Postepowanie rehabilitacyjne w SM.pdf

(289 KB) Pobierz
07 woszczak.p65
Copyright © 2005 Via Medica
ISSN 17345251
Postêpowanie rehabilitacyjne
w stwardnieniu rozsianym
Marek Woszczak
Zak³ad Rehabilitacji Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 w £odzi
STRESZCZENIE
Chory na stwardnienie rozsiane wymaga opieki wieloosobowego ze-
spo³u specjalistów: neurologa, rehabilitanta, urologa, fizjoterapeuty,
terapeuty zajêciowego, psychologa, pielêgniarki rodowiskowej, opie-
kuna. Ka¿dy z cz³onków tego zespo³u dokonuje niezale¿nej oceny
pacjenta, której celem jest konstrukcja programu poprawiaj¹cego ja-
koæ ¿ycia chorego. Kompleksowa rehabilitacja powinna obejmowaæ
problemy ruchowe, psychologiczne i spo³eczne, zg³aszane przez cho-
rego. Odpowiedni¹ form¹ rehabilitacji z wyboru, jest rehabilitacja fun-
kcjonalna z wykonywaniem ruchów w trzech p³aszczyznach jedno-
czenie. Najbardziej celowe wydaje siê stosowanie metod: PNF czy
NDT Bobath . Obie te metody, mo¿na stosowaæ zamiennie. Intensyw-
noæ rehabilitacji powinna siê zmniejszaæ w okresie rzutu. W okresie
przewlek³ym najlepszym miejscem do leczenia usprawniaj¹cego jest
dom chorego. Dobór technik oraz metod rehabilitacyjnych powinien
byæ indywidualny, uwzglêdniaæ stan ogólny i neurologiczny pacjenta
oraz jego mo¿liwoci wspó³pracy.
S³owa kluczowe: stwardnienie rozsiane, rehabilitacja funkcjonalna,
fizjoterapia, spastycznoæ
rehabilitacji nawet u pacjentów z ciê¿k¹ niepe³no-
sprawnoci¹ [1].
Tak bardzo charakterystyczna dla stwardnienia
rozsianego mêczliwoæ ogranicza mo¿liwoci reha-
bilitacji chorego, zarówno w odniesieniu do czyn-
noci fizycznych, jak i psychicznych, tak¿e u pa-
cjentów bez widocznego niedow³adu (ryc. 1) [2].
Wa¿ne jest zapewnienie choremu opieki wielospe-
cjalistycznego zespo³u, w sk³ad którego powinni
wchodziæ: neurolog, rehabilitant, urolog, fizjotera-
peuta, terapeuta zajêciowy, psycholog, pielêgniar-
ka rodowiskowa i opiekun [3]. Ka¿dy z cz³onków
zespo³u dokonuje oceny pacjenta zgodnie z posia-
danymi kwalifikacjami. Celem tej oceny jest odpo-
wiednia konstrukcja programu usprawniaj¹cego.
Nie ma jednolitej metody rehabilitacji ruchowej
dla pacjentów z SM. Rehabilitacja powinna byæ
kompleksowa i obejmowaæ problemy ruchowe,
Podstaw¹ nowoczesnej fizjoterapii powinna byæ
rehabilitacja funkcjonalna, której celem jest popra-
wienie lub utrzymanie sprawnoci ruchowej i psy-
chicznej chorego zgodnie z jego bie¿¹cymi oczeki-
waniami i potrzebami. Dane z oddzia³ów neurore-
habilitacji przemawiaj¹ za korzystnym wp³ywem
Adres do korespondencji: mgr Marek Woszczak
Zak³ad Rehabilitacji Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1
ul. Kopciñskiego 22, 90153 £ód
tel.: +48 (0 42) 678 77 46, faks: +48 (0 42) 678 22 93
e-mail: marek_woszczak@wp.pl
Polski Przegl¹d Neurologiczny 2005, tom 1, 3, 130133
Wydawca: Wydawnictwo Via Medica
Rycina 1. Skutki obni¿onej aktywnoci fizycznej w SM
130
www.ppn.viamedica.pl
4139969.003.png 4139969.004.png
Marek Woszczak, Postêpowanie rehabilitacyjne w stwardnieniu rozsianym
psychologiczne oraz spo³eczne zg³aszane przez
chorego [4].
Problemy ruchowe, to g³ównie os³abienie miênio-
we (niedow³ad), wzmo¿ona reakcja miêni na roz-
ci¹ganie (spastycznoæ), zaburzenia równowagi,
ataksja, dysartria, mêczliwoæ, ograniczenie rucho-
moci w stawach, bóle [5] i zaburzenia mikcji.
Problemy spo³eczno-psychologiczne objawiaj¹
siê w postaci niskiej samooceny, lêków, depre-
sji, zaburzeñ poznawczych [6], zaburzeñ kon-
centracji, nieumiejêtnoci relaksowania siê w sy-
tuacjach stresowych. Nieustanne oczekiwanie na
powrót do zdrowia, k³opoty z samoobs³ug¹, czê-
sta koniecznoæ reedukacji zawodowej oraz ak-
ceptacja potrzebnej pomocy zwi¹zanej z niepe³-
nosprawnoci¹ powoduj¹ dodatkowy stres.
Umiejêtna psychoterapia ma ogromne znacze-
nie i znajduje zastosowanie w ka¿dym okresie
choroby. Pomaga opanowaæ szok po ustaleniu
rozpoznania, uczy jak radziæ sobie w czasie za-
ostrzenia choroby i stanowi pomoc w okresie
narastaj¹cej niepe³nosprawnoci, pogarszaj¹ce-
go siê statusu materialnego i spo³ecznego.
Celem usprawniania ruchowego chorego na SM
jest poprawienie jego si³y miêniowej i ogólnej kon-
dycji fizycznej, skompensowanie zaburzeñ koor-
dynacji, utrzymanie pe³nego zakresu ruchów czyn-
nych w stawach, normalizacja napiêcia miênio-
wego, utrzymanie równowagi, zapobieganie zani-
kowi miêni, przeciwdzia³anie zmêczeniu [7].
Usprawnianie nale¿y prowadziæ w sposób ci¹g³y,
a utrzymanie aktywnoci ruchowej chorego w du-
¿ym stopniu zale¿y od pe³nego zrozumienia i za-
akceptowania tego typu terapii. Przeciwwskazany
jest nadmierny wysi³ek fizyczny, przemêczenie,
mimo ¿e specjalny program rehabilitacji mo¿e do-
puszczaæ obci¹¿enie i ró¿ne rodzaje æwiczeñ, jakie
w danej sytuacji s¹ dopuszczalne. Æwiczenia czyn-
ne powinny odbywaæ siê z odci¹¿eniem (albo
w pozycji odci¹¿aj¹cej, albo w systemie ciê¿arko-
wo-bloczkowym), chory mo¿e je wielokrotnie po-
wtarzaæ nie dopuszczaj¹c do narastania zmêczenia.
Codzienna rehabilitacja powinna obejmowaæ
tak¿e æwiczenie rozpoznawania czucia u³o¿enia
w³asnego cia³a w pozycji stoj¹cej czy siedz¹cej,
a nawet le¿¹cej, gdy¿ zaburzenia czucia g³êbokie-
go, tak czêste w stwardnieniu rozsianym, utrud-
niaj¹ wszystkie fazy rehabilitacji. Nale¿y pamiêtaæ
o codziennych æwiczeniach oddechowych, a u cho-
rych maj¹cych problemy z nietrzymaniem moczu
trzeba tak¿e zwróciæ uwagê na æwiczenie napiêcia
miêni poladków. Podczas æwiczeñ nale¿y unikaæ
przegrzewania organizmu. Podwy¿szona tempera-
tura mo¿e zwiêkszaæ spastycznoæ i potêgowaæ
zmêczenie. Nale¿y wiêc æwiczyæ w ch³odnym, do-
brze przewietrzonym pomieszczeniu, a æwiczenia
dynamiczne stosowaæ naprzemiennie z æwiczenia-
mi oddechowymi i relaksacyjnymi (np. w rytmie
151015 min). Chory powinien æwiczyæ we w³a-
snym rytmie dobowym zaleca siê sta³e pory dnia
(w zale¿noci od tego, kiedy ma on najwiêcej ener-
gii do æwiczeñ), nigdy bezporednio po posi³ku,
a raczej godzinê, pó³torej przed posi³kiem. Nie po-
winno siê doprowadzaæ do bólu i przemêczenia
organizmu. Nie nale¿y sztywno trzymaæ siê jedne-
go zestawu æwiczeñ, a zmiany programu ruchowe-
go nie wolno traktowaæ jako pora¿ki.
W sk³ad æwiczeñ fizycznych wchodz¹:
æwiczenia rozci¹gaj¹ce, zwiêkszaj¹ce elastycz-
noæ miêni i zakres ruchomoci w stawach oraz
zmniejszaj¹ce spastycznoæ;
æwiczenia dynamiczne, zwiêkszaj¹ce si³ê miê-
niow¹, poprawiaj¹ce od¿ywienie tkanek po-
przez wzmocnienie pompy miêniowo-naczy-
niowej, poprawiaj¹ce ogóln¹ kondycjê i wydol-
noæ oraz odpornoæ organizmu;
æwiczenia oddechowe, zwiêkszaj¹ce wydolnoæ
uk³adu oddechowego, rozluniaj¹ce, relaksuj¹-
ce oraz zwiêkszaj¹ce efektywnoæ æwiczeñ dy-
namicznych;
æwiczenia równowa¿ne, poprawiaj¹ce równowa-
gê, u³atwiaj¹ce samokontrolê nad organizmem
i stabilnoæ przy poruszaniu siê;
æwiczenia koordynacyjne, poprawiaj¹ce zbor-
noæ ruchów, co u³atwia poruszanie siê oraz eli-
minuje nadmierne zu¿ycie energii spowodowa-
ne brakiem koordynacji.
Mimo braku obiektywnych danych na temat
skutecznoci leczenia rehabilitacyjnego u chorych
na SM obowi¹zuje has³o: Nie co leczyæ , ale jak !
(ryc. 2) [2]. Nie ma ¿adnych niepodwa¿alnych za-
sad dotycz¹cych doboru æwiczeñ. Ka¿dy chory
musi sam regulowaæ obci¹¿enie, przechodz¹c
stopniowo od wysi³ku minimalnego do wiêksze-
go, pamiêtaj¹c, ¿e nie wolno nigdy trenowaæ na
si³ê, jak stosuje siê to w treningu osób zdrowych.
Ocena niepe³nosprawnoci ruchowej w du¿ej mie-
rze zale¿y od subiektywnych odczuæ samego cho-
rego, dlatego planowana rehabilitacja powinna byæ
ukierunkowana na g³ówne problemy wskazywa-
ne przez pacjenta. Niezbêdne jest ustalenie przez
fizjoterapeutê niedoborów funkcji i okrelenie celu
rehabilitacji. Przebieg choroby zwykle jest nie do
przewidzenia, ale optymistyczne nastawienie pa-
cjenta do proponowanej terapii pomaga przetrwaæ
trudne okresy [8].
www.ppn.viamedica.pl
131
4139969.005.png
Polski Przegl¹d Neurologiczny, 2005, tom 1, nr 3
Rycina 2. Piramida planowania metody fizjoterapii w SM
Leczenie rehabilitacyjne powinno przebiegaæ
bezbolenie, byæ zgodne z potrzebami ruchowymi
chorego, opieraæ siê na naturalnych wzorcach ru-
chowych, byæ aktywne (tzn. terapeuta musi uzy-
skaæ odpowied na ka¿dy bodziec) i dostosowane
do indywidualnych mo¿liwoci pacjenta.
W tradycyjnej kinezyterapii, w odró¿nieniu od
rehabilitacji funkcjonalnej wykonuje siê æwiczenia
z odci¹¿eniem tylko w jednej p³aszczynie, a na-
stêpnie w drugiej itd.
W metodach proprioreceptywnego torowania
nerwowo-miêniowego (PNF, proprioceptive neu-
romuscular facilitation ) oraz NDT Bobath ( neuro
developmental treatment ) podstaw¹ dzia³ania te-
rapeutycznego jest odtwarzanie naturalnego ruchu
cz³owieka. Dla osi¹gniêcia zamierzonego celu nale-
¿y w pe³ni uwiadomiæ pacjentowi przyczyny jego
niepe³nosprawnoci. Pe³ny obraz niepe³nosprawno-
ci ustala siê za pomoc¹ testów funkcjonalnych [9],
wykonywanych przed rozpoczêciem terapii; s¹ one
tak¿e sprawdzianem jej skutecznoci.
Proprioreceptywne torowanie nerwowo-miê-
niowe, to terapia, której podstawowym celem jest
poprawa zaburzonej funkcji. Cel ten uzyskuje siê
przy wykorzystaniu si³y miêniowej i zakresu ru-
chomoci. Zgodnie z t¹ koncepcj¹ pacjent jest po-
strzegany ca³ociowo, a w terapii wykorzystuje siê
silne i zdrowe regiony cia³a. Wzorce komplekso-
wych ruchów stanowi¹ zatem podstawê do stoso-
wania ró¿nych technik w PNF. Tak prowadzone
leczenie pozwala na pe³ne wykorzystanie rezerw
organizmu, motywuj¹c do dalszego dzia³ania i za-
pewniaj¹c bezbolesn¹ pracê. Metoda ta pozwala na
æwiczenia w ró¿nych pozycjach, tak¿e na matera-
cu, usprawnia chód oraz umo¿liwia æwiczenie miê-
ni mimicznych, funkcji oddychania, ¿ucia i po³y-
kania. W terapii PNF to chory okrela zakres i gra-
nice dzia³ania ustala cele tej terapii. Nawet oso-
ba z du¿¹ dysfunkcj¹ zachowuje najczêciej dobr¹
motywacjê i jest dobrze usposobiona do wspó³pra-
cy z fizjoterapeut¹.
Podstaw¹ metody NDT Bobath jest znajomoæ
fizjologicznego rozwoju cz³owieka. Poprzez ucze-
nie ruchów globalnych, obserwowanych w ¿yciu
codziennym, przygotowuje siê pacjenta do wyko-
nywania konkretnych czynnoci, na przyk³ad zmia-
ny pozycji cia³a w pozycji le¿¹cej, siedz¹cej i stoj¹-
cej. Twórcy metody uwa¿aj¹, ¿e ka¿dy wzorzec
ruchowy ma swój uk³ad posturalny, z którego mo¿e
byæ on zapocz¹tkowany, przeprowadzony i sku-
tecznie kontrolowany. Prawid³owy ruch nie mo¿e
odbywaæ siê w nieprawid³owej pozycji cia³a. Tera-
peuta omawia z chorym sposoby wykonywania
poszczególnych wzorców ruchowych, co chroni go
przed samoistn¹ patologiczn¹ kompensacj¹. Wiele
mo¿liwoci lepszego ukierunkowania terapii stwa-
rza bliski kontakt terapeuty z chorym w ró¿nych
warunkach rodowiskowych oraz obserwacja pa-
cjenta w jego najbli¿szym otoczeniu, podczas wy-
konywania czynnoci samoobs³ugowych i zawo-
dowych. Nauka codziennych czynnoci opiera siê
na mo¿liwociach rodowiska, w jakim chory ¿yje,
pozwalaj¹c mu stopniowo odzyskiwaæ samodziel-
noæ i swobodê poruszania siê w ka¿dym rodowi-
sku. Zadaniem terapeuty jest torowanie zaburzo-
nych funkcji chorego poprzez stosowanie technik
ucz¹cych ruchu, koordynacji, zabiegów stabilizu-
j¹cych, rozluniaj¹cych, przeciwbólowych i in-
nych. Poprawa funkcji (choæby niewielka) wystar-
cza, aby zmobilizowaæ pacjenta do dalszego wysi³-
132
www.ppn.viamedica.pl
4139969.006.png 4139969.001.png
Marek Woszczak, Postêpowanie rehabilitacyjne w stwardnieniu rozsianym
ku. Obie przedstawione metody, zbli¿one pod
wzglêdem koncepcji, mo¿na stosowaæ zamiennie,
a ich dobór zale¿y od postaci, czasu trwania choro-
by i jej okresu (rzut/remisja), rodzaju dominuj¹cych
objawów (np. spastycznoæ, objawy mó¿d¿kowe),
ich nasilenia, stanu ogólnego chorego, jego stanu
psychicznego, chorób wspó³istniej¹cych, sytuacji
rodzinno-socjalnej oraz miejsca prowadzenia reha-
bilitacji (szpital, specjalistyczne orodki rehabilita-
cji, sanatorium, grupy samopomocowe, dom).
Obecnie przyjmuje siê, ¿e w okresie rzutu
stwardnienia rozsianego pacjent najczêciej pozo-
staje w szpitalu, a jego usprawnianie ruchowe ogra-
nicza siê do æwiczeñ indywidualnych, do których
powinny nale¿eæ: czêste zmiany pozycji cia³a cho-
rego w ³ó¿ku (co 23 h), æwiczenia oddechowe
(wspomaganie wydechu), ostro¿ne æwiczenia bier-
ne w ograniczonym zakresie, æwiczenia samoob-
s³ugi w ³ó¿ku.
Do usprawnienia w okresie przewlek³ym, pro-
wadzonego w domu chorego, konieczne jest odpo-
wiednie przystosowanie pomieszczeñ. Tylko w do-
mu ³atwo jest zindywidualizowaæ obci¹¿enia
i dopasowaæ zakres æwiczeñ do zmiennych mo¿li-
woci pacjenta. Jednoczenie mo¿na prowadziæ
usprawnianie d³ugotrwale, niejednokrotnie z za-
chowaniem pe³nej aktywnoci spo³ecznej, choæ
okresowo na zwolnionych obrotach.
Przy wykonywaniu zestawu æwiczeñ dopusz-
czalne jest tylko takie zmêczenie, które chory od-
czuwa jako radosne i przyjemne. Nie mo¿na dopu-
ciæ do znu¿enia wysi³kiem, przykrego zmêczenia
czy wyst¹pienia towarzysz¹cych mu potów, za-
dyszki, uczucia pulsowania w skroniach, bólów
g³owy i miêni, zaczerwienienia lub bolesnoci
skóry czy sennoci. Objawy powysi³kowe powin-
ny normalizowaæ siê po oko³o 30-minutowym wy-
poczynku. Przeciwwskazania do rehabilitacji to:
ostre stany zapalne, niewydolnoæ kr¹¿enia, znacz-
ne wyniszczenie, zaburzenia wiadomoci.
Rehabilitacja powinna siê rozpoczynaæ jak naj-
wczeniej, gdy¿ ³atwiej wtedy zapobiegaæ przykur-
czom ni¿ je póniej likwidowaæ. W tym znaczeniu
postêpowanie usprawniaj¹ce ma równie¿ charak-
ter profilaktyczny.
PIMIENNICTWO
1. Thompson A. Rehabilitacja neurologiczna w stwardnieniu rozsianym: pod-
stawy, fakty i fikcja. Curr. Opin. Neurol. 2004; 18: 157271.
2. Krawczyk M., Plu¿uk I. Wybrane problemy w fizjoterapii chorych w prze-
biegu stwardnienia rozsianego. Z: II Sympozjum Polskiego Towarzystwa
Rehabilitacji Neurologicznej. Kompleksowa rehabilitacja w stwardnieniu
rozsianym.
3. Craig J., Young C., Ennis M. A randomised, controlled trial comparing
rehabilitation against standard therapy in multiple sclerosis patients rece-
iving intravenous steroid therapy treatment. J. Neurol. Neurosurg. Psy-
chiatry 2003; 74: 12251230.
4. Cendrowski W. Stwardnienie rozsiane. PZWL, Warszawa 1966.
5. Solaro C., Brichetto G., Amato M.: The prevalence of pain in multiple scle-
rosis: A multicentre cross-sectional study. Neurology 2004; 63: 919921.
6. Huijbregts S., Kalkers N., de Sonneville S. Differences in cognitive impair-
ment of relapsing remitting, secondary, and primary progressive MS. Neu-
rology 2004; 63: 335339.
7. Woyciechowska J., Pater-Kwiatkowska B. Stwardnienie rozsiane i jego
leczenie. Farm. Pol. 1999; 55, 17: 788793.
8. Lublin F., Baier M., Cutter G. Effect of relapses on the development of
residual deficit in multiple sclerosis. Neurology 2003; 61: 15281532.
9. EDDSS test Kurtzkego. Med. Prakt. 2000; 12: 160168.
www.ppn.viamedica.pl
133
4139969.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin