Kolonia (cele i propozycje gier, zabaw).doc

(106 KB) Pobierz
kolonia_2010_plan

 

Kolonia: cele i propozycje zabaw, gier

 

Cel priorytetowy :

        Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej, zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej

        Pogłębianie szacunku dla dziedzictwa kultury, przybliżenie dzieciom bardziej odległych regionów kraju w aspekcie wartości i różnorodności środowiska przyrodniczego, kulturowego i społecznego,

        Rozwijanie zainteresowań językowych i tanecznych,

Cele szczegółowe :

>     Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,

      Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w wycieczkach i innych formach turystyki i rekreacji: percepcja otaczającej rzeczywistości,

   rozumienie prawidłowego pojmowania turystyki: zadania i odpowiedzialność spoczywająca na każdym uczestniku,

   zaznajomienie dzieci z najbliższą okolicą, jej walorami turystycznymi i przyrodniczymi.

>      Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec świata oraz uwrażliwianie na piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych,

>     Wdrażanie do aktywności ruchowej na świeżym powietrzu,

>     Wyposażenie dzieci w umiejętności ruchowe przydatne w aktywności zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej,

>      Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dzieci,

>     Tworzenie okazji do poznawania regionalnego oraz dzieł kultury regionalnej,

>      Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych,

>      Organizowanie ciekawej zabawy jako podstawy do aktywnego wypoczynku dzieci.

Cele sportowo - zdrowotne:

      Zachęcanie do współzawodnictwa w ramach zabaw i gier rekreacyjnych,

      Propagowanie spędzania wolnego czasu w czystej okolicy,

      Kształtowanie prawidłowej sylwetki wychowanków,

      Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych,

      Podnoszenie sprawności fizycznej i propagowanie wysiłku fizycznego,

      Zachęcanie do rekreacji i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu,

      Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.


Program będzie realizowany poprzez :

>      Stworzenie właściwych warunków pobytu, warunkujących bezpieczeństwo dzieci,

>      Odpowiednie zagospodarowanie otoczenia, uwzględnienie potrzeb i oczekiwań dzieci,

>      Stworzenie i wyjaśnienie reguł i zasad funkcjonowania,

>      Rozpoznawanie emocji i stanów uczuciowych tak, by odpowiednia ich interpretacja i wsparcie pomagały w rozłące z domem i rodziną,

>     Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzenie w kulturę bycia,

>      Nabywanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej na świeżym powietrzu,

>      Umiejętne i bezpieczne korzystanie z kąpieli morskich i słonecznych,

>      Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań,

>      Organizowanie warunków i sytuacji pozwalających dzieciom na poznawanie swoich możliwości twórczych.

 

PROPONOWANE ZABAWY INTEGRACYJNE.

I. ZABAWY I GRY TERENOWE.

1.    Chrzest morski - impreza na plaży.

2.     Bieg rodzinek - zabawa terenowa.

3.     Kareta - zabawa orientacyjna, integracyjna.

4.     Czerwony Kapturek - zabawa orientacyjna.

5.    Zabawy z chustą animacyjną.

6.    Zabawy z gazetami : bitwa, celny rzut, bieg parami, wąż.

7.    Zabawy w plenerze:

- fale, czarnoksiężnik, chodzące wizytówki, bieg z nitką, magiczna liczba 7,

II. DZIAŁALNOŚĆ PLASTYCZNO - KONSTRUKCYJNA.

1.    Prowadzenie osobistego pamiętnika - dziennika pobytu na kolonii.

2.     Plakaty dnia - ilustracja głównego wydarzenia.

3.    Witraże okienne.

4.     Malowanie stopami i rękami z wykorzystaniem farb do ciała.

5.    „Malowane buźki" - malowanie twarzy.

6.    „Gród zamkowy z piasku gotowy" - konkurs.

III. RELAKS

1.    Dyskoteki

2.    Tańce integracyjne


 

PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE SPACERÓW I WYCIECZEK

Cele główne:

        Umożliwienie kontaktów z naturą,

        Poznawanie różnych środowisk przyrodniczych, ekosystemów: pole, las, łąka, morze.

Poznajemy najbliższa okolicę

Cele:

-   zapoznanie dzieci z terenem

-   budzenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa w nowych sytuacjach

-     wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa na terenie ośrodka i

poza nim

Przebieg:

1.    Zaproszenie dzieci na spacer po terenie ośrodka.

2.    Zapoznanie z budynkiem i pomieszczeniami ośrodka (stołówka, świetlica, sala rekreacyjna, sale zajęciowe).

3.    Spacer po terenie zamkniętym, poznanie - placu zabaw i boisk do gier zespołowych. Zwrócenie uwagi na właściwe poruszanie się po ścieżkach komunikacyjnych ośrodka - odczytanie przez dzieci haseł z tablic zachęcających do szanowania zieleni.

4.    Wyjście poza teren ośrodka, poznanie terenu plaży i pobliskiej okolicy. Szczególne uczulenie dzieci na przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych np. nie oddalanie się od grupy, nie popychanie się, wchodzenie do wody tylko w wyznaczonym miejscu itp.

5.    Zabawa integracyjna : „Ludzie do ludzi"(pedagogika zabawy).

ŁĄKA

Poznajemy łąkę

Cele:

-   zbieranie okazów przyrodniczych, poznanie ich nazw

-           rozwijanie umiejętności odczuwania natężenia dźwięku poprzez wsłuchiwanie się w głosy przyrody

-   wykorzystanie zmysłów w poznawaniu świata przyrody

Przebieg:

1.    Zabawy swobodne na łące wg własnych inwencji.

2.    Dzielenie się wrażeniami

-   Co widziałam?

-   Co mi się podobało?

-   Co mnie zdziwiło?

3.   Obserwacja swobodna i kierowana dotycząca kolorów i dźwięków łąki np: bzyczenie owadów, szum traw, szum wiatru itp.

  Ćwiczenia pobudzające wrażliwość zmysłów: Ile kolorów widzisz?

Jakie dźwięki słyszysz?

Wyszukiwanie miejsc, w których rosną jagody

Obserwacja wyglądu krzewinek, kwiatów i zielonych owoców jagód Robienie bukietów z polnych kwiatów. Ozdobienie nimi świetlicy.

W poszukiwaniu okazów przyrodniczych

Cele:

-   zdobywanie umiejętności dostrzegania różnorodności gatunków roślin

-        przygotowanie zebranych darów (okazów) do działań plastyczno- konstrukcyjnych

Przebieg:

1.    Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej KLANZA i piłki np:

s Kto lubi to, co ja? s Wędrująca piłka. s Zamieniamy się miejscami.

2.    Samodzielne zbieranie okazów przyrodniczych na łące (trawy, kwiaty, listki, nasiona) - próby nazywania ich.

3.    Wspólne oglądanie okazów - nadanie im nazw samodzielnie lub z pomocą dorosłego.

4. W ośrodku - zabezpieczenie i przygotowanie zebranych okazów do późniejszych działań plastyczno-konstrukcyjnych.

Jagodowy raj

Cel:

- uwrażliwienie zmysłu smaku poprzez degustacje świeżych owoców

Przebieg:

1.    Zaproszenie dzieci na jagodową ucztę w lesie.

2.    Samodzielne zbieranie jagód.

3.    W kręgu - wymiana doświadczeń związanych ze smakowaniem owoców jagód.

4.     Zagadki smakowe czyli „Zgaduj -zgadula"

s Rozróżnianie smaku (przy zasłoniętych oczach) innych owoców i warzyw przyniesionych ze sobą np. marchew, jabłko, banan, cytryna.

5.    Zabawa ze śpiewem - taniec „Bugi -ugi".

Puszczanie latawców i samolotów -

„Dziś latawiec mój szybuje pod najwyższą białą chmurę" Cele:

-   obserwowanie ruchu, kierunku i siły powietrza

-    nabywanie przeświadczenia, że powietrze jest wszechobecne i niezbędne do życia

-      odkrywanie różnych zjawisk fizycznych (zachowanie się latawca w powietrzu)

Przebieg:

1.   Zabawy badawcze i rozmowa kierowana.

s Skąd wieje wiatr? - zabawa z piórkami, obserwacja lotu piórka. s Czy widzimy wiatr? - zabawa ze słomkami do napojów. s Co może zrobić wiatr? - zabawa z chusteczkami typu apaszka oraz z chustą KLANZA.

s Dlaczego samoloty i ptaki latają? Opowiadanie nauczycielki.

2.     Puszczanie latawców i styropianowych samolotów - obserwacja ich lotu.

3.   W ośrodku:

s Nauka składania samolotów technika ORIGAMI s Wykonanie z papieru i spinacza biurowego prostego helikoptera

4.   Zabawa wykonanymi samolotami i helikopterami.

LAS

Wycieczka w nieznane

Cele:

-        budzenie zaciekawienia otaczającą przyrodą poprzez dostarczenie radości odkrywania

-   poznanie środowiska lasu

Przebieg:

1.   Zaproszenie dzieci na wycieczkę ścieżką dydaktyczną

2.   Zapuszczenie się w gęstwinę leśną:

s Obserwacja; mrowiska, suchych gałązek, kory drzew, krzewów, szyszek, igieł, grzybów itp.

3.   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin