Bradshaw John - Toksyczny wstyd.pdf
(
80 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Bradshaw John - Toksyczny wstyd
TOKSYCZNY WSTYD
John Bradshaw
Fragment:
Dziecko uczy si
ħ
wstydzi
ę
zanim jeszcze potrafi mówi
ę
. Dlatego bardzo trudno jest
okre
Ļ
li
ę
, czym jest wstyd. Jest on jedn
Ģ
z tych zdrowych, ludzkich mocy, które w pewnych
okoliczno
Ļ
ciach przeradzaj
Ģ
si
ħ
w ci
ħŇ
k
Ģ
chorob
ħ
duszy. Mo
Ň
emy wi
ħ
c wyró
Ň
ni
ę
dwie postacie
wstydu: wstyd zdrowy, o
Ň
ywczy, oraz wstyd toksyczny, niszcz
Ģ
cy. Wstyd toksyczny jest
niezwykle bolesnym prze
Ň
yciem wewn
ħ
trznym, spowodowanym nieoczekiwanym odsłoni
ħ
-
ciem. Jest gł
ħ
bok
Ģ
ran
Ģ
wewn
ħ
trzn
Ģ
. Izoluje nas od nas samych i od innych ludzi. Pod wpływem
toksycznego wstydu wyrzekamy si
ħ
samych siebie. (...)
Pierwotne mechanizmy obronne ego
W sytuacji powa
Ň
nego zagro
Ň
enia Ja uruchamia si
ħ
automatyczny proces samoobrony
zwany systemem pierwotnych mechanizmów obrony ego. System ten po raz pierwszy nazwał i
opisał Freud. Ka
Ň
dy z nas stosuje od czasu do czasu mechanizmy obronne, w które wyposa
Ň
yła
nas natura. Z zało
Ň
enia nie powinny by
ę
one stosowane stale, ale tylko w okre
Ļ
lonych sytuacjach.
Dziecko jest istot
Ģ
bezradn
Ģ
i bezsiln
Ģ
. Z chwil
Ģ
przyj
Ļ
cia na
Ļ
wiat jego Ja jest niezró
Ň
nicowane.
Ka
Ň
de dziecko musi wytworzy
ę
wokół swego Ja odpowiednie granice. Naby
ę
okre
Ļ
lone
umiej
ħ
tno
Ļ
ci. Mechanizmy obronne bardziej s
Ģ
potrzebne dziecku ni
Ň
dorosłemu. Dopóki
dziecko nie wytworzy silnych granic, posługuje si
ħ
w razie zagro
Ň
enia Ja mechanizmami
obronnymi. Dziecko, by móc wytworzy
ę
odpowiednie granice, potrzebuje rodziców, którzy sami
maj
Ģ
mocne granice. Rodzice, których osobowo
Ļę
ukształtowała si
ħ
na bazie wstydu, takich
granic nie maj
Ģ
. Kiedy człowiek
Ň
yje w przekonaniu,
Ň
e jest z zało
Ň
enia ułomny i
niepełnowarto
Ļ
ciowy, cały
Ļ
wiat wydaje mu si
ħ
ułomny i bezwarto
Ļ
ciowy. Toksyczny wstyd nie
zna granic. A dziecko pozbawione ochronnych granic nie ma szans na przetrwanie.
ņ
ycie bez
granic porówna
ę
mo
Ň
na do
Ň
ycia w domu pozbawionym drzwi, lub w kraju pozbawionym tak
granic, jak i wojska, gotowego tych granic broni
ę
. Natura wyposa
Ň
yła dzieci nie tylko w
egocentryzm, ale i w pierwotne mechanizmy obronne, zast
ħ
puj
Ģ
ce granice. Dzi
ħ
ki mechanizmom
obronnym dziecko ma szanse wytrzyma
ę
sytuacje, które w przeciwnym razie byłyby nie do
wytrzymania.
Zaprzeczanie i tworzenie iluzorycznych wi
ħ
zi
Jednym z najprymitywniejszych mechanizmów obronnych jest zaprzeczenie. W obliczu
zagro
Ň
enia dziecko zaprzecza temu, co si
ħ
dzieje, albo zaprzecza, jakoby mu si
ħ
z tego powodu
działa jakakolwiek krzywda, albo zaprzecza, jakoby dana sytuacja miała jakikolwiek wpływ na
jego
Ň
ycie. Poj
ħ
cie zaprzeczenia, wprowadzone przez Freuda, rozwin
Ģ
ł Robert Firestone. Jego
zdaniem najprymitywniejsz
Ģ
postaci
Ģ
tego mechanizmu obronnego jest „iluzoryczna wi
ħŅ
”. Pod
tym poj
ħ
ciem rozumie on złudne przekonanie zawstydzanego dziecka,
Ň
e ł
Ģ
czy je z rodzicami
silna wi
ħŅ
. Paradoksalnie, im wi
ħ
ksza dziecku dzieje si
ħ
krzywda, tym silniejsze złudzenie wi
ħ
zi.
Proces tworzenia silnej wi
ħ
zi dziecka z osob
Ģ
, która je wykorzystuje, to jeden z najbardziej
zdumiewaj
Ģ
cych aspektów mechanizmu indukowania wstydu. Rodzice, którzy krzywdz
Ģ
swoje
dziecko, zwykle robi
Ģ
to w sposób nieprzewidywalny, przypadkowy. Dziecko, któremu dzieje si
ħ
krzywda, traci poczucie własnej warto
Ļ
ci i zaczyna si
ħ
wstydzi
ę
. Im bardziej traci szacunek do
samego siebie, tym mniejsz
Ģ
ma mo
Ň
liwo
Ļę
wyboru. Przekonane,
Ň
e nie ma innej mo
Ň
liwo
Ļ
ci,
dziecko trzyma si
ħ
kurczowo krzywdziciela. Istot
Ģ
iluzorycznej wi
ħ
zi (która naprawd
ħ
jest
niewol
Ģ
) jest złudne przekonanie,
Ň
e druga osoba jest do naszej dyspozycji, kocha nas, chroni.
Iluzoryczna wi
ħŅ
przypomina fatamorgan
ħ
. Gdy ju
Ň
raz si
ħ
wytworzy, działa automatycznie i
nie
Ļ
wiadomie.
Wyparcie
Gdy wydarzy si
ħ
co
Ļ
, co przekracza granice tolerancji człowieka, sygnalizuj
Ģ
o tym silne
emocje. Emocje to rodzaj energii-w-ruchu. Sygnalizuj
Ģ
utrat
ħ
czego
Ļ
, zagro
Ň
enie, stan nasycenia.
Gdy kto
Ļ
, kogo kochamy odchodzi, smucimy si
ħ
. Gdy co
Ļ
nam zagra
Ň
a, rzeczywi
Ļ
cie lub
potencjalnie, zło
Ļ
cimy si
ħ
lub si
ħ
boimy. Rado
Ļę
sygnalizuje spełnienie, zaspokojenie potrzeb.
Ilekro
ę
dziecko jest w taki lub inny sposób porzucane i przez to zawstydzane, zło
Ļ
ci si
ħ
, smuci,
ma poczucie krzywdy. Owładni
ħ
ci wstydem rodzice wstydz
Ģ
si
ħ
wszelkich emocji, nie toleruj
Ģ
wi
ħ
c
Ň
adnych przejawów emocji u dziecka. Kiedy dziecko okazuje emocje, zawstydzaj
Ģ
je.
Dziecko uczy si
ħ
wypiera
ę
emocje, dzi
ħ
ki czemu przestaje je odczuwa
ę
. Nie wiadomo dokładnie,
na czym polega mechanizm wyparcia. Z pewno
Ļ
ci
Ģ
wi
ĢŇ
e si
ħ
jednak z napinaniem mi
ħĻ
ni,
zmian
Ģ
rytmu oddychania, rezygnacj
Ģ
z fantazji. Wyparcie emocji powoduje uczucie
odr
ħ
twienia. Cały mechanizm unikania emocji przypiecz
ħ
towany zostaje zanikiem
Ļ
wiadomo
Ļ
ci
faktu,
Ň
e si
ħ
czego
Ļ
unika.
Wymazywanie z pami
ħ
ci subiektywnych do
Ļ
wiadcze
ı
Kaufmann przypuszcza,
Ň
e mechanizm obronny wyparcia jest bezpo
Ļ
rednio zwi
Ģ
zany z
zawstydzaniem emocji. Zdaniem tego autora, kiedy człowiek jest ci
Ģ
gle zawstydzany za
okazywanie emocji, ucieka w
Ļ
wiat, w którym wszelkie subiektywne prze
Ň
ycia ulegaj
Ģ
wymazaniu. Wymazywanie do
Ļ
wiadcze
ı
równoznaczne jest z ich wypieraniem. Zanim emocja
zostanie wyra
Ň
ona, prze
Ň
ywana jest wewn
ħ
trznie. (...)
Oszustwa emocjonalne
Fragmenty wewn
ħ
trznych do
Ļ
wiadcze
ı
, które ul
ħ
gły odszczepieniu (uczu
ę
, potrzeb,
pop
ħ
dów), próbuj
Ģ
znale
Ņę
uj
Ļ
cie. Przypominaj
Ģ
wygłodniale psy, które zamkni
ħ
to w piwnicy.
Trzeba je za wszelk
Ģ
cen
ħ
uciszy
ę
. Mo
Ň
na to uczyni
ę
poprzez tzw. konwersj
ħ
uczu
ę
. Polega ona
na tym,
Ň
e uczucie zabronione lub wstydliwe zamieniamy na inne, łatwiej daj
Ģ
ce si
ħ
zaakceptowa
ę
lub mniej bolesne. Widzieli
Ļ
my ju
Ň
, jak ten mechanizm działa w przypadku uczu
ę
o charakterze seksualnym. Uczucia wstydliwe zast
Ģ
pi
ę
mo
Ň
na innymi uczuciami. Podobnie
dzieje si
ħ
ze zło
Ļ
ci
Ģ
. Zło
Ļę
cz
ħ
sto ulega wyparciu i zamienia si
ħ
w uczucie łatwiejsze do
tolerowania lub mniej przez rodzin
ħ
t
ħ
pione, np. poczucie krzywdy czy winy. Zamiast odczuwa
ę
zło
Ļę
, człowiek odczuwa co
Ļ
innego, bardziej strawnego.
Trzyletni Ja
Ļ
jest w
Ļ
ciekły, bo mama obiecała mu,
Ň
e go zaprowadzi do centrum zabawy,
ale teraz próbuje si
ħ
z tej obietnicy wykr
ħ
ci
ę
. Chłopczyk wrzeszczy i tupie nó
Ň
kami (jak to jest w
zwyczaju u trzylatków), oznajmia mamie,
Ň
e j
Ģ
nienawidzi. Ale mama jest osob
Ģ
współuzale
Ň
nion
Ģ
i dogł
ħ
bnie zawstydzon
Ģ
. Panicznie boi si
ħ
zło
Ļ
ci, u siebie i u innych. Kiedy
Ja
Ļ
si
ħ
zło
Ļ
ci, uruchamia w matce zło
Ļę
wobec własnych rodziców. A poniewa
Ň
emocja ta
wyzwala w niej wstyd i poczucie winy, próbuje si
ħ
z tym upora
ę
zawstydzaj
Ģ
c syna. Wyja
Ļ
nia
mu zatem,
Ň
e gniewaj
Ģ
c si
ħ
na ni
Ģ
, sprawia jej wielk
Ģ
przykro
Ļę
. A poniewa
Ň
jeszcze jako mała
dziewczynka nauczyła si
ħ
zło
Ļę
przekształca
ę
w smutek, zaczyna płaka
ę
. Kobiety cz
ħ
sto płacz
Ģ
,
kiedy si
ħ
gniewaj
Ģ
.
A oto scenka z dzieci
ı
stwa mamy: tata si
ħ
na ni
Ģ
gniewa, bo zamiast i
Ļę
spa
ę
, ci
Ģ
gle si
ħ
bawi w swoim pokoju. Tata zaczyna krzycze
ę
, ona w bek. Tacie robi si
ħ
głupio, wi
ħ
c bierze
Plik z chomika:
amm055
Inne pliki z tego folderu:
M. Deutsch, P.T. Coleman - Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka.pdf
(261738 KB)
Gut J. - Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy.pdf
(2617 KB)
Birch A., Malim T. - Psychologia rozwojowa w zarysie.pdf
(10228 KB)
LeDoux - Emocje, pamięć i mózg [SN].pdf
(1257 KB)
Ekman P, Davidson R. J - Natura emocji - podstawowe zagadnienia.pdf
(30517 KB)
Inne foldery tego chomika:
Artykuły
Filmy dokumentalne
Prawo. Mediacja
Psychologia Zarządzania Personelem
Różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin