De virtute militari.Zarys etyki wojskowej.pdf

(664 KB) Pobierz
Microsoft Word - De virtute militari.Zarys etyki wojskowej.rtf
Żołnierzom
Trzeciej
Rzplitej
poświęcam
J.M. Bocheński, O.P.
DE VIRTUTE MILITARI
ZARYS ETYKI WOJSKOWEJ
© Copyright PHILED sp. z
o.o. 1993
PRINTED IN POLAND
Wydawnictwo Philed sp. z
o.o.
druk: Oficyna Wydawnicza
„Dajwór" Kraków
1993
WSTĘP Pojęcie
etyki wojskowej.
1. Etyka jest normatywną nauką o
postępowaniu ludzkim Jest nauką, to jest
systematycznym badaniem pewnego wycinka rze-
czywistości; jest nauką normatywną, bo nie tylko
opisuje swój przedmiot, ale wskazuje jakim on być
powinien; jest wreszcie nauką o postępowaniu
ludzkim, to jest omawia ten zespól czynów, które
wynikają świadomie z wolnej woli człowieka.
2. Jako nauka normatywna etyka bada przede
wszystkim jaki jest cel ogólny ludzkiego postępowania
i jaki być powinien; następnie rozważa psychologiczną
strukturę czynu, który do tego celu ma prowadzić i
analizuje pojęcie normy etycznej, według której czyn
ma się spełniać. Ponieważ jednak w postępowaniu
ludzkim chodzi nie tylko o to, aby chcieć, ale także aby
rzeczywiście wykonać dane czyny, podstawowym
zadaniem etyki jest teoria charakteru i moralnej kultur,
człowieka; gdy mamy do czynienia z etyką opartą na
Objawieniu chrześcijańskim dochodzi jeszcze nauka o
łasce czyli nadprzyrodzonej pomocy, jakiej Bóg udziela
do etycznie sprawnego czynu.
3. Każda należycie rozbudowana etyka
składa się zawsze z dwóch działów: w
pierwszym mowa jest o wspomnianych pięciu
grupach zagadnień, ze stanowiska raczej
teoretycznego i ogólnego. W drugim
przechodzi się do bardziej szczegółowej i
bardziej praktycznej analizy poszczególnych
cech charakteru. Tymi cechami są tak zwane
sprawności, stale dyspozycję skłaniające do
łatwego i energicznego działania w myśl
normy (o ile są dodatnie) albo wbrew niej
5
(gdy są ujemne). Etyka kreśli w tym dziale teorie
dodatnich sprawności, uczy ich szkolenia itd. a także
omawia poszczególne normy specjalne związane z
każdą sprawnością.
to wiec tylko etyka żołnierzy służby stałej 1 . Ponieważ
jednak warunki nowoczesnej wojny wymagają, by
udział w niej brali
4. Wszystko to dotyczy każdego człowieka. Nie
ma ani jednej spośród sprawności i norm omawianych
przez etykę, która by nie powinna być wychowana
względnie zachowana przez każdego człowieka. Nie
może być też mowy o różnych etykach w tym zna-
czeniu, by np. jednego człowieka obowiązywały takie
normy, a innego nie, albo by pewne cechy charakteru
były pożyteczne dla jednego, a szkodliwe dla
drugiego. Każdy człowiek powinien posiadać pełny
ludzki i chrześcijański charakter. Pod tym kątem
widzenia nie może wiec istnieć żadna specjalna etyka
nauczycielska, kupiecka ani wojskowa.
5. Ale ludzie żyją w różnych okolicznościach,
mają różne konkretne obowiązki do spełnienia i
spotykają się z różnymi trudnościami. Wskutek tego
zdarza się często, że jeden człowiek musi znacznie
lepiej znać normy dotyczące jednej dziedziny,
podczas gdy drugi powinien lepiej orientować się w
innej. Równocześnie ten, czyje obowiązki wymagają
częstszego stosowania pewnych sprawności, a
zwłaszcza wykonywania w pewnej dziedzinie czynów
o wyższym napięciu, powinien posiąść także
odpowiednio wyrobiony specyficzny charakter. Tak
jest np. ze sprawnością męstwa, która jest wprawdzie
integralną cechą. każdego należycie wychowanego
charakteru, ale przecież występować musi ze
szczególną siłą w psychice tych, którzy z powołania
narażeni są na większe niebezpieczeństwa.
Wskutek tego, mimo zasadniczej jedności etyki
możemy mówić o etykach specjalnych. Tego rodzaju
etyki specjalne zakładają etykę ogólną i rozwijają
szerzej zasady dotyczące pewnych dziedzin
zakresów. Istnieć więc może etyka handlowa,
naukowa, etyka stanu duchownego, etyka polityczna -
a więc także etyka wojskowa.
6. Etyka wojskowa jest etyką specjalną ludzi,
którzy na stałe poświęcają się przygotowaniu i
prowadzeniu wojny. W ścisłym słowa znaczeniu jest
wszyscy mężczyźni zdolni do noszenia broni i ponieważ
przygotowanie do tej służby wymaga długiego okresu
wychowawczego, etyka wojskowa obowiązuje nie tylko
żołnierzy służby stałej, ale wszystkich mężczyzn w
ogóle. Innymi słowy można to samo wyrazić mówiąc, że
zawód wojskowy powinien być ubocznym zawodem
każdego mężczyzny. Tak jest przynajmniej w krajach,
które z racji geopolitycznego położenia są narażone na
częste wojny -jak np. w Polsce.
W tych krajach etyka wojskowa posiada więc
szerszy zasięg niż jakakolwiek inna: jej zasady
obowiązują wszystkich mężczyzn. Nadaje to etyce
wojskowej szczególnie wielkie znaczenie i wyróżniają
spośród innych etyk specjalnych.
wybitnie różnego od innych, typu, który przetwarza
człowieka do głębi, nadając mu niezatarte cechy.
Jedna tylko etyka stanu duchownego równa się z nią
pod tym względem.
8. Wreszcie etyka wojskowa znajduje się w
szczególnie trudnym położeniu teoretycznym. Sama
moralna dopuszczalność większości innych zawodów
nie podlega dyskusji: wszyscy zgadzają się na ogół, że
wolno być urzędnikiem państwowym, nauczycielem
czy rolnikiem. Natomiast racja etyczna wojny stoi dla
wielu pod znakiem zapytania - a z nią dopuszczalność
istnienia wojska i tworzenia charakteru wojskowego.
Etyka wojskowa musi więc przede wszystkim
uzasadnić swoją podstawę, mianowicie
dopuszczalność i obowiązek wojny, określić warunki,
w których wolno i należy ją toczyć. Dopiero po tym
wstępie można przystąpić do omawiania właściwych
zagadnień teorii wojskowego charakteru - gdyż ten
charakter tworzy się na to tylko, aby móc sprawnie
działać na wojnie.
7. Istnieje jeszcze inna cecha, którą etyka
wojskowa różni się od wielu innych. Udział w wojnie
wymaga mianowicie od żołnierza zespołu sprawności,
które bądź nie są wcale potrzebne innym, bądź
występować muszą w psychice bojowej z bez
porównania większą silą niż u cywilnych. Wskutek tego
etyka wojskowa należy do tzw. „wielkich etyk"
specjalnych. Żąda wytworzenia typu charakteru bardzo
1 Tzn.: żołnierzy
"zawodowych". 6
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin