KWIECIEŃ 2011.docx

(34 KB) Pobierz

Kwiecień  2011     Tydzień I i II „Wiosna ach to ty!”

PODSTAWA PROGRAMOWA :

( I,6/1,2) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie (…);

Klasyfikowanie  przedmiotów z użyciem określeń: duży - mały (…) 

( I.13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości  przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

( II. 7) Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka (…).

(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.

( II. 10) Wspieranie działań w  różnych dziedzinach aktywności. 

IV. 2. Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich (…) oraz podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

CELE POŚREDNIE:

- poznawanie i wzbogacanie wiadomości dzieci o zwierzętach  z wiejskiego podwórka i łaki;

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne, słuchowe i oddechowe ;

-  tworzenie zbiorów - rodzin zwierząt oraz ćw. w przeliczaniu;

- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z  literaturą dziecięcą

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki;

- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk  i dłoni. poprzez  techniki:  orgiami,  lepienie z plasteliny,  wydzieranki,  naklejanie, rysowanie .,  zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc kwiecień  z obszaru:

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

-Słuchanie opowiadania Pt. „ Nie  płacz  koziołku”;

-słuchanie opowiadania Pt. „ Bajka o niedźwiedziach , niedźwiedziątku i o małym złotowłosym dziewczątku”

- pogadanki przed wyjściem na wycieczki, spacery;

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE KSZTAŁCĄCE

CELE OPERACUJNE

UWAGI

1.Słóchanie piosenki „Dziwne rozmowy”

-  Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na elementy muzyki. s. 34

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał muzyczny i słowny

-zna treść i melodię piosenki;;

- rozpoznaje i naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka;

- ilustruje treść piosenki ruchem z podziałem na role.

 

2. Wesoła zagroda- lepienie z plasteliny

- Lepienie z różnych mas plastycznych: plastelina (…) s. 35

- Skupienie uwagi na drugiej osobie , jej przekazie werbalnym i niewerbalnym, np. zagadki pantomimiczne i  słowne (…) . s. 26

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;

- rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka ( zagadka , pantomima,  głos);

- potrafi ulepić  z plasteliny wybranego mieszkańca podwórka;

- potrafi umieścić swoje zwierze w odpowiednim miejscu w wiejskiej zagrodzie;

 

3. Zabawa matematyczna- porządkujemy figury geometryczne

- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi  podczas przeliczania (…). s. 31

- rozwijanie procesów myślowych;

- rozwijanie umiejętności przeliczania z prawidłowym stosowaniem nazw liczebników głównych ;

- rozwijanie uwagi i spostrzegawczości

- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne;

- tworzy zbiory figur ze względu na kolor, kształt wielkość,

- wyszukuje wskazaną figurę posiadającą cechy podane przez nauczycielkę;

- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie;

 

4. „ Motyl” – odbijanki  symetryczne

- Znajomość wyglądu i życia zwierząt (…) żyjących w naturalnym środowisku. s. 19

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35

- rozwijanie aktywności twórczej

- zna kolejne fazy rozwoju motyla;

- zna nowa technikę plastyczną;

- potrafi pomalować połowę motyla  farbą plakatowa wg własnego pomysłu;

- tworzy poprzez złożenie kartki całego motyla;

 

5. Zabawy z motylami- zabawy matematyczne

- Słuchanie literatury dziecięcej . Ilustrowanie jej (…) sylwetami , (…). s. 26

- (..) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi (…) podczas przeliczania (…). s. 31

- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki (…). s. 26

- rozwijanie procesów myślowych

- słucha z uwaga opowiadania „ Cztery motylki”

- przelicza w zakresie pięć ,

-prawidłowo stosuje nazwy liczebników głównych i porządkowych

- kojarzy liczbę z jej obrazem graficznym

- rozumie i wykonuje polecenia

 

6. Wycieczka na łąkę

- obserwowanie wyglądu i zachowania ślimaka, (…) biedronki, mrówek. Omawianie ich roli w przyrodzie. s. 19

- Rozróżnianie  i nazywanie różnych ekosystemów (łąka,…)

-rozwijanie umiejętności spostrzegania i obserwowania;

- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt i roślin

-zna charakterystyczne cechy łąki,

-rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta łąkowe,

- wie jaką role w przyrodzie pełnią owady : biedronki, mrówki, ślimaki;

- obserwuje wybrane zwierzęta przez lupę

 

7.Słuchanie piosenki „Kwiatki bratki”

-  Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

- Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na elementy muzyki. s. 34

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał muzyczny i słowny

-zna treść i melodię piosenki;;

- rozpoznaje i naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka;

- ilustruje treść piosenki ruchem z podziałem na role.

 

8. Nauka wiersza

 

 

- Słuchanie literatury dziecięcej (...)

 

- rozwijanie pamięci odtwórczej, uwagi;

- wzbogacanie słownictwa

 

 

9.Biedroneczki są w kropeczki- malowanie kamieni tak aby przypominały biedronki

- Znajomość wyglądu i życia zwierząt (…) żyjących w naturalnym środowisku. s. 19

- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla. s. 35

- rozwijanie aktywności twórczej

- zna wygląd biedronki

-zna nowa technikę plastyczna

-potrafi pomalować kamień tak aby przypominał biedronkę

 

 

10. Nasz mały ogródeczek- sadzimy/siejemy kwiatki w doniczkach,

- Zakładanie „ zielonego ogródka” w sali;  (…) ; zachęcanie do prowadzenia „ kalendarza obserwacji roślin”;  s. 36

 

- wzbogacanie słownictwa;

- kształtowanie umiejętności praktycznych ;

- umie siać i sadzić nasiona w ziemi i na wodzie;

- wie jak zrobić małą cieplarnie z akwarium;

- potrafi zasadzić swoją roślinkę w  doniczce

- wie jak należy opiekować się roślinami;

- wie jak  prowadzić „kalendarz obserwacji roślin”

 

Pozostała część dnia

Realizacja planu  wychowawczego na miesiąc kwiecień z obszaru::

BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY

- opowiadania Pt.  „ Pokazywanie palcem”,  „ Wybrzydzanie”- wdrażanie dzieci do kulturalnego  zachowania , używania form grzecznościowych w określonych sytuacjach,  wskazywanie zachowań   właściwych i niewłaściwych;

1. Rysowany wierszyk „ …..”- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, kojarzenia wierszyka z obrazkiem. B. Forma, 4- latek , s. 172 / prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie

2. Zabawa dydaktyczna „ Jakie znasz  zwierzę ?”- wzbogacanie słownictwa czynnego;

3. Słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce tygodnia:  / prawo do korzystania z dóbr kultury

„ Czy Agata kocha się w kwiatach „ M. Konopnicka”- uwrażliwianie dzieci na nie niszczenie przyrody, zachęcanie dzieci do oceny zachowania Agaty. ( Razem ze słonkiem . Wiosna”

* „ Ogrodnicy”- utrwalanie wiadomości o pracach wiosennych w ogrodzie. ( „ Wiersze dla przedszkolaka”, s. 29)

4.Zabawy rozwijające zachowania proekologiczne: / prawo do wyrażania własnych uczuć, przeżyć

DRZEWO SMUTNE I WESOŁE”,

  „ZNAJDŹ WŚRÓD DRZEW SWOJEGO PRZYJACIELA”,

DO CZEGO DRZEWA SĄ POTRZEBNE?”

5.  Zabawy swobodne o różnej formie działalności: plastyczno – konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe, gry planszowe- rozwijanie różnorodnych zainteresowań, zaspakajanie potrzeby zabawy. / prawo dziecka do zabawy.

6. Zabawa liczbowa „ Policz i pokaz obrazek”- ćw. w przeliczaniu.

7. Zabawy z gazetami - zwijanie, składanie , darcie- rozwijanie sprawności manualnej palców rak  i dłoni.

8. Konkurs matematyczny- segregowanie figur geometrycznych w dwuosobowych zespołach- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, utrwalanie kształtu figur geometrycznych.

 

 

Kwiecień 2011                                    Tydzień III  „Wielkanoc”

PODSTAWA PROGRAMOWA : 

( I. 4). Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

( II. 5) Umożliwienia dziecku (…) liczenia.

(…).  ( I. 13/2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej poprzez poznawanie (…) tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej (…).

(I, 5/ 2) Umożliwianie dostrzegania i opisywania stosunków przestrzennych: określanie położenia jednego przedmiotu względem innego, z użyciem określeń: na, pod, za przed , obok,

(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.

( II. 10) Wspieranie działań w  różnych dziedzinach aktywności. 

CELE POŚREDNIE:

- poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą;

- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie pięć;

- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z  literaturą dziecięcą

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki;

- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;

- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk  i dłoni. poprzez  techniki: malowanie farbami plakatowymi,  naklejanie, rysowanie .,  zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART

- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc kwiecień  z obszaru:

JESTEM POLAKIEM

- poznawanie zwyczajów świat wielkanocnych poprzez piosenki, wiersze, opowiadania, obrazki i własna działalność plastyczną;

-wyrabianie poczucia przynależności narodowej-  słuchanie wiersza pt. „ Barwy ojczyste”,  umieszczenie flagi w kąciku patriotycznym

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin