STYCZEŃ 2011.docx

(38 KB) Pobierz

STYCZEŃ 2010                     I i II TYDZIEŃ   „KARNAWAŁ”

PODSTAWA PROGRAMOWA:

(I. 13/2 )) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości  społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej  (...).

( II. 5) Umożliwienie dziecku (…) liczenia.

(II. 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności , z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

(III. 5)) Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzanie w kulturę bycia.

CELE POŚREDNIE:

- zapoznawanie dzieci z pojęciem karnawał,  wzbogacanie słownictwa czynnego związanymi z karnawałem.,

- wspólne strojenie  sali  na zabawę karnawałową;

- wprowadzenie liczebnika pięć w znaczeniu kardynalnym i porządkowym, ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie pięć;

- rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą, słuchanie opowiadań, wierszy związanych z tematyka tygodniową;

- nauka piosenki: „Zabawa karnawałowa”

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki „ Karnawał”;

- pobudzanie aktywności poznawczej ;

- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;

- rozwijanie sprawności manualnych palców i dłoni., koordynacji wzrokowo – ruchowej, inwencji twórczej poprzez wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami plastycznymi.

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE KSZTAŁCACE

CELE OPERACYJNE

UWAGI

1Słuchanie opowiadania Pt. „Jak małej myszce udało się uczestniczyć w zabawie karnawałowej” – zajęcie integracyjne

- Wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez:

* słuchanie , opowiadań

* odpowiadanie na pytania dotyczące utworu, 

Muzyka

- wyrażanie muzyki ruchem:

* uczestniczenie w pląsach przy muzyce,

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem;

– rozwijanie umiejętności wyrażania  własnych  emocji i uczuć,

-wie , co to jest karnawał;

- potrafi słuchać  z uwagą opowiadania;

- potrafi dokonać oceny zachowania myszki i uzasadnić swoją ocenę;

- potrafi rozpoznać i nazwać stroje karnawałowe;

-potrafi  opowiada o swoim przebraniu na bal;

- bawi się przy muzyce wg poleceń „wodzireja”;

 

2. Słuchanie piosenki pt.

Chodź na party

 

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

* słuchanie piosenek

* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą;

Wyrażanie muzyki ruchem:

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych

- rozwijanie pamięci odtwórczej,

-rozwijanie słuchu muzycznego;

- wie o czym opowiada piosenka;

- potrafi znaleźć parę do tańca;

- śpiewa fragmenty piosenki.

- potrafi poruszać się rytmicznie

 

3. „ Maseczka karnawałowa” –malowanie,  naklejanie gotowych elementów dekoracyjnych

- Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

*zabawy plastyczne : , malowanie farbami plakatowymi  z użyciem pędzli , naklejanie,

- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;

- rozwijanie aktywności plastycznej

- rozpoznaje i nazywa maski;

- potrafi pomalować maskę farbami plakatowymi;

- prawidłowo określa kolory;

 

 

4 Zabawy matematyczne :

„Balonowe zabawy ”

 

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.

- posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym.

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania.

- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich przeliczanie.

Rytmy w organizacji przestrzeni i czasu.

- Zauważanie rytmów i kontynuowanie ich.

- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej;

- rozwijanie procesów myślowych: uwagi, myślenia,

- ćw. oddech podczas dmuchania balonów;

- potrafi liczyć w zakresie pięć;

- potrafi tworzyć zbiory balonów na podstawie jednej cechy- koloru;

- potrafi porównywać  liczebności zbiorów

- potrafi ułożyć baloniki wg wzoru;

- potrafi kolorować balony wg instrukcji nauczycielki.

 

 

5.” Wesoły pajacyk”- praca w grupach- malowanie za pomocą wacików

- Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

*zabawy plastyczne :, malowanie farbami plakatowymi  z użyciem palców

* stwarzanie warunków do radości z tworzenia , działania plastycznego,

Rozwijanie sprawności manualnej palców rak;

- rozwijanie inwencji twórczej;

- potrafi współpracować w grupie;

- potrafi pomalować swoją część pajacyka;

- wykazuje zainteresowanie pracą.

 

6. Zabawa taneczna przy piosence  „Chodź na party

 

Wyrażanie muzyki ruchem:

* estetyczne , rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

*improwizacje ruchowe piosenek,

-wyrabianie poczucia rytmu i płynności ruchów

-wykonuje podstawowe kroki i figury w tańcu

- porusza się płynnie i rytmicznie,

 

7. Wysłuchanie bajki „Kopciuszek”

- Wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez:

* słuchanie , opowiadań

* odpowiadanie na pytania dotyczące utworu, 

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem;

– rozwijanie umiejętności wyrażania  własnych  emocji i uczuć,

- potrafi słuchać  z uwagą opowiadania,

- potrafi dokonać oceny zachowania bohaterów i uzasadnić swoją ocenę,

- streszcza treść utworu

 

8. Bal dla lalek– zabawa dydaktyczna

- dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.

- odtwarzanie prostych ruchów, np. kołysanie lalki.

- zachowanie sprzyjające zachowaniu porządku.

 

-rozwijanie aktywności twórczej

-wyrabianie poczucia rytmu i płynności ruchów

 

- biorą udział w pracach porządkowych

-przyozdabiają kącik lalek

- zakładają lalkom maski

-tańczą z lalkami przy nagraniach piosenek dziecięcych

-potrafią ukołysać zmęczone lalki oraz odnieść je na umówione miejsce

 

9. Mały projektant/ka- rysowanie wymarzonych przez dzieci strojów karnawałowych

- Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

* stwarzanie warunków do radości z tworzenia , działania plastycznego,

*zabawy plastyczne: rysowanie

- rozwijanie aktywności  i inwencji twórczej

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem

- wymienia i opisuje przebrania karnawałowe przedstawione na ilustracjach

- opowiada o swoich pomysłach na przebranie

-rysuje na papierze wymyślony przez siebie strój

 

10. Wykonujemy „Noworoczne kalendarze wspomnień” – poznajemy nazwy pór roku oraz miesięcy.

 

- odpowiadanie odpowiedzi na pytania

- uważne słuchanie rozmówcy

Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego:

*określanie kolejności zdarzeń

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

* zabawy plastyczne

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematem;

– rozwijanie umiejętności wyrażania  własnych  emocji i uczuć,

- zna kolejność por roku i miesięcy

-opisuje każda z por roku pod względem tego co się w niej dzieje w przyrodzie i społeczeństwie

 

 

Pozostała część dnia

1.  „KIEDY JESTEM ZŁY”- różne sposoby rozładowywania złości; zabawy integrujące , „Szukaj przyjaciela”, masażyki 

2. Zabawy z głoskami – rozwijanie analizy i syntezy słuchowej ,

3. Tworzenie gry planszowej „ Droga na bal”- rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności.

4. Zabawa ortofoniczna na podstawie wiersza I. Salach Pt. „ Idzie babcia- Ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach : „ tup”, „ stuk”, „ hop”

5.” W karnawale – same bale”- Zabawy przy muzyce: korowody, koła, pary przy piosenkach :

* „ Nazywają mnie poleczka”, „ Biały walczyk”, „Bal baloników”. 

6. Zabawy zorganizowane  kołowe i w rozsypce – integrowanie grupy,  kształtowanie prawidłowych zachowań, wytwarzanie miłej atmosfery.

11. Zabawy swobodne , a w nich ćwiczenia rozwijające sprawność  manualną;

- cięcie nożyczkami po śladach (uprzednio narysowanych kształtów)

- obrysowywanie szablonów;

- rysowanie na temat dowolny

- lepienie z plasteliny

- budowanie z klocków na dowolny temat.

7. Słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce tygodnia:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin