MARZEC 2011 I i II TYDZIEŃ „ MARCOWA POGODA”
PODSTAWA PROGRAMOWA : ( II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia..
(I.6/2) Klasyfikowanie przedmiotów z użyciem określeń : duży – mały (…).
(I, 13/ 10 Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : przyrodniczej poprzez obserwowanie , eksperymentowanie, odkrywanie.
(II. 8) Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
(II. 10) Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
CELE POŚREDNIE:
- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z literaturą dziecięcą – zajęcie biblioteczne
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki „ Marcowa pogoda”;
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
Obserwacja zmian zachodzących w krajobrazie i szacie roślinnej w okresie przedwiośnia;
określanie elementów pogody
- poznanie nazwy aktualnego miesiąca i przysłowia związanego z marcem;,
- ćw. w przeliczaniu w zakresie piec,
- tworzenie zbiorów równolicznych
- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej poprzez zabawy muzyczno – ruchowe, ilustracyjne, śpiewanie piosenki” Marzec – czarodziej” i „ Marcowa kasza”
- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne, tworzenie prac technikami plastycznymi : malowanie farbami plakatowymi pędzlem i malowanie sznurkiem, malowanie na gnieciuchu z gazet i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru::
JESTEM POLAKIEM:
- wyrabianie poczucia przynależności narodowej poprzez:
- Słuchanie legendy „ Podanie o Lechu” C. Niewiadomska, wprowadzenie godła polskiego na podstawie wiersza „ Znak” M. Łaszczuk
- umieszczenie w kąciku patriotycznym godła polskiego, osłuchiwanie z nazwą kraju ojczystego, zapoznanie z wyglądem godła państwowego, naukę wiersza „ Znak” M. Łaszczuk
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. SPACER W POBLIŻE PRZEDSZKOLA I DO OGRODU PRZEDSZKOLNEGO OBSERWACJA MARCOWEJ POGODY
- Obserwacja zmian zachodzących w krajobrazie i szacie roślinnej w zależności od pory roku. s. 19
♣ Wiązanie określonych zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych z porą roku. S. 20
- Przestrzeganie zakazu niepotrzebnego zrywania roślin, płoszenia ptaków (…) s. 21
- rozwijanie spostrzegawczości , umiejętności dokonywania obserwacji;
- umie określić elementy pogody;
- zauważa zmiany w krajobrazie charakterystyczne dla przedwiośnia: kwitnąca leszczyna, przebiśniegi, bazie wierzbowe, pączki na krzewach i drzewach.
Prawo dziecka do rozwoju
2. W MARCU JAK W GARNCU”- ROZMOWANA PODSTAWIE WIERSZA „W MARCU” I. SUCHORZEWSKIEJ
- Słuchanie literatury dziecięcej (...) s. 26
- Wypowiadanie się na temat obrazka (...), utworów literackich, (…). s. 27
-(…) . Posługiwanie się liczebnikami głównymi (…). S. 31
- Udział w rozmaitych zabawach rozwijających motorykę duża i mała. s.
-poszarzanie zasobu słownikowego wokół tematu „ przedwiośnie”,
- rozwijanie aktywności ruchowej, słownej
- zna nazwę aktualnego miesiąca,
- potrafi nazwać czas kiedy nie ma już zimy , ale nie ma jeszcze wiosny,
- zna przysłowie o marcu i potrafi je wyjaśnić na przykładzie,
- potrafi nazwać zjawiska atmosferyczne przestawione na obrazkach i przestawić je za pomocą ruchów , dźwięków;
- potrafi nazwać to co ma na obrazku i policzyć liczbę elementów.
Scenariusz-własne opracowanie
3. „ MARCOWY GARNEK” – MALOWANIE FARBAMI PLAKATOWYMI PĘDZLEM , MALOWANIE SZNURKIEM
- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla , (…), sznurka . s. 35
- Podejmowanie zabaw i ćw. rozwijających motoryczność i koordynacja wzrokowo – ruchowa. s. 28
- rozwijanie aktywności twórczej;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;
- rozpoznaje i nazywa różne elementy pogodowe,
- maluje kontury garnka pędzlem po wykropkowanym śladzie,
- wypełnia marcowy garnek różnymi stanami pogodowymi lub maluje je za pomocą sznurka ( dzieci ze zdolnościami plastycznymi)
Prawo do akceptacji
Prawo do radości
4. SŁUCHANIE PIOSENKI „MARZEC CZARODZIEJ”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...). s. 34
- rozwijanie poczucia rytmu;
-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny
- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej
- zna słowa i melodie piosenki ;
- potrafi określić nastrój i tempo piosenki;
- naśladuje gestami gotowanie, mieszanie, karmienie lalek;
- układa w małych grupach słoneczko z elementów,
Cz. cz.3, s. 54,59
Prawo do nauki
5. „Co mówi bębenek”- ZABAWA MATEMATYCZNA
- Liczenie przedmiotów i osłuchiwanie się z wypowiadanymi liczebnikami. Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania (…) s. 31
- kształtowanie pojęcia liczby piec;
- rozwijanie procesów myślowych;
-rozpoznaje zbiory równoliczne i wyjaśnia równoliczność zbiorów;
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie piec;
- przelicza zbiory;
- przyporządkowuje danej liczbie elementów odpowiednia figurę liczbo wa;
„Gry i zabawy matematyczne „– K. Wojciechowska, s. 14
Prawo do nauki w atmosferze akceptacji
6. „BAZIE NA WIERZBIE”- MALOWANIE NA GNIECIUCHU Z GAZET
- Bawienie się papierem (…) s. 35
- Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody. S. 19
- (…) porównywanie i opisywanie (…) kwiatów
- rozwijanie sprawności manualnej;
-wie jak wyglądają bazie, czym są
( kwiatami wierzby) i na jakim drzewie rosną,
-umie uzasadnić, dlaczego „bazie” nazywane są „ kotkami”,
-zna nowa technikę plastyczną - malowanie na gnieciuchu z gazet ;
- potrafi wykonać pracę plastyczna nowa technika.
NOWA TECH. -malowanie na gnieciuchu z gazet
Prawo do niepowodzeń
7. ZABAWA PRZY PIOSENCE „ KASZA MARCOWA”
- Próby śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. s. 34
- Znajomość prostych instrumentów perkusyjnych i próby muzykowania. s. 34
- uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (…), ilustracyjnych , (…). s. 34
-kształcenie umiejętności koordynacji ruchów
-rozwijanie muzykalności
-pogłębienie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej
- potrafi zaśpiewać piosenkę
-potrafi poruszać się zgodnie z rytmem
- umie wystukać rytm piosenki
-potrafi grać na danym instrumencie
- obrysowywanie konturów kropli deszczu podczas rytmicznej recytacji tekstu ( Cz. Bawię się i uczę , cz. 2, s. 8)
Prawo do rozwoju
8.TULIPANY, TULIPANY- WYKLEJANIE RYSUNKU TULIPANA KULECZKAMI Z KREPY
-Tworzenie z gotowych elementów geometrycznych ornamentów dekoracyjnych
- Rozpoznawanie figur geometrycznych płaskich
- rozwijanie aktywności twórczej
- potrafi rozwiązać zagadki
- podejmuje próby rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych płaskich;
-tworzy ciekawe kompozycje.
flek