jaki_piekny_swiat.doc

(48 KB) Pobierz
Mirosława Gotfryd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mirosława Gotfryd

Przedszkole nr 45

 

 

 

 

 

JAKI PIĘKNY ŚWIAT

 

Przedstawienie obrazowo-poetycko-muzyczne

z udziałem dzieci sześcioletnich

 

Opracowano na podstawie tekstów własnych i następujących utworów:

Piosenki

Jadą dzieci drogą               sł. M.Konopnicka, muz. kompozytor nieznany

Po wakacjach sł. Elwira Drżał, muz. kompozytor nieznany

Miała baba koguta  piosenka popularna

Pociąg piosenka popularna

Poszło dziewczę po ziele               piosenka popularna

Stary niedźwiedź mocno śpi piosenka popularna

Uciekaj myszko do dziury piosenka popularna

 

Wiersze:

Kogut i śpiochy Irena Suchorzewska

Już czerwiec Jadwiga Hockuba

Kukułeczka Tadeusz Kubiak

Gdzie mieszka echo Tadeusz Kubiak

Dmuchawiec Ludmiła Marjańska

Strach Barbara Lewandowska

 


KOMENTARZ DO PRZEDSTAWIENIA

Głównymi rekwizytami w tym przedstawieniu są kolorowe, prostokątne chusty, które pełnią w nim bardzo ważną rolę. Istotne jest więc, aby dzieci najpierw nauczyły się swobodnej animacji tymi przedmiotami.

Pierwszym etapem, jaki dziecko musi pokonać, to poznać kształt chusty – brzeg dłuższy, brzeg krótszy, przekątna, która jest wyjściem do składania chusty w trójkąt. Następnie uruchamiamy wyobraźnię dzieci i bawimy się chustami. Odpowiadamy sobie na pytanie: „Co można zrobić z chustą?”. Dziecko z chustą w zielonym kolorze, zarzuconą na głowę może imitować drzewo. Natomiast, kiedy zarzuci chustę żółtą lub czerwoną może stać się kwiatem. Dzieci świetnie się bawią i wymyślają swoje kolejne „wcielenia” przy pomocy chusty.

Kiedy od zabaw statycznych z rekwizytem przechodzimy do tańca i zabaw ruchowych, stopień trudności rośnie. W tańcu, podczas manewrowania chustą dziecko musi cały czas kontrolować jej długość i ułożenie. Zdarza się, że mały aktor wykonując jedną czynność zapomina o odpowiednim złożeniu chusty, odpowiednim jej poruszaniu i utrzymywaniu w ręku. Dlatego też zsynchronizowanie tych wielu czynności sprawia dziecku wielką trudność. Aby osiągnąć oczekiwane efekty, nauczyciel musi przygotować wiele różnorodnych zabaw. Celem każdej zabawy jest oswojenie dziecka ze specyfiką rekwizytu. Harmonizacja ruchu np. dwudziestki przedszkolaków daje bardzo barwny i widowiskowy efekt.

Również bardzo istotnym elementem jest rodzaj materiału, z jakiego wykonana jest chusta. Tkanina cienka i śliska sprawia wielką trudność w operowaniu podczas przedstawienia. Jednocześnie jej cienka i przezroczysta faktura daje możliwość poruszania się małego aktora po scenie, nawet po założeniu jej na głowę. Można wtedy wiele rzeczy imitować układając materiał w różne kształty np. listki, płatki kwiatów, trawy, słonko, itd. Może również stać się elementem stroju scenicznego.

Podczas pracy z chustami utrwalamy rozpoznawanie kolorów, rozpoznawanie kształtu figur, a co jest bardzo istotne doskonalimy sprawność manualną i refleks.

W tym przedstawieniu istotną rolę odgrywa akompaniament muzyczny. Przejścia od jednej sceny do drugiej powinny być połączone muzyką, która podpowiada dzieciom kolejne sekwencje ruchowe np. dźwięk instrumentu imituje ruszający pociąg, kukającą kukułkę lub odbijające się echo. Dziecko w przedstawieniu jest prowadzone muzyką. W układach tanecznych z chustami dziecko staje się członkiem zespołu, który współtworzy przedstawienie poprzez swoje podporządkowanie i współpracę.


KOSTIUMY

Dzieci ubrane są w różnokolorowe koszulki typu T-shirt

 

MUZYKA

Akompaniament rytmiczki na pianinie

 

 


SCENA I

Piosenka: Jadą dzieci drogą              Komentarz                           

- Dzieci wchodzą na scenę wymachując      chustami

Jadą jadą dzieci drogą

siostrzyczka i brat

I nadziwić się nie mogą

jaki piękny świat.

 

Jadą wioską, jadą drogą

siostrzyczka i brat

i nadziwić się nie mogą

jaki piękny świat.

 

SCENA II

Wiersz: Kogut i śpiochy              - dzieci przyjechały na wieś

Kukuryku!                i budzi je pianie koguta

Słońce!              - dzieci kładą się na podłodze,

Kukuryku!                chusty służą im jako poduszki

Świeci!

Kukuryku!

Wstawać!

Do szkoły dzieci!

 

Kogut dostał chrypy,

a dzieci śpią dalej

uszki do poduszki

i nie wstają wcale.

Piosenka: Miała baba koguta              - taniec z kogutem

Miała baba koguta              - przygrywka na pianinie do piosenki

wsadziła go do buta, siedź!                „Miała baba koguta”, w tym czasie

                dziewczynki zawiązują chusty na

              głowie

O mój miły kogucie,

jakże ci tam w tym bucie jest?

 

Wiersz: Już czerwiec              - dzieci ustawiają się wokół całej sceny

Już czerwiec                z chustami rozpostartymi przed sobą

otwiera lata bramy,             

a tam czeka na nas

.............. pociąg !!!!

hh

SCENA III

Piosenka: Pociąg              - taniec z chustami

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie              - dzieci ustawiają się w rzędy

jak dobrze, jak dobrze, że zabrał i mnie.                imitujące pociąg

              - chustami wirują jak kołami

Śpiewamy piosenkę bębenka nam brak,

a koła wtórują tak – tak, tak – tak, tak – tak!

 

Tu leśna stacyjka, wysiadać już czas

z zajączkiem wiewiórką pójdziemy przez las.

 

- Hura! Jesteśmy w lesie! x 3              - okrzyk dzieci – dzieci biegają

                i robią hałas

 

SCENA IV

Wiersz: Kukułeczka

Niech nikt po lesie              - dzieci są w lesie

nie gwiżdże, nie woła              - część dzieci ma zarzucone

może usłyszymy                zielone chusty na głowy

pukanie dzięcioła.                i przedstawiają drzewa

              - słowa „pukanie dzięcioła” dzielą

                na sylaby wystukując je ręką o podłogę

Może zobaczymy

wiewióreczkę małą

jak wesoło skacze

z gałązki na gałąź.

 

Kukułeczka kuka              - dzieci cichutko kukają, kiedy

czas jak zegar mierzy                inne dziecko mówi swoją kwestię

na zielonych bukach

w puszczy w Białowieży.

 

Lśni na niebie tęcza              - dzieci składają chusty w trójkąt

śliczna, kolorowa                i tworzą kolorową tęczę

pytają się dzieci,

kto ją namalował?...

Wiersz: Gdzie mieszka echo

Gdzie mieszka echo?              - Dzieci własnym głosem bawią się

                w echo

gdzieś bardzo daleko.

W dębie wysokim

pod samym obłokiem.

Hop! Hop! – krzyknąłem

gdy pod lasem stałem.

Hop! Hop! – daleko

odkrzyknęło echo.

 

SCENA V

Taniec:Poszło dziewczę po ziele              - taniec z chustami

 

Wiersz: Dmuchawiec              - przy pomocy chust dzieci imitują trawę

W puszystej trawie                 i wyłaniającego się z niej dmuchawca,

rośnie dmuchawiec,                po zdmuchnięciu – „puch” zaczyna

nachyl się, dmuchnij                tańczyć na scenie

Patrz, leci w górę,

jak z białych piórek puch.

 

 

-Zobaczcie niedźwiedź!!!              - okrzyk dzieci – jedno dziecko kładzie

                się na podłodze i udaje niedźwiedzia,

                reszta dzieci tańczy wokół

Piosenka i taniec: Stary niedźwiedź mocno śpi

SCENA VI

Wiersz: Strach

Słoneczniku, słoneczniku              - rozmowa myszki ze słonecznikiem

co ziarenek masz bez liku              - jedno dziecko ma wymalowaną twarz

jestem szara myszka mała                i gra myszkę, natomiast słonecznikiem

a ziarenek też bym chciała.                jest dziecko z żółtą chustą zarzuconą

                na głowę

Piosenka i zabawa:

Uciekaj myszko do dziury              - wchodzi kot (ma wymalowaną twarz),

                przeraźliwie miauczy szukając myszki

                do zjedzenia

 

SCENA VII

Wiersz: Jesień już

Jesień już,              - strach na wróble oznajmia czas

niepotrzebny w polu stróż                powrotu do domu i...

ptak nie śpiewa, bąk nie bzyka                nie do przedszkola, tylko do szkoły

ech, w świat sobie pokuśtykam.

 

SCENA VIII

Piosenka: Po wakacjach

Po wakacjach wypoczęci              - piosenka finałowa z tańcem

Do nauki pełni chęci

Lecz przygody jeszcze w głowie

Każdy chętnie ja opowie.

 

Kto nad morzem był

Kto w górach

Kto wśród jezior na Mazurach

Kto się kąpał

Kto się wspinał

Jaki też był tego finał.

 

Kuba przyniósł piękną szyszkę

Kasia z muszli małą myszkę

Wojtek zdjęcia kolorowe

Ola wspomnień pełną głowę.

 

KONIEC

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin