ABC grafiki komputerowej . Wydanie 2.pdf

(486 KB) Pobierz
ABC grafiki komputerowej. Wydanie II
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
ABC grafiki komputerowej.
Wydanie II
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Roland Zimek, £ukasz Oberlan
ISBN: 83-246-0178-3
Format: B5, stron: 248
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Ca³kiem niedawno pojêcie „grafika komputerowa” wywo³ywa³o uœmiechy politowania
na twarzach ludzi uznawanych za autorytety w dziedzinie informatyki. Dzisiaj ci ludzie
zapewne wstydz¹ siê tego, co wówczas mówili. Z grafik¹ komputerow¹ spotykamy siê
niemal na ka¿dym kroku — korzystamy z jej efektów nawet o tym nie wiedz¹c. Ok³adki
ksi¹¿ek i czasopism, czo³ówki programów telewizyjnych, etykiety na butelkach i kartki
pocztowe — to wszystko powstaje w³aœnie dziêki grafice komputerowej. Wzrost jej
popularnoœci najlepiej oddaje stale zwiêkszaj¹ca siê iloœæ aplikacji graficznych
dostêpnych na rynku.
Ksi¹¿ka „ABC grafiki komputerowej. Wydanie II” zawiera wszystkie podstawowe
informacje o grafice komputerowej, które powinien poznaæ siê nie tylko pocz¹tkuj¹cy
grafik komputerowy, ale ka¿dy, kto do pracy lub rozrywki wykorzystuje komputer.
Jak poprawiæ Ÿle zeskanowane lub b³êdnie skomponowane zdjêcia? Jak nadaæ slajdom
prezentacji bardziej profesjonalny wygl¹d? W jakim programie stworzyæ oryginalne
zaproszenia na przyjêcie? Po lekturze tej ksi¹¿ki nie bêdziesz ju¿ zadawa³ sobie takich
pytañ. Poznasz cechy odró¿niaj¹ce grafikê wektorow¹ od bitmapowej i nauczysz siê
tworzyæ i modyfikowaæ obrazki obu typów wykorzystuj¹c aplikacje CorelDRAW
i Adobe Photoshop.
Podstawowe wiadomoœci o grafice komputerowej
Instalacja i uruchamianie programu CorelDRAW 12
Rysunek wektorowy
Tworzenie i modyfikowanie obiektów wektorowych
Efekty wektorowe
Grafika bitmapowa
Narzêdzia rysunkowe Photoshopa
Palety i okna dialogowe
Korzystanie z warstw, œcie¿ek, kana³ów i masek podczas edycji obrazów
Korekcja i retusz obrazów za pomoc¹ narzêdzi i filtrów
Wiadomoœci zawarte w tej ksi¹¿ce przydadz¹ Ci siê nawet, jeœli nie zamierzasz zostaæ
grafikiem komputerowym.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
234736817.001.png 234736817.002.png 234736817.003.png 234736817.004.png
Spis treści
Część I Edycja grafiki wektorowej ................................................7
Rozdział 1. Wstęp .............................................................................................. 9
Co nowego w programie? ................................................................................................. 9
Wymagania systemowe .................................................................................................. 10
Różnice pomiędzy rysunkiem rastrowym a wektorowym .............................................. 10
Rozdział 2. Pierwsze kroki ................................................................................ 13
Instalacja programu CorelDRAW 12 ............................................................................. 13
Uruchamianie programu ................................................................................................. 16
Wygląd ekranu ............................................................................................................... 18
Przydatne informacje ...................................................................................................... 21
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego ..................................................... 25
Rysowanie prostych obiektów ........................................................................................ 25
Prostokąty, elipsy, wielokąty i spirale ...................................................................... 25
Kształty podstawowe ............................................................................................... 28
Nadawanie kolorów obiektom ........................................................................................ 29
Transformacje obiektów ................................................................................................. 31
Tworzenie kopii obiektu ................................................................................................. 33
Obiekty z 3 punktów ...................................................................................................... 35
Uproszczone rysowanie .................................................................................................. 36
Kolejność obiektów ........................................................................................................ 37
Wybieranie obiektów ..................................................................................................... 37
Grupy obiektów .............................................................................................................. 39
Blokowanie obiektów ..................................................................................................... 41
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów ......................................................................... 42
Rozdział 4. Praca z tekstem ............................................................................. 47
Wpisywanie i formatowanie tekstu ................................................................................ 47
Okienko Format Text ..................................................................................................... 49
Rozdział 5. Nadawanie wypełnień i konturów ..................................................... 57
Zmiana ustawień domyślnych ........................................................................................ 57
Wypełnienie jednolite ..................................................................................................... 58
Wypełnienie tonalne ....................................................................................................... 60
Wypełnienie deseniem ................................................................................................... 62
Wypełnienie teksturą ...................................................................................................... 63
Wypełnienie postscriptowe ............................................................................................ 64
Okno dokowane .............................................................................................................. 65
Kontury obiektów ........................................................................................................... 65
4
ABC grafiki komputerowej
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie ...................................................................... 69
Linijki ............................................................................................................................. 70
Siatka .............................................................................................................................. 71
Prowadnice .....................................................................................................................75
Dynamiczne prowadnice ................................................................................................ 77
Przyciąganie do obiektów ............................................................................................... 78
Rozdział 7. Edycja krzywych ............................................................................. 83
Krzywe Béziera .............................................................................................................. 83
Zmiana kształtu krzywych .............................................................................................. 85
Zmiana kształtu obiektów ............................................................................................... 88
Rysowanie linii ............................................................................................................... 89
Rysunek odręczny .................................................................................................... 89
Krzywe Béziera ........................................................................................................ 90
Środki artystyczne .................................................................................................... 91
Pisak ......................................................................................................................... 92
Łamana ..................................................................................................................... 92
Krzywa z 3 punktów ................................................................................................ 93
Interakcyjny łącznik ................................................................................................. 93
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów ..................................................................... 97
Narzędzia kształtu .......................................................................................................... 97
Nóż ........................................................................................................................... 97
Gumka ...................................................................................................................... 98
Pędzel rozmazujący .................................................................................................. 98
Pędzel chropowaty ................................................................................................... 99
Łączenie obiektów ........................................................................................................ 100
Kształtowanie ............................................................................................................... 100
Spawanie ................................................................................................................ 101
Przycinanie ............................................................................................................. 102
Część wspólna ........................................................................................................ 104
Uprość .................................................................................................................... 105
Przód bez tyłu ........................................................................................................ 106
Tył bez przodu ....................................................................................................... 106
Rozdział 9. Praca z bitmapami ........................................................................ 109
Część II Edycja grafiki rastrowej ...............................................115
Rozdział 10. Wstęp .......................................................................................... 117
Rozdział 11. Narzędzia ..................................................................................... 119
Narzędzia do tworzenia selekcji ................................................................................... 121
Narzędzia zaznaczenia ........................................................................................... 121
Narzędzie Move (Przesunięcie) .............................................................................. 123
Narzędzie Lasso ..................................................................................................... 124
Narzędzie Magic Wand (Różdżka) ........................................................................ 125
Narzędzie Crop (Kadrowanie) ............................................................................... 126
Narzędzia odcinania ............................................................................................... 128
Narzędzia malarskie i edycyjne .................................................................................... 128
Narzędzie Brush (Pędzel) ....................................................................................... 130
Narzędzie Pencil (Ołówek) .................................................................................... 133
Narzędzie Clone Stamp (Stempel) ......................................................................... 134
Narzędzie Pattern Stamp (Stempel wzorkiem) ....................................................... 135
Narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący) oraz Patch (Łatka) ........................ 137
Spis treści
5
Narzędzia Spot Healing Brush (Pędzel korygujący punktowo)
oraz Red Eye (Czerwone oko) ............................................................................. 137
Narzędzie History Brush (Pędzel historii) .............................................................. 138
Narzędzie Art History Brush (Pędzel stylowy) ...................................................... 139
Narzędzia typu Eraser (Gumka) ............................................................................. 139
Narzędzie Gradient ................................................................................................ 141
Narzędzie Paint Bucket (Wiadro z farbą) ............................................................... 143
Narzędzia Blur (Rozmycie), Sharpen (Wyostrzenie) oraz Smudge (Smużenie) .... 144
Narzędzia Dodge (Rozjaśnianie), Burn (Ściemnianie) oraz Sponge (Gąbka) ........ 145
Narzędzia Notes (Adnotacje), Hand (Rączka) oraz Zoom (Lupka) ........................ 146
Rozdział 12. Palety .......................................................................................... 147
Paleta Navigator (Nawigator) ....................................................................................... 150
Paleta Info .................................................................................................................... 151
Paleta Color (Kolor) ..................................................................................................... 152
Paleta Swatches (Próbki) .............................................................................................. 153
Paleta Styles (Style) ..................................................................................................... 155
Paleta History (Historia) ............................................................................................... 157
Zdjęcia ................................................................................................................... 157
Stany historii .......................................................................................................... 159
Paleta Actions (Zadania) .............................................................................................. 160
Paleta Layers (Warstwy) .............................................................................................. 163
Podstawowe operacje na warstwach ...................................................................... 164
Krycie ..................................................................................................................... 170
Tryb mieszania warstw .......................................................................................... 171
Blokowanie parametrów warstwy .......................................................................... 172
Zestawy warstw ...................................................................................................... 172
Łączenie warstw ..................................................................................................... 173
Warstwy dopasowania (korekcyjne) ...................................................................... 173
Efekty warstw ........................................................................................................ 176
Maski warstw ......................................................................................................... 178
Pozostałe operacje wykonywane na warstwach ..................................................... 178
Paleta Channels (Kanały) ............................................................................................. 179
Paleta Paths (Ścieżki) ................................................................................................... 181
Rozdział 13. Tryb szybkiej maski — selekcje dla niecierpliwych ......................... 183
Kilka słów na temat masek ........................................................................................... 183
Praca w trybie szybkiej maski ...................................................................................... 184
Uruchamianie trybu szybkiej maski ....................................................................... 185
Ustawianie opcji malowania .................................................................................. 186
Tworzenie maski .................................................................................................... 186
Poprawianie maski ................................................................................................. 188
Konwersja maski na zaznaczenie ........................................................................... 189
Zastosowanie .......................................................................................................... 191
Rozdział 14.Ścieżki i kształty, czyli obraz wektorowy w Photoshopie ................ 195
Elementy składowe ścieżki ........................................................................................... 197
Segmenty i węzły ................................................................................................... 197
Styczne kierunkowe i uchwyty pomocnicze .......................................................... 197
Węzły gładkie ........................................................................................................ 197
Węzły narożne ....................................................................................................... 198
Rodzaje ścieżek ............................................................................................................ 198
Podścieżki .............................................................................................................. 199
Narzędzia do tworzenia i edycji ścieżek ....................................................................... 199
Zastosowanie narzędzi ........................................................................................... 200
6
ABC grafiki komputerowej
Narzędzia do zaznaczania ścieżek ................................................................................ 206
Narzędzia do tworzenia kształtów ................................................................................ 207
Ścieżki odcinania warstwy ........................................................................................... 207
Konwersja ścieżki na zaznaczenie ................................................................................ 211
Inne operacje wykonywane na ścieżkach ..................................................................... 212
Obrysowywanie ścieżek ......................................................................................... 212
Wypełnianie ścieżek .............................................................................................. 213
Eksport do programu Adobe Illustrator .................................................................. 213
Rozdział 15. Podstawy korekcji obrazów ........................................................... 215
Przygotowanie do edycji — kadrowanie i zmiana wymiarów obrazka ........................ 215
Zmiana wymiarów na potrzeby druku .................................................................... 215
Korekcja tonalna .......................................................................................................... 218
Polecenie Levels (Poziomy) ................................................................................... 218
Polecenie Curves (Krzywe) .................................................................................... 219
Retusz ........................................................................................................................... 222
Korekcja za pomocą filtrów ......................................................................................... 224
Stosowanie filtrów ................................................................................................. 224
Biblioteka filtrów ................................................................................................... 225
Dodatki ......................................................................................229
Dodatek A Konfiguracja tabletu graficznego ................................................... 231
Technologia .................................................................................................................. 231
Mysz ...................................................................................................................... 232
Piórko ..................................................................................................................... 232
Tablet ..................................................................................................................... 232
Zastosowanie ................................................................................................................ 233
Konfiguracja sterownika ........................................................................................ 233
Konfiguracja tabletu w Photoshopie ...................................................................... 236
Skorowidz ..................................................................................... 241
Zgłoś jeśli naruszono regulamin