Bradshaw John - Toksyczny wstyd.pdf

(80 KB) Pobierz
Microsoft Word - Bradshaw John - Toksyczny wstyd
110535806.001.png
TOKSYCZNY WSTYD
John Bradshaw
Fragment:
Dziecko uczy si ħ wstydzi ę zanim jeszcze potrafi mówi ę . Dlatego bardzo trudno jest
okre Ļ li ę , czym jest wstyd. Jest on jedn Ģ z tych zdrowych, ludzkich mocy, które w pewnych
okoliczno Ļ ciach przeradzaj Ģ si ħ w ci ħŇ k Ģ chorob ħ duszy. Mo Ň emy wi ħ c wyró Ň ni ę dwie postacie
wstydu: wstyd zdrowy, o Ň ywczy, oraz wstyd toksyczny, niszcz Ģ cy. Wstyd toksyczny jest
niezwykle bolesnym prze Ň yciem wewn ħ trznym, spowodowanym nieoczekiwanym odsłoni ħ -
ciem. Jest gł ħ bok Ģ ran Ģ wewn ħ trzn Ģ . Izoluje nas od nas samych i od innych ludzi. Pod wpływem
toksycznego wstydu wyrzekamy si ħ samych siebie. (...)
Pierwotne mechanizmy obronne ego
W sytuacji powa Ň nego zagro Ň enia Ja uruchamia si ħ automatyczny proces samoobrony
zwany systemem pierwotnych mechanizmów obrony ego. System ten po raz pierwszy nazwał i
opisał Freud. Ka Ň dy z nas stosuje od czasu do czasu mechanizmy obronne, w które wyposa Ň yła
nas natura. Z zało Ň enia nie powinny by ę one stosowane stale, ale tylko w okre Ļ lonych sytuacjach.
Dziecko jest istot Ģ bezradn Ģ i bezsiln Ģ . Z chwil Ģ przyj Ļ cia na Ļ wiat jego Ja jest niezró Ň nicowane.
Ka Ň de dziecko musi wytworzy ę wokół swego Ja odpowiednie granice. Naby ę okre Ļ lone
umiej ħ tno Ļ ci. Mechanizmy obronne bardziej s Ģ potrzebne dziecku ni Ň dorosłemu. Dopóki
dziecko nie wytworzy silnych granic, posługuje si ħ w razie zagro Ň enia Ja mechanizmami
obronnymi. Dziecko, by móc wytworzy ę odpowiednie granice, potrzebuje rodziców, którzy sami
maj Ģ mocne granice. Rodzice, których osobowo Ļę ukształtowała si ħ na bazie wstydu, takich
granic nie maj Ģ . Kiedy człowiek Ň yje w przekonaniu, Ň e jest z zało Ň enia ułomny i
niepełnowarto Ļ ciowy, cały Ļ wiat wydaje mu si ħ ułomny i bezwarto Ļ ciowy. Toksyczny wstyd nie
zna granic. A dziecko pozbawione ochronnych granic nie ma szans na przetrwanie. ņ ycie bez
granic porówna ę mo Ň na do Ň ycia w domu pozbawionym drzwi, lub w kraju pozbawionym tak
granic, jak i wojska, gotowego tych granic broni ę . Natura wyposa Ň yła dzieci nie tylko w
egocentryzm, ale i w pierwotne mechanizmy obronne, zast ħ puj Ģ ce granice. Dzi ħ ki mechanizmom
obronnym dziecko ma szanse wytrzyma ę sytuacje, które w przeciwnym razie byłyby nie do
wytrzymania.
Zaprzeczanie i tworzenie iluzorycznych wi ħ zi
Jednym z najprymitywniejszych mechanizmów obronnych jest zaprzeczenie. W obliczu
zagro Ň enia dziecko zaprzecza temu, co si ħ dzieje, albo zaprzecza, jakoby mu si ħ z tego powodu
działa jakakolwiek krzywda, albo zaprzecza, jakoby dana sytuacja miała jakikolwiek wpływ na
jego Ň ycie. Poj ħ cie zaprzeczenia, wprowadzone przez Freuda, rozwin Ģ ł Robert Firestone. Jego
zdaniem najprymitywniejsz Ģ postaci Ģ tego mechanizmu obronnego jest „iluzoryczna wi ħŅ ”. Pod
tym poj ħ ciem rozumie on złudne przekonanie zawstydzanego dziecka, Ň e ł Ģ czy je z rodzicami
silna wi ħŅ . Paradoksalnie, im wi ħ ksza dziecku dzieje si ħ krzywda, tym silniejsze złudzenie wi ħ zi.
Proces tworzenia silnej wi ħ zi dziecka z osob Ģ , która je wykorzystuje, to jeden z najbardziej
zdumiewaj Ģ cych aspektów mechanizmu indukowania wstydu. Rodzice, którzy krzywdz Ģ swoje
dziecko, zwykle robi Ģ to w sposób nieprzewidywalny, przypadkowy. Dziecko, któremu dzieje si ħ
krzywda, traci poczucie własnej warto Ļ ci i zaczyna si ħ wstydzi ę . Im bardziej traci szacunek do
samego siebie, tym mniejsz Ģ ma mo Ň liwo Ļę wyboru. Przekonane, Ň e nie ma innej mo Ň liwo Ļ ci,
dziecko trzyma si ħ kurczowo krzywdziciela. Istot Ģ iluzorycznej wi ħ zi (która naprawd ħ jest
niewol Ģ ) jest złudne przekonanie, Ň e druga osoba jest do naszej dyspozycji, kocha nas, chroni.
Iluzoryczna wi ħŅ przypomina fatamorgan ħ . Gdy ju Ň raz si ħ wytworzy, działa automatycznie i
nie Ļ wiadomie.
Wyparcie
Gdy wydarzy si ħ co Ļ , co przekracza granice tolerancji człowieka, sygnalizuj Ģ o tym silne
emocje. Emocje to rodzaj energii-w-ruchu. Sygnalizuj Ģ utrat ħ czego Ļ , zagro Ň enie, stan nasycenia.
Gdy kto Ļ , kogo kochamy odchodzi, smucimy si ħ . Gdy co Ļ nam zagra Ň a, rzeczywi Ļ cie lub
potencjalnie, zło Ļ cimy si ħ lub si ħ boimy. Rado Ļę sygnalizuje spełnienie, zaspokojenie potrzeb.
Ilekro ę dziecko jest w taki lub inny sposób porzucane i przez to zawstydzane, zło Ļ ci si ħ , smuci,
ma poczucie krzywdy. Owładni ħ ci wstydem rodzice wstydz Ģ si ħ wszelkich emocji, nie toleruj Ģ
wi ħ c Ň adnych przejawów emocji u dziecka. Kiedy dziecko okazuje emocje, zawstydzaj Ģ je.
Dziecko uczy si ħ wypiera ę emocje, dzi ħ ki czemu przestaje je odczuwa ę . Nie wiadomo dokładnie,
na czym polega mechanizm wyparcia. Z pewno Ļ ci Ģ wi ĢŇ e si ħ jednak z napinaniem mi ħĻ ni,
zmian Ģ rytmu oddychania, rezygnacj Ģ z fantazji. Wyparcie emocji powoduje uczucie
odr ħ twienia. Cały mechanizm unikania emocji przypiecz ħ towany zostaje zanikiem Ļ wiadomo Ļ ci
faktu, Ň e si ħ czego Ļ unika.
Wymazywanie z pami ħ ci subiektywnych do Ļ wiadcze ı
Kaufmann przypuszcza, Ň e mechanizm obronny wyparcia jest bezpo Ļ rednio zwi Ģ zany z
zawstydzaniem emocji. Zdaniem tego autora, kiedy człowiek jest ci Ģ gle zawstydzany za
okazywanie emocji, ucieka w Ļ wiat, w którym wszelkie subiektywne prze Ň ycia ulegaj Ģ
wymazaniu. Wymazywanie do Ļ wiadcze ı równoznaczne jest z ich wypieraniem. Zanim emocja
zostanie wyra Ň ona, prze Ň ywana jest wewn ħ trznie. (...)
Oszustwa emocjonalne
Fragmenty wewn ħ trznych do Ļ wiadcze ı , które ul ħ gły odszczepieniu (uczu ę , potrzeb,
pop ħ dów), próbuj Ģ znale Ņę uj Ļ cie. Przypominaj Ģ wygłodniale psy, które zamkni ħ to w piwnicy.
Trzeba je za wszelk Ģ cen ħ uciszy ę . Mo Ň na to uczyni ę poprzez tzw. konwersj ħ uczu ę . Polega ona
na tym, Ň e uczucie zabronione lub wstydliwe zamieniamy na inne, łatwiej daj Ģ ce si ħ
zaakceptowa ę lub mniej bolesne. Widzieli Ļ my ju Ň , jak ten mechanizm działa w przypadku uczu ę
o charakterze seksualnym. Uczucia wstydliwe zast Ģ pi ę mo Ň na innymi uczuciami. Podobnie
dzieje si ħ ze zło Ļ ci Ģ . Zło Ļę cz ħ sto ulega wyparciu i zamienia si ħ w uczucie łatwiejsze do
tolerowania lub mniej przez rodzin ħ t ħ pione, np. poczucie krzywdy czy winy. Zamiast odczuwa ę
zło Ļę , człowiek odczuwa co Ļ innego, bardziej strawnego.
Trzyletni Ja Ļ jest w Ļ ciekły, bo mama obiecała mu, Ň e go zaprowadzi do centrum zabawy,
ale teraz próbuje si ħ z tej obietnicy wykr ħ ci ę . Chłopczyk wrzeszczy i tupie nó Ň kami (jak to jest w
zwyczaju u trzylatków), oznajmia mamie, Ň e j Ģ nienawidzi. Ale mama jest osob Ģ
współuzale Ň nion Ģ i dogł ħ bnie zawstydzon Ģ . Panicznie boi si ħ zło Ļ ci, u siebie i u innych. Kiedy
Ja Ļ si ħ zło Ļ ci, uruchamia w matce zło Ļę wobec własnych rodziców. A poniewa Ň emocja ta
wyzwala w niej wstyd i poczucie winy, próbuje si ħ z tym upora ę zawstydzaj Ģ c syna. Wyja Ļ nia
mu zatem, Ň e gniewaj Ģ c si ħ na ni Ģ , sprawia jej wielk Ģ przykro Ļę . A poniewa Ň jeszcze jako mała
dziewczynka nauczyła si ħ zło Ļę przekształca ę w smutek, zaczyna płaka ę . Kobiety cz ħ sto płacz Ģ ,
kiedy si ħ gniewaj Ģ .
A oto scenka z dzieci ı stwa mamy: tata si ħ na ni Ģ gniewa, bo zamiast i Ļę spa ę , ci Ģ gle si ħ
bawi w swoim pokoju. Tata zaczyna krzycze ę , ona w bek. Tacie robi si ħ głupio, wi ħ c bierze
Zgłoś jeśli naruszono regulamin