PLAN PRACY INSTRUKTORA
ZAGADNIENIE: Nauka celownia przy pomocy muszki uniwersalnej i diafragmy.
CZAS:
MIEJSCE:
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:
- Diafragma uniwersalna 10 szt.
- Stojak TS-64 10 szt.
- Muszka uniwersalna 10 szt.
Lp.
Tresć przekazywana szkolonym
Czynności szkolonych
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
BACZNOŚĆ - uczył was będę celowania z wykorzystaniem muszki uniwersalnej i diafragmy –
SPOCZNIJ.
Ma to na celu nauczyć was prawidłowego wycelowania broni.
POKAZUJĘ I OBJAŚNIAM:
służy do pokazania i kontrolowania prawidłowgo zgrania przyrządów celowniczych.
DIAFRAGMA UNIWERSALNA TD-70
służy do pokazania szkolonym prawidłowego wycelowania broni. Ułatwia również nabycie wprawy w ustalaniu „równej muszki”. Przede wszystkim jednak służy ona do kontrolowania, czy przyrządy celownicze zostały właściwie ustawione.
Diafragma składa się z:
- wspornika;
- śruby podniesieniowej;
- okularu z przeziernikiem;
- śruby ustawczej poziomej;
- uchwytu do nałożenia na komorę zamkową.
W celu pokazania właściwego położenia „równej muszki” w szczerbinie przymocowuję diafragmę do broni i ustawiam przeziernik tak, aby w jego otworze widoczna była „równa muszka”. Następnie nakazuję każdemu szkolonemu kolejno obejrzeć ją i dobrze zapamiętać ułożenie.
ĆWICZENIE PRAKTYCZNE
W czasie sprawdzania poprawności ustawienia „równej muszki” zmieniam położenie przeziernika diafragmy i nakazuję poszczególnym żołnierzom kilkakrotnie samodzielne ustawić „równą muszkę”, tłumacząc na czym polega błąd w przypadku stwierdzenia niedokładności i wyjaśniając jaki może mieć to wpływ na wyniki strzelania. Następnie nakazuję powtórzyć czynności, po czym sprawdzam ich wykonanie – aż wszyscy szkoleni opanują je bezbłędnie.
Następnym etapem w nauczaniu poprawnego celowania jest szkolenie z wykorzystaniem diafragmy i stojaka.
Stojak składa się z następujących elementów:
- osady;
- uchwytu;
- wspornika ruchomego;
- śruby ustawczej;
- śruby kierunkowej;
- śruby zaciskowej;
- płytki przyciskowej;
- podstawy;
- nóżki trójnogu;
- zacisków nóżki.
POKAZUJĘ I OBJASNIAM
W celu pokazania prawidłowej obsługi stojaka umocowuję broń z diafragmą na stojaku, jednak przed umocowaniem broni stojak ustawiam w taki sposób, aby jego osada znajdowała się na wysokości dogodnej do celowania i była zwrócona w stronę celu, a śruby zaciskowe znajdowały się z prawej strony. Następnie za pomocą śruby ustawczej mocuję osadę w położeniu poziomym, wkładam broń w uchwyt, po czym przy pomocy diafragmy ustawiam „równą muszkę” i wycelowuję broń w określony punkt celowania (np. czarny krąg umieszczony na tarczy lub ekranie do „trójkąta błędów”). Następnie , po zaciśnięciu mechanizmu stojaka, pokazuję szkolonym właściwe wycelowanie broni, tłumacząc jednocześnie, jak należy wykonać tę czynność („równą muszkę” zgrywam z punktem celowania).
Zmieniając położenie broni i diafragmy, polecam szkolonym aby przez diafragmę obejrzeli prawidłowe wycelowanie broni i nakazuję każdemu z nich wycelować broń w podobny sposób. Następnie polecam, aby kolejno wykonywali następujące czynności: ustawiali „równą muszkę”, zgrywali „równą muszkę” z punktem celowania, mocowali broń na stojaku, kładli na broń diafragmę i ustawiali „równą muszkę” oraz zgrywli za pomocą diafragmy muszkę ze szczerbiną i punktem celowania.
Gdy szkoleni zameldują, że wycelowali broń, polecam im zamienić się miejscami (stanowiskami) i skontrolować wzajemnie sposób „zgrania” przyrządów celowniczych z punktem celowania.
Następnie kolejno wysłuchuję uwag dotyczących wycelowania broni i oceniam każdego szkolonego. W razie potrzeby ponownie pokazuję jak należy prawidłowo wykonać te czynność. Żołnierze obserwują mnie, po czym ponownie wycelowują swoją broń i wzajemnie się kontrolują.
CZĘSĆ KOŃCOWA
Sprawdzam, czy prawidłowo wykonali nakazaną czynność, omawiam popełnione błędy. Podaję ocenę ogólną, najlepiej i najgorzej ćwiczących. Stawiam pytania kontrolne.
Stoją na zbiórce i słuchają
Żołnierze ustawiają „równą muszkę” aż do pełnego opanowania
Żołnierze wycelowują broń aż do pełnego opanowania
Kristof66