hotelarstwoooooo.rtf

(262 KB) Pobierz
Obiekt noclegowy

Obiekt noclegowy oferuje podróżnemu nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu, liczba oferowanych miejsc musi być większa niż pewne określone minimum, a ponadto nie chodzi o zakwaterowanie pojedynczej rodziny; wszystkie miejsca w obiekcie muszą podlegać jednolitemu zarządowi na zasadach komercyjnych, nawet jeśli nie ma on charakteru dochodowego.Poszczególne kraje określają co oznacza zwrot minimum dla liczy miejsc.Baza hotelarska-wszystkie obiekty i miejsca noclegowe oferujące podróżnemu nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu wraz ze wszelkimi niezbędnymi świadczeniami warunkującymi realizację potrzeb bytowych. Obiekt hotelarski to budynek lub zespół budynków bądź urządzeń terenowych, których główną funkcją jest zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych osób przebywających czasowo poza stałym miejscem zamieszkania oraz spełniających minimalne wymagania przewidziane dla danego rodzaju obiektu ujęte przepisami prawnym

i Zakład hotelarski  jest obiektem, w którym są świadczone usługi hotelarskie, przez które rozumie się czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz świadczenie usług z tym związanych Przemysł hotelarski wszelka działalność usługowa, która jest świadczona przez przedsiębiorstwa i obiekty oferujące urządzenia i usługi hotelarskie dla turystów.

Usługi hotelarskie krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi i  miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych – ustawa Turysta osoba, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu na okres nie przekraczający 12 miesięcy, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości i która korzysta z noclegu przynajmniej przez jedną noc - ustawa Odwiedzający osoba, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości oraz nie korzystającą z noclegu Gość hotelowy każda osoba zatrzymująca się w hotelu, która bądź już zawarła umowę hotelową, bądź wniosła rzeczy, co pozwala domniemywać, że zamierza zawrzeć umowę z hotelem. Gościem hotelowym jest także osoba, która została zakwaterowana na podstawie obowiązku publicznego Passant osoba, która nie wynajmuje pokoju ale korzysta z innych usług Gościnność- zespół zachowań, charakterystyczny dla określonego kręgu geograficznego - kulturowego i społecznego - nakierowany na zaspokojenie podstawowych potrzeb: snu, głodu, pragnienia - innych osób (tu: podróżnych, gości, klientów) - zgodnie z wyuczonymi i stale kształtowanymi wzorcami. Etyka gościnności skupia się na relacji gościa i gospodarza jako źródła norm gościnnościUstawa o usługach turystycznych

Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich,które spełniają:

}wymagania co do wielkości obiektu,

}jego wyposażenia,

}zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,

}wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami.

Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, o których mowa w art. 45 pkt 4

klasyfikacja obiektów noclegowych

Ustalono podział na :

}turystyczne zakłady zakwaterowania zbiorowego,

}prywatne turystyczne miejsca zakwaterowania

Art. 36. Ustala się następujące rodzaje obiektów hotelarskich: hotele obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów,motele hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem, pensjonaty obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie, kempingi (campingi) obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych, domy wycieczkowe obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych,  dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny  zakres usług związanychz pobytem klientów,schroniska młodzieżowe obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej dostosowane do samoobsługi klientów, schroniska obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,pola biwakowe obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach. Art. 37. Ustala się dla:1) hoteli, moteli i pensjonatów - pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami,2)  kempingów (campingów) - cztery kategorie oznaczone gwiazdkami,3)domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych - trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.

Kategoryzacja

Kierunki rozwoju hotelarstwa

Czynniki mające wpływ na rozwój hotelarstwa :

Øsytuacja polityczna, społeczna i gospodarcza kraju – jego rozwój gospodarczy, rozwój międzynarodowej wymiany gospodarczej,

Øpołożenie geograficzne, klimat, atrakcyjność turystyczna kraju,

Østan bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego,

Ørozwój komunikacji, połączenia międzynarodowe, przejścia graniczne, ich liczba i stan, stan dróg i mostów,

Østan zamożności społeczeństwa, jego przyzwyczajenia i nawyki w zakresie wypoczynku i turystyki,

Ødynamikę ruchu turystycznego krajowego i międzynarodowego,

Ødynamikę ruchu biznesowego, zapotrzebowanie na usługi hotelarskie w szerokim zakresie obsługi ruchu podróżniczego,

Øpolitykę ekonomiczno-finansową kraju – przede wszystkim kredytową i podatkową,

Øprzepisy celne, dewizowe, graniczne, wizowe, udogodnienia dla turystów,

Øistnienie kapitałów gotowych inwestować w budowę obiektów

Øhotelarskich.

Dynamiczny rozwój branży hotelarskiej i duża konkurencja na rynku zmusza hotelarzy do uatrakcyjniania obiektów poprzez :

Ønowe, nietuzinkowe lokalizacje,

Øoryginalną architektura wewnętrzna i zewnętrzna,

Øpersonalizację usług dodatkowych – daleko wybiegających poza normy określone dla hoteli ***** ,

Øzastosowanie nowych technologii, które pozwalają na półautomatyczną obsługę gości,

Øniezależnie od wysublimowanych gustów bogatych gości buduje się hotele niższej kategorii,

Ørozwój bazy konferencyjnej i kongresowej,

Ørozwój usług hotelarskich w środkach transportu – tzw. crusing,

Ørozwój międzynarodowych systemów hotelowych,

 

Czynniki mające wpływ na rozwój popytu turystycznego :

 

Popyt – zapotrzebowanie na dobra ekonomiczne i usługi,

Popyt potencjalny – popyt wyrażający wszystkie odczuwalne potrzeby które mogą zostać przez niego zaspokojone – uwzględnia się przy planowaniu

Popyt efektywny – popyt wyrażający jedynie potrzeby mające pokrycie w realnej sile nabywczej, tzn. te potrzeby, które mogą zostać zaspokojone w ramach istniejącego poziomu dochodu – ujawnia się na rynku

Ogólny poziom popytu na wszystkie dobra i usługi jest wyznaczony przez poziom dochodów.

Czynniki mające wpływ na rozwój popytu turystycznego :

 

Øpoziom dochodów realnych,

Øcena realna danego dobra lub usługi,

Øgusty i preferencje nabywców

 

Dodatkowo :

 

Øposzukiwanie przez turystów innych niż europejskie tradycji, wartości i kultury,

Øbrak poczucia zagrożenia,

Øwzrost wymagań społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska, jakości usług, zagospodarowania czasu wolnego przez animatora czasu wolnego,

Øwraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa wzrasta grupa zamożnych seniorów, którzy są uczestnikami ruchu turystycznego.

Konsekwencje dla hotelarzy wynikające z rozwoju gospodarczego i wykształcenia społeczeństwa

Øwzrost wymagań w zakresie bezpieczeństwa, wygody i komfortu podróży i pobytu,

Øwzrost zapotrzebowania na wypoczynek aktywny,

Øzwiększone zapotrzebowanie na usługi w okresach poza sezonem,

Øzwiększone zapotrzebowanie na usługi uzdrowisk,

Øzwiększone zapotrzebowanie na podróże i wypoczynek połączone z dostępem do sztuki, wydarzeń kulturalnych, naukowych,

Øzapotrzebowanie na podróże rodzinne,

Ørozwój ośrodków SPA,

ØInternet  jako kanał dystrybucji,

Øzmniejszenie roli biur podróży,

Ødalszy rozwój zapotrzebowania na agroturystykę,

Ørozwój wypoczynku na statkach morskich,

Ørozwój ośrodków posiadających certyfikaty jakościowe i zgodności z ekologią i ochroną środowiska,

Ørozwój regionów bezpiecznych,

Øpoza rozwojem usług drogich również rozwój usług tanich,

Kierunki rozwoju hotelarstwa w Polsce :

 

Øprzyrost potencjału hoteli,

Ølepsze rozmieszczenie obiektów na terenie kraju,

Ødostosowanie standardu i specjalizacji hoteli do wymagań gości,

Øpodniesienie standardu obiektów i usług.

Usługi hotelarskie

 

Produkt – jeden z podstawowych elementów marketingu.

 

Produkt – wszystko to, dzięki czemu można zaspokoić wszelkie potrzeby.

Produkt może przybrać postać :

}

}Rzeczy,

}Usługi,

}Działalności,

}Osoby,

}Środowiska,

}Organizacji,

}Idei.

W tym rozumieniu:

 

usługa hotelarska jest również produktem

1.Z punktu widzenia cech zewnętrznych produktu :

 

}rodzaj obiektu,

}formalna kategoria,

}lokalizacja obiektu,

}wygląd,

}otoczenie obiektu,

}wskazówki pozwalające na wyróżnienie danego obiektu z otoczenia,

}znak towarowy produktu

}2.Z punktu widzenia podstawowej użyteczności produktu

 

użyteczność – zapewnienie podróżnym wypoczynku oraz zaspokojenie głodu

}wielkość pokoju,

}meble i urządzenia zaspokajające wygodę pobytu,

}dostępność i rodzaj zakładu gastronomicznego,

}wybór potraw,

}godziny otwarcia punktów gastronomicznych.

                                                                                                                                                         El produktu a zaspokojenie potrzeb gościa

}potrzeba zamieszkania ,

}potrzeba bezpieczeństwa

}potrzeba posiłku,

}potrzeba pracy,

}potrzeba rekreacji,

}potrzeba rozrywki,

}potrzeby osób niepełnosprawnych,

}potrzeba opieki nad dziećmi,

}elastyczność  działania hotelu.

 

cechy usług hotelarskich

}Niematerialność,

}Nietrwałość usługi - konsument ma jedynie dostęp do czynności a nie staje się właścicielem,

}Jedność miejsca produkcji i konsumpcji usługi,

}Niemożność jej magazynowania,

}Przedmiotem transakcji jest gotowość do świadczenia usługi,

}Sezonowość,

}Indywidualizacja usług,

}Subiektywny charakter usług – każdy z nas postrzega zupełnie inaczej np. jakość usług, profesjonalizm obsługi, wyposażenie obiektu, itp.

}Komplementarność usług – uzupełnianie się usług.

}Jakość wyrażona w cenie i image.

Rodzaje usł hotelarskich

Uzupełniające:

 

komplementarne,

Nierozerwalnie związane z działalnością podstawową.

 

}depozyt przedmiotów,

}szatnia w gastronomii,

}przechowanie bagażu,

}usługi : budzenia, dostarczania poczty, informacji turystycznej

}

Traktuje się je jako bezpłatne – właściwie określenie – wliczone w cenę

 

 

 

towarzyszące:

 

nie są związane z korzystaniem z usługi noclegowej czy gastronomicznej,

 

Odrębny rodzaj działalności:

handlowe – sprzedaż w sklepach,

Osobiste – fryzjerskie, kosmetyczne.

 

fakultatywne:

 

Usługi z których korzystanie nie jest konieczne

Ø         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin