pytania-przygotowawcze.pdf

(56 KB) Pobierz
Meteorologia - Inżynieria Środowiska, sem. 3
Zaliczenie wykładu - Pytania przygotowawcze
Uwaga: to nie są pytania, które otrzymasz w trakcie sprawdzianu.
Ten zestaw ma jedynie na celu pomóc Ci ocenić, czy jesteś dobrze przygotowany/a do egzaminu.
1. Jakie cechy można przypisać zjawiskom ruchu w atmosferze? Podaj przykłady ruchów,
które wiążesz z podanymi cechami.
2. Wyjaśnij pojęcie „ciśnienie hydrostatyczne”. Jakie czynniki fizyczne określają wartość
ciśnienia hydrostatycznego, panującego w danym miejscu?
3. Gdyby gęstość powietrza atmosferycznego była dwukrotnie większa, niż normalnie - jaka
byłaby wartość ciśnienia hydrostatycznego - w tym samym miejscu - w stosunku do
normalnie panującego?
4. Jeśli ogrzejemy masę powietrza zawartą między dwiema poziomo przebiegającymi
powierzchniami izobarycznymi, w ten sposób, że jej gęstość zmniejszy się o 10%, to jak
zmieni się odległość (różnica wysokości) między tymi powierzchniami?
5. Co to jest „gradient”? W jakich celach definiuje się to pojęcie?
6. Co oznacza pojęcie „siła gradientu ciśnienia”?
7. Wyjaśnij pojęcia „poziomy gradient ciśnienia” i „pionowy gradient ciśnienia”. Która z tych
wielkości ma w warunkach atmosfery ziemskiej większą wartość bezwzględną?
8. Wyjaśnij, w jaki sposób nierównomierność nagrzewania prowadzi do powstania poziomego
gradientu ciśnienia.
9. Wyjaśnij, w jaki sposób powstaje przyspieszenie/siła Coriolisa. Dlaczego we wzorze
określającym jej wartość pojawia się czynnik 2?
10. Czy wartość poziomej składowej siły Coriolisa zależy od położenia geograficznego?
Odpowiedź uzasadnij.
11. W jakiej sytuacji powstaje siła Coriolisa - jakie warunki muszą być spełnione dla jaj
powstania?
12. Czy efekt Coriolisa jest istotny w przypadku ruchów atmosferycznych o dużej skali
przestrzennej, taki, jak ruch w niżach i wyżach? Odpowiedź uzasadnij.
13. Czy efekt Coriolisa jest istotny w przypadku ruchów wirowych o małej skali przestrzennej,
taki, jak np. wir w umywalce powstały po wyjęciu korka? Odpowiedź uzasadnij.
14. Co to jest „wiatr geostroficzny”? Czy w rzeczywistej atmosferze spotyka się ruch o
cechach wiatru geostroficznego?
15. Co te jest „wiatr gradientowy”? Czy w rzeczywistej atmosferze spotyka się ruch o cechach
wiatru gradientowego?
16. Jakimi danymi trzeba dysponować, aby móc określić prędkość wiatru geostroficznego?
17. Dlaczego w dolnej części atmosfery występuje zjawisko zmiany kierunku (skrętu) wiatru z
wysokością? Odpowiedź można zilustrować rysunkiem.
18. Czy na wysokości kilku kilometrów nad powierzchnią ziemi, w warunkach równowagi sił,
wiatr powinien wiać równolegle, prostopadle, czy też pod pewnym kątem w stosunku do
izobar, narysowanych na powierzchni poziomej?
19. Czy na wysokości kilku metrów nad powierzchnią ziemi, w warunkach równowagi sił,
wiatr powinien wiać równolegle, prostopadle, czy też pod pewnym kątem w stosunku do
izobar, narysowanych na powierzchni poziomej?
20. Gdyby Ziemia obracała się dwukrotnie szybciej, jak zmieniłaby się wartość siły Coriolisa -
przy zachowaniu tej samej wartości wszystkich innych istotnych parametrów w obydwu
sytuacjach?
21. Jak nazywa się przyrząd, stosowany w meteorologii do pomiaru prędkości wiatru?
22. Czy przy pomocy radaru można mierzyć prędkość wiatru?
23. Czy w początkach dziejów Ziemi skład chemiczny atmosfery był zbliżony do obecnego?
24. Jakie gazy wchodzą w skład atmosfery ziemskiej? Wymienić trzy składniki o najwyższym
udziale objętościowym.
25. Czy gazy występujące w atmosferze w znikomych ilościach (ułamki procent) odgrywają
istotne znaczenie?
26. Jaki stan równowagi pionowej panuje w stratosferze?
27. Co to jest „mezosfera”?
28. Opisz podział atmosfery na warstwy ze względu na zmienność temperatury z wysokością.
29. Co to jest „heterosfera”?
30. Dlaczego w stratosferze występuje maksimum w profilu temperatury?
31. Na czym polega efekt cieplarniany?
32. Opisz znaczenie biologiczne promieniowania ultrafioletowego w zakresach UV-A, UV-B,
UV-C. Który z tych zakresów ulega całkowitemu pochłonięciu w atmosferze ziemskiej?
33. Czy do opisu zależności między parametrami stanu powietrza atmosferycznego można
stosować równanie stanu gazu doskonałego? Jakich modyfikacji należy w nim wtedy
ewentualnie dokonać?
34. Wyjaśnij pojęcie indywidualnej stałej gazowej.
35. Wyjaśnij pojęcie efektywnej masy molowej powietrza suchego.
36. Czego dotyczą prawa Daltona? Podaj treść lub wyjaśnij sens jednego z tych praw.
37. W jaki sposób zachodzą zmiany ciśnienia z wysokością w atmosferze izotermicznej?
38. Czy dla opisu zmian ciśnienia z wysokością w atmosferze izotermicznej da się zastosować
formuła, opisująca zmiany ciśnienia z wysokością w atmosferze stałogradientowej – przez
podstawienie zerowej wartości gradientu temperatury?
39. Co to jest „stopień baryczny”? Jaka jest jego wartość – w warunkach normalnych?
40. Co to jest „atmosfera standardowa”?
41. Opisz konstrukcję i zasadę działania cieczowego termometru maksymalnego.
42. Na czym polega różnica między barometrem rtęciowym, a aneroidem?
43. Na czym polega różnica między aneroidem, a anemometrem?
44. Pomiar jakich elementów meteorologicznych obejmuje radiosondaż?
45. Który spośród procesów przenoszenia energii: konwekcja, promieniowanie, przewodnictwo
cieplne jest w procesach atmosferycznych najmniej wydajny?
46. Jakim zakresom długości fal elektromagnetycznych odpowiadają: ultrafiolet, światło
widzialne, podczerwień?
47. Temperatura ciała doskonale czarnego wzrosła dwukrotnie (np. z 250 K do 500 K). Jakiej
zmianie ulegnie ilość energii, emitowanej przez to ciało w jednostce czasu?
48. Temperatura ciała doskonale czarnego wzrosła z 27ºC do 57ºC. Jakiej zmianie ulegnie ilość
energii, emitowanej przez to ciało, w jednostce czasu?
49. Jakie zakresy promieniowania elektromagnetycznego określamy w meteorologii mianem
„promieniowania krótkofalowego” i „promieniowania długofalowego”. Z jakiego powodu
wyodrębnia się takie zakresy?
50. Wyjaśnij termin „okno atmosferyczne”
51. Co to jest „stała słoneczna”?
52. Wyjaśnij termin „albedo”
53. Wyjaśnij termin „strumień promieniowania”. Czy chodzi tu o jakąś miarę energii
transportowanej w konkretnym kierunku?
54. Czy efekt cieplarniany pojawił się wskutek działalności człowieka?
55. Na czym polega równowaga radiacyjna?
56. Co to jest „temperatura efektywna”?
57. Co to jest „międzyzwrotnikowa strefa zbieżności”?
58. Czy teorię rozpraszania Rayleigha można stosować do opisu rozpraszania wiązki radarowej
przez krople wody zawarte w chmurach?
59. Czy natężenie promieniowania rozproszonego w teorii Rayleigha zależy od długości fali?
60. Dlaczego niebo ma niebieski kolor?
61. Co to jest „usłonecznienie”? W jakich jednostkach wyraża się usłonecznienie?
62. Co to jest „orbita geostacjonarna”? Przedstaw wady i zalety dokonywania obserwacji
meteorologicznych z orbity geostacjonarnej.
63. Co to jest „niska orbita polarna”? Przedstaw wady i zalety dokonywania obserwacji
meteorologicznych z tej orbity.
64. Omów cechy chmur, które można rozróżnić na zdjęciach satelitarnych wykonanych w
paśmie widzialnym
65. Omów cechy chmur, które można rozróżnić na zdjęciach satelitarnych wykonanych w
paśmie podczerwieni
66. Przedstaw możliwości, zalety i ograniczenia obserwacji chmur przy pomocy radarów.
67. Jakie są typowe wartości: długości fali, szerokości wiązki, czasu emisji impulsu w radarach
meteorologicznych?
68. Czym ograniczony jest zasięg obserwacji chmur w przypadku naziemnego radaru
mikrofalowego?
69. O czym świadczy duża odbiciowość chmury na jej obrazie radarowym?
70. Jakie rodzaje chmur są dobrze wykrywane przez radar mikrofalowy?
71. W jaki sposób tworzony jest produkt CAPPI (Constant-Altitude Plan Position Indicator)?
72. Ile radarów meteorologicznych działa w polskiej sieci POLRAD?
73. Wyjaśnij pojęcie stanu równowagi pionowej w atmosferze.
74. Co to jest gradient sucho-adiabatyczny?
75. W jaki sposób będzie zmieniać się temperatura we wznoszącym się elemencie powietrza,
jeśli przyjmiemy, że proces ten ma charakter adiabatyczny?
76. Jaki stan równowagi pionowej panuje w stratosferze?
77. Opisz kształt smug kominowych w warunkach równowagi chwiejnej, obojętnej i stałej.
78. Co to jest „inwersja termiczna”? Czy jest to zjawisko korzystne z punktu widzenia stanu
zanieczyszczenia powietrza w miastach?
79. Wyjaśnij pojęcia: ewapotranspiracja, resublimacja
80. Na czym polega stan równowagi fazowej?
81. Co to jest „punkt potrójny”
82. Wyjaśnij pojęcie „para nasycona”. W jakich warunkach możliwe jest występowanie pary
wodnej w stadium nasycenia?
83. Od czego zależy wartość prężności, wykazywanej przez parę nasyconą? Jaki jest charakter
tej zależności?
84. Przy stałej zawartości pary wodnej w powietrzu (np. stałej wartości stosunku zmieszania)
następuje wzrost temperatury. Jak zmieni się wówczas wartość wilgotności względnej?
85. Co to jest „woda przechłodzona”? Czy występowanie wody w tej postaci w atmosferze jest
częste, czy też rzadkie?
86. Dlaczego wartość bezwzględna gradientu wilgotno-adiabatycznego jest niższa od wartości
gradientu suchoadiabatycznego?
87. Wyjaśnij mechanizm powstawania mgieł z mieszania w atmosferze.
88. Dlaczego mówi się, że przy bezwietrznej pogodzie temperaturę minimalną w nocy
przewidywać można na podstawie znajomości temperatury punktu rosy?
89. Czy w trakcie wznoszenia się elementu powietrza, w warunkach przebiegającej kondensacji
pary wodnej w tym elemencie, jego temperatura będzie rosnąć, czy maleć? Odpowiedź
uzasadnij.
90. Na czym polega chwiejność warunkowa?
91. W jakich sytuacjach może dochodzić do wznoszenia powietrza, skutkującego kondensacją?
92. Czy kolektor słoneczny wykorzystuje wyłącznie promieniowanie bezpośrednie?
93. Czym się różni zachód Słońca za płaszczyznę kolektora od zachodu Słońca za horyzont?
94. Jak zmieni się moc wytwarzana przez turbinę wiatrową, jeśli prędkość wiatru wzrośnie z 8
m/s do 10 m/s?
95. Jakim rozkładem prawdopodobieństwa najczęściej opisuje się prędkość wiatru? Jakie ten
rozkład posiada parametru, i jak można je wyznaczyć?
96. Opisz metodykę szacowania potencjału energetycznego wiatru, zastosowaną przy
konstrukcji Europejskiego Atlasu Wiatrów (European Wind Atlas).
97. W jaki sposób zmienia się z wysokością prędkość wiatru w dolnej troposferze?
98. Jakie czynniki meteorologiczne wpływają na przebieg rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
w atmosferze?
99. Jaką moc można byłoby uzyskać w najbardziej sprzyjających warunkach z 1 m 2
powierzchni ogniwa fotowoltaicznego o 100% sprawności?
100. Jak zmieni się wysokość powierzchni izobarycznej 850 hPa, jeśli ciśnienie na poziomie
morza nie ulegnie zmianie, a średnia temperatura w warstwie poniżej tej powierzchni
wzrośnie?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin