2
LUTY 2011 I i II TYDZIEŃ „ ZDROWIE NASZYM SKARBEM”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym , fleksyjnym i składniowym.
2 ) mówi płynnie , niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;(…).
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
1) liczy obiekty (…) i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
CELE POŚREDNIE:
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „Zdrowie naszym skarbem”;
- wyrabianie zachowań prozdrowotnych;
- wzbogacanie wiadomości o pracy lekarza , poznawanie nazw lekarzy wybranych specjalności;
- kształtowanie pozytywnego stosunku do wizyt u lekarza i szacunku dla ich odpowiedzialnej pracy;
- wprowadzanie zapisu graficznego wyrazu „zdrowie”;
- nauka piosenki „ Tu mam ręce ”
- zabawy matematyczne rozwijające orientację w schemacie własnego ciała i drugiej osoby
- rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez zabawy z dźwiękami;
- rozwijanie aktywności twórczej i sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez tworzenie prac plastycznych różnymi technikami: rysowanie, lepienie z plasteliny, naklejanie oraz ćw. graficzne, rysowanie na dowolny temat rysowanie linii prostych i falistych w liniaturze, kole, kwadracie, zabawy konstrukcyjne
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCACE
CELE OPERACYJNE
UWAGI
1 Zabawa dydaktyczna „ Co mówi moje ciało ?”
Nasze zabawy i zainteresowania
Podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci.
- rozwijanie aktywności ruchowej
- wie , co to jest mowa ciała;
- potrafi podać sposób przekazywania informacji bez użycia słów;
- potrafi porozumiewać się bez słów;
2. Zabawy matematyczne- orientacja w schemacie własnego ciała
Orientacja przestrzenna.
- orientacja w schemacie własnego ciała:
* wskazywanie wymienionych części ciała,
* nazywanie danych części ciała;
* różnicowanie prawej i lewej części ciał,
- Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i drugiej osoby;
- rozumienie znaczenia znajomości lewej i prawej strony własnego ciała dla prawidłowego np.
ubierania się oraz kierunków: w lewo, w prawo, po lewej stronie jezdni dla bezpiecznego
uczestnictwa w ruchu drogowym.
- potrafi nazwać pojedyncze i podwójne części własnego ciała ;
- potrafi wskazać prawą i lewą stronę swojego ciała „według strony z której bije serce”,
- umiejscowić części garderoby: pojedyncze w pętli oznaczonej cyfrą 1; podwójne – cyfrą 2
- dobrać podwójne części garderoby do „pary”,
3 Słuchanie piosenki Pt.
” Szczotka pasta”
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą;
Wyrażanie muzyki ruchem:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych
- rozwijanie pamięci muzycznej i odtwórczej;
- rozwijanie aktywności ruchowej,
- zna treść i melodie piosenki;
- potrafi ilustrować ruchem treść piosenki;
- śpiewa fragment piosenki;
4. „Szczotka i szufelka”- lepienie z plasteliny, rysowanie , naklejanie
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
* zabawy plastyczne: rysowanie, lepienie z plasteliny, naklejanie,
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni;
- rozwijanie pomysłowości w wykorzystaniu materiałów;
- zna przedmioty służące do sprzątania;
- potrafi wykonać pracę z użyciem różnych materiałów;
- potrafi utrzymać porządek w miejscu pracy.
5. Słuchanie opowiadania „ Dzielni ratownicy”
Wzbudzanie zainteresowania literatura poprzez:
* słuchanie opowiadań
* odpowiadanie na pytania dotyczące utworu,
Dbamy o nasze zdrowie
- Zwrócenie uwagi na rolę lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi.
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- rozwijanie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi;;
- rozumie potrzebę kontaktu z lekarzem w razie choroby;
- wie jak chronić się przed chorobami;
- rozpoznaje zapis graficzny wyrazu „zdrowie”;
- zna nazwy specjalności wybranych lekarzy;
6. „Wszystko jest muzyką”- zagadki słuchowe
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:
* słuchanie dźwięków: z otoczenia, sztucznie otrzymanych , odgłosów przyrody,
* rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej melodii,
- - -wzbogacanie wyobraźni,
- - rozwijanie wrażliwości
- s słuchowej,
- przybliżanie świata muzyki.
--potrafi wydobywać dźwięki z
- różnych przedmiotów,
- --bawi się dźwiękami;
- - rozpoznaje przedmioty po
- wydawanym dźwięku;
7.Słuchanie piosenki „Mydło”
-
8. Interpretacja ruchem piosenki „Smerfny aerobik”
* estetyczne , rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
*improwizacje ruchowe piosenek,
-wyrabianie poczucia rytmu i płynności ruchów
-wykonuje podstawowe kroki i figury w tańcu
- porusza się płynnie i rytmicznie,
9. Serduszko i krew – silnik i paliwo naszego ciała- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji
Opowiadamy
- Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy.
-kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
-wie na czym polega praca serca i krwi,
-wie jak o nie dbać
10. Język- poznajemy różne smaki.
Nasze zmysły
-rozpoznawanie smaków
-rozumienie roli zmysłów z codziennym życiu
-poznawanie świata poprzez zmysły
-rozpoznaje smaki
-wie do czego min. służy język
...
flek