Kolonia: cele i propozycje zabaw, gier
Cel priorytetowy :
• Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej, zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej
• Pogłębianie szacunku dla dziedzictwa kultury, przybliżenie dzieciom bardziej odległych regionów kraju w aspekcie wartości i różnorodności środowiska przyrodniczego, kulturowego i społecznego,
• Rozwijanie zainteresowań językowych i tanecznych,
Cele szczegółowe :
> Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
• Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w wycieczkach i innych formach turystyki i rekreacji: percepcja otaczającej rzeczywistości,
• rozumienie prawidłowego pojmowania turystyki: zadania i odpowiedzialność spoczywająca na każdym uczestniku,
• zaznajomienie dzieci z najbliższą okolicą, jej walorami turystycznymi i przyrodniczymi.
> Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec świata oraz uwrażliwianie na piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych,
> Wdrażanie do aktywności ruchowej na świeżym powietrzu,
> Wyposażenie dzieci w umiejętności ruchowe przydatne w aktywności zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej,
> Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dzieci,
> Tworzenie okazji do poznawania regionalnego oraz dzieł kultury regionalnej,
> Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych,
> Organizowanie ciekawej zabawy jako podstawy do aktywnego wypoczynku dzieci.
Cele sportowo - zdrowotne:
• Zachęcanie do współzawodnictwa w ramach zabaw i gier rekreacyjnych,
• Propagowanie spędzania wolnego czasu w czystej okolicy,
• Kształtowanie prawidłowej sylwetki wychowanków,
• Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych,
• Podnoszenie sprawności fizycznej i propagowanie wysiłku fizycznego,
• Zachęcanie do rekreacji i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu,
• Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.
Program będzie realizowany poprzez :
> Stworzenie właściwych warunków pobytu, warunkujących bezpieczeństwo dzieci,
> Odpowiednie zagospodarowanie otoczenia, uwzględnienie potrzeb i oczekiwań dzieci,
> Stworzenie i wyjaśnienie reguł i zasad funkcjonowania,
> Rozpoznawanie emocji i stanów uczuciowych tak, by odpowiednia ich interpretacja i wsparcie pomagały w rozłące z domem i rodziną,
> Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzenie w kulturę bycia,
> Nabywanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej na świeżym powietrzu,
> Umiejętne i bezpieczne korzystanie z kąpieli morskich i słonecznych,
> Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań,
> Organizowanie warunków i sytuacji pozwalających dzieciom na poznawanie swoich możliwości twórczych.
PROPONOWANE ZABAWY INTEGRACYJNE.
I. ZABAWY I GRY TERENOWE.
1. Chrzest morski - impreza na plaży.
2. Bieg rodzinek - zabawa terenowa.
3. Kareta - zabawa orientacyjna, integracyjna.
4. Czerwony Kapturek - zabawa orientacyjna.
5. Zabawy z chustą animacyjną.
6. Zabawy z gazetami : bitwa, celny rzut, bieg parami, wąż.
7. Zabawy w plenerze:
- fale, czarnoksiężnik, chodzące wizytówki, bieg z nitką, magiczna liczba 7,
II. DZIAŁALNOŚĆ PLASTYCZNO - KONSTRUKCYJNA.
1. Prowadzenie osobistego pamiętnika - dziennika pobytu na kolonii.
2. Plakaty dnia - ilustracja głównego wydarzenia.
3. Witraże okienne.
4. Malowanie stopami i rękami z wykorzystaniem farb do ciała.
5. „Malowane buźki" - malowanie twarzy.
6. „Gród zamkowy z piasku gotowy" - konkurs.
III. RELAKS
1. Dyskoteki
2. Tańce integracyjne
PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE SPACERÓW I WYCIECZEK
Cele główne:
• Umożliwienie kontaktów z naturą,
• Poznawanie różnych środowisk przyrodniczych, ekosystemów: pole, las, łąka, morze.
Poznajemy najbliższa okolicę
Cele:
- zapoznanie dzieci z terenem
- budzenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa w nowych sytuacjach
- wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa na terenie ośrodka i
poza nim
Przebieg:
1. Zaproszenie dzieci na spacer po terenie ośrodka.
2. Zapoznanie z budynkiem i pomieszczeniami ośrodka (stołówka, świetlica, sala rekreacyjna, sale zajęciowe).
3. Spacer po terenie zamkniętym, poznanie - placu zabaw i boisk do gier zespołowych. Zwrócenie uwagi na właściwe poruszanie się po ścieżkach komunikacyjnych ośrodka - odczytanie przez dzieci haseł z tablic zachęcających do szanowania zieleni.
4. Wyjście poza teren ośrodka, poznanie terenu plaży i pobliskiej okolicy. Szczególne uczulenie dzieci na przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych np. nie oddalanie się od grupy, nie popychanie się, wchodzenie do wody tylko w wyznaczonym miejscu itp.
5. Zabawa integracyjna : „Ludzie do ludzi"(pedagogika zabawy).
ŁĄKA
Poznajemy łąkę
- zbieranie okazów przyrodniczych, poznanie ich nazw
- rozwijanie umiejętności odczuwania natężenia dźwięku poprzez wsłuchiwanie się w głosy przyrody
- wykorzystanie zmysłów w poznawaniu świata przyrody
1. Zabawy swobodne na łące wg własnych inwencji.
2. Dzielenie się wrażeniami
- Co widziałam?
- Co mi się podobało?
- Co mnie zdziwiło?
3. Obserwacja swobodna i kierowana dotycząca kolorów i dźwięków łąki np: bzyczenie owadów, szum traw, szum wiatru itp.
❖ Ćwiczenia pobudzające wrażliwość zmysłów: Ile kolorów widzisz?
Jakie dźwięki słyszysz?
❖ Wyszukiwanie miejsc, w których rosną jagody
Obserwacja wyglądu krzewinek, kwiatów i zielonych owoców jagód Robienie bukietów z polnych kwiatów. Ozdobienie nimi świetlicy.
W poszukiwaniu okazów przyrodniczych
- zdobywanie umiejętności dostrzegania różnorodności gatunków roślin
- przygotowanie zebranych darów (okazów) do działań plastyczno- konstrukcyjnych
1. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej KLANZA i piłki np:
s Kto lubi to, co ja? s Wędrująca piłka. s Zamieniamy się miejscami.
2. Samodzielne zbieranie okazów przyrodniczych na łące (trawy, kwiaty, listki, nasiona) - próby nazywania ich.
3. Wspólne oglądanie okazów - nadanie im nazw samodzielnie lub z pomocą dorosłego.
4. W ośrodku - zabezpieczenie i przygotowanie zebranych okazów do późniejszych działań plastyczno-konstrukcyjnych.
Jagodowy raj
Cel:
- uwrażliwienie zmysłu smaku poprzez degustacje świeżych owoców
1. Zaproszenie dzieci na jagodową ucztę w lesie.
2. Samodzielne zbieranie jagód.
3. W kręgu - wymiana doświadczeń związanych ze smakowaniem owoców jagód.
4. Zagadki smakowe czyli „Zgaduj -zgadula"
s Rozróżnianie smaku (przy zasłoniętych oczach) innych owoców i warzyw przyniesionych ze sobą np. marchew, jabłko, banan, cytryna.
5. Zabawa ze śpiewem - taniec „Bugi -ugi".
Puszczanie latawców i samolotów -
„Dziś latawiec mój szybuje pod najwyższą białą chmurę" Cele:
- obserwowanie ruchu, kierunku i siły powietrza
- nabywanie przeświadczenia, że powietrze jest wszechobecne i niezbędne do życia
- odkrywanie różnych zjawisk fizycznych (zachowanie się latawca w powietrzu)
1. Zabawy badawcze i rozmowa kierowana.
s Skąd wieje wiatr? - zabawa z piórkami, obserwacja lotu piórka. s Czy widzimy wiatr? - zabawa ze słomkami do napojów. s Co może zrobić wiatr? - zabawa z chusteczkami typu apaszka oraz z chustą KLANZA.
s Dlaczego samoloty i ptaki latają? Opowiadanie nauczycielki.
2. Puszczanie latawców i styropianowych samolotów - obserwacja ich lotu.
3. W ośrodku:
s Nauka składania samolotów technika ORIGAMI s Wykonanie z papieru i spinacza biurowego prostego helikoptera
4. Zabawa wykonanymi samolotami i helikopterami.
LAS
Wycieczka w nieznane
- budzenie zaciekawienia otaczającą przyrodą poprzez dostarczenie radości odkrywania
- poznanie środowiska lasu
1. Zaproszenie dzieci na wycieczkę ścieżką dydaktyczną
2. Zapuszczenie się w gęstwinę leśną:
s Obserwacja; mrowiska, suchych gałązek, kory drzew, krzewów, szyszek, igieł, grzybów itp.
3. ...
zuch_harcerz