STYCZEŃ 2010 I i II TYDZIEŃ „KARNAWAŁ”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
(I. 13/2 )) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej (...).
( II. 5) Umożliwienie dziecku (…) liczenia.
(II. 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności , z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
(III. 5)) Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzanie w kulturę bycia.
CELE POŚREDNIE:
- zapoznawanie dzieci z pojęciem karnawał, wzbogacanie słownictwa czynnego związanymi z karnawałem.,
- wspólne strojenie sali na zabawę karnawałową;
- wprowadzenie liczebnika pięć w znaczeniu kardynalnym i porządkowym, ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie pięć;
- rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą, słuchanie opowiadań, wierszy związanych z tematyka tygodniową;
- nauka piosenki: „Zabawa karnawałowa”
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki „ Karnawał”;
- pobudzanie aktywności poznawczej ;
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
- rozwijanie sprawności manualnych palców i dłoni., koordynacji wzrokowo – ruchowej, inwencji twórczej poprzez wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami plastycznymi.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCACE
CELE OPERACYJNE
UWAGI
1Słuchanie opowiadania Pt. „Jak małej myszce udało się uczestniczyć w zabawie karnawałowej” – zajęcie integracyjne
- Wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez:
* słuchanie , opowiadań
* odpowiadanie na pytania dotyczące utworu,
Muzyka
- wyrażanie muzyki ruchem:
* uczestniczenie w pląsach przy muzyce,
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem;
– rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji i uczuć,
-wie , co to jest karnawał;
- potrafi słuchać z uwagą opowiadania;
- potrafi dokonać oceny zachowania myszki i uzasadnić swoją ocenę;
- potrafi rozpoznać i nazwać stroje karnawałowe;
-potrafi opowiada o swoim przebraniu na bal;
- bawi się przy muzyce wg poleceń „wodzireja”;
2. Słuchanie piosenki pt.
„Chodź na party”
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą;
Wyrażanie muzyki ruchem:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych
- rozwijanie pamięci odtwórczej,
-rozwijanie słuchu muzycznego;
- wie o czym opowiada piosenka;
- potrafi znaleźć parę do tańca;
- śpiewa fragmenty piosenki.
- potrafi poruszać się rytmicznie
3. „ Maseczka karnawałowa” –malowanie, naklejanie gotowych elementów dekoracyjnych
- Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
*zabawy plastyczne : , malowanie farbami plakatowymi z użyciem pędzli , naklejanie,
- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;
- rozwijanie aktywności plastycznej
- rozpoznaje i nazywa maski;
- potrafi pomalować maskę farbami plakatowymi;
- prawidłowo określa kolory;
4 Zabawy matematyczne :
„Balonowe zabawy ”
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.
- posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania.
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich przeliczanie.
Rytmy w organizacji przestrzeni i czasu.
- Zauważanie rytmów i kontynuowanie ich.
- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- rozwijanie procesów myślowych: uwagi, myślenia,
- ćw. oddech podczas dmuchania balonów;
- potrafi liczyć w zakresie pięć;
- potrafi tworzyć zbiory balonów na podstawie jednej cechy- koloru;
- potrafi porównywać liczebności zbiorów
- potrafi ułożyć baloniki wg wzoru;
- potrafi kolorować balony wg instrukcji nauczycielki.
5.” Wesoły pajacyk”- praca w grupach- malowanie za pomocą wacików
*zabawy plastyczne :, malowanie farbami plakatowymi z użyciem palców
* stwarzanie warunków do radości z tworzenia , działania plastycznego,
Rozwijanie sprawności manualnej palców rak;
- rozwijanie inwencji twórczej;
- potrafi współpracować w grupie;
- potrafi pomalować swoją część pajacyka;
- wykazuje zainteresowanie pracą.
6. Zabawa taneczna przy piosence „Chodź na party”
* estetyczne , rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
*improwizacje ruchowe piosenek,
-wyrabianie poczucia rytmu i płynności ruchów
-wykonuje podstawowe kroki i figury w tańcu
- porusza się płynnie i rytmicznie,
7. Wysłuchanie bajki „Kopciuszek”
- potrafi słuchać z uwagą opowiadania,
- potrafi dokonać oceny zachowania bohaterów i uzasadnić swoją ocenę,
- streszcza treść utworu
8. Bal dla lalek– zabawa dydaktyczna
- dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.
- odtwarzanie prostych ruchów, np. kołysanie lalki.
- zachowanie sprzyjające zachowaniu porządku.
-rozwijanie aktywności twórczej
- biorą udział w pracach porządkowych
-przyozdabiają kącik lalek
- zakładają lalkom maski
-tańczą z lalkami przy nagraniach piosenek dziecięcych
-potrafią ukołysać zmęczone lalki oraz odnieść je na umówione miejsce
9. Mały projektant/ka- rysowanie wymarzonych przez dzieci strojów karnawałowych
*zabawy plastyczne: rysowanie
- rozwijanie aktywności i inwencji twórczej
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem
- wymienia i opisuje przebrania karnawałowe przedstawione na ilustracjach
- opowiada o swoich pomysłach na przebranie
-rysuje na papierze wymyślony przez siebie strój
10. Wykonujemy „Noworoczne kalendarze wspomnień” – poznajemy nazwy pór roku oraz miesięcy.
- odpowiadanie odpowiedzi na pytania
- uważne słuchanie rozmówcy
Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego:
*określanie kolejności zdarzeń
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
* zabawy plastyczne
- zna kolejność por roku i miesięcy
-opisuje każda z por roku pod względem tego co się w niej dzieje w przyrodzie i społeczeństwie
Pozostała część dnia
1. „KIEDY JESTEM ZŁY”- różne sposoby rozładowywania złości; zabawy integrujące , „Szukaj przyjaciela”, masażyki
2. Zabawy z głoskami – rozwijanie analizy i syntezy słuchowej ,
3. Tworzenie gry planszowej „ Droga na bal”- rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności.
4. Zabawa ortofoniczna na podstawie wiersza I. Salach Pt. „ Idzie babcia- Ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach : „ tup”, „ stuk”, „ hop”
5.” W karnawale – same bale”- Zabawy przy muzyce: korowody, koła, pary przy piosenkach :
* „ Nazywają mnie poleczka”, „ Biały walczyk”, „Bal baloników”.
6. Zabawy zorganizowane kołowe i w rozsypce – integrowanie grupy, kształtowanie prawidłowych zachowań, wytwarzanie miłej atmosfery.
11. Zabawy swobodne , a w nich ćwiczenia rozwijające sprawność manualną;
- cięcie nożyczkami po śladach (uprzednio narysowanych kształtów)
- obrysowywanie szablonów;
- rysowanie na temat dowolny
- lepienie z plasteliny
- budowanie z klocków na dowolny temat.
7. Słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce tygodnia:
...
flek