m3074531.pdf
(
1872 KB
)
Pobierz
28392357 UNPDF
GAZETA WYBORCZA
u
WWW.GAZETA.PL
SOBOTA
–
NIEDZIELA
17–18
GRUDNIA
2005
7
14.1.
Take this map of the area, or
you’ll get lost pretty quickly.
Unless _________________________
_______this map of the area, you’ll get
lost pretty quickly.
14.2.
I don’t believe it was my mo-
ther you saw in the street. It’s impos-
sible. She is away.
You can’t _______________________
__________ my mother in the street.
She is away.
14.3.
A courier is delivering the invi-
tations today.
The invitations ___________________
_________________ by a courier today.
14.4.
‘Don’t go in there! It’s dange-
rous,’ my brother warned me.
My brother warned me ___________
_____________________ in there as it
was dangerous.
14.5.
We didn’t want to get stuck in
the morning traffic jam, so we left ear-
ly.
We left early so that _____________
_________________ get stuck in the
morning traffic jam.
WYPOWIEDŹ PISEMNA
Zadanie 16.
(18 pkt)
Wypowiedz się na jeden z trzech po-
niższych tematów. Wypowiedź powin-
na zawierać od 200 do 250 słów
i spełniać wszystkie wymogi typowe
dla formy wskazanej w poleceniu. Za-
znacz wybrany temat, zakreślając je-
go numer.
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Opowiadanie
Akceptujemy krótkie zakończenia, wy-
nikające z treści opowiadania.
Rozprawka
Postawiona teza musi uwzględniać za-
równo dobre, jak i złe strony. Tezę
uwzględniającą tylko jedną stronę bie-
rzemy pod uwagę przy ocenie treści (po-
stawienie tezy — poziom C)
Teza, która jest opinią lub wnioskiem,
typowym dla zakończenia (np. „Myślę,
że jest wiele dobrych i złych stron …”)
klasyfikowana jest na poziomie B.
Jeśli teza nie znajduje się na począt-
ku pracy, odejmujemy punkty w kompo-
zycji.
Wymagamy uwzględnienia argumen-
tów za i przeciw w sposób wyważony.
Jeżeli w pracy nie ma argumentów jed-
nej strony uwzględniamy to przy ocenie
treści.
Podsumowanie musi wynikać z tema-
tu i treści rozprawki i powinno zawierać
opinię z uzasadnieniem. Brak uzasad-
nienia oznacza próbę podsumowania —
poziom B.
Wymagamy w miarę formalnego, jed-
norodnego stylu.
Zadanie 16.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kry-
teriami w
Informatorze maturalnym
.
Maksimum
18 punktów.
Przy ocenianiu tego zadania prosi-
my zapoznać się także z materiałem:
„Ocenianie wypowiedzi pisemnych”
(zmiany w porównaniu z ocenianiem
prac na maturze 2005 zaznaczone
w wersji elektronicznej na niebie-
sko).
1.
Napisz
opowiadanie
pod tytułem:
The chance of a lifetime
.
2. Opisz
miejsce, które znacznie zmie-
niło się w ciągu ostatnich lat, przedsta-
wiając jego wygląd w przeszłości i obec-
nie.
3.
W dzisiejszych czasach młodzież
rozpoczyna karierę muzyczną lub aktor-
ską coraz wcześniej. Napisz
rozprawkę
przedstawiającą dobre i złe strony tego
zjawiska.
Uwagi dotyczące realizacji
poszczególnych form
wypowiedzi pisemnych
Zadanie 15.
(2,5 pkt)
Przetłumacz fragmenty podane w na-
wiasach na język angielski tak, aby
otrzymać logiczne i gramatycznie po-
prawne zdania. Wymagana jest pełna
poprawność ortograficzna wpisywa-
nych fragmentów zdań.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 0,5 punktu.
CZYSTOPIS
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wypowiedzi pisemne częściowo zgod-
ne z tematem lub znacznie odbiegają-
ce od tematu otrzymują odpowiednio
mniejszą liczbę punktów w kryterium
treści.
Opis
Wymagamy opisu miejsca i porówna-
nia jego przeszłości ze stanem obec-
nym. Brak porównania uwzględniamy
przy ocenie treści (zgodność z tematem
— poziom C).
15.1.
He gave me
(jedną)
_______
______________ advice: never take
a job only for money.
15.2.
‘Guess what, Jenny! I had a ple-
asant surprise yesterday.’
‘Really? So
(ja też)
______________!’
15.3.
There is nobody at home. It is
no
(sensu czekać)
________________
__________ for them to open the door.
15.4.
You scared me! I’d rather
(żebyś
nie)
_________________________ take
me by surprise like that any more.
15.5.
I love this room. The
(meble spra-
wiają, że)
__________________________
it so cosy.
TREŚĆ
KOMPOZYCJA
BOGACTWO
POPRAWNOŚĆ
RAZEM
JĘZYKOWE
JĘZYKOWA
Poziom
AB C A B C
A B C A B C
Liczba
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
punktów
BRUDNOPIS
(nie podlega ocenie)
.....................................................
....................................................
....................................................
...............................................
.........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
............................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
UWAGA
MATURZYSTO
MODEL ODPOWIEDZI
Sprawdź,
ARKUSZ III
czy zdasz
Zadanie 14.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5
punktu
.
próbną
14.1.
you take
14.2.
have seen
14.3.
are being delivered
14.4.
not to go / against going
14.5.
we would not
maturę
W „Gazecie”
maturalne pytania
wraz z odpowiedziami:
wtorek – historia
środa – matematyka
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Zadanie 15.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5
punktu
.
Partner radiowy
cyklu maturalnego:
15.1.
one piece of / a piece of
15.2.
did I
15.3.
use waiting
15.4.
you did not
15.5.
furniture makes
W czasie matury
stres kontroluje:
1
Próbną maturę licealiści potraktowali poważnie, ubrali się nawet tak jak na prawdziwą
Plik z chomika:
magara2
Inne pliki z tego folderu:
Matura Repetytorium Second Edition - Autumn 2009 - CD 2.rar
(44705 KB)
JAK MÓWIĆ PO ANGIELSKU WZORY DIALOGÓW MATURALNYCH MP3(1).rar
(190096 KB)
JAK MÓWIĆ PO ANGIELSKU WZORY DIALOGÓW MATURALNYCH MP3.rar
(190096 KB)
matura rozszerzona - repetytorium, topics.rar
(11999 KB)
zwroty z angielskiego na mature.rar
(21798 KB)
Inne foldery tego chomika:
American literature
Angielski - Metoda Callana mp3
Angielski - specjalny kurs do nauki ze słuchu - mp3
Audiobooki po angielsku
Audiobooki po angielsku dla dzieci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin