LISTOPAD 2010.docx

(42 KB) Pobierz

LISTOPAD 2010                                  I TYDZIEŃ „ZADUSZKI”

Podstawa programowa:

1.Wdrarzanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz bliskich.

2.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi o dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

4.Wychowanie dzieci przez sztukę – różne formy plastyczne.

5.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

Cele pośrednie:

-właściwe zachowanie w miejscach i przy osobach tego wymagających

-poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu

-nazywanie podstawowych barw

-obserwowanie w sposób zmian zachodzących w przyrodzie

-rozwijanie umiejętności płynnego mówienia

-określanie miejsca zamieszkania

-dzielenie się swoimi przeżyciami

-rozwijanie sprawności manualnej

TEMAT             

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE KSZTAŁCĄCE

CELE OPERACYJNE

UWAGI

1.Rozmowa na temat dnia wszystkich świętych

-odpowiadanie na pytania

-mówienie o swoich doświadczeniach i dzielenie się przeżyciami,


 

-wzbogacanie słownictwa czynnego

-odczuwa nastrój świąt

- kształtowanie u dzieci nabywania swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli;

-wie jakie święta miały miejsce i zna ich genezę

-nazywa przedmioty którymi przystraja się groby bliskich

 

 

2.Odwiedzamy miejsca pamięci- spacer na cmentarz

-poznawanie swojej miejscowości

-obserwowanie wybranych środowisk przyrodniczych; zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.

- wzbogacanie słownictwa czynnego

- zna charakterystyczne cechy tego święta

-poznaje swoją miejscowość

-zna kolorystykę jesieni i zjawiska zachodzące w przyrodzie o tej porze

 

3. Zagraniczne Zaduszki - rozmowa na temat obchodzenia tego święta w innych krajach

-wzbudzanie zainteresowania kulturą

-budowanie wiedzy o świecie

-rozwijanie umiejętności słuchania

- wzbogacani słownictwa

-wie, że  np. w USA inaczej obchodzi się to święto

-z uwaga słucha nauczyciela

 

4. „Buu! Duchy!”-

Wykonanie duszków z papieru

-rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez: poznawanie różnych technik plastycznych (…) poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem

- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk

- stara się wykonać prace w sposób estetyczny

-odczuwa satysfakcje

-rozumie, ze duchów nie trzeba się bać bo to tylko wytwory naszej wyobraźni

 

5.Duniogłowy- wspólne wykonanie lampy z dyni

-rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez: poznawanie różnych technik plastycznych (…) poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem

 

-rozwijanie umiejętności słuchania i obserwowania

-wzbogacani słownictwa

-nazywa czynności, które wykonuje nauczyciel

-dba o czystość w miejscu pracy

-cieszy się wspólnym sukcesem

 

 

Pozostała część dnia:

1.Zabawy kołowe ze śpiewem : „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi” itp.- utrwalanie poznanych zabaw.

2.Słuchanie bajek i wierszy dla dzieci. – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.

3.Zabawy konstrukcyjne klockami – rozwijanie sprawności manualnej.

4.Zabawy mające na celu poznanie części ciała i wskazywania ich – utrwalanie znajomości swojego ciała.

5.Zabawy swobodne – nauka współpracy i dochodzenia do porozumienia.

 

II TYDZIEŃ „SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB ?”

PODSTAWA PROGRAMOWA: 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

   1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych )

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

   2) grupuje obiekty w sensowny sposób (…);

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

    1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;

   3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), 

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i   form konstrukcyjnych;

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

   1) liczy obiekty (…) i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby (…)

CELE POŚREDNIE:

- zapoznanie z etapami otrzymywania maki, poznanie  właściwości mąki, jej wykorzystania; różnych gatunków pieczywa,

- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową;

- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: lepienie z masy solnej, malowanie palcami farba plakatowa oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny, budowanie z klocków na dowolny temat,   układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne - kolorowanki , rysowanie na dowolny temat.

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez  zabawy i ćw.  ruchowe i muzyczno – rytmiczne;

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE KSZTAŁCĄCE

CELE OPERACYJNE

UWAGI

1.Zabawa dziecięca ludowa „ Mało nas do pieczenia chleba”

 

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?”

Nasz kontakt z technika.

* wspólne wykonywanie eksperymentów, wyciąganie wniosków

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn;

- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu

- zna zabawę  dziecięca ludowa;

- wie z czego otrzymujemy mąkę;

- zna właściwości maki ( biała, gładka)

- słucha z uwaga wiersz Pt. „ Dokąd jadą wozy ?” J. Korczakowskiej

 

 

2. Historyjka obrazkowa „ Od ziarenka do bochenka”

 

 

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?” (…)

Nasz kontakt z technika.

* zapoznanie z etapami otrzymywania wybranych produktów , przedmiotów, np. cukru, (…), chleba

- rozwijanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością;

- prowokowanie do zadawania pytań;

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn, młynarz, rolnik, piekarz;

 

- zna drogę ziarenka do bochenka;

- aktywnie bierze udział w układaniu historyjki

” Od ziarenka do bochenka”;

 

 

3. Lepienie pieczywa z masy solnej i malowanie farbą plakatowa i palcami

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

* zabawy plastyczne: (…), lepienie z masy solnej (…)

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

-zabawy plastyczne:: malowanie farbami plakatowymi  (…) z użyciem palców (…)

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk

- rozwijanie aktywności plastycznej;

- zna nazwy, niektórych gatunków pieczywa;

- potrafi naklejać owoce wykonane z z plasteliny  na  gałęziach drzewa  i pod drzewem

- zna kilka produktów żywnościowych, do których sporządzenia potrzebna jest mąka;- - zna technikę malowania słomką;

- potrafi ozdobić ciasteczka wg własnego pomysłu;

- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;

 

 

4. „ Gdzie jest koło ?”- zabawa matematyczne z kołami

 

Pojęcia geometryczne.

- Rozpoznawanie figur geometrycznych , określanie ich charakterystycznych cech.

- rozwijanie sprawności poznawczych.

- rozwijanie spostrzegawczości i uwagi;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej

- zna charakterystyczne cechy koła,

- wyodrębnia kształt kolisty wśród innych kształtów;

- wypełnia koła liniami pionowymi i poziomymi.

 

 

5 „Zagadki słuchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i przedmiotów codziennego użytku

 

Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:

* słuchanie dźwięków : (…)

 

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin