m3074531.pdf

(1872 KB) Pobierz
28392357 UNPDF
GAZETA WYBORCZA u WWW.GAZETA.PL
SOBOTA NIEDZIELA 17–18 GRUDNIA 2005
7
14.1. Take this map of the area, or
you’ll get lost pretty quickly.
Unless _________________________
_______this map of the area, you’ll get
lost pretty quickly.
14.2. I don’t believe it was my mo-
ther you saw in the street. It’s impos-
sible. She is away.
You can’t _______________________
__________ my mother in the street.
She is away.
14.3. A courier is delivering the invi-
tations today.
The invitations ___________________
_________________ by a courier today.
14.4. ‘Don’t go in there! It’s dange-
rous,’ my brother warned me.
My brother warned me ___________
_____________________ in there as it
was dangerous.
14.5. We didn’t want to get stuck in
the morning traffic jam, so we left ear-
ly.
We left early so that _____________
_________________ get stuck in the
morning traffic jam.
WYPOWIEDŹ PISEMNA
Zadanie 16. (18 pkt)
Wypowiedz się na jeden z trzech po-
niższych tematów. Wypowiedź powin-
na zawierać od 200 do 250 słów
i spełniać wszystkie wymogi typowe
dla formy wskazanej w poleceniu. Za-
znacz wybrany temat, zakreślając je-
go numer.
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Opowiadanie
Akceptujemy krótkie zakończenia, wy-
nikające z treści opowiadania.
Rozprawka
Postawiona teza musi uwzględniać za-
równo dobre, jak i złe strony. Tezę
uwzględniającą tylko jedną stronę bie-
rzemy pod uwagę przy ocenie treści (po-
stawienie tezy — poziom C)
Teza, która jest opinią lub wnioskiem,
typowym dla zakończenia (np. „Myślę,
że jest wiele dobrych i złych stron …”)
klasyfikowana jest na poziomie B.
Jeśli teza nie znajduje się na począt-
ku pracy, odejmujemy punkty w kompo-
zycji.
Wymagamy uwzględnienia argumen-
tów za i przeciw w sposób wyważony.
Jeżeli w pracy nie ma argumentów jed-
nej strony uwzględniamy to przy ocenie
treści.
Podsumowanie musi wynikać z tema-
tu i treści rozprawki i powinno zawierać
opinię z uzasadnieniem. Brak uzasad-
nienia oznacza próbę podsumowania —
poziom B.
Wymagamy w miarę formalnego, jed-
norodnego stylu.
Zadanie 16.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kry-
teriami w Informatorze maturalnym .
Maksimum 18 punktów.
Przy ocenianiu tego zadania prosi-
my zapoznać się także z materiałem:
„Ocenianie wypowiedzi pisemnych”
(zmiany w porównaniu z ocenianiem
prac na maturze 2005 zaznaczone
w wersji elektronicznej na niebie-
sko).
1. Napisz opowiadanie pod tytułem:
The chance of a lifetime .
2. Opisz miejsce, które znacznie zmie-
niło się w ciągu ostatnich lat, przedsta-
wiając jego wygląd w przeszłości i obec-
nie.
3. W dzisiejszych czasach młodzież
rozpoczyna karierę muzyczną lub aktor-
ską coraz wcześniej. Napisz rozprawkę
przedstawiającą dobre i złe strony tego
zjawiska.
Uwagi dotyczące realizacji
poszczególnych form
wypowiedzi pisemnych
Zadanie 15. (2,5 pkt)
Przetłumacz fragmenty podane w na-
wiasach na język angielski tak, aby
otrzymać logiczne i gramatycznie po-
prawne zdania. Wymagana jest pełna
poprawność ortograficzna wpisywa-
nych fragmentów zdań.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 0,5 punktu.
CZYSTOPIS
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wypowiedzi pisemne częściowo zgod-
ne z tematem lub znacznie odbiegają-
ce od tematu otrzymują odpowiednio
mniejszą liczbę punktów w kryterium
treści.
Opis
Wymagamy opisu miejsca i porówna-
nia jego przeszłości ze stanem obec-
nym. Brak porównania uwzględniamy
przy ocenie treści (zgodność z tematem
— poziom C).
15.1. He gave me (jedną) _______
______________ advice: never take
a job only for money.
15.2. ‘Guess what, Jenny! I had a ple-
asant surprise yesterday.’
‘Really? So (ja też) ______________!’
15.3. There is nobody at home. It is
no (sensu czekać) ________________
__________ for them to open the door.
15.4. You scared me! I’d rather (żebyś
nie) _________________________ take
me by surprise like that any more.
15.5. I love this room. The (meble spra-
wiają, że) __________________________
it so cosy.
TREŚĆ
KOMPOZYCJA
BOGACTWO
POPRAWNOŚĆ
RAZEM
JĘZYKOWE
JĘZYKOWA
Poziom
AB C A B C
A B C A B C
Liczba
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
punktów
BRUDNOPIS (nie podlega ocenie)
.....................................................
....................................................
....................................................
...............................................
.........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
............................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
UWAGA MATURZYSTO
MODEL ODPOWIEDZI
Sprawdź,
ARKUSZ III
czy zdasz
Zadanie 14.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum 2,5
punktu .
próbną
14.1. you take
14.2. have seen
14.3. are being delivered
14.4. not to go / against going
14.5. we would not
maturę
W „Gazecie”
maturalne pytania
wraz z odpowiedziami:
wtorek – historia
środa – matematyka
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Zadanie 15.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum 2,5
punktu .
Partner radiowy
cyklu maturalnego:
15.1. one piece of / a piece of
15.2. did I
15.3. use waiting
15.4. you did not
15.5. furniture makes
W czasie matury
stres kontroluje:
1
Próbną maturę licealiści potraktowali poważnie, ubrali się nawet tak jak na prawdziwą
28392357.009.png 28392357.010.png 28392357.011.png 28392357.012.png 28392357.001.png 28392357.002.png 28392357.003.png 28392357.004.png 28392357.005.png 28392357.006.png 28392357.007.png 28392357.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin