Grignion de Montfort Ludwik Maria _ Traktat o doskonałym nabożeństwie do NMP.pdf

(838 KB) Pobierz
Ludwik Maria Grignion de Montfort - Traktat o doskonałym nabożeństwie do NMP
1
Święty Ludwik Maria Grignion de Montfort
Traktat o
doskonałym
nabożeństwie
do Najświętszej
Maryi Panny
2
Przedmowa do wydania pierwszego
Święty 1 Ludwik Maria Grignion, autor niezrównanego dzieła O doskonałym
nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny, urodził się w Montfort w północnej
Francji31stycznia1673r.Jużodnajmłodszychlatodznaczałsięwielkąpobożnością
i szczególną czcią do Matki Najświętszej, której imię obrał sobie przy sakramencie
Bierzmowania. Od piątego roku życia odmawiał codziennie Różaniec, a swych
rówieśników słowem i przykładem zachęcał do cnotliwego życia i do czci
Najświętszej Dziewicy.
PoodbyciunaukwKolegiumJezuickimwRennesorazstudiówteologicznych
w Paryskim Seminarium św. Sulpicjusza przyjął w roku 1700 święcenia kapłańskie.
Jużjakomłodykapłanpoświęciłsięcałkowiciepracyduszpasterskiejimisjonarskiej,
biorąc sobie za dewizę życiową wzniosłą, a tak głęboko katolicką zasadę: Wszystko
dlaJezusaprzezMaryję! JakomisjonarzprzemierzałlicznediecezjeFrancji,aswymi
naukami, tchnącymi gorącą miłością Boga i Najświętszej Dziewicy, kruszył serca
najzatwardzialszych grzeszników.
Niezabrakłoteżprzeciwnościiprześladowań.OwocnapracasługiBożegobyła
solą w oku zwolennikomjansenizmu 2 , tak bardzo wówczas rozpowszechnionego we
Francji. Toteż nie przebierali oni w środkach, by podkopać działalność Świętego i
udaremnić jego misjonarskie trudy. Jednakże prześladowania i przykrości ze strony
jansenistów, choć tak liczne i niekiedy bardzo bolesne, nie tylko nie zdołały złamać
ducha św. Ludwika, ale coraz bardziej rozniecały w jego duszy ogień miłości
kapłańskiej. Wypędzany z jednych diecezji, udawał się do drugich, byle tylko
pracować dla chwały Bożej nad zbawieniem dusz.
Za tę pełną całkowitego poświęcenia pracę już za życia otrzymał Święty
szczególną łaskę od Boga. Zasłynął mocą cudotwórczą i już na ziemi dane mu było
1
Niniejsząprzedmowęz1927r.uzupełnionoofaktkanonizacjiautoradziełka.Błogosławionego
wówczas Ludwika Marię kanonizował papież Pius XII 20 lipca 1947 r. - przyp. red.
2
Jansenizm - herezja, której zwolennicy pod płaszczykiem bojaźliwej czci dla Boga i błędnie
pojętego uszanowania rzeczy świętych, celowo oziębiali miłość Bożą w sercach wiernych,
występowali przeciw nabożeństwu do Matki Najświętszej i odwodzili od przystępowania do
Komunii św. Przez stopniowe zobojętnianie ludzi dla spraw Bożych, chcieli doprowadzić do
zupełnego odstępstwa od religii - przyp. red.
3
zakosztowaćniebiańskiegoszczęścia,płynącegoześcisłegozjednoczeniazJezusemi
Maryją.Kiedyw1714r.św.LudwikMariaspotkałsięzdawnymswymprzyjacielem,
kanonikiem Blain'em, zwierzył się mu, że od kilku lat cieszy się duchowym
oglądaniem w sobie obecności Jezusa i Maryi. Życie pełne trudów i umartwień
zakończył św. Ludwik 28 kwietnia 1716 r. w Saint Laurent-sur-Sevre. W roku1888
papież Leon XIII zaliczył go w poczet błogosławionych.
Święty Ludwik Maria Grignion pozostawił po sobie nie tylko przykład
świątobliwego życia, lecz także mnóstwo pism pobożnych i pieśni religijnych
ułożonych dla ludu. Spuścizną po nimsą również dwa zgromadzenia zakonne przez
Niego założone, które przetrwały aż do naszych czasów. Zgromadzenie żeńskie
Córek Mądrości, założone w 1703 r., po dziś dzień poświęca się pielęgnowaniu
chorych w szpitalach, a w Towarzystwie Maryi, powstałymw oparciu o ustawy św.
Ludwika, zrzeszająsiękapłani,którzyidącwśladyświętegozałożyciela, poświęcają
się pracy misjonarskiej.
Spośród licznych dzieł, które wyszły spod pióra św. Ludwika Marii,
bezsprzecznie najznakomitszym i najsławniejszym jest dzieło O doskonałym
nabożeństwiedoNajświętszejMaryiPanny. Powstałoonow1712r.wczasiepobytu
Świętego w pustelni św. Eligiusza. Jakie miały być losy tej złotej książeczki, autor
sam przepowiedział, mianowicie, że szatan, obawiając się zbawiennego jej wpływu,
starać się będzie ze wszystkich sił, aby ją ukryć przed światem i pogrążyć w
zapomnieniu. Istotnie, przepowiednia Świętego spełniła się dokładnie. Dzieło O
doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny nie wydane przez autora
leżało w zapomnieniu, aż je w 1842 r. odkryto przypadkiem w starym kufrze
pomiędzyinnymirękopisamiwdomuzakonnymwSaintLaurent-sur-Sevre.Ponieważ
proces beatyfikacyjnyautorabyłjużwówczas wtoku, dlategoposłanojedoRzymu,
gdzie komisja papieska po gruntownym zbadaniu, osobnym dekretem orzekła, iż
dziełotowolnejestodwszelkichbłędów.Odtądzaczęłysięukazywaćcoraztonowe
wydania, a także tłumaczenia na inne języki. O niebywałej poczytności tej
niezrównanejksiążkiświadczyfakt,żewydańfrancuskichukazałosiędotądprzeszło
trzydzieści 3 .Najęzykangielskiprzetłumaczyłjąsławnyoratorianino.Faber(+1863),
a także napisał do niej przedmowę, gdzie w gorących i pełnych najwyższej czci
słowach wyraża się o św. Ludwiku de Montfort oraz o dziele O doskonałym
nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny.
Na czym polega to nabożeństwo - spyta może niejeden - że nazwano je
doskonałym 4 i że cieszy się tak powszechnym uznaniem? Na to odpowiem, że
Nazarzut tych, którzytwierdzą,że dzieło św. Ludwika deMontfort niesłuszniezatytułowano
(rękopis Świętego jest bez tytułu): O doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny,
jakoby przedtem nie znano doskonałego nabożeństwa do Najświętszej Maryi Panny, należy
odpowiedzieć, że dzieło to bynajmniej nie rości sobie pretensji, że ono pierwsze podaje
doskonałysposóbczciMatkiBożej.Samśw.Ludwikwyliczaizalecaróżnorodnesposobyczci
NajświętszejDziewicy,jakiewykształciłysięwciąguwieków.Jednakżedziełotopodajesposób
czciBogarodzicy,którybezsprzeczniedoskonalszyjestodwszystkichinnych,idlategosłusznie
3 To jest do roku 1927 - przyp. red.
4
4
gruntowne poznanie istoty i ducha tego nabożeństwa wymaga przeczytania,
przemyślenia i przemodlenia samego dzieła, i to nie raz, ale częstokroć. Powtórna
lektura bynajmniej nie nuży, lecz pozwala coraz lepiej odkrywać niezrównany jego
urok i wnikać coraz głębiej w jego przebogatą treść 5 .
Życiowa dewiza św. Ludwika Marii: „Wszystko dla Jezusa przez Maryję”
tworzyzarazemosnowęcałej książki. Świętyjejautor doświadczyłna sobiesamym,
jak czułej i macierzyńskiej opieki doznają od Maryi ci, którzy się Jej całkowicie
oddali i dobrowolnie stali się Jej niewolnikami, by przez Nią dojść do Jej Boskiego
Syna. Z niezrównanym zapałem stara się pobudzić jak najwięcej serc do coraz
gorętszej miłości Matki Bożej. Otóż w książce tej przedstawia sposób na to, jak
najłatwiej i najlepiej można się stać całkowitymi wiernym sługą Maryi oraz podaje
powody, dla których warto to uczynić bez wahania.
Istota nabożeństwa św. Ludwika polega na całkowitym oddaniu się
Najświętszej Dziewicy bez zastrzeżeń i ze wszystkim, czym człowiek jest i co
posiada,nazupełnąJejwłasność,abyprzezNiącałkowicienależećdoChrystusa.To
całkowite ofiarowanie się Najświętszej Dziewicy wymaga, abyśmy czynili wszystko
dlaMaryi, zMaryjąiprzezMaryjęzmyślą, abywszystkolepiejidoskonalejczynić
dlaJezusa, zJezusemiprzezJezusa.Wtymcelupowinienczłowiekprzezuroczysty
aktpoświęcenia oddaćsięcałkowiciewdobrowolnąniewolęNajświętszejDziewicy,
składającJejwdarzenietylkosiebiesamego,lecztakżewszystko,coposiada,awięc
wszystkie swe myśli, słowa i uczynki, wszystkie modlitwy i ćwiczenia pobożne,
radościibóle,anawetwszystkieswezasługi,słowem-wszystkobezzastrzeżeń,aby
Maryja przyjęła tę ofiarę w swe niepokalane ręce i złożyła ją swemu Boskiemu
Synowi na większą Jego chwałę. Nie wystarczy raz tylko w życiu uczynić taki akt
całkowitego oddania się Matce Bożej.
Potrzeba go co pewien czas uroczyście ponawiać, a codziennie, przez akty
strzeliste lub inne modlitwy jak najczęściej myśl swoją do Boga przez Maryję
wznosić. Przez tak pojęte i gorliwie praktykowane nabożeństwo do Najświętszej
Maryi Panny staje się człowiek prawdziwym Jej sługą i niewolnikiem z miłości.
TejcałkowitejofiaryuczynionejzsiebiegorliwysługaMaryiniepożałuje,gdyż
Maryja, Królowa nieba i ziemi, nagradza naprawdę po królewsku za wiernie
sprawowaną służbę. Jako nasza Pośredniczka, wstawia się gorąco do Chrystusa za
tymi, którzy Jej całkowicie zaufali, a będąc Szafarką i Pośredniczką łask wszelkich,
hojnądłoniąrozdajejeswoimsługom.Dlategospokojniniechbędąoswojezbawienie
może nosić tytuł O doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny.
5
Częstą lekturę tego dzieła zaleca także o. Faber w swej przedmowie do tłumaczenia
angielskiego.Podobnązachętęznajdujemyw dzielekardynałaVaughan'apt. DerjungePriester
(Młody kapłan). W gorących słowach zaleca on młodym kapłanom, byobrali sobie Maryję za
Matkę w swym życiu kapłańskim i rozważali pilnie dzieło św. Ludwika: Czytaj dzieło św.
Grigniona „O doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny”. Niech ci służy do
rozmyślań, nie wypuszczaj go z rąk przez całe życie i polecaj je tym, którzy zdolni są je
zrozumieć.
5
ci,którzyzsynowskąufnościąoddalisięwopiekęNajświętszejDziewicy.Maryjato
najłatwiejsza, najkrótsza, najdoskonalsza i najpewniejsza droga do Chrystusa.
Naukaśw.LudwikaodoskonałymnabożeństwiedoNajświętszejMaryiPanny
jestugruntowananaprawdzieopowszechnympośrednictwieNajświętszejDziewicy,
natejtakrdzenniekatolickiejprawdzie,żeMaryjajestjedynąPośredniczkąwszelkich
łaskujedynegoPośrednikaJezusaChrystusa,przezktóregomamyprzystępdoOjca.
Równocześnie wspomniana nauka zawiera wszechstronne wyjaśnienie i głębokie
uzasadnienie wzniosłej prawdy o powszechnym pośrednictwie Najświętszej Maryi
Panny, która obecnie tak żywo zajmuje umysły i serca wiernych dzieci Kościoła.
Słusznie zatem można nazwać św. Ludwika niezrównanym apostołem i wybitnym
Doktorem powszechnego pośrednictwa Maryi.
W przejmujących słowach zachęca św. Ludwik czytelników swego dzieła do
pielęgnowania doskonałego nabożeństwa do Najświętszej Maryi Panny. Wystarczy
przytoczyć jeden fragment, aby zrozumieć, jak silnie św. Ludwik wierzył w
skuteczność głoszonego przez siebie nabożeństwa i jak gorąco pragnął zyskać
naśladowców. MówiącopożytkupłynącymzodmawianiaRóżańca,wteodzywasię
słowa: Błagam was usilnie, w imię miłości, jaką żywię do was w Jezusie i Maryi,
byście odmawiali codziennie, o ile wam czas pozwoli, cały Różaniec, a w chwili
śmierci błogosławić będziecie dzień i godzinę, kiedyście mi uwierzyli.
Wielu wybitnych ludzi Kościoła z wielkim uznaniem wypowiadało się o
nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny szerzonym przez św. Ludwika Marię,
zachęcając wiernych do pielęgnowania go.
Już papież Klemens XI (w 1706 r.) pochwalił, zatwierdził i zachęcił do tego
nabożeństwa,przedstawionegomuprzezsamegośw.Ludwikapodczasjegopobytuw
Rzymie, wyrażając przy tym życzenie, by je szerzono wśród wiernych. We
współczesnych nam czasach papież Pius X i kardynał Mercier z największą czcią i
szacunkiemodnosili się do dzieła św. Ludwika de Montfort i jak najgoręcej zalecali
wiernym,bynabożeństwodoMatkiBożejopieralinazasadach,jakiewielkiJejsługa
i czciciel podał w swoim dziele O doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi
Panny. Oto słowa Piusa X: „Polecamy jak najusilniej godne podziwu dzieło O
doskonałymnabożeństwiedoNajświętszejMaryiPannynapisaneprzezśw.Ludwika
de Montfort i udzielamy z całego serca Apostolskiego błogosławieństwa tym
wszystkim,którzydziełotoczytaćbędą”.ŚwiątobliwyzaśiuczonykardynałMercier,
prymas Belgii, wydałw1924r. obszernylist pasterskidoduchowieństwaiwiernych
swejdiecezji,wktórymwgorącychsłowachzachęcadooddaniasięMaryiwniewolę
miłości w myśl zasad św. Ludwika 6 . List ten kończy się następującym wezwaniem:
6
Kardynał przyznaje, że i jego niegdyś raziło, jak tylu innych, wyrażenie „niewola”,
przypominające despotyzm czasów pogańskich, gdzie niewolnik był po prostu igraszką
kaprysówokrutnegoczęstopana.Istniejejednakinnaniewola,którajestźródłemsiły,jeżeliktoś
świadomie idobrowolnie oddaje się pod opiekę dobrego isprawiedliwego pana; a jeślipanem
czyopiekunemjest kochającyojcieclubmatka,wówczasniewolastajesięniewolązmiłości.O
takiej to niewoli mówi św. Ludwik.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin