LISTOPAD 2010 I TYDZIEŃ „ZADUSZKI”
Podstawa programowa:
1.Wdrarzanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz bliskich.
2.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi o dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4.Wychowanie dzieci przez sztukę – różne formy plastyczne.
5.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Cele pośrednie:
-właściwe zachowanie w miejscach i przy osobach tego wymagających
-poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
-nazywanie podstawowych barw
-obserwowanie w sposób zmian zachodzących w przyrodzie
-rozwijanie umiejętności płynnego mówienia
-określanie miejsca zamieszkania
-dzielenie się swoimi przeżyciami
-rozwijanie sprawności manualnej
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCĄCE
CELE OPERACYJNE
UWAGI
1.Rozmowa na temat dnia wszystkich świętych
-odpowiadanie na pytania
-mówienie o swoich doświadczeniach i dzielenie się przeżyciami,
-wzbogacanie słownictwa czynnego
-odczuwa nastrój świąt
- kształtowanie u dzieci nabywania swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli;
-wie jakie święta miały miejsce i zna ich genezę
-nazywa przedmioty którymi przystraja się groby bliskich
2.Odwiedzamy miejsca pamięci- spacer na cmentarz
-poznawanie swojej miejscowości
-obserwowanie wybranych środowisk przyrodniczych; zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
- wzbogacanie słownictwa czynnego
- zna charakterystyczne cechy tego święta
-poznaje swoją miejscowość
-zna kolorystykę jesieni i zjawiska zachodzące w przyrodzie o tej porze
3. Zagraniczne Zaduszki - rozmowa na temat obchodzenia tego święta w innych krajach
-wzbudzanie zainteresowania kulturą
-budowanie wiedzy o świecie
-rozwijanie umiejętności słuchania
- wzbogacani słownictwa
-wie, że np. w USA inaczej obchodzi się to święto
-z uwaga słucha nauczyciela
4. „Buu! Duchy!”-
Wykonanie duszków z papieru
-rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez: poznawanie różnych technik plastycznych (…) poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk
- stara się wykonać prace w sposób estetyczny
-odczuwa satysfakcje
-rozumie, ze duchów nie trzeba się bać bo to tylko wytwory naszej wyobraźni
5.Duniogłowy- wspólne wykonanie lampy z dyni
-rozwijanie umiejętności słuchania i obserwowania
-wzbogacani słownictwa
-nazywa czynności, które wykonuje nauczyciel
-dba o czystość w miejscu pracy
-cieszy się wspólnym sukcesem
Pozostała część dnia:
1.Zabawy kołowe ze śpiewem : „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi” itp.- utrwalanie poznanych zabaw.
2.Słuchanie bajek i wierszy dla dzieci. – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
3.Zabawy konstrukcyjne klockami – rozwijanie sprawności manualnej.
4.Zabawy mające na celu poznanie części ciała i wskazywania ich – utrwalanie znajomości swojego ciała.
5.Zabawy swobodne – nauka współpracy i dochodzenia do porozumienia.
II TYDZIEŃ „SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB ?”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych )
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (…);
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów),
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
1) liczy obiekty (…) i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby (…)
CELE POŚREDNIE:
- zapoznanie z etapami otrzymywania maki, poznanie właściwości mąki, jej wykorzystania; różnych gatunków pieczywa,
- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową;
- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: lepienie z masy solnej, malowanie palcami farba plakatowa oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny, budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne - kolorowanki , rysowanie na dowolny temat.
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw. ruchowe i muzyczno – rytmiczne;
1.Zabawa dziecięca ludowa „ Mało nas do pieczenia chleba”
Poznajemy świat
* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”, „Skąd To się wzięło ?”
Nasz kontakt z technika.
* wspólne wykonywanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn;
- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu
- zna zabawę dziecięca ludowa;
- wie z czego otrzymujemy mąkę;
- zna właściwości maki ( biała, gładka)
- słucha z uwaga wiersz Pt. „ Dokąd jadą wozy ?” J. Korczakowskiej
2. Historyjka obrazkowa „ Od ziarenka do bochenka”
* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”, „Skąd To się wzięło ?” (…)
* zapoznanie z etapami otrzymywania wybranych produktów , przedmiotów, np. cukru, (…), chleba
- rozwijanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością;
- prowokowanie do zadawania pytań;
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn, młynarz, rolnik, piekarz;
- zna drogę ziarenka do bochenka;
- aktywnie bierze udział w układaniu historyjki
” Od ziarenka do bochenka”;
3. Lepienie pieczywa z masy solnej i malowanie farbą plakatowa i palcami
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
* zabawy plastyczne: (…), lepienie z masy solnej (…)
-zabawy plastyczne:: malowanie farbami plakatowymi (…) z użyciem palców (…)
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa
- rozwijanie aktywności plastycznej;
- zna nazwy, niektórych gatunków pieczywa;
- potrafi naklejać owoce wykonane z z plasteliny na gałęziach drzewa i pod drzewem
- zna kilka produktów żywnościowych, do których sporządzenia potrzebna jest mąka;- - zna technikę malowania słomką;
- potrafi ozdobić ciasteczka wg własnego pomysłu;
- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;
4. „ Gdzie jest koło ?”- zabawa matematyczne z kołami
Pojęcia geometryczne.
- Rozpoznawanie figur geometrycznych , określanie ich charakterystycznych cech.
- rozwijanie sprawności poznawczych.
- rozwijanie spostrzegawczości i uwagi;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- zna charakterystyczne cechy koła,
- wyodrębnia kształt kolisty wśród innych kształtów;
- wypełnia koła liniami pionowymi i poziomymi.
5 „Zagadki słuchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i przedmiotów codziennego użytku
Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:
* słuchanie dźwięków : (…)
- rozwijanie wrażliwości słuchowej;
...
flek