triduum_paschalne.doc

(943 KB) Pobierz

32

              Święte Triduum Paschalne

 

 

ŚWIĘTE
TRIDUUM PASCHALNE

 

NA PODSTAWIE MSZAŁU RZYMSKIEGO
DLA DIECEZJI POLSKICH

 

 

 

 

 

 

 

Parafialna Diakonia Liturgiczna

Portal liturgiczny LITURGIA.org.pl

Nowy Targ 2007

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teksty liturgii zostały wzięte z:

Święte Triduum Paschalne

Pallottinum, Poznań 1999

Przedruk z „Mszału Rzymskiego dla diecezji polskich”

Pallottinum, Poznań 1986

Copyright © by Konferencja Episkopatu Polski, Warszawa 1986.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

 

 

 

 

 

Copyright © by Diakonia Liturgiczna Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa

Portal liturgiczny LITURGIA.org.pl

Nowy Targ 2007

 

ŚWIĘTE TRIDUUM PASCHALNE

WIELKI CZWARTEK MSZA WIECZERZY PAŃSKIEJ

Zgodnie z najdawniejszą tradycją Kościoła, w dniu dzisiejszym nie wolno odprawiać Mszy świętych bez udziału ludu. W godzinach wieczornych, w porze najbardziej odpowiedniej, odprawia się Mszę Wieczerzy Pańskiej, z pełnym uczestnictwem całej miejscowej wspólnoty; podczas tej Mszy św. wszyscy kapłani i posługujący wypełniają właściwe sobie funkcje.

Kapłani, którzy koncelebrowali Mszę z poświęceniem krzyżma lub od­prawiali już Mszę ze względu na pożytek wiernych, mogą powtórnie konce­lebrować Mszę wieczorną.

Jeśli domaga się tego potrzeba duszpasterska, ordynariusz miejscowy może pozwolić na odprawienie w porze wieczornej drugiej Mszy św. w ko­ściołach i w kaplicach publicznych lub półpublicznych; w razie konieczności może pozwolić na odprawienie Mszy w godzinach porannych, lecz tylko dla tych wiernych, którzy w żaden sposób nie mogą wziąć udziału w głównej Mszy wieczornej.

Komunii świętej można udzielać wiernym tylko podczas Mszy św., na­tomiast chorym wolno ją zanieść o każdej porze dnia. Należy im przypomnieć ustanowienie Najświętszego Sakramentu i zachęcić do duchowej łączności z wieczorną Mszą św.

OBRZĘDY WSTĘPNE I LITURGIA SŁOWA

1.   Tabernakulum ma być puste. Do Komunii św. duchowieństwa i wier­nych na dziś i na dzień jutrzejszy należy podczas tej Mszy św. konsekrować odpowiednią ilość chleba. Konsekruje się również hostię przeznaczoną do wystawienia w Grobie Pańskim.

2.  ANTYFONA NA WEJŚCIE                    Por. Ga 6, 14

Chlubimy się krzyżem naszego Pana Jezusa Chrystusa; * w nim jest nasze zbawienie, życie i zmartwychwstanie, * przez niego jesteśmy zbawieni i oswobodzeni.

3.   Odmawia się Chwała na wysokości. W czasie śpiewania hymnu uderza się w dzwony; po zakończeniu hymnu dzwony milkną aż do Wigilii Paschalnej.

 

4. KOLEKTA

Wszechmogący, wieczny Boże, obchodzimy pamiątkę naj­świętszej Wieczerzy, podczas której Twój Jednorodzony Syn mając się wydać na śmierć pozostawił Kościołowi nową wiekuistą Ofiarę i Ucztę swojej miłości; * spraw, abyśmy z tak wielkiego misterium czerpali pełnię miłości i życia. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna,   który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków.

UMYWANIE NÓG

 

5.   W homilii należy wyjaśnić główne tajemnice, które się wspomina w tej Mszy św., a mianowicie: ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa oraz Chrystu­sowe przykazanie braterskiej miłości. Po homilii, tam, gdzie względy dusz­pasterskie za tym przemawiają, odbywa się obrzęd umywania nóg.

6.   Ministranci prowadzą wybranych mężczyzn do ław przygotowanych w odpowiednim miejscu. Kapłan, jeśli trzeba, zdejmuje ornat i podchodzi do każdego z mężczyzn, polewa wodą jego stopy i wyciera je, z pomocą ministrantów.

7.   W tym czasie śpiewa się antyfony lub inne odpowiednie pieśni.

 

ANTYFONA PIERWSZA                       Por. J 13, 4. 5. 15

Gdy Pan wstał od wieczerzy, nalał wody do miednicy i zaczął umywać uczniom nogi; taki przykład im zostawił.

 

ANTYFONA DRUGA                             J 13, 6. 7. 8

Jezus podszedł do Szymona Piotra, a on rzekł do Niego: * Panie, Ty chcesz mi umyć nogi? Jezus mu odpowiedział: Jeśli Cię nie umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną.

k. Tego co Ja czynię, ty teraz nie rozumiesz, ale później będziesz to wiedział. * Panie, Ty chcesz mi umyć nogi.

 

ANTYFONA TRZECIA                            Por. J 13, 14

Jeżeli Ja, wasz Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi.

 

ANTYFONA CZWARTA                           J 13, 35

Po tym wszyscy poznają, że jesteście moimi uczniami, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali.

 

ANTYFONA PIĄTA                                 J 13, 34

Daję wam przykazanie nowe, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem.

ANTYFONA SZÓSTA                           l Kor 13, 13

k. Niechaj trwają w was wiara, nadzieja i miłość.
W. Z nich naj­większa jest miłość.

k. Teraz trwają wiara, nadzieja i miłość.

W. Z nich największa jest miłość.

8.   Bezpośrednio po umywaniu nóg, lub - jeśli się ono nie odbywa - po homilii, następuje modlitwa powszechna. Nie odmawia się wyznania wiary.

 

 

LITURGIA EUCHARYSTYCZNA

 

9.   Na początku liturgii eucharystycznej może się odbyć procesja wiernych z darami przeznaczonymi dla ubogich. W tym czasie śpiewa się pieśń: Gdzie miłość prawdziwa i dobroć, lub inną odpowiednią pieśń.

 

Antyfona:               Gdzie miłość prawdziwa i dobroć,

              tam znajdziesz Boga żywego.

              Zgromadziła nas tu razem miłość Chrystusa, *

              weselmy się w Nim i radujmy.

              Z pokorą szczerą kochajmy Boga *

              i czystym sercem miłujmy się nawzajem.

 

Antyfona:               Gdzie miłość...

              Skoro się wszyscy tu gromadzimy, *

              strzeżmy się tego, co nas rozdziela.

              Niech ustaną wszystkie gniewy i spory, *

              a pośrodku nas niech będzie Chrystus.

 

Antyfona:               Gdzie miłość...

              Obyśmy oglądali Twoje oblicze, Chryste Boże, *

              razem ze świętymi w chwale Twego Królestwa.

              To będzie naszą radością czystą i bez granic *

              przez nieskończone wieki wieków. Amen.

10. MODLITWA NAD DARAMI

Panie, nasz Boże, daj nam godnie uczestniczyć w świętych obrzędach, ilekroć bowiem sprawujemy pamiątkę ofiary Chrystusa, * spełnia się dzieło naszego odkupienia. Przez Chrystusa, Pana naszego.

 

11.   l prefacja o Najśw. Eucharystii, nr 46.

Jeżeli się używa Kanonu rzymskiego, odmawia się modlitwy własne:

Zjednoczeni..., Boże, przyjmij... i On to w dzień przed męką...

 

Zjednoczeni z całym Kościołem, * uroczyście obchodzimy święty dzień, w którym nasz Pan Jezus Chrystus został za nas wydany, * i ze czcią wspominamy, * najpierw pełną chwały Maryję, zawsze Dziewicę, * Matkę Boga i naszego Pana Jezusa Chrystusa, * a także świętego Józefa, * Oblubieńca Najświętszej Dziewicy, * oraz Twoich świętych Apostołów i Męczenników: * Piotra i Pawła, Andrzeja, * (Jakuba, Jana, Tomasza, * Jakuba, Filipa, Bartłomieja, * Mateusza, Szymona i Tadeusza, * Linusa, Kleta, Klemensa, Sykstusa, * Korneliusza, Cypriana, Wawrzyńca, Chryzo-gona, * Jana i Pawła, Kosmę i Damiana) * i wszystkich Twoich Świętych. * Przez ich zasługi i modlitwy * otaczaj nas we wszystkim swoją przemożną opieką. (Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.)

Z rozłożonymi rękami:

Boże, przyjmij łaskawie tę Ofiarę * od nas, sług Twoich, * i całego ludu Twego. * Składamy ją Tobie na pamiątkę dnia, * w którym nasz Pan Jezus Chrystus, * powierzył swoim uczniom odprawianie sakramentalnej ofiary Ciała i Krwi swojej. * Napełnij nasze życie swoim pokojem, * zachowaj nas od wiecznego potępienia * i dołącz do grona swoich wybranych.

Składa ręce.

(Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.)

 

Trzymając ręce wyciągnięte nad darami, mówi:

Prosimy Cię, Boże, * uświęć tę Ofiarę pełnią swojego błogo­sławieństwa, * mocą Twojego Ducha uczyń ją doskonałą i miłą sobie, * aby się stała dla nas Ciałem i Krwią Twojego umiłowanego Syna, * naszego Pana Jezusa Chrystusa.

Składa ręce.

 

W formułach, które następują, słowa Chrystusa należy wymawiać starannie i wyraźnie, bo tego wymaga ich znaczenie.

On to w dzień przed męką * za zbawienie nasze i całego świata, to jest dzisiaj,

Bierze chleb, unosi go nieco nad ołtarzem i mówi:

wziął chleb w swoje święte i czcigodne ręce,

podnosi oczy,

podniósł oczy ku niebu, * do Ciebie Boga, Ojca swojego wszechmogącego, * i dzięki Tobie składając błogosławił, * łamał * i rozdawał swoim uczniom mówiąc:

lekko się pochyla.

Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy:

To jest bowiem Ciało moje,

które za was będzie wydane.

Ukazuje ludowi konsekrowaną hostię, składa ją na patenie i przyklęka.

Następnie mówi:

Podobnie po wieczerzy

bierze kielich, unosi go nieco nad ołtarzem i mówi:

wziął ten przesławny kielich * w swoje święte i czcigodne ręce, *...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin