CELE:- usprawnianie narządów mowy, aparatu oddechowego;- wzbogacenie słownika czynnego i biernego;- ćwiczenia rozpoznawania i różnicowania słuchowego dźwięków;- ćwiczenie koncentracji, pamięci słuchowej wyrazów;- kształtowanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów (sylabowej, logotomowo – fonemowej, fonemowo – logotomowej);- ćwiczenie umiejętności liczenia;- rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.METODA: słowna, oglądowa, ćwiczeń ortofonicznych, glottodydaktykaFORMA: praca indywidualna lub z całą grupą z elementami pracy indywidualnejPOMOCE: obrazek tematyczny „W kuchni”, „Śmieszne minki” I. Michalak – Widera, czepek, fartuszek, słomka, garnuszek z ryżem, naczynia i sztućce, woda w słoiku, zestaw obrazków (warzywa, owoce), karty pracy, „wędki” z rybamiPRZEBIEG:1. Powitanie „Śmiesznymi minkami”:- oblizywanie dolnej wargi przy szeroko otwartych ustach,- cmokanie ustami – przesyłanie całusków,- nabieranie do buzi dużo powietrza i wypuszczanie ustami,- nabieranie powietrza do jednego policzka i przenoszenie do drugiego,- uśmiechanie się szeroko, ale bez pokazywania zębów,- uśmiechanie się pokazując zęby.2. Wprowadzenie do tematu piosenką „Kucharki”:My jesteśmy kucharki małeLecz do pracy doskonałe.Do pracy i do robotyNie zabraknie nam ochoty.Choć cebula szczypie w nosRach ciach, ciachRach ciach, ciachZaraz będzie smaczny sosRach ciach, ciach, ciach , ciach.3. Swobodna wypowiedź nt obrazka „W kuchni”.4. „Zajączki kucharze” – porównywanie obrazków różniących się 5 szczegółami.5. „Muzyka w kuchni”:W naszej kuchni pełno muzyki jest.Są instrumenty, o których mało wiesz.Nasze szklanki (talerze, pokrywki, woda – w słoiku, itp.) grają tak .....To jest muzyka, która zawsze cieszy nas.Prowadzący prezentuje kilka dźwięków, następnie dziecko odwraca się, rozpoznaje i nazywa dźwięk6. „W lodówce” – karta pracy.Wymienianie produktów, liczenie, odwzorowywanie liczebności na zbiorach zastępczych (patyczki, palce).7. „Gotujemy zupę jarzynową”:- dmuchanie przez słomkę do garnuszka z ryżem,- wrzucanie jarzyn do garnka (obrazki) : prowadzący dokonuje analizy sylabowej, logotomowo – fonemowej, fonemowo – logotomowej, dziecko podaje nazwę, wybiera odpowiedni obrazek i wrzuca do garnka, np. mar – chew – ka,cebul – a,s – eler,b – uraki,- wąchanie aromatu zupy: wdech nosem, wydech ustami.8. „Łowienie ryb na obiad” – nawijanie na patyk (wędkę) nitki z umocowaną rybą plastykową.9. „Zapraszamy do stołu” – karta pracy.- Liczenie ile osób siedzi przy stole, porównywanie z ilością osób w domu. Rysowanie kresek lub kółek wskazujących liczbę.- Rozdzielanie cukierków (żetonów) dla każdego po kilka (po 2, po 3, itd.).10. „Smacznego” :- Dziecko układa na talerzu wymienione owoce (naturalne lub obrazki). - Dziecko odwraca się, a prowadzący zabiera 1 owoc. Dziecko podaje co znikło z talerza. Stopniowo zwiększamy ilość owoców na talerzu oraz ilość zabieranych (zgodnie z możliwościami dziecka).11. Pożegnanie rymowanką, przekazanie ćwiczeń do domu.Gospodyni gotowałagrochu gar dla generała.Teraz każdy dobrze wie,co generał dzisiaj zje.Kiedy z kranu w kuchni kapiekról się kładzie na kanapie,a królewna tuż za krzakiemkarmi kozy kapuśniakiem.
jmjd