Mała propedeutyka filozofii naukowej.pdf

(520 KB) Pobierz
341523353 UNPDF
Andrzej Grzegorczyk
MAŁA
PROPEDEUTYKA
FILOZOFII
NAUKOWEJ
Insryrut Wydawniczy Pax, Warszawa 1989
341523353.005.png
© Copyright by Andrzej Grzegorczyk, Warszawa 1989
Projekt okładki i strony tytułowej
Witold Rober
Redaktorzy
Tomasz Czarnawskt
Agnieszka
Redaktor techniczny
Ewa Dębnicka
Korektorzy
Jolanta Pacholczyk
Anna Maria Sitarska
ISBN 83-211-0992-6
INSTYTUT WYDAWNICZY PAX, WARSZAWA 1989
Wydanie I. Nakład 15 000 + 350 egz. Ark. wyd. 6. Ark.
druk. 7,25/16. Papier druk. m/gł. kl. III, 65 g. 82X104.
Oddano do składania w maju 1988 r. Podpisano do
druku w lutym 1989 r. Druk ukończono w marcu
1989 r.
Zam. 1550/11.10 U-49
Wnukom
Printed in Poland by Szczecińskie Zakłady Graficzne
Szczecin, Al. Wojska Polskiego 128
Kuryś
SPIS RZECZY
Przedslowie
I.
WSTĘPNA CHARAKTERYSTYKA FILOZOFII
NA­
UKOWEJ
1) Cel filozofii: ogólny opis świata i życia. Różno­
rodność sposobów filozofowania. 2) Pierwsza cecha
filozofii naukowej: analityczność, zwrócenie uwagi
na język. 3) Druga cecha filozofii naukowej: empi-
ryzm, odwołanie się do doświadczenia. 4) Trzecia
cecha filozofii naukowej: korzystanie z naukowej
wiedzy i metodologii. 5) ©cena istotności zjawisk.
Nastawienie ontologiczne i gnozeologiczne w filozo­
fii. 6) Logiczna struktura wiedzy.
II.
®GÓLNA
STRUKTURA
ŚWIATA
(FILOZOFIA
WSZELKIEGO
BYTU)
1) Świat: zbiór rzeczy o różnych właściwościach.
2) Istnienie rzeczy a istnienie właściwości i związ­
ków między rzeczami. 3) Bogactwo związków mię­
dzy rzeczami, właściwości oraz zbiorów. Wydarzenia
i zjawiska w ujęciu reistycznym. 4) Sprawstwo. Spo­
łeczna użyteczność reistycznej struktury. 5) Ontolo­
gia i logika formalna jako zbiory twierdzeń. 6) Teo­
ria mnogości.
III.
CZŁOWIEK W ŚWIECIE PRZYRODY (FILOZOFIA
LUDZKIEGO
TRWANIA)
1) Dane naukowe będące podstawą refleksji filozo­
ficznej o sytuacji człowieka. 2) Rodzaje istnienia
rzeczy (rodzaje trwania). 3) Najogólniejszy opis ludz­
kich zachowań. 4) Charakterystyka antropologiczna
ludzkich zachowań. 5) Trwanie historyczne gatunku
ludzkiego. 6) Aktualne trwanie gatunku ludzkiego.
341523353.006.png 341523353.007.png 341523353.008.png
IV.
CZŁOWIEK W ŚWIECIE WARTOŚCI (FILOZOFIA
LUDZKICH DĄŻEŃ)
50
1) Opis struktury ludzkiego postępowania oparty
o przeżycie wartości. 2) Geneza i funkcja przeżycia
wartości. 3) Podstawowe rodzaje ocen. 4) Odczucia
wartości witalnych i zachowania ukierunkowane na
ich realizację. 5) Wartości duchowe i ich realizacja.
6) Konflikt wartości witalnych i duchowych.
PRZEDSŁOWIE
V.
CZŁOWIEK W ŚWIECIE SYMBOLI (FILOZOFIA
JĘZYKA I JĘZYKOWYCH METOD POZNAWANIA
ŚWIATA)
61
ze byc podstawą nauczania
"tozofu, które mo-
1) Język w rozważaniach filozofii naukowej. 2) Psy­
chologiczny opis funkcji języka. Interakcje językowe.
3) Wyróżnienie niektórych jednostek językowych.
Zdania. 4) Zdania obserwacyjne. 5) Zdania wniosku­
jące proste. 6) Zdania teoretyczne i rola teorii. 7)
Zdania złożone, spójniki i operacje na zdaniach.
8) Siatka odniesień.
pela p S, T^™l°r tkU ^'«»°».
VI.
CZŁOWIEK
W
ŚWIECIE
CZYNU
(FILOZOFIA
DZIAŁANIA)
81
1) Etyka w filozofii naukowej. 2) Sens ocen etycz­
nych. 3) Zasada transcendencji. 4) Działanie świado-
' me celu. 5) Etyczna ocena działania. 6) Etyczna ana­
liza użyteczności działania. 7) Zasada maksymalnego
wykorzystania użytecznych możliwości. 8) Działania
zbiorowe. 9) Oddziaływanie. 10) Działania rewolu­
cyjne i non-violencyjne. 11) Ograniczenia etyki te-
leologicznej.
VII.
CZŁOWIEK
W
SPOŁECZEŃSTWIE
(FILOZOFIA
BYTU ZBIOROWEGO)
. 100
1) Społeczeństwo w wizji antropologiczno-socjolo-
gicznej. 2) Marksistowsko-cybernetyczna wizja ułom­
ności bytu ludzkiego. 3) Cywilizacyjny dramat istnie­
nia zbiorowego.
Podsumowanie i perspektywy
115
341523353.001.png 341523353.002.png 341523353.003.png 341523353.004.png
I
WSTĘPNA CHARAKTERYSTYKA FILOZOFII
NAUKOWEJ
Człowiek żyje w świecie. Działa, wykonuje wiele czyn­
ności. Niektóre z nich widzimy lub doznajemy ich bez­
pośrednio na przykład słuchem. Innych znów domyślamy
się po skutkach. Domyślamy się, że ktoś myśli, coś wie
lub czegoś chce po jego zachowaniu lub z jego wypowie­
dzi. Wypowiedź lub napisany tekst czasem może nie być
dobrym obrazem czyjejś myśli czy wiedzy. Ktoś może
coś mówić bez przekonania, bez zrozumienia, a nawet
w sposób świadomy mylący rozmówcę. Mimo to najlepiej
poznajemy, co kto wie lub co myśli z jego wypowiedzi
lub z tekstów napisanych w momentach, gdy mówi lub
pisze poważnie i szczerze.
Ludzie przekazują sobie wzajemnie wypowiedzi i teksty
pisane i w ten sposób porozumiewają się oraz tworzą
literaturę i naukę. Naukę dzieli się na różne dyscypliny
naukowe, jak matematyka, historia, geografia. W niektó­
rych dyscyplinach wyróżnia się teorie oraz kierunki my­
śli i badań.
Zadaniem tych wstępnych rozważań jest częściowe scha­
rakteryzowanie filozofii jako nauki lub jako dziedziny
zbliżonej do nauki.
Zasadniczy schemat pojęciowy rozważań tego rozdziału
brzmi:
człowiek poznaje
Obok wiedzy
szczegó­
łowej tworzy też wiedzę ogólną.
1. CEL FILOZOFII:
OGÓLNY OPIS ŚWIATA I ŻYCIA,
RÓŻNORODNOŚĆ
FILOZOFOWANIA.
Zaliczenie pewnej dziedziny myśli do nauki może być
sprawą umowy. Mówiąc ogólnie i bardzo niedokładnie, do
11
rzeczywistość.
SPOSOBÓW
Zgłoś jeśli naruszono regulamin