MARZEC 2011.docx

(39 KB) Pobierz

 

 

MARZEC  2011              I  i II TYDZIEŃ „  MARCOWA POGODA”

PODSTAWA PROGRAMOWA : ( II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia.. 

(I.6/2) Klasyfikowanie przedmiotów z użyciem określeń : duży – mały (…). 

(I, 13/ 10 Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : przyrodniczej poprzez obserwowanie , eksperymentowanie, odkrywanie.

(II. 8) Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

(II. 10) Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

CELE POŚREDNIE:

- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z  literaturą dziecięcą – zajęcie biblioteczne

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki „ Marcowa pogoda”;

- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;

Obserwacja zmian zachodzących w krajobrazie i  szacie roślinnej  w okresie przedwiośnia;

określanie elementów pogody

- poznanie  nazwy aktualnego miesiąca i przysłowia związanego z marcem;,

- ćw. w przeliczaniu w zakresie piec,

- tworzenie   zbiorów równolicznych

- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej poprzez zabawy muzyczno – ruchowe, ilustracyjne, śpiewanie piosenki” Marzec – czarodziej” i „ Marcowa kasza”

- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne, tworzenie prac technikami plastycznymi : malowanie farbami plakatowymi pędzlem i malowanie sznurkiem, malowanie na gnieciuchu z gazet i dowolną działalność plastyczną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

Realizacja planu  wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru::

JESTEM POLAKIEM:

- wyrabianie poczucia przynależności narodowej poprzez:

- Słuchanie legendy „ Podanie o Lechu” C. Niewiadomska, wprowadzenie godła polskiego na podstawie wiersza „ Znak” M. Łaszczuk               

- umieszczenie w kąciku patriotycznym godła polskiego, osłuchiwanie z nazwą kraju ojczystego, zapoznanie z wyglądem godła państwowego, naukę wiersza  „ Znak” M. Łaszczuk

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1. SPACER  W POBLIŻE  PRZEDSZKOLA I DO OGRODU PRZEDSZKOLNEGO OBSERWACJA MARCOWEJ  POGODY

- Obserwacja zmian zachodzących w krajobrazie i szacie roślinnej  w zależności od pory roku. s. 19

♣ Wiązanie określonych zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych z porą roku. S. 20

- Przestrzeganie zakazu niepotrzebnego zrywania roślin, płoszenia ptaków  (…) s. 21

- rozwijanie spostrzegawczości , umiejętności dokonywania obserwacji;

 

- umie określić elementy pogody;

- zauważa zmiany w krajobrazie charakterystyczne dla przedwiośnia: kwitnąca leszczyna, przebiśniegi, bazie wierzbowe, pączki na krzewach i drzewach.

 

 

 

Prawo dziecka do rozwoju

2. W MARCU JAK W GARNCU”- ROZMOWANA PODSTAWIE WIERSZA „W MARCU” I. SUCHORZEWSKIEJ

 

- Słuchanie literatury dziecięcej (...) s. 26

- Wypowiadanie się na temat obrazka (...), utworów literackich, (…). s. 27

-(…) . Posługiwanie się  liczebnikami głównymi (…). S. 31

- Udział w rozmaitych zabawach rozwijających motorykę duża i mała. s.

-poszarzanie zasobu słownikowego wokół tematu „ przedwiośnie”,

- rozwijanie aktywności ruchowej, słownej

 

 

 

 

 

- zna nazwę aktualnego miesiąca,

- potrafi nazwać czas kiedy nie ma już zimy , ale nie ma jeszcze wiosny,

- zna przysłowie o marcu i potrafi je wyjaśnić na przykładzie,

- potrafi nazwać zjawiska atmosferyczne przestawione na obrazkach i przestawić je za pomocą ruchów , dźwięków;

- potrafi  nazwać  to co ma na obrazku i policzyć liczbę elementów.

Scenariusz-własne opracowanie

 

 

Prawo dziecka do rozwoju

 

 

3. „ MARCOWY GARNEK” – MALOWANIE FARBAMI PLAKATOWYMI PĘDZLEM , MALOWANIE SZNURKIEM

 

 

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla  , (…), sznurka . s. 35

- Podejmowanie zabaw i ćw. rozwijających motoryczność i koordynacja wzrokowo – ruchowa. s. 28

 

- rozwijanie aktywności twórczej;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;

 

- rozpoznaje i nazywa różne elementy pogodowe,

- maluje kontury garnka pędzlem po wykropkowanym śladzie,

- wypełnia marcowy garnek różnymi stanami pogodowymi lub maluje je za pomocą sznurka ( dzieci ze zdolnościami plastycznymi)

 

 

Prawo do akceptacji

Prawo do radości

4. SŁUCHANIE PIOSENKI  „MARZEC CZARODZIEJ

 

 

 

 

-  Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...). s. 34

 

- rozwijanie poczucia rytmu;

-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny

- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej

- zna słowa i melodie piosenki ;

- potrafi określić nastrój i tempo piosenki;

- naśladuje  gestami gotowanie, mieszanie, karmienie lalek;

- układa w małych grupach  słoneczko z elementów,

Cz. cz.3, s. 54,59

 

Prawo do nauki

5. „Co mówi bębenek”-  ZABAWA MATEMATYCZNA

- Liczenie przedmiotów i osłuchiwanie się z wypowiadanymi liczebnikami. Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania (…) s. 31

- kształtowanie pojęcia liczby piec;

- rozwijanie procesów myślowych;

-rozpoznaje zbiory równoliczne i wyjaśnia równoliczność zbiorów;

- posługuje się liczebnikami głównymi i  porządkowymi w  zakresie piec;

- przelicza zbiory;

- przyporządkowuje danej liczbie elementów odpowiednia figurę liczbo wa;

„Gry i zabawy matematyczne „– K. Wojciechowska, s. 14

 

 

 

Prawo do nauki w atmosferze akceptacji

6. „BAZIE NA WIERZBIE”- MALOWANIE NA GNIECIUCHU Z GAZET


 

 

 

- Bawienie się papierem (…) s. 35

- Gromadzenie różnych okazów przyrodniczych w kąciku przyrody. S. 19

- (…)  porównywanie i opisywanie (…) kwiatów

 

 

 

- rozwijanie sprawności manualnej;

- rozwijanie aktywności twórczej;

 

 

 

 

 

-wie jak wyglądają bazie, czym są

( kwiatami wierzby) i na jakim drzewie rosną,

-umie uzasadnić, dlaczego „bazie” nazywane są „ kotkami”,

-zna nowa technikę plastyczną - malowanie na gnieciuchu z gazet ;

- potrafi wykonać pracę plastyczna nowa technika.

NOWA TECH. -malowanie na gnieciuchu z gazet
 

Prawo do niepowodzeń

 

 

 

7. ZABAWA PRZY PIOSENCE  „ KASZA MARCOWA”

- Próby śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. s. 34

- Znajomość prostych instrumentów perkusyjnych i próby muzykowania. s. 34

- uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (…), ilustracyjnych , (…).  s. 34

-kształcenie umiejętności koordynacji ruchów

-rozwijanie muzykalności

-pogłębienie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej

 

-  potrafi zaśpiewać piosenkę

-potrafi poruszać się zgodnie z rytmem

- umie wystukać rytm piosenki

-potrafi grać na danym instrumencie

- obrysowywanie konturów kropli deszczu podczas rytmicznej recytacji tekstu ( Cz. Bawię się i uczę , cz. 2, s. 8)

 

Prawo do rozwoju

8.TULIPANY, TULIPANY- WYKLEJANIE RYSUNKU TULIPANA KULECZKAMI Z KREPY

-Tworzenie z gotowych elementów  geometrycznych ornamentów dekoracyjnych

- Rozpoznawanie figur geometrycznych  płaskich 

- rozwijanie aktywności twórczej

 

- potrafi rozwiązać zagadki

- podejmuje próby rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych płaskich;

-tworzy ciekawe kompozycje.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin