Dowiedz się, jak widzą Cię Twoi uczniowie - ankieta.doc

(42 KB) Pobierz
ANKIETA

 

 

Dowiedz się, jak widzą Cię Twoi uczniowie?

 

Ocenianie w szkole jest codziennością. Nauczyciel na każdej lekcji ocenia postępy w nauce, przygotowanie do zajęć czy też poziom aktywności ucznia. W niniejszym artykule proponuję eksperyment, w którym to uczniowie będą mieli możliwość wystawienia oceny swojemu nauczycielowi. Ankieta zamieszczona poniżej, pomimo swojej swobodnej formy, może dostarczyć nauczycielowi garść naprawdę bezcennych informacji na temat własnej pracy, a uczniom da możliwość anonimowego wypowiedzenia się w sprawach, w których nie często mogą zabrać glos.

Zaprezentowana poniżej ankieta została wielokrotnie sprawdzona w praktyce, w klasach szkoły średniej; liceum, technikum oraz klasach szkoły zawodowej, zawsze ze znakomitym skutkiem.

Praktyka pokazała, że pomimo swobodnej formy ankiety, uczniowie rzetelnie traktują odpowiedzi na zawarte w niej pytania. Oczywiście, warto poprosić o szczerość odpowiedzi oraz, co bardzo ważne, zapewnić całkowitą anonimowość, np. stosując tymczasową zamianę długopisów wśród uczniów.

Nie wykluczone, że w grupie znajdzie się ktoś, kto złośliwie wystawi nauczycielowi ocenę nieobiektywną, najgorsza z możliwych lub przesadnie pochlebną. Nie ma to jednak dużego znaczenia. Takie, nieszczere odpowiedzi dadzą się niemalże od razu wyłowić. Zwykle nie jest ich wiele, nie mają wiec większego wpływu na wiarygodność eksperymentu.

Zapewniam, że dla każdego nauczyciela, któremu zależy na doskonaleniu warsztatu pracy, analiza wyników ankiety będzie wartościową, interesującą lekturą. Taką jest dla mnie od kilku lat, od kiedy corocznie przeprowadzam ją w klasach, w których uczę matematyki.

 

 

Z życzeniami owocnej pracy,

…………………..

 

 

 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

 

 

 

ANKIETA

anonimowa, przeprowadzona dnia ……….. ……… w klasie …………

(dotyczy lekcji …………………….……….).

 

Czy zagadnienia będące tematem lekcji są omawiane dokładnie i w zrozumiały sposób?

zawsze tak

zazwyczaj tak

często są niejasne

nie

Uważasz, że podejście nauczyciela do Ciebie jest:

przychylne

obojętne

wrogie

Czy twoim zdaniem, wymagania konieczne do otrzymania oceny pozytywnej są:

zbyt niskie

właściwe

zbyt wysokie

Pytania na sprawdzianach są:

łatwe

trudne

Czy podczas sprawdzianu łatwo jest ściągać?

zawsze tak

zwykle tak

raczej nie

nie

Czy oceny są sprawiedliwe?

zawsze tak

zwykle tak

raczej nie

nie

Czy uczeń może poprawić ocenę, jeśli wie, że umie na więcej?

zawsze tak

zwykle tak

raczej nie

nie

Co, według Ciebie, jest najważniejsze dla osiągnięcia do dobrych wyników w nauce?

wrodzone zdolności

systematyczność

pracowitość

spryt

Czy, gdyby zaszła taka potrzeba, zwróciłbyś się do nauczyciela w sprawie osobistej?

tak

nie wiem

nie

Twoim zdaniem, atmosfera na lekcji jest:

zbyt rygorystyczna

rygorystyczna

swobodna

zbyt swobodna

Co zmieniłbyś w sposobie prowadzenia lekcji?

 

 

 

 

 

Inne uwagi:

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin