Rodzaje inteligencji
Postaw znaczek przy opisie, który, twoim zdaniem, najbardziej do ciebie pasuje. Każdy znaczek to punkt. Sumę punktów wpisz do odpowiedniej tabeli na końcu listy pytań i na podstawie wyników wykreśl własne koło wielorakiej inteligencji.
2. Czy natychmiast zauważasz, kiedy inni są zdenerwowani lub zaniepokojeni?
7. Czy czytujesz artykuły dotyczące nauki i techniki?
8. Czy dostrzegasz niewłaściwe słowa i błędy gramatyczne w wypowiedziach innych?
10. Czy łatwo stawiasz się na miejscu innych i rozumiesz motywy ich postępowania
17. Czy lubisz opowiadać anegdoty, kawały lub dramatyczne historie?
20. Czy masz silne przeświadczenie czego potrafisz dokonać, a czego nie?
26. Czy lubisz chwile samotności i rozmowy ze sobą?
31. Czy potrafisz słuchać ze zrozumieniem i współczuciem?
34. Wykazujesz dużą odporność na lżejsze jak i poważne choroby.
35. Czy potrafisz szacować i dokonywać przybliżonych obliczeń?
38. Czy, przynajmniej od czasu do czasu inni doświadczają twojej dobroczynności?
44. Czy swobodnie posługujesz się mapą?
45. Czy, gdy tylko możesz, dużo czytasz?
49. Czy lubisz układać puzzle?
54. Czy w rozmaitych wydarzeniach starasz się określić łańcuch przyczynowo-skutkowy?
55. Czy starasz się robić wszystko po kolei, krok po kroku?
60. Czy masz dobre poczucie równowagi?
62. Czy lubisz rozmawiać? Czy chętnie wdajesz się w rozmaite dysputy?
71. Czy żywo reagujesz na otaczające cię piękno? Potrafisz się czymś zachwycić?
Pamiętaj: przychodzisz na świat ze wszystkimi rodzajami inteligencji, i każdą możesz rozwinąć i wyćwiczyć.
Odpowiedzi:
Inteligencja Punkty
- werbalna: 1, 8, 17, 45, 46, 47, 48, 56, 62 ..................... 5.- interpersonalna: 2, 10, 16, 19, 24, 27, 28, 29, 31 ............3.........- ciała: 5, 14, 34, 37, 40, 50, 60, 65, 69, .........2............- muzyczna: 6, 12, 18, 51, 52, 59, 64, 68, 70 ....1.................- logiczna: 7, 15, 35, 36 41, 39, 54, 55, 64 .........6............- wiz. - przestrz.: 9, 4, 11, 43, 49, 44, 53, 58, 62 ....3.................- twórcza: 13, 21, 22, 25, 66, 71, 57, 61, 63, 65 ......2..............- intrapersonalna: 3, 20, 23, 26, 30, 32, 33, 38, 42 ......6...............
Koło wielorakiej inteligencji
Znajomość koła inteligencji, a uczenie się
Inteligencja wizualno. - przestrzenna - Pokaż mi!
Otoczenie bogate w "oprzyrządowanie artysty", a więc stale dostępne farby, kredki, mazaki, glina, papier, kleje, piasek, woda, nożyczki, taśma klejąca, komputerowy software, kolorowe drukarki, etc. Uczący się potrzebuje wykresów, ilustracji, rysunków, szkiców i map, puzli, pracy wyobraźni, wizualizacji, marzeń i filmów.
Inteligencja logiczno/matematyczna - Wyjaśnij to precyzyjnie!
Program nauki powinien być konkretny, oparty o krytyczne myślenie, logikę i wnioskowanie matematyczne (indukcyjne i dedukcyjne). Uczenie się powinno stopniowo prowadzić do świata symboliki matematycznej, muzyki i języka abstrakcji. Ćwiczenia powinny obejmować odróżnianie faktów od fikcji, analizę, porównania, ocenę i logiczne podsumowania. Uczący potrzebuje faktów, list rankingowych, danych liczbowych, dowodów, wniosków i oszacowań.
Inteligencja werbalno/językowa - Kto mówi?
Co to znaczy? - pytanie, które stawia sobie uczeń. Uczący się lubi więc czytać, pisać pamiętniki, notatki, sprawozdania i streszczenia, Lubi też mówić, prowadzić rozmowy formalne (przemówienia, debaty, prezentacje) i nieformalne (konwersacje, dialogi).Lubi tez słuchać wiadomości, muzyki, lubi media.. Inaczej: potrzebuje słów, rozmów, pisania, słuchania, czytania, chętnie emajluje, faksuje, potrzebne mu są biuletyny, broszury, gazety, etc.
Inteligencja muzyczna - Słyszę to!
Uczeń potrzebuje rozmaitej muzyki, rytmu i tempa., najlepiej w połączeniu z innymi dziedzinami sztuki, jak malarstwo, taniec, drama i teatr,
Inteligencja ciała - Po prostu to zrób!
Uczeń lubi wszelkie roboty ręczne, ruch, wycieczki edukacyjne, zajęcia na powietrzu, wizyty w muzeach, wszystko to, co dostarcza w procesie uczenia się wrażeń zmysłowych. Lubi uczenie odkrywcze. Potrzebuje boiska, sali gimnastycznej i kompleksów sportowych. Chce rzucać, łapać, składać, rozmontowywać, dotykać i formować
Inteligencja interpersonalna - Możemy porozmawiać?
Uczeń nie podda się programowi szkoły typowo dydaktycznej i behawiorystycznej, w której nauczyciel podaje kontekst i materiał do opanowania. Potrzebuje modelu konstruktywistycznego, aktywnego, w którym sam dochodzi do pojmowania znaczeń. Potrzebuje interakcji z innymi uczniami i nauczycielem. . Potrzebuje konwersacji, dzielenia się, sympatii, uwagi i troski, szeptów, śmiechu, wrzawy, tłumu, spotkań, wchodzi chętnie do grup nieformalnych, staje się członkiem klubów.
Inteligencja intrapersonalna - Co to oznacza dla mnie?
Uczeń potrzebuje długofalowych rzeczywistych planów, strategii, lubi refleksyjne oceny, celowe działania, testy samooceny (słabe i mocne strony). Uczy się samotnie, często jest samoukiem. Chętnie medytuje, planuje, pisze wiersze. dzienniki, tworzy, pisze piosenki, scenariusze, komentarze. Łatwo dokonuje introspekcji.
Pamiętaj, że specjaliści wyróżniają dzisiaj więcej rodzajów inteligencji, np. inteligencję przedsiębiorczości, inteligencję intuicyjną, ...
poncza