76. Pod.red zbigniewa Zakrzewskiego - Ekonomika handlu wewn.pdf

(597 KB) Pobierz
Ekonomika
handlu
wewnętrznego
Praca zbiorowa
pod redakcję
Zbigniewa Zakrzewskiego
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne
Warszawa 1989
1020365820.002.png
Autorzy
Bogna Pilarczyk - rozdziały 5, 6, 7
Maria Sławińska - rozdziały 6, 8, 9, 10
Halina Szulce - rozdziały 2,3,11
Zbigniew Zakrzewski - rozdziały 1, 4, 10
lat
PWE
1020365820.003.png
Teoretyczne podstawy handlu
wewnętrznego
1.1. Wprowadzenie
Zadaniem teorii jest objaśnienie danej rzeczywistości, jej istoty i trwa-
łych cech. Teoria, której przedmiotem jest dziedzina gospodarki
określana powszechnie jako handel, próbuje odpowiedzieć na na-
stępujące pytania: „Jaka jest jego istota? Co uzasadnia jego istnienie?
Jakie są jego podstawowe funkcje gospodarcze?".
Przez handel rozumiemy wyodrębnioną dziedzinę wyspecjalizowanej
pracy społecznej, polegającej na wykonywanym zawodowo pośred-
niczeniu w obrocie dobrami materialnymi. Pojęcie handlu nie od-
powiada ściśle pokrewnym pojęciom, jak: wymiana, rynek i obrót
towarowy. Istotą wymiany jest bowiem obieg dóbr, który stanowi
wprawdzie formę podziału produktów między członków społeczeństwa,
ale niekoniecznie musi dokonywać się za pośrednictwem handlu. Rynek
zaś można by określić ogólnie jako całokształt stosunków wymiennych
między sprzedającymi a kupującymi; różnorodne, nieraz przelotne więzi
między uczestnikami rynku oraz towarzyszące im współzależności
między podażą, popytem i ceną występują również poza sferą działal-
ności handlu. Podobnie obrót towarowy, oznaczający sam ruch
towarów między sferą produkcji a sferą konsumpcji przy użyciu
pieniądza, przekracza ramy handlu. O ile w pojęciu handlu akcent
spoczywa na określonym rodzaju pracy zawodowej, a więc na czynniku
ludzkim, o tyle w pojęciu obrotu towarowego istotny jest fizyczny ruch
dóbr materialnych w przestrzeni i czasie, ujęty w określone formy
prawno-organizacyjne.
13
1020365820.004.png
wysuwane przez praktykę handlu mają tylko częściowo charakter
ekonomiczny, a w większości są przedmiotem zainteresowania innych
dyscyplin - prakseologii, socjologii, psychologii, technologii itd.
W celu przedstawienia problematyki handlu wewnętrznego w Polsce
w ścisłym związku z otaczającą nas rzeczywistością, przyjęto jako punkt
odniesienia naszą gospodarkę.
1020365820.005.png
niczne itd. Zbudowanie teorii handlu, będącej częścią składową nauki
ekonomii, nie wymaga korzystania z twierdzeń innych nauk. Teoria
ekonomii nie wystarcza jednak do rozwiązywania wszystkich zagad-
nień, jakie wyłaniają się w praktycznej działalności handlu.
1.3. Warunki istnienia handlu
Wstępnym ogólnym warunkiem istnienia handlu jest jego udział
w powtarzających się stale aktach odnowy środków produkcji. Jest to
warunek konieczny, bowiem zawodowe pośredniczenie w wymianie
towarowo-pieniężnej - a do tego sprowadza się działalność handlu
- wymaga stałej powtarzalności procesu produkcji. Handel pośredniczy
między wytwórcami przedmiotów pracy i środków pracy a tymi, którzy
dóbr tych potrzebują do podjęcia nowego cyklu produkcyjnego;
pośredniczy również między wytwórcami dóbr spożycia a konsumen-
tami. Reprodukcja nie jest jednak wystarczającym warunkiem istnienia
handlu, bowiem stała odnowa środków produkcji odbywa się już
w gospodarce naturalnej, na większą skalę w sferze wymiany naturalnej,
a niekiedy nawet w warunkach wymiany towarowo-pieniężnej bez
udziału handlu. Drugim, oprócz występowania procesu reprodukcji,
koniecznym warunkiem wydarzenia historycznego - jakim było w od-
ległych czasach powstanie handlu jako odrębnej dziedziny gospodarki
społecznej, a jednocześnie okolicznością, która dotąd stale umożliwia
jego istnienie - jest pojawienie się, a potem ustawiczne występowanie
nadwyżek produkcji. Określenie dóbr przeznaczonych do wymiany jako
nadwyżek okazało się z czasem mniej trafne, jako że wytwórcy coraz
częściej podejmowali produkcję wyłącznie z myślą o wymianie.
Koniecznym warunkiem istnienia handlu jest również zastosowanie
w gospodarce wymiennej pieniądza. Pełniąc funkcję miernika wartości,
pieniądz jako powszechny ekwiwalent znakomicie ułatwiał porów-
nywanie wartości dóbr uczestniczących w wymianie. Zrodził on w umys-
łach wytwórców zbywających swoje produkty na rynek, a jeszcze
w większym stopniu w świadomości świata kupieckiego, odczucie
określonej skali ocen różnych towarów. Stąd też, w tych warunkach,
celowe było poświęcenie się zawodowi kupieckiemu, a więc handlowi.
Okazało się, że pieniądz jako pośrednik wymiany umożliwiał jego
15
1020365820.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin