Zestaw 1:
1. Definicja prędkości projektowej i miarodajnej:
a. Prędkość projektowa – parametr techniczno-ekonomiczny, któremu są przyporządkowane graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia drogi.
b. Prędkość miarodajna - to parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w ruchu swobodnym na drodze, służący do ustalania wartości elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości
2. Klasa techniczna drogi - oznacza przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych. Klasyfikacja techniczna dróg: A -Autostrady; S - Ekspresowe; GP – Główne ruchu przyspieszonego; G- główne; Z– zbiorcze; L- lokalne; D – dojazdowe
3. Podstawowe elementy przekroju poprzecznego drogi: korona drogi = jezdnia + pobocze; rów drogowy; nawierzchnia
4. Od jakiego parametru jest uwarunkowana min. wartość promienia łuku kołowego: od tego gdzie droga biegnie – rampa, most, odcinek drogowy
5. Ile wynosi wartość pochylenia poprzecznego pobocza gruntowego wew. Na łuku kołowym o szerokości 1 m, kiedy pochylenie poprzeczne jezdni wynosi 7 %: też 7 %.
6. Definicja natężenia ruchu i struktury kierunkowej:
a. Natężenie ruchu - to natężenie ruchu występujące w roku prognozy, wyrażone liczbą pojazdów na godzinę (P/h)
b. Struktura kierunkowa – ilość pojazdów jakie jechały w poszczególnych kierunkach (?)
7. Od jakich parametrów odczytujemy wartość pochylenia poprzecznego na łuku kołowym dla dróg klasy Z, L, D : wartość promienia łuku kołowego; prędkość projektowa; ograniczenie krawężnikami.
8. Przekroje rowów drogowych: kształt opływowy, trójkątny, trapezowy
9. Od jakiego parametru zależy min. wartość pochylenia poprzecznego jezdni na odcinku prostym dla nawierzchni utwardzonej, ile wynosi ta wartość: od prędkości miarodajnej, wartość wynosi 2 %
Zestaw 2:
1. Definicja prędkości miarodajnej:
a. Prędkość miarodajna - to parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w ruchu swobodnym na drodze, służący do ustalania wartości elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości
2. Niweleta drogi: podstawowy element przekroju podłużnego drogi. Składa się z odcinków o stałym pochyleniu oraz krzywych wypukłych i wklęsłych
3. Podaj podstawowe elementy przekroju poprzecznego drogi: korona drogi = jezdnia + pobocze; rów drogowy; nawierzchnia
4. Od jakiego parametru jest uwarunkowana min. wartość promienia łuku pionowego wklęsłego: prędkość projektowa
5. Ile wynosi wartość pochylenia poprzecznego pobocza gruntowego wew. Na łuku kołowym o szerokości 1,5 m, kiedy pochylenie poprzeczne jezdni jest równe 2%: 4 – 5 %
6. Definicja struktury kierunkowej i rodzajowej:
a. Struktura kierunkowa – ilość pojazdów jakie jechały w poszczególnych kierunkach (?)
b. Struktura rodzajowa –
8. Wymień elementy odwodnienia powierzchniowego drogi: zapewnienie odprowadzenia wody poprzez wyniesienie krawędzi korony ponad teren: w gruntach niewysadzinowych 0,6 m; w gruntach wysadzi nowych 1,0 m
9. Od jakiego parametru zależy min. wartość pochylenia podłużnego, ile wynosi ta wartość: od tego gdzie droga biegnie – rampa, most, odcinek drogowy, wartość dla odcinka prostego wynosi 0,3 %
Zestaw 3:
2. Szerokość pasa ruchu drogi określona jest na podstawie: klasy technicznej drogi
4. Od jakiego parametru jest uwarunkowana max. wartość pochylenia podłużnego: prędkość projektowa
5. Ile wynosi wartość pochylenia poprzecznego pobocza gruntowego wew. Na łuku kołowym o szerokości 1,5 m, kiedy pochylenie poprzeczne jezdni wynosi 3 %: 5 – 6 %
6. Definicja struktury kierunkowej i natężenie ruchu:
b. Natężenie ruchu - to natężenie ruchu występujące w roku prognozy, wyrażone liczbą pojazdów na godzinę (P/h)
7. Od jakich parametrów odczytujemy wartość pochylenia poprzecznego na łuku kołowym dla dróg klasy Z, L, D : wartość promienia łuku kołowego; prędkość projektowa; ograniczenie krawężnikami
8. Wymień kryteria projektowania niwelety: Kryteria projektowania niwelety::- unikania w obrębie luku pionowego więcej niż jednego załamania niwelety;- stosowanie łuków pionowych o promieniu co najmniej 5x większy od łuków poziomych;- pokrywanie się wierzchołków luku poziomego i luku pionowego, lub ewentualnie wzajemne przesuniecie wierzchołków nie powinno być większe niż ¼ dl luku poziomego;- dostosowanie przebiegu ukształtowań terenu oraz warunków gruntowo wodnych przy dążeniu do ograniczenia wartości pochyleń podłużnych oraz spadków straconych;- zapewnienie wymagań warunków widoczności - zapewnienie powiązania niwelety z punktami o ustalonej wysokości jak np. skrzyżowania, przejazdy
slacke