Kwiecień 2011 Tydzień I i II „Wiosna ach to ty!”
PODSTAWA PROGRAMOWA :
( I,6/1,2) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie (…);
Klasyfikowanie przedmiotów z użyciem określeń: duży - mały (…)
( I.13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
( II. 7) Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka (…).
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
( II. 10) Wspieranie działań w różnych dziedzinach aktywności.
IV. 2. Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich (…) oraz podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.
CELE POŚREDNIE:
- poznawanie i wzbogacanie wiadomości dzieci o zwierzętach z wiejskiego podwórka i łaki;
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe ;
- tworzenie zbiorów - rodzin zwierząt oraz ćw. w przeliczaniu;
- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z literaturą dziecięcą
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki: orgiami, lepienie z plasteliny, wydzieranki, naklejanie, rysowanie ., zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc kwiecień z obszaru:
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
-Słuchanie opowiadania Pt. „ Nie płacz koziołku”;
-słuchanie opowiadania Pt. „ Bajka o niedźwiedziach , niedźwiedziątku i o małym złotowłosym dziewczątku”
- pogadanki przed wyjściem na wycieczki, spacery;
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCĄCE
CELE OPERACUJNE
UWAGI
1.Słóchanie piosenki „Dziwne rozmowy”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na elementy muzyki. s. 34
- rozwijanie wrażliwości słuchowej;
-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał muzyczny i słowny
-zna treść i melodię piosenki;;
- rozpoznaje i naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka;
- ilustruje treść piosenki ruchem z podziałem na role.
2. Wesoła zagroda- lepienie z plasteliny
- Lepienie z różnych mas plastycznych: plastelina (…) s. 35
- Skupienie uwagi na drugiej osobie , jej przekazie werbalnym i niewerbalnym, np. zagadki pantomimiczne i słowne (…) . s. 26
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka ( zagadka , pantomima, głos);
- potrafi ulepić z plasteliny wybranego mieszkańca podwórka;
- potrafi umieścić swoje zwierze w odpowiednim miejscu w wiejskiej zagrodzie;
3. Zabawa matematyczna- porządkujemy figury geometryczne
- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania (…). s. 31
- rozwijanie procesów myślowych;
- rozwijanie umiejętności przeliczania z prawidłowym stosowaniem nazw liczebników głównych ;
- rozwijanie uwagi i spostrzegawczości
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne;
- tworzy zbiory figur ze względu na kolor, kształt wielkość,
- wyszukuje wskazaną figurę posiadającą cechy podane przez nauczycielkę;
- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie;
4. „ Motyl” – odbijanki symetryczne
- Znajomość wyglądu i życia zwierząt (…) żyjących w naturalnym środowisku. s. 19
- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35
- rozwijanie aktywności twórczej
- zna kolejne fazy rozwoju motyla;
- zna nowa technikę plastyczną;
- potrafi pomalować połowę motyla farbą plakatowa wg własnego pomysłu;
- tworzy poprzez złożenie kartki całego motyla;
5. Zabawy z motylami- zabawy matematyczne
- Słuchanie literatury dziecięcej . Ilustrowanie jej (…) sylwetami , (…). s. 26
- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi (…) podczas przeliczania (…). s. 31
- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki (…). s. 26
- rozwijanie procesów myślowych
- słucha z uwaga opowiadania „ Cztery motylki”
- przelicza w zakresie pięć ,
-prawidłowo stosuje nazwy liczebników głównych i porządkowych
- kojarzy liczbę z jej obrazem graficznym
- rozumie i wykonuje polecenia
6. Wycieczka na łąkę
- obserwowanie wyglądu i zachowania ślimaka, (…) biedronki, mrówek. Omawianie ich roli w przyrodzie. s. 19
- Rozróżnianie i nazywanie różnych ekosystemów (łąka,…)
-rozwijanie umiejętności spostrzegania i obserwowania;
- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt i roślin
-zna charakterystyczne cechy łąki,
-rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta łąkowe,
- wie jaką role w przyrodzie pełnią owady : biedronki, mrówki, ślimaki;
- obserwuje wybrane zwierzęta przez lupę
7.Słuchanie piosenki „Kwiatki bratki”
8. Nauka wiersza
- Słuchanie literatury dziecięcej (...)
- rozwijanie pamięci odtwórczej, uwagi;
- wzbogacanie słownictwa
9.Biedroneczki są w kropeczki- malowanie kamieni tak aby przypominały biedronki
- zna wygląd biedronki
-zna nowa technikę plastyczna
-potrafi pomalować kamień tak aby przypominał biedronkę
10. Nasz mały ogródeczek- sadzimy/siejemy kwiatki w doniczkach,
- Zakładanie „ zielonego ogródka” w sali; (…) ; zachęcanie do prowadzenia „ kalendarza obserwacji roślin”; s. 36
- wzbogacanie słownictwa;
- kształtowanie umiejętności praktycznych ;
- umie siać i sadzić nasiona w ziemi i na wodzie;
- wie jak zrobić małą cieplarnie z akwarium;
- potrafi zasadzić swoją roślinkę w doniczce
- wie jak należy opiekować się roślinami;
- wie jak prowadzić „kalendarz obserwacji roślin”
Pozostała część dnia
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc kwiecień z obszaru::
BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY
- opowiadania Pt. „ Pokazywanie palcem”, „ Wybrzydzanie”- wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania , używania form grzecznościowych w określonych sytuacjach, wskazywanie zachowań właściwych i niewłaściwych;
1. Rysowany wierszyk „ …..”- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, kojarzenia wierszyka z obrazkiem. B. Forma, 4- latek , s. 172 / prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie
2. Zabawa dydaktyczna „ Jakie znasz zwierzę ?”- wzbogacanie słownictwa czynnego;
3. Słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce tygodnia: / prawo do korzystania z dóbr kultury
„ Czy Agata kocha się w kwiatach „ M. Konopnicka”- uwrażliwianie dzieci na nie niszczenie przyrody, zachęcanie dzieci do oceny zachowania Agaty. ( Razem ze słonkiem . Wiosna”
* „ Ogrodnicy”- utrwalanie wiadomości o pracach wiosennych w ogrodzie. ( „ Wiersze dla przedszkolaka”, s. 29)
4.Zabawy rozwijające zachowania proekologiczne: / prawo do wyrażania własnych uczuć, przeżyć
„DRZEWO SMUTNE I WESOŁE”,
„ZNAJDŹ WŚRÓD DRZEW SWOJEGO PRZYJACIELA”,
„DO CZEGO DRZEWA SĄ POTRZEBNE?”
5. Zabawy swobodne o różnej formie działalności: plastyczno – konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe, gry planszowe- rozwijanie różnorodnych zainteresowań, zaspakajanie potrzeby zabawy. / prawo dziecka do zabawy.
6. Zabawa liczbowa „ Policz i pokaz obrazek”- ćw. w przeliczaniu.
7. Zabawy z gazetami - zwijanie, składanie , darcie- rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni.
8. Konkurs matematyczny- segregowanie figur geometrycznych w dwuosobowych zespołach- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, utrwalanie kształtu figur geometrycznych.
Kwiecień 2011 Tydzień III „Wielkanoc”
( I. 4). Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
( II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia.
(…). ( I. 13/2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej poprzez poznawanie (…) tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej (…).
(I, 5/ 2) Umożliwianie dostrzegania i opisywania stosunków przestrzennych: określanie położenia jednego przedmiotu względem innego, z użyciem określeń: na, pod, za przed , obok,
- poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą;
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie pięć;
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki: malowanie farbami plakatowymi, naklejanie, rysowanie ., zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART
JESTEM POLAKIEM
- poznawanie zwyczajów świat wielkanocnych poprzez piosenki, wiersze, opowiadania, obrazki i własna działalność plastyczną;
-wyrabianie poczucia przynależności narodowej- słuchanie wiersza pt. „ Barwy ojczyste”, umieszczenie flagi w kąciku patriotycznym
...
flek