Choroby narządu głosu.pdf

(200 KB) Pobierz
1031934520.006.png
Dlaczego głos choruje?
Scho rze nia na rzą du gło su to naj czę ściej wy stę -
pu ją ce cho ro by za wo do we w Pol sce. Cho ru ją
głów nie na uczy cie le. Ich pra ca od by wa się w spe -
cy ficz nych wa run kach. To wa rzy szy jej na pię cie
i stres. Wy si łek gło so wy jest co dzien ny i dłu go -
trwa ły, czę sto o na tę że niu prze kra cza ją cym fi zjo -
lo gicz ne nor my.
Naj wa żniej sze przy czy ny cho rób na rzą du gło -
su u na uczy cie li to:
brak od po wied niej pro fi lak ty ki me dycz nej
i edu ka cji w za kre sie wła ści wej tech ni ki emi sji
gło su,
nad mier ny wy si łek gło so wy,
czyn ni ki stre so we i czyn ni ki na tu ry psy cho lo -
gicz nej.
Emi sja gło su
to pro ces je go wy twa rza nia
i wy pro wa dza nia na ze wnątrz.
Na po wsta wa nie cho rób na rzą du gło su istot ny
wpływ ma ją ta kże wa run ki śro do wi ska pra cy na -
uczy cie li, ta kie jak:
ha łas,
zła aku sty ka sal lek cyj nych,
su che, prze grza ne, za py lo ne po wie trze
w kla sach.
1031934520.007.png 1031934520.008.png
Niepokojące objawy
Naj częst sze ob ja wy nie dy spo zy cji gło so wej to:
okre so wa lub prze cią ga ją ca się chry pa,
nad mier na su chość gar dła i krta ni,
zmę cze nie gło so we po dłu ższym mó wie niu,
trud ność w mó wie niu gło sem wy so kim i ni skim,
za ła my wa nie się gło su,
chwi lo wy, ale po wta rza ją cy się lub okre so wy
bez głos,
za wę że nie ska li gło su,
zmia na bar wy gło su,
ma to we i ob ni żo ne brzmie nie gło su,
ból i ucisk w okolicy gardła i krtani,
Pa mię taj!
Tyl ko le karz mo że oce nić przy czy ny
nie dy spo zy cji gło so wej i pod jąć
od po wied nie środ ki za rad cze.
czę ste i nad mier ne od chrzą ki wa nie,
uczu cie za le ga nia, dys kom for tu w gar dle i krta ni,
uczu cie dra pa nia w gar dle,
dłu go trwa ły ka szel,
nie dro żność lub osła bie nie dro żno ści no sa,
na si le nie do le gli wo ści ze stro ny ukła du od de -
cho we go po prze by tych cho ro bach.
Pierw sze pro ble my z gło sem po ja wia ją się naj -
czę ściej w 2. ro ku pra cy, a do zmian o cha rak te rze
prze cią że nio wym do cho dzi po ok. 10 la tach pra -
cy głosem.
1031934520.009.png 1031934520.001.png
Jak dbać o głos?
Głos to pod sta wo we na rzę dzie
pra cy na uczy cie la.
Aby do brze i dłu go słu żył na le ży:
Ogra ni czać ha łas w miej scu pra cy i uni kać ob -
cią żeń gło su:
nie prze krzy ki wać uczniów,
wy ra biać w uczniach na wyk nie zbyt gło śne -
go mó wie nia,
je śli au dy to rium sta no wi więk sza gru pa
osób, na le ży wy ko rzy sty wać mi kro fon,
uczniów sła biej sły szą cych po sa dzić w pierw -
szych ławkach,
dbać o swój au to ry tet w kla sie.
Za pew nić wy mia nę i na wi lże nie po wie trza
w sa li lek cyj nej:
czę sto wie trzyć po miesz cze nia, naj le piej
krót ko i in ten syw nie pod czas przerw,
uni kać prze cią gów,
nie prze grze wać po miesz czeń, zi mą na wi -
lżać po wie trze np. na wi lża cza mi na ka lo ry -
fe rach.
Za po bie gać wy twa rza niu i za le ga niu ku rzu
w miej scu pra cy:
dbać o to, by po miesz cze nia by ły re gu lar nie
od ku rza ne, a pod ło gi, pa ra pe ty i me ble prze -
cie ra ne na mo kro,
zre zy gno wać z wie sza nia fi ra nek i za słon,
po nie waż są to sie dli ska ku rzu,
wy cie rać ta bli cę wy łącz nie mo krą gąb ką.
1031934520.002.png 1031934520.003.png
Jak oszczędzać głos?
Kie dy nie mó wisz – od dy chaj no sem, a nie
usta mi. Pod czas od dy cha nia usta mi chłod ne
po wie trze mo że pod ra żnić bło ny ślu zo we na -
rzą du gło so we go, wów czas gar dło na ra żo ne
jest na in fek cję.
Ćwicz od dech w wol nych chwi lach. Wy ko nuj
spo koj ne dłu gie wde chy i wy de chy przez nos.
Pod czas spa ce ru syn chro ni zuj dłu gość wde -
chów i wy de chów z licz bą kro ków.
Po zwól od po cząć swo je mu gło so wi, zwłasz cza
po dłu gim wy sił ku – ogra nicz mó wie nie.
Kie dy mu sisz od krztu sić nad miar wy dzie li ny,
sta raj się za wsze ro bić to ci cho i de li kat nie.
Przed dłu ższym mó wie niem i w trak cie mó wie -
nia, zwłaszcza jeśli powietrze jest suche, pij
na pój o tem pe ra tu rze po ko jo wej – naj le piej
nie ga zo wa ną wo dę, her ba tę ze śla zu lub ru -
mian ku.
Je śli cier pisz na za ni ko wy nie żyt bło ny ślu -
zo wej gar dła i krta ni, przed dłu gim mó wie -
niem roz gryź kap suł kę wi ta mi ny A+E.
Pa mię taj!
W po cząt ko wym okre sie za bu rze nia gło su
u na uczy cie li ma ją cha rak ter dys fo nii czyn -
no ścio wych, tzn. bez zmian mor fo lo gicz -
nych w na rzą dzie gło su, a dys funk cja gło su
jest od wra cal na.
1031934520.004.png 1031934520.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin