Przedstawienie obrazowo-poetycko-muzyczne
z udziałem dzieci sześcioletnich
Opracowano na podstawie tekstów własnych i następujących utworów:
Piosenki
Jadą dzieci drogą sł. M.Konopnicka, muz. kompozytor nieznany
Po wakacjach sł. Elwira Drżał, muz. kompozytor nieznany
Miała baba koguta piosenka popularna
Pociąg piosenka popularna
Poszło dziewczę po ziele piosenka popularna
Stary niedźwiedź mocno śpi piosenka popularna
Uciekaj myszko do dziury piosenka popularna
Wiersze:
Kogut i śpiochy Irena Suchorzewska
Już czerwiec Jadwiga Hockuba
Kukułeczka Tadeusz Kubiak
Gdzie mieszka echo Tadeusz Kubiak
Dmuchawiec Ludmiła Marjańska
Strach Barbara Lewandowska
Głównymi rekwizytami w tym przedstawieniu są kolorowe, prostokątne chusty, które pełnią w nim bardzo ważną rolę. Istotne jest więc, aby dzieci najpierw nauczyły się swobodnej animacji tymi przedmiotami.
Pierwszym etapem, jaki dziecko musi pokonać, to poznać kształt chusty – brzeg dłuższy, brzeg krótszy, przekątna, która jest wyjściem do składania chusty w trójkąt. Następnie uruchamiamy wyobraźnię dzieci i bawimy się chustami. Odpowiadamy sobie na pytanie: „Co można zrobić z chustą?”. Dziecko z chustą w zielonym kolorze, zarzuconą na głowę może imitować drzewo. Natomiast, kiedy zarzuci chustę żółtą lub czerwoną może stać się kwiatem. Dzieci świetnie się bawią i wymyślają swoje kolejne „wcielenia” przy pomocy chusty.
Kiedy od zabaw statycznych z rekwizytem przechodzimy do tańca i zabaw ruchowych, stopień trudności rośnie. W tańcu, podczas manewrowania chustą dziecko musi cały czas kontrolować jej długość i ułożenie. Zdarza się, że mały aktor wykonując jedną czynność zapomina o odpowiednim złożeniu chusty, odpowiednim jej poruszaniu i utrzymywaniu w ręku. Dlatego też zsynchronizowanie tych wielu czynności sprawia dziecku wielką trudność. Aby osiągnąć oczekiwane efekty, nauczyciel musi przygotować wiele różnorodnych zabaw. Celem każdej zabawy jest oswojenie dziecka ze specyfiką rekwizytu. Harmonizacja ruchu np. dwudziestki przedszkolaków daje bardzo barwny i widowiskowy efekt.
Również bardzo istotnym elementem jest rodzaj materiału, z jakiego wykonana jest chusta. Tkanina cienka i śliska sprawia wielką trudność w operowaniu podczas przedstawienia. Jednocześnie jej cienka i przezroczysta faktura daje możliwość poruszania się małego aktora po scenie, nawet po założeniu jej na głowę. Można wtedy wiele rzeczy imitować układając materiał w różne kształty np. listki, płatki kwiatów, trawy, słonko, itd. Może również stać się elementem stroju scenicznego.
Podczas pracy z chustami utrwalamy rozpoznawanie kolorów, rozpoznawanie kształtu figur, a co jest bardzo istotne doskonalimy sprawność manualną i refleks.
W tym przedstawieniu istotną rolę odgrywa akompaniament muzyczny. Przejścia od jednej sceny do drugiej powinny być połączone muzyką, która podpowiada dzieciom kolejne sekwencje ruchowe np. dźwięk instrumentu imituje ruszający pociąg, kukającą kukułkę lub odbijające się echo. Dziecko w przedstawieniu jest prowadzone muzyką. W układach tanecznych z chustami dziecko staje się członkiem zespołu, który współtworzy przedstawienie poprzez swoje podporządkowanie i współpracę.
KOSTIUMY
Dzieci ubrane są w różnokolorowe koszulki typu T-shirt
MUZYKA
Akompaniament rytmiczki na pianinie
Piosenka: Jadą dzieci drogą Komentarz
- Dzieci wchodzą na scenę wymachując chustami
Jadą jadą dzieci drogą
siostrzyczka i brat
I nadziwić się nie mogą
jaki piękny świat.
Jadą wioską, jadą drogą
i nadziwić się nie mogą
Wiersz: Kogut i śpiochy - dzieci przyjechały na wieś
Kukuryku! i budzi je pianie koguta
Słońce! - dzieci kładą się na podłodze,
Kukuryku! chusty służą im jako poduszki
Świeci!
Kukuryku!
Wstawać!
Do szkoły dzieci!
Kogut dostał chrypy,
a dzieci śpią dalej
uszki do poduszki
i nie wstają wcale.
Piosenka: Miała baba koguta - taniec z kogutem
Miała baba koguta - przygrywka na pianinie do piosenki
wsadziła go do buta, siedź! „Miała baba koguta”, w tym czasie
dziewczynki zawiązują chusty na
głowie
O mój miły kogucie,
jakże ci tam w tym bucie jest?
Wiersz: Już czerwiec - dzieci ustawiają się wokół całej sceny
Już czerwiec z chustami rozpostartymi przed sobą
otwiera lata bramy,
a tam czeka na nas
.............. pociąg !!!!
hh
Piosenka: Pociąg - taniec z chustami
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie - dzieci ustawiają się w rzędy
jak dobrze, jak dobrze, że zabrał i mnie. imitujące pociąg
- chustami wirują jak kołami
Śpiewamy piosenkę bębenka nam brak,
a koła wtórują tak – tak, tak – tak, tak – tak!
Tu leśna stacyjka, wysiadać już czas
z zajączkiem wiewiórką pójdziemy przez las.
- Hura! Jesteśmy w lesie! x 3 - okrzyk dzieci – dzieci biegają
i robią hałas
Wiersz: Kukułeczka
Niech nikt po lesie - dzieci są w lesie
nie gwiżdże, nie woła - część dzieci ma zarzucone
może usłyszymy zielone chusty na głowy
pukanie dzięcioła. i przedstawiają drzewa
- słowa „pukanie dzięcioła” dzielą
na sylaby wystukując je ręką o podłogę
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą
jak wesoło skacze
z gałązki na gałąź.
Kukułeczka kuka - dzieci cichutko kukają, kiedy
czas jak zegar mierzy inne dziecko mówi swoją kwestię
na zielonych bukach
w puszczy w Białowieży.
Lśni na niebie tęcza - dzieci składają chusty w trójkąt
śliczna, kolorowa i tworzą kolorową tęczę
pytają się dzieci,
kto ją namalował?...
Wiersz: Gdzie mieszka echo
Gdzie mieszka echo? - Dzieci własnym głosem bawią się
w echo
gdzieś bardzo daleko.
W dębie wysokim
pod samym obłokiem.
Hop! Hop! – krzyknąłem
gdy pod lasem stałem.
Hop! Hop! – daleko
odkrzyknęło echo.
Taniec:Poszło dziewczę po ziele - taniec z chustami
Wiersz: Dmuchawiec - przy pomocy chust dzieci imitują trawę
W puszystej trawie i wyłaniającego się z niej dmuchawca,
rośnie dmuchawiec, po zdmuchnięciu – „puch” zaczyna
nachyl się, dmuchnij tańczyć na scenie
Patrz, leci w górę,
jak z białych piórek puch.
-Zobaczcie niedźwiedź!!! - okrzyk dzieci – jedno dziecko kładzie
się na podłodze i udaje niedźwiedzia,
reszta dzieci tańczy wokół
Piosenka i taniec: Stary niedźwiedź mocno śpi
Wiersz: Strach
Słoneczniku, słoneczniku - rozmowa myszki ze słonecznikiem
co ziarenek masz bez liku - jedno dziecko ma wymalowaną twarz
jestem szara myszka mała i gra myszkę, natomiast słonecznikiem
a ziarenek też bym chciała. jest dziecko z żółtą chustą zarzuconą
na głowę
Piosenka i zabawa:
Uciekaj myszko do dziury - wchodzi kot (ma wymalowaną twarz),
przeraźliwie miauczy szukając myszki
do zjedzenia
Wiersz: Jesień już
Jesień już, - strach na wróble oznajmia czas
niepotrzebny w polu stróż powrotu do domu i...
ptak nie śpiewa, bąk nie bzyka nie do przedszkola, tylko do szkoły
ech, w świat sobie pokuśtykam.
Piosenka: Po wakacjach
Po wakacjach wypoczęci - piosenka finałowa z tańcem
Do nauki pełni chęci
Lecz przygody jeszcze w głowie
Każdy chętnie ja opowie.
Kto nad morzem był
Kto w górach
Kto wśród jezior na Mazurach
Kto się kąpał
Kto się wspinał
Jaki też był tego finał.
Kuba przyniósł piękną szyszkę
Kasia z muszli małą myszkę
Wojtek zdjęcia kolorowe
Ola wspomnień pełną głowę.
KONIEC
psotka14