PP N pomiar odległości metodą porówniania.doc

(50 KB) Pobierz
PLAN – PRACY

PLAN – PRACY

do przeprowadzenia zajęć z szkolenia ogniowego

 

ZAGADNIENIA: Wykrywanie, rozpoznawanie i ocena odległości metodą porównania

                              odległości.

 

CZAS: reguluje kierownik grupy.

 

MIEJSCE: strzelnica

 

ZAPOTRZEBOWANIE MATERIAŁOWO – TECHNICZNE:
-etatowe uzbrojenie żołnierza

-lornetka

-linijka

 

PRZEBIEG SZKOLENIA

Lp.

Zagadnienie i czas

Czynności instruktora

Czynności szkolonych

1

 

 

2

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

2

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

Pomiar odległości różnymi sposobami.

Czas reguluje kierownik grupy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wskazywanie celów różnymi sposobami.

Czas reguluje kierownik grupy.

 

„Baczność” uczył was będę pomiaru odległości metodą porównania. Spocznij”.

 

Ma to na celu nauczyć was określania odległości, przygotowania do określania celowników.

 

Pokazuję i objaśniam.

Pomiar na oko, metodą porównania - objaśniam.

Odległość na oko określa się wg stopnia widoczności przedmiotów terenowych, bądź przez porównanie z utrwalonymi w pamięci wzrokowej typowymi odległościami w terenie np. 100, 200, 500m, 1000m.

Podczas określania odległości według utrwalonych w pamięci odcinków terenu po wykryciu celu lub przedmiotu do którego  trzeba określić odległości, należy porównać odcinek terenu do celu (przedmiotu) z poprzednio zapamiętanym odcinkiem lub myślowo odkładać ten odcinek do celu tyle razy, ile razy zmieści się on na tej odległości. Należy zwrócić uwagę, że  z zwiększeniem odległości pozorna wielkość odcinka stopniowo skraca się, i że nierówności przecinające określoną odległość skracają ją.

-          Małe przedmioty wydłużają odległość (kamienie, krzaki, drzewa) a więc wydają się dalsze niż w tej samej odległości przedmioty duże (las, osiedle, góra).

-          Przedmioty o konturach w kolorze jasnym wydają się bliższymi niż przedmioty w kolorze ciemnym, jeśli znajdują się na ciemnym tle.

-          Teren równinny pozornie skraca odległość. Doliny, wąwozy i jary pozornie ją zmniejszają.

Przedmioty terenowe obserwowane od podnóża wzniesienia do wierzchołka wydają się bliższe niż obserwowane z góry.

 

 

 

 

 

 

 

RODZAJE PRZEDMIOTÓW I CELÓW

ODLEGŁOŚĆ W METRACH

( w przybliżeniu )

 

Pojedyncze domy

 

Odosobnione drzewa

 

Mniejsze drzewa , krzaki , osoby

 

Sylwetka człowieka , słupy telefoniczne , kontury drzew i ich pnie, okna domów

 

Widoczny ogólny zarys człowieka ( ruch rąk i nóg ) , duże konary drzew

 

Widoczne konary drzew , zapory drutowe

 

Kolory , sylwetki ludzi , odróżnia się w ogólnych zarysach nakrycia głowy , ubiór ; na drzewach widoczne małe gałązki , widoczne okiennice w domach , odróżnia się broń ( rkm , kbk )

 

Odróżnia się owal twarzy i kolorowe odcienie ubioru , rozróżnia się rodzaje drzew

 

Odróżnia się zarysy twarzy , szczegóły ubioru i uzbrojenia ; na drzewach liście , drut kolczasty

 

Widoczne części twarzy: oczy , nos , usta ; na drzewach kształt liści ; kora pni

 

 

5000

 

3000

 

1000 – 2000

 

 

900 - 1000

 

 

700 – 800

 

500 - 600

 

 

 

300 - 400

 

 

250 - 300

 

 

150 - 200

 

 

70 - 100

 

 

„Baczność” uczył was będę wskazywania celów różnymi sposobami. „Spocznij”

 

Ma to na celu nauczyć was wskazywania celów, potrzebne to jest w pracy bojowej.

 

Pokazuję i objaśniam.

Wskazywanie celów.

Wskazywanie celów powinno być krótkie i zrozumiałe. Sposób wskazywania celów powinien zapewnić odbierającemu możliwość szybkiego odnalezienia celu w terenie.

Cele wskazuje się następującymi sposobami:

- przez naprowadzenie przyrządu (broni) na cel

- od dozoru (przedmiotu terenowego)

- za pomocą współrzędnych biegunowych

- za pomocą współrzędnych prostokątnych.

Ponadto cele można wskazywać:

- za pomocą wybuchów pocisków

- nabojami sygnałowymi i pociskami oświetlającymi.

WZOROWY POKAZ.

 

Po komendzie kierownika grupy kończę szkolenie.

Podsumowuję zajęcia, podaję najlepiej szkolonych, wskazuję najczęściej popełniane błędy, podaję zadania na naukę własną.

Stoją na zbiórce i słuchają

 

 

 

 

Stoją na zbiórce a po pokazie przystępują do ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce a po pokazie przystępują do ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce a po pokazie przystępują do ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce i słuchają

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin