku
nastąpiło uroczyste promulgowanie Konstytucji o liturgii „Sacrosanctum concilium”. Sobór
przyznał ważne uprawnienia konferencjom poszczególnych episkopatów oraz biskupom.
Na nich w głównej mierze spoczywa odpowiedzialność i troska o to, aby wierni angażowali
się we wszystkie funkcje, jakie są dla nich dostępne podczas zgromadzenia Eucharystycznego.
W dokumentach posoborowych dano możliwość powrotu do praktyki przyjmowania Komunii
świętej na rękę. Zastosowanie tej możliwości jest uzależnione od zgody Konferencji
Episkopatu. Pozostawiono jednak wiernym swobodę w wyborze sposobu przyjęcia Komunii
świętej. W ramach odnowy zainicjonowanej przez Sobór Watykański II przywrócono także w
niektórych okolicznościach Komunię pod dwiema postaciami, a także możliwość
komunikowania poza Mszą.
Bardzo ważnym papieskim dokumentem poruszającym tematykę szafarzy Komunii
świętej był list motu proprio „Ministeria quaedam” Pawła VI z dnia 15 sierpnia 1972 roku.
Papież zastąpił święcenia niższe i subdiakonat posługami lektora i akolity obowiązkowymi dla
całego Kościoła łacińskiego. Wśród wymienianych w tym dokumencie funkcji akolity
znajduje się możliwość udzielania przez niego Komunii świętej w charakterze
nadzwyczajnego szafarza. Może on wypełniać tę posługę wówczas gdy zwyczajni szafarze są
nieobecni lub nie mogą tego uczynić z powodu choroby, podeszłego wieku lub innej funkcji
duszpasterskiej, albo ilekroć liczba wiernych przystępujących do świętego stołu jest tak
wielka, że odprawianie Mszy by się przeciągało. Dokument ten rezerwuje posługę akolity
wyłącznie dla mężczyzn, ale równocześnie przestaje być ona zastrzeżona tylko dla
kandydatów do sakramentu kapłaństwa.
Pół roku później 29 stycznia 1973 roku ukazała się instrukcja „Immensae caritatis”,
która dała ordynariuszom miejsca władzę do wyznaczania nadzwyczajnych szafarzy Komunii
świętej spośród odpowiednich do tego osób. W zależności od okoliczności ordynariusz
miejsca może udzielić zezwolenia do poszczególnych wypadków, na określony czas lub też
na stałe. Szafarze ci mogą udzielać Komunii świętej sobie, innym wiernym oraz zanosić
5
Plik z chomika:
dziubar1
Inne pliki z tego folderu:
418.pdf
(126 KB)
Historia_nadzwyczajnych_szafarzy.pdf
(377 KB)
Obrzędy Komunii chorych - wersja skrócona.doc
(35 KB)
OBRZĘD KOMUNII CHORYCH UDZIELANEJ PRZEZ SZAFARZA NADZWYCZAJNEGO.doc
(43 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ceremoniały
Historia Kościoła
Księgi liturgiczne
literatura
Liturgia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin