Rodzaje inteligencji.doc

(50 KB) Pobierz
Rodzaje inteligencji

Rodzaje inteligencji

Postaw znaczek przy opisie, który, twoim zdaniem, najbardziej do ciebie pasuje. Każdy znaczek to punkt. Sumę punktów wpisz do odpowiedniej tabeli na końcu listy pytań i na podstawie wyników wykreśl własne koło wielorakiej inteligencji.

  1. Czy łatwo przypominasz sobie inteligentne i zabawne zwroty lub godne zapamiętania cytaty i wykorzystujesz je we własnych rozmowach?

2.      Czy natychmiast zauważasz, kiedy inni są zdenerwowani lub zaniepokojeni?

  1. Czy fascynują cię kwestie naukowe lub filozoficzne, takie jak "Ku czemu zdąża świat?
  2. Czy szybko znajdujesz drogę w nowym terenie lub nowym otoczeniu?
  3. Czy jesteś uważany za osobę obdarzoną wdziękiem i czy rzadko czujesz, że twoje ruchy są niezdarne?
  4. Czy potrafisz czysto śpiewać?

7.      Czy czytujesz artykuły dotyczące nauki i techniki?

8.      Czy dostrzegasz niewłaściwe słowa i błędy gramatyczne w wypowiedziach innych?

  1. Czy zwykle potrafisz wymyślić, jak coś działa i naprawić coś, co się zepsuło, bez proszenia innych o pomoc?

10.  Czy łatwo stawiasz się na miejscu innych i rozumiesz motywy ich postępowania

  1. Czy przypominasz sobie szczegółowo miejsca, w których byłeś oraz trasy, które przemierzyłeś np. podczas wycieczek za miasto?
  2. Czy chętnie słuchasz muzyki i masz ulubione melodie, piosenki, muzyków i piosenkarzy?
  3. Czy lubisz wypowiadać się poprzez rysowanie, szkicowanie lub malowanie?
  4. Czy lubisz tańczyć?
  5. Czy masz skłonności do porządkowania rzeczy w domu lub w pracy według pewnych schematów lub kategorii?
  6. Czy z łatwością interpretujesz postępowanie innych w kategorii tego, co czują?

17.  Czy lubisz opowiadać anegdoty, kawały lub dramatyczne historie?

  1. Czy sądzisz, że rozmaite dźwięki, dochodzące z otoczenia mogą zmniejszyć uczucie nudy?
  2. Czy znajdujesz podobieństwa lub powiązania pomiędzy ludźmi, których spotykasz po raz pierwszy, a ludźmi, których już znasz?

20.  Czy masz silne przeświadczenie czego potrafisz dokonać, a czego nie?

  1. Czy lubisz fantazjować i pozwalasz sobie na marzenia?
  2. Czy łatwo znajdujesz powiązania między rzeczami pozornie odległymi od siebie?
  3. Czy, pobudzony jakimś zdarzeniem, od razu reagujesz/wybuchasz, czy też "bierzesz oddech" i rozważasz przed wyborem reakcji aspekty i okoliczności wydarzenia?
  4. Czy uczestniczysz w różnego rodzaju ceremoniach i uroczystościach?
  5. Czy lubisz oglądać dzieła architektury, gdy tylko możesz odwiedzasz muzea, interesujesz się historią sztuki?

26.  Czy lubisz chwile samotności i rozmowy ze sobą?

  1. Czy ubierasz się tak, aby wywrzeć wrażenie na innych?
  2. Czy chodzisz na zabawy taneczne?
  3. Czy na spotkaniach towarzyskich ludzie chętnie przebywają w twoim towarzystwie? Czują się przy tobie rozluźnieni i dobrze się bawią?
  4. Czy pozwalasz sobie na chwile przyjemności, a od czasu do czasu na spełnianie zachcianek?

31.  Czy potrafisz słuchać ze zrozumieniem i współczuciem?

  1. Wiesz, co ma dla ciebie życiową wartość?
  2. Czy w czasie rozmowy posługujesz się wyrazistą i jednoznaczna gestykulacja?

34.  Wykazujesz dużą odporność na lżejsze jak i poważne choroby.

35.  Czy potrafisz szacować i dokonywać przybliżonych obliczeń?

  1. Czy grasz w brydża, w szachy lub inne gry strategiczne?
  2. Przywiązujesz dużą wagę do tego, co i ile jesz. Masz własną, ustaloną dietę.

38.  Czy, przynajmniej od czasu do czasu inni doświadczają twojej dobroczynności?

  1. W szkole zawsze miałeś dobre oceny z matematyki i fizyki.
  2. Umięśniasz się? Dbasz o elastyczność, gibkość i zręczność ruchów?
  3. Czy dajesz sobie radę z matematycznymi i logicznymi łamigłówkami? Rozwiązujesz krzyżówki, rebusy?
  4. Czy żyjesz w przyjaźni ze sobą? Uważasz siebie samego za bliską ci osobę?
  5. Czy grasz w bilard?

44.  Czy swobodnie posługujesz się mapą?

45.  Czy, gdy tylko możesz, dużo czytasz?

  1. Znasz jakiś język obcy, nauka języków nie sprawiała ci trudności, lubisz uczyć się języków?
  2. Znajomi uważają cię za osobą logiczną i racjonalną.
  3. Czy lubisz teatr?

49.  Czy lubisz układać puzzle?

  1. Gdy tylko możesz, z przyjemnością oddajesz się ćwiczeniom fizycznym, nawet "do .siódmych potów"
  2. Czy grasz na jakimś instrumencie?
  3. Czy potrafisz zanucić słyszaną melodię?
  4. Czy, kiedy mówisz, często używasz analogii, porównań i metafor?

54.  Czy w rozmaitych wydarzeniach starasz się określić łańcuch przyczynowo-skutkowy?

55.  Czy starasz się robić wszystko po kolei, krok po kroku?

  1. Czy piszesz dziennik/pamiętnik? Pisujesz listy?
  2. Czy potrafisz zobaczyć sprawy z odmiennej czy nawet przeciwnej perspektywy? Dostrzegasz inne punkty widzenia?
  3. Czy potrafisz wiernie powtórzyć usłyszany rytm (np. bębniąc po stole palcami)?
  4. Chętnie słuchasz wiadomości? Czytasz relacje prasowe?

60.  Czy masz dobre poczucie równowagi?

  1. Czy łatwo i szybko radzisz sobie z nowymi pomysłami?

62.  Czy lubisz rozmawiać? Czy chętnie wdajesz się w rozmaite dysputy?

  1. Czy miewasz wielkie wizje?
  2. Czy łatwo opanowywałeś szkolne rymowanki, ułatwiające zapamiętanie reguł lub wzorów?
  3. Czy interesujesz się wiedzą o sztuce?
  4. Czy napisałeś kiedyś wiersz lub dobry esej?
  5. Czytasz nuty?
  6. Czy posiadasz uzdolnienia manualne?
  7. Czy potrafisz usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach muzycznych?
  8. Czy wpadasz czasem na oryginalne pomysły?

71.  Czy żywo reagujesz na otaczające cię piękno? Potrafisz się czymś zachwycić?

  1. Czy teraz, w ciągu 1-2 min. możesz wymyślić 6 niemożliwych rzeczy? Zrób to.

Pamiętaj: przychodzisz na świat ze wszystkimi rodzajami inteligencji,
i każdą możesz rozwinąć i wyćwiczyć.

Odpowiedzi:

Inteligencja Punkty

- werbalna: 1, 8, 17, 45, 46, 47, 48, 56, 62 ..................... 5.
- interpersonalna: 2, 10, 16, 19, 24, 27, 28, 29, 31 ............3.........
- ciała: 5, 14, 34, 37, 40, 50, 60, 65, 69, .........2............
- muzyczna: 6, 12, 18, 51, 52, 59, 64, 68, 70 ....1.................
- logiczna: 7, 15, 35, 36 41, 39, 54, 55, 64 .........6............
- wiz. - przestrz.: 9, 4, 11, 43, 49, 44, 53, 58, 62 ....3.................
- twórcza: 13, 21, 22, 25, 66, 71, 57, 61, 63, 65 ......2..............
- intrapersonalna: 3, 20, 23, 26, 30, 32, 33, 38, 42 ......6...............

 

Koło wielorakiej inteligencji

Znajomość koła inteligencji, a uczenie się

Inteligencja wizualno. - przestrzenna - Pokaż mi!

Otoczenie bogate w "oprzyrządowanie artysty", a więc stale dostępne farby, kredki, mazaki, glina, papier, kleje, piasek, woda, nożyczki, taśma klejąca, komputerowy software, kolorowe drukarki, etc. Uczący się potrzebuje wykresów, ilustracji, rysunków, szkiców i map, puzli, pracy wyobraźni, wizualizacji, marzeń i filmów.

Inteligencja logiczno/matematyczna - Wyjaśnij to precyzyjnie!

Program nauki powinien być konkretny, oparty o krytyczne myślenie, logikę i wnioskowanie matematyczne (indukcyjne i dedukcyjne). Uczenie się powinno stopniowo prowadzić do świata symboliki matematycznej, muzyki i języka abstrakcji. Ćwiczenia powinny obejmować odróżnianie faktów od fikcji, analizę, porównania, ocenę i logiczne podsumowania. Uczący potrzebuje faktów, list rankingowych, danych liczbowych, dowodów, wniosków i oszacowań.

Inteligencja werbalno/językowa - Kto mówi?

Co to znaczy? - pytanie, które stawia sobie uczeń. Uczący się lubi więc czytać, pisać pamiętniki, notatki, sprawozdania i streszczenia, Lubi też mówić, prowadzić rozmowy formalne (przemówienia, debaty, prezentacje) i nieformalne (konwersacje, dialogi).Lubi tez słuchać wiadomości, muzyki, lubi media.. Inaczej: potrzebuje słów, rozmów, pisania, słuchania, czytania, chętnie emajluje, faksuje, potrzebne mu są biuletyny, broszury, gazety, etc.

Inteligencja muzyczna - Słyszę to!

Uczeń potrzebuje rozmaitej muzyki, rytmu i tempa., najlepiej w połączeniu z innymi dziedzinami sztuki, jak malarstwo, taniec, drama i teatr,

Inteligencja ciała - Po prostu to zrób!

Uczeń lubi wszelkie roboty ręczne, ruch, wycieczki edukacyjne, zajęcia na powietrzu, wizyty w muzeach, wszystko to, co dostarcza w procesie uczenia się wrażeń zmysłowych. Lubi uczenie odkrywcze. Potrzebuje boiska, sali gimnastycznej i kompleksów sportowych. Chce rzucać, łapać, składać, rozmontowywać, dotykać i formować

Inteligencja interpersonalna - Możemy porozmawiać?

Uczeń nie podda się programowi szkoły typowo dydaktycznej i behawiorystycznej, w której nauczyciel podaje kontekst i materiał do opanowania. Potrzebuje modelu konstruktywistycznego, aktywnego, w którym sam dochodzi do pojmowania znaczeń. Potrzebuje interakcji z innymi uczniami i nauczycielem. . Potrzebuje konwersacji, dzielenia się, sympatii, uwagi i troski, szeptów, śmiechu, wrzawy, tłumu, spotkań, wchodzi chętnie do grup nieformalnych, staje się członkiem klubów.

Inteligencja intrapersonalna - Co to oznacza dla mnie?

Uczeń potrzebuje długofalowych rzeczywistych planów, strategii, lubi refleksyjne oceny, celowe działania, testy samooceny (słabe i mocne strony). Uczy się samotnie, często jest samoukiem. Chętnie medytuje, planuje, pisze wiersze. dzienniki, tworzy, pisze piosenki, scenariusze, komentarze. Łatwo dokonuje introspekcji.

Pamiętaj, że specjaliści wyróżniają dzisiaj więcej rodzajów inteligencji, np. inteligencję przedsiębiorczości, inteligencję intuicyjną, ...

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin