Nikitorowicz Jerzy - Edukacja regionalna i międzykulturowa WAiP 2009.pdf

(3045 KB) Pobierz
648245824 UNPDF
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa , Warszawa 2009
ISBN 978-83-60501-09-2, © by WAiP 2009
Wydawca: Iwona Zarzycka, Bożenna Żółtowska
Redaktor: Mieczysława Decewicz
Opracowanie typograiczne serii: Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych: Janusz Fajto
Fotograia na okładce: archiwum Autora
Indeks osób: Zdzisława Ziembińska
ISBN 978-83-60501-09-2
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2009
Wydanie publikacji doinansował
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa , Warszawa 2009
ISBN 978-83-60501-09-2, © by WAiP 2009
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1
Wielość kultur 17
1.1. Kultura człowieka i w człowieku 17
1.2. Kultura jako komunikacja społeczna 24
1.3. Typy kontaktu kultur i wynikające z nich postawy 30
1.4. Kultura i cywilizacja 33
1.5. Kultura i tradycja 42
1.6. Kultura narodowa – Wielokulturowość – Społeczeństwo
wielokulturowe 53
1.7 Etniczność w historii i współcześnie 77
1.8. Dylematy kultur w międzycywilizacyjnym świecie 81
Podsumowanie
93
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa , Warszawa 2009
ISBN 978-83-60501-09-2, © by WAiP 2009
Rozdział 2
Kultury etniczne i narodowe w Polsce.
Sąsiedzi na pograniczach kulturowych 103
2.1. My i Inni, Swoi i Obcy. Stereotypy i uprzedzenia 103
2.2. Ku kulturze pogranicza. Ku człowiekowi pogranicza 124
2.3. Charakter pogranicza polsko-białoruskiego 14 0
2.4. Pogranicze białorusko-polskie 14 4
2.5. Mniejszość narodowa i etniczna – próby deiniowania i system
ochrony 149
2.6. Funkcjonowanie mniejszości narodowych i etnicznych
w Polsce 161
2.7. Edukacja szkolna dzieci i młodzieży z mniejszości narodowych
i etnicznych 165
Podsumowanie
173
Rozdział 3
Idee edukacji w warunkach wielokulturowości 186
3.1. Współczesne wyzwania i zadania edukacji 186
3.2. Edukacja dla sukcesu czy umiejętności znoszenia
i pokonywania porażek 196
3.3. Edukacja etnocentryczna, akulturacyjna czy asymilacyjna 202
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa , Warszawa 2009
ISBN 978-83-60501-09-2, © by WAiP 2009
3.4. Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa
wielokulturowego 213
3.5. Edukacja kultywująca dziedzictwo kulturowe przodków 226
3.6. Edukacja europejska 237
3.7. Edukacja globalna – planetarna i glokalna 251
3.8. Edukacja wielokulturowa 264
3.9. Edukacja i komunikacja międzykulturowa 279
3.10. Edukacja obywatelska wobec współistnienia w globalnym
świecie 296
3.11. Edukacja ku wspólnocie 311
Podsumowanie
321
Rozdział 4
Ku tożsamości międzykulturowej 334
4.1. Próba określenia tożsamości 334
4.2. Tożsamość społeczna 351
4.3. Tożsamość indywidualna – jednostkowa – osobowa 356
4.4. Tożsamość kulturowa 372
4.5. Koncepcja kreowania tożsamości międzykulturowej 385
4.6. Generowanie etosu w procesie kreowania tożsamości
międzykulturowej 406
4.6.1. Generowanie etnocentryczne, zamykające w tożsamości
dziedziczonej 409
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa , Warszawa 2009
ISBN 978-83-60501-09-2, © by WAiP 2009
4.6.2. Generowanie wielokulturowe, kreujące tożsamość
rozproszoną 411
4.6.3. Generowanie międzykulturowe, kreujące zintegrowaną
tożsamość 413
4.6.4. Generowanie zdezorientowane kulturowo, kreujące
tożsamość rynkowo-wirtualną 414
4 .7. Język – istotny element kreowania tożsamości kulturowej 416
4.8. Poszukiwanie tożsamości i ucieczka od tożsamości 430
Podsumowanie
442
Zakończenie
449
Bibliograia
465
Słownik ważniejszych pojęć
497
Indeks osób
521
Zgłoś jeśli naruszono regulamin