Znaczenie wody w życiu człowieka - sposoby oszczędzania wody. Konspekt lekcji otwartej w klasie I.PO ZAJĘCIACH UCZEŃ :- wyjaśnia wykorzystanie wody w domu,- zna sposoby oszczędzania wody w domu,- rozumie, jakie jest znaczenie wody w życiu każdego organizmu,- rozumie potrzebę współdziałania w realizacji działań związanych z oszczędzaniem wody,- wskazuje zachowania prowadzące do mądrego wykorzystania wody,- rozumie potrzebę segregacji śmieci,- układa zdania z rozsypanki wyrazowej,- wyraża myśli w formie zdania,- podpisuje wyrazem ilustrację,- przyporządkowuje danej liczbie literę,- odczytuje wyrazy, zdania.PRZEBIEG LEKCJI :1. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania - hasła zajęć : Woda to największy skarb na Ziemi.- wyjaśnienie hasła, nawiązanie wykorzystania wody w gospodarstwie domowym.2. Próba odpowiedzi na pytanie : do czego wykorzystujemy wodę w domu ?Ćwiczenia z kropelkami - przyporządkowanie podpisów do kropelek ilustrującychwykorzystanie wody w domu ( karta pracy nr 1 ).3. Rozszyfrowanie wiadomości zakodowanej przez zaprzyjaźnioną kropelkę( karta pracy nr 2 ).Rozwiązanie : Oszczędzaj wodę.4. Rozmowa na temat znaczenia oszczędzania wody.Umieszczenie w konturze dzbana kropelek - wizytówek.Ćwiczenie to ma na celu uświadomienie dzieciom, że każda kropelka wody jest bardzo cenna, ponieważ duża ilość zaoszczędzonych kropel to zaoszczędzonydzban lub szklanka wody .Zabawa - przeniesienie dzbana z wodą .5. Próba ustalenia mądrych sposobów oszczędzania wody :Zawsze dobrze zakręcaj kran.Bierz krótki prysznic.Kąp się w wannie częściowo napełnionej wodą.Zakręć wodę, kiedy szczotkujesz zęby.Nie myj naczyń pod bieżącą wodą.Włączaj pralkę automatyczną dopiero wtedy, kiedy uzbiera się pełny bęben prania.6. Rozmowa na temat dbałości o czystość rzek, jezior, stawów, mórz.· Odczytanie zaszyfrowanych haseł : papier, metal , plastyk .· Segregacja śmieci znalezionych nad rzeką Bóbr.7. Zakończenie zajęć.Podczas zajęć wykorzystano materiały pomocnicze do realizacji polsko - amerykańskiego projektu "Błękitny Kciuk" pt. Podaj wodzie pomocną dłoń .Opracowanie : Iwona Kubik, Grażyna Kwiecińska, Maria Ulanik- Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej . Kraków, 1998.
madziala5