KS zakupy.pdf

(3096 KB) Pobierz
1. Policz proszę, ile worków foliowych, reklamówek znajduje się w Twoim domu?
Oblicz, o ile zmniejszy się zużycie jednorazowych
worków foliowych, jeśli 35 osób mieszkających na
ulicy Matyldy będzie chodzić na zakupy z torbą
bawełnianą, a każda z nich zrezygnuje tygodniowo
z tylu worków foliowych, ile znajduje się w Twoim
domu.
O ile mniej worków zostanie zużytych w ciągu
miesiąca?
2.
Wyrzucony woreczek foliowy rozkłada się najkrócej
przez 400 lat.
Dla porównania: ogryzek od jabłka kilka miesięcy.
3.
Czy Ty i Twoja rodzina używacie wielorazowej torby na zakupy, koszyka, plecaka
lub kosza do samochodu? Narysuj, jaki chciałbyś mieć znak, rysunek, napis naTwojej
bawełnianej torbie na zakupy? Jakiego byłaby koloru? Zaprojektuj też torby dla
członków Twojej rodziny.
4 . Spróbuj zaprojektować plakat, który będzie zachęcał mieszkańców Twojego osiedla,
wioski lub miasteczka do rezygnowania z brania worków foliowych w trakcie zakupów
i noszenia na zakupy własnych toreb, koszyków.
Babcia Jadzia do rodziców: Spróbujcie rezygnować z brania foliowych tore
bek ze sklepów tak często, jak to tylko możliwe. W widocznym, wygodnym
miejscu w domu powieście torbę lub koszyk na zakupy.
1033387273.027.png 1033387273.028.png 1033387273.029.png 1033387273.030.png 1033387273.001.png 1033387273.002.png 1033387273.003.png 1033387273.004.png 1033387273.005.png
1. Czy zdarzyło Ci się kupić jakiś produkt, skorzystać z jakiejś oferty, tylko dlatego,
że była promocja, mimo że ich nie potrzebowałeś/łaś?
Czy byłeś/łaś zadowolony/a ze swojej decyzji?
Czy podobna sytuacja zdarzyła się twoim rodzicom?
2. Czasami pod wpływem promocji, reklamy, zaczynamy myśleć, że bardzo chcielibyśmy
mieć jakiś przedmiot. Zanim jednak zaczniemy zbierać na niego pieniądze, zastanów
się, czy jest Ci na pewno potrzebny?
Czy masz starszy model tej rzeczy?
Nie kupuj nowej
przeznacz te pieniądze
na to, czego naprawdę
potrzebujesz!
Czy możesz naprawić tę rzecz?
Czy możesz ją pożyczyć?
Czy możesz kupić używaną?
Promocja ma sprawić, że „tracimy głowę” przestajemy się zastanawiać nad tym, czy
promowana rzecz jest nam potrzebna. Wydaje nam się, że mamy mało czasu, że inni
wykupią produkt. Tymczasem często produkt ma podobną cenę do tej codziennej i
wcale nie jest taki niezwykły. A najczęściej wcale go nie potrzebujemy!
3. W jaki sposób Kropka i jej brat byli zachęcani do kupna?
Na jakie zmysły mają oddziaływać promocje i reklamy?
Bardzo proszę spróbować tego pysznego jogurtu. Jest świeży, delikatny, smaczny i zawiera
niespotykane owoce tropikalne.
Cześć, chciałbyś dostać tego wspaniałego pluszowego węża? To Zygzak. Proszę, weź go na
ręce. Promuje najnowsze chipsy. Jeżeli kupisz 5 paczek i wyślesz kody w ciągu tygodnia
Zygzak może być Twój!
To najtańszy napój z sokiem owocowym na rynku! W dodatku jeszcze w opakowaniu pro
mocyjnym! 2 litry soku w cenie jednego! Poparz, jaka ogromna ilość soku za tak niewielkie
pieniądze. Zupełnie niespotykana okazja!
1033387273.006.png 1033387273.007.png 1033387273.008.png 1033387273.009.png 1033387273.010.png 1033387273.011.png 1033387273.012.png
4.
Kropka poszła do sklepu ze swoim młodszym bratem.
Mają określoną ilość pieniędzy od mamy na chleb, mleko, masło, warzywa i owoce.
Bardzo trudno jest jednak robić zakupy z Heniem. Pomóż Kropce i podpowiedz, jak
ma wyjaśnić Heniowi, że nie kupią produktów promocyjnych.
Henio: „O, jakie pyszne batony! Muszę je mieć! To zupełna nowość, z reklamy! Kupujesz
siedem, a ósmy gratis!”.
Kropka: „
Henio: ” A obok można spróbować nowych chipsów. Hmm.... Ta pani mówi, że te chipsy mają
najlepszy smak. Kupimy promocyjny zestaw z orzeszkami? Wtedy chipsy są tańsze.”
Kropka: „
Henio: „ Linijka! Jaka świetna! Dzisiaj w promocji! W komplecie z cyrklem i ekierką taniej.
Mam już taki komplet od dziadka, ale te na pewno też się przydadzą. Nie są drogie...”
Kropka: „
5. Czy zawsze nowy przedmiot jest lepszy od starszego? Przypatrz się obrazkom i
powiedz, dlaczego te przedmioty są cenne dla ich właścicieli?
6. Które z przedmiotów poniżej można jeszcze wykorzystać? W jaki sposób? Spróbuj
wymyślić jak najwięcej sposobów ich dalszego użycia.
Przykład: słoik po majonezie na przetwory, jako kubek na przybory do pisania, do
przechowywania monet lub gwoździ, do recyclingu
stary koszyk wiklinowy na zakupy rozdarte spodnie nieużywane zabawki
zepsuty budzik przeczytane czasopisma za małe łyżwy
7.
W klasie Matyldy wszyscy postanowili, że z okazji urodzin i świąt będą robili prezenty,
zamiast je kupować. Co sobie podarowali z okazji Mikołajek? Dopasuj proszę wyrazy
w pary:
bransoletka
pleciona.....
upieczone....
haftowana....
wyhodowany.....
zrobiony...
ułożony...
ser we tk a
Czy podoba Ci się któryś z tych prezentów?
Jaki wspaniały prezentTy mógłbyś samodzielnie zrobić dla drugiej osoby?
Po co dajemy prezenty? Jakie prezenty są dla ciebie najważniejsze?
1033387273.013.png 1033387273.014.png 1033387273.015.png 1033387273.016.png 1033387273.017.png
1.
Co robiła w sobotę rodzina Janka, a co rodzina Kropki? Jak Ty wolisz spędzać wolny
czas z rodziną?
Czy na pewno potrzebujesz spędzać tyle czasu w sklepach? Przecież jest tyle pięknych
miejsc do obejrzenia i tyle ciekawych rzeczy do zrobienia.
2.
Ala i tata mieszkają na dużym osiedlu w mieście. Robią zakupy w małym markecie
lub sklepikach na ich osiedlu. Po zakupach i po obiedzie idą najczęściej pojeździć
na rowerze lub na rolkach. Jak nazywają się sklepiki, w których byli, żeby kupić
następujące produkty?
mięso
zeszyt i naboje do pióra
proszek do prania i pasta do zębów
miska
kapusta kiszona i ziemniaki
bukiet dla cioci na imieniny
.........żywni.........
sklep .......rstwa .........ego
.....iern.......
k.........ac...........a
masa...........
...........ria
1033387273.018.png 1033387273.019.png 1033387273.020.png 1033387273.021.png
3.
Marcin mieszka na wsi. Codzienne zakupy rodzina Marcina robi w jednym z dwóch
slepów w ich wsi, ale po pewne produkty jadą do sklepów do większego miasta. Kupują
wtedy także zamówione przedmioty dla babci i dziadka oraz dla sąsiadki, która musi
zostać w gospodarstwie. Po co pojechał Marcin z rodzicami do sklepu?
Dowiesz się, gdy wpiszesz pierwsze litery wyrazów:
dom lisa
przestronne i bardzo luksusowe mieszkanie
m1, 2 lub 3
tradycyjny dom Eskimosów
tam mieszkają krowy
szałas Indian
4.
Janek umówił się z dziadkiem przed marketem. Chcieli kupić czapki z daszkiem
na lato. Wchodzili do 27 sklepów w hipermarkecie. W każdym z nich przebywali
7 minut, z wyjątkiem trzech sklepów, gdzie byli 25 minut. Dodatkowo spędzili 20
minut odpoczywając. Ile czasu spędzili w sklepie? Ile w tym czasie mogli oglądnąć 20
minutowych FI lmów w kinie?
5.
Matylda chciała kupić w hipermarkecie spinki do włosów a Rysio długopis. Szukanie
stoiska z ozdobami do włosów i sklepu papierniczego zajęło im 1 h 45 minut. Zaznacz
na zegarze, która była godzina, kiedy dzieci wychodziły ze sklepu? Na jakie inne
zajęcia można było przeznaczyć ten czas?
Babcia Jadzia do rodziców: Zastanówcie się, jak możecie wspólnie spędzić
ciekawie dzień, zamiast przeznaczać cały swój wolny czas na pobyt w super
markecie? Poproś każdego członka rodziny, by wypisał swoje propozycje, jak
można spędzić ciekawie te kilka godzin razem.
1033387273.022.png 1033387273.023.png 1033387273.024.png 1033387273.025.png 1033387273.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin