socjologia zestaw 5.doc

(41 KB) Pobierz
ZESTAW V

1.Organizacja

 

def. organizacji (wg Grifina) – to grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany aby osiągnąć pewien zestaw celów.

np.: instytucje społeczne, partie, związki sportowe, grupy przestępcze, mafie, masonerie, związki zawodowe, przedsiębiorstwa, NATO, ONZ, PCK, Bank Śląski.

 

Organizacja w sensie prakseologicznym - to instytucja posiadająca cechę dobrze funkcjonującego tworu, całość której wszystkie składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości.

 

Organizacja w socjologii – oznacza instytucję tzn. zespół ludzi o względnie sprecyzowanych kompetencjach, wspólnie realizujących określone zadania i cele, które to dysponują określonymi środkami.

 

Zwykle w organizacji mamy do czynienia z dwoma rodzajami struktury:

a)      struktura formalna

b)      struktura nieformalna

 

ad a) to stosunki społeczne w organizacji zgodne z postanowieniami władzy prawodawczej dla tej organizacji, które na ogół zapisuje się w statutach lub regulaminach.

 

ad b) to stosunki społeczne w organizacji, które są stosunkami rzeczywistymi niekoniecznie zgodnymi z postanowieniami zawartymi w statutach, przepisach, regulaminach, nakazach.

 

2. Zarządzanie i jego proces

 

def. zarządzania – to działanie, które ma na względzie doprowadzenie do takiego funkcjonowania zespołu roboczego lub określonej organizacji, które podlegają kierownictwu, które to funkcjonowanie zapewnia realizację celów jakie stawia zarządzający (kierownictwo).

 

 

def. zarządzanie – oznacza takie koordynowanie działalności zespołów ludzkich oraz środków produkcji w dążeniu do zrealizowania zamierzonych celów, przy czym ważne jest aby cele i zadania osiągnąć bez niepotrzebnych strat i dodatkowych nakładów.

 

W zarządzaniu ważne staje się:

a)      organizowanie

b)      planowanie

c)      motywowanie (stymulowanie, pobudzanie)

d)      kontrolowanie wykonania

 

ad a) Organizowanie – to funkcja zarządzania czyli wszelkie działania w procesie zarządzania, działania które należy rozumieć jako działania z namysłem. Ważny przy zagadnieniu organizowania jest cel.

 

Działanie z namysłem (wg Kotarbińskiego) -  zmieniać rzeczywistości w sposób mniej lub bardziej świadomy, zmierzać do określonego celu w danych warunkach przy pomocy właściwych środków po to aby dojść od warunków istniejących do warunków odpowiadających określonemu celowi.

 

Działanie racjonalne   musi uwzględniać trzy zasadnicze warunki:

1)      cel jasno określony i realny

2)      warunki działania tzw. rzeczywistość w której działamy

3)      środki działania muszą być przystosowane do warunków i dające szanse na osiągnięcie celów.

 

Cel działania – świadome choć czasem nie w pełni świadome stany rzeczy, które w przyszłości chcemy osiągnąć poprzez nasze działanie

 

ad b) Planowanie -  funkcja zarządzania polega na określeniu celów, koncepcji, kierunków oraz metod działań

Plan – ustalony projekt określonych działań

 

ad c) Motywowanie – funkcja zarządzania, która polega na nakłanianiu podwładnych w procesie kierowania nimi do działania zgodnego z intencją zarządzającego a tym samym z intencją firmy. Może to być realizowane poprzez straszenie, bodźce ekonomiczne, nagrody, zagrożenie zwolnieniem z pracy itp.

 

ad d) Kontrolowanie – funkcja zarządzania pełniona rygorystycznie . Polega na porównaniu stanów wykonania produktu lub zadania ze stanem pożądanym zgodnie z recepturą i oczekiwaniami.

 

3. Życie społeczne i jego czynniki

 

Życie społeczne – to ogół zjawisk, które wynikają ze wzajemnego oddziaływania jednostek na siebie i zbiorowość znajdujących się na pewnej ograniczonej przestrzeni inaczej to świadome przystosowanie swojego zachowania ludzi żyjących w jednym państwie, mieście, wsi.

Do życia społecznego należą także takie zjawiska jak:

a)      współżycie w rodzinie

b)      współdziałanie i organizacja w zakładzie pracy

c)      stosunki między uczniami i nauczycielami

 

Czynniki poznawania społeczności:

a)      terytorium

b)      wędrówki – komunikacja

c)      przystosowania

d)      warunki ekologiczne (ekologia społeczna)

e)      warunki klimatyczne

f)        warunki biotyczne – skutki wzajemnego oddziaływania na siebie

g)      warunki fizjologiczne

 

Do głównych czynników warunkujących życie społeczne J. Szczepański zalicza:

a)      biologia gatunku ludzkiego

b)      geografia

c)      demografia

d)      uwarunkowania ekonomiczne

e)      kultura

-         sfera uczuć – to całokształt emocjonalny, przeżycia ludzkie zwane psychicznymi

-         sfera intelektualna

ad a) budowa organizmu i zachodzące w nim procesy fizjologiczne, odruchy, skłonności, popędy, mechanizmy dziedziczenia cech, potrzeby wynikające z cech organizmu i procesów fizjologicznych.

 

ad b) ukształtowanie geograficzne, klimat, rodzaj roślinności, rodzaj gleby, bogactwa naturalne, rzeki, świat zwierząt – wpływają na rozmieszczenie ludzkości, na zdrowotność, rozrodczość

 

ad c) przyrost naturalny, odsetek ludności w wieku produkcyjnym itp.

 

ad d) zasób środowiska, narzędzia, maszyny, którymi się posługują ludzie przy wykonywaniu pracy produkcyjnej.

 

ad e) poziom wykształcenia, sposób wytwarzania dóbr, poziom zaspokajania potrzeb, religia, sztuka, ład moralny, poczucie bezpieczeństwa, humanizm, system wartości, racjonalność myślenia.

 

              4. Ekonomizacja działania

 

Ekonomizacja działania – to przeciwdziałanie wysokim kosztom poniesionym w procesie działań, to minimalizacja inwestycji aby proces działań realizował się sam.

 

              5. Plan biznesowy

 

Plan biznesowy – to najważniejszy dokument opracowany przez przedsiębiorcę, to zakres działań jakie należy spełnić bezwzględnie by osiągnąć sukces. Informuje kredytodawcę o możliwościach rozwoju, jest wizytówką przedsiębiorstwa.

 

Plan biznesowy odpowiada na 4 zasadnicze pytania:

1)      czego właściwie chcemy

2)      jakie są moje atuty

3)      jakie są najlepsze metody osiągnięcia celów przedsiębiorstwa

4)      czego oczekujemy w przyszłości

 

Etapy przygotowania planu biznesowego:

1 tydzień – zdecydować o podjęciu dziłalności

2 tydzień – analiza własnych możliwości i zamiarów

3 tydzień - wybór produktu lub usługi

4 tydzień - badanie ogółu

5 tydzień – prognozowanie zysków, kosztów

6 tydzień – wybór lokalizacji

7 tydzień (mogą być 2 tygodnie) – opracowanie planu produkcji

8 tydzień – opracowanie planu marketingowego

9 tydzień – opracowanie planu organizacyjnego

10 tydzień – opracowanie planu działań własnych

11 tydzień – opracowanie planu ubezpieczenia

12 tydzień - opracowanie planu księgowości

13 tydzień (kilka tygodni) – opracowanie planu finansowego

16 tydzień - napisanie folderu prezentującego firmę

 

              6. Menadżer i jego umiejętności

 

Menadżer – to osoba dynamiczna i ożywcza środków produkcji bez którego środki te pozostają środkami i nie staną się nigdy produkcją. Praca menadżera polega na określeniu misji, celów i strategii działania przedsiębiorstwa oraz inspirowaniu i koordynowaniu działań pracowników zapewniających ich osiąganie. Do najważniejszych cech menadżera należą:

a)      przedsiębiorczość, innowacyjność, bystrość i otwartość umysłu

b)      umiejętność dostrzegania okazji, szybkiego przystosowania się do zmian

c)      zdolność do podejmowania decyzji

d)      skłonność do uzasadnionego ryzyka i wytrwałości

e)      aktywność i odwaga publicznego wyrażania oraz bronienia własnej opinii i poglądów

f)        zrozumienie i docenienie wartości pracy

g)      umiejętność hierarchizacji wartości zadań

h)      odpowiedzialność za wyniki własne i zespołu

i)        umiejętność samodyscypliny i skupiania się na zadaniu

j)        umiejętność delegowania i dzielenia się zadaniami oraz odpowiedzialnością

k)      docenianie znaczenia oceny i krytyki.

Menadżer powinien:

a)        posiadać umiejętności dobierania bądź wskazywania właściwych środków i zasobów do realizacji określonych celów

b)        wiedzieć jak wykonać określoną pracę oraz wiedzieć jakie są możliwości uzyskania lepszych rezultatów.

c)        posiadać wiedze o prawach i prawidłowościach gospodarki rynkowej, o cenach rynku nabywcy, o praktycznych zastosowaniach koncepcji marketingu

d)        utrzymywać równowagę między wielkością produkcji i sprzedaży, zyskiem oraz inwestycjami rozwojowymi jako warunkiem i podstawą powodzenia przedsiębiorstwa.

 

 

 

Umiejętności menadżera w procesie zarządzania:

Są cztery typy umiejętności kierowniczych   ( techniczne, interpersonalne czyli społeczne i koncepcyjne, analityczne i diagnostyczne)

Do umiejętności technicznych zaliczamy :

a)      posiadanie wiedzy z zakresu  pracy oraz technologii przedsiębiorstwa wykonywanej przez ich podwładnych

Do umiejętności interpersonalnych zaliczamy:

a)        nawiązywanie kontaktów z ludźmi, którymi ma zarządzać, rozumienie podwładnych, motywowanie do pracy na rzecz firmy w wymiarze jednostkowym i grupowym.

b)       umiejętności  w zakresie współżycia z innymi menadżerami z równego i wyższego szczebla, dobre kontakty ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin