przedmiotowe logiki fikcji.pdf

(279 KB) Pobierz
Diametros nr 33 (wrzesień 2012): 1–19
P RZEDMIOTOWE LOGIKI FIKCJI .
C ZĘŚĆ I: S EMANTYKI ŚWIATÓW MOŻLIWYCH D . L EWISA
– Jacek Gurczyński –
Abstrakt. Artykuł rozważa zasadność wykorzystania semantyk światów możliwych D. Lewisa do
analizy przedmiotów fikcyjnych. Omówione zostają charakterystyczne cechy przedmiotów fikcyj-
nych: niezupełność ontologiczna, dwupoziomowość uposażenia, a także możliwość posiadania
własności sprzecznych. Następnie analizuje się, czy w ramach semantyk światów możliwych moż-
na w adekwatny sposób ująć te wyróżnione cechy przedmiotów fikcyjnych. Dokonuje się też krót-
kiego porównania semantyk światów możliwych z systemami logik meinongowskich. Konkluzją
tych rozważań jest, że semantyki światów możliwych można wykorzystywać do analiz przedmio-
tów fikcyjnych, chociaż lepiej sprawdzają się w tym logiki dedykowane, np. logiki meinongowskie.
Należy jednak pamiętać o tym, że logiki meinongowskie pozwalają jedynie analizować przedmioty
fikcyjne, natomiast gdy chcemy w ich ramach mówić o światach fikcyjnych, to musimy sięgnąć po
semantyki światów możliwych. Tak więc pełne analizy fikcji – obejmujące przedmioty i światy
fikcyjne – mogą zapewnić nam systemy odwołujące się zarówno do logik meinongowskich, jak
i semantyk światów możliwych.
Słowa kluczowe: D. Lewis, J. Paśniczek, D. Proudfoot, przedmioty fikcyjne, przedmioty możliwe,
logika fikcji, logiki meinongowskie, semantyka światów możliwych.
Tekstem tym chciałbym rozpocząć krótki cykl artykułów będących prze-
glądem i analizą współczesnych przedmiotowych logik fikcji, tj. takich, które
przyznają przedmiotom fikcyjnym pewien status ontologiczny. I tak, w kolejności
proponuję: I. ujęcie D. Lewisa w ramach jego semantyk światów możliwych;
II. teoriomnogościowe podejście T. Parsonsa; III. logikę 2-go rzędu E.N. Zalty; oraz
IV. logikę meinongowską J. Paśniczka.
Przedmioty fikcyjne (nieistniejące)
Przedmioty fikcyjne, czyli te opisane w dziełach literackich, są podzbiorem
zbioru przedmiotów nieistniejących, czyli tego wszystkiego,
[…] co jest nazwowo zaprojektowane, bez względu na to, jaka byłaby jego kategoria
przedmiotowa i materialna istota. Dotyczy więc zarówno rzeczy, jak osób, a także
1
Jacek Gurczyński ◦ Przedmiotowe logiki fikcji. Część I: Semantyki światów możliwych D. Lewisa
wszelkich możliwych procesów i zdarzeń, stanów, aktów spełnianych przez osoby
etc. 1
Przedmioty fikcyjne wyróżnia się z ogółu przedmiotów nieistniejących ze wzglę-
dów metodologicznych – fakt, że przedmioty te występują w określonym kontek-
ście językowo-kulturowym powoduje, że pewne cechy przedmiotów nieistnieją-
cych stają się lepiej widoczne.
Analizy przedmiotów fikcyjnych ujawniają charakterystyczne dla nich cechy:
1) Niezupełność ontologiczna . Przedmioty realne są zupełne w swoim uposaże-
niu, to znaczy dla każdej własności, albo ta własność, albo własność dopeł-
niająca jest posiadana przez ten przedmiot. Natomiast przedmioty fikcyjne
są przedmiotami niezupełnymi ontologicznie – ani dana własność, ani jej
negacja nie są im przypisane, na przykład książę Myszkin ani nie jest socja-
listą, ani nie-socjalistą. Jest to wynikiem tego, że w utworze fikcji można
przypisać danemu przedmiotowi jedynie skończoną liczbę własności,
a w szerszym planie to oczywiście wynik skończoności naszej świadomo-
ści. Treść utworu fikcji jest zawsze skończona, chociaż oczywiście może
posiadać nieskończenie wiele konsekwencji. Jeżeli autor wprowadza do
powieści postać (czy przedmiot) z realnego świata, to owa postać fikcyjna
posiada jedynie te własności, które są jej intencjonalnie przypisane przez
autora (plus własności wynikające z tych wprost przypisanych w powieści
danej postaci czy przedmiotowi) 2 .
2) Dwupoziomowość uposażenia. O księciu Myszkinie mówimy na przykład,
że jest mężczyzną, jest Rosjaninem, jest wrażliwy etc. – własności te przypi-
sane są Myszkinowi w świecie przedstawionym, w świecie fikcyjnym. Ale
Myszkin posiada również wiele własności, które przysługują mu jako
przedmiotowi fikcyjnemu – jest postacią fikcyjną, jest przedmiotem nieist-
niejącym, jest wykreowany przez F. Dostojewskiego – te, z kolei własności
przedmiot ten posiada w świecie realnym, jako przedmiot świadomości.
Jeśli nie przyjęlibyśmy dwupoziomowości uposażenia przedmiotów fikcyj-
nych, musielibyśmy przyznać, że każdy taki przedmiot jest sprzeczny – jest
zarazem realny i fikcyjny 3 .
1 Ingarden [1988] s. 284.
2 Zob. Paśniczek [1984b] s. 29.
3 Zob. Paśniczek [1988] s. 180-187, [1984b] s. 31 i n. Zauważmy, że jest tak również wówczas, gdy
na przykład postać fikcyjna pisze własną powieść, a więc „kreuje” przedmioty fikcyjne – to przy-
padek fikcji w fikcji – takie przedmioty również charakteryzują się dwupoziomowością uposaże-
nia.
2
 
Jacek Gurczyński ◦ Przedmiotowe logiki fikcji. Część I: Semantyki światów możliwych D. Lewisa
3) Sprzeczność uposażenia. Przedmioty fikcyjne mogą być sprzeczne w swoim
uposażeniu – vide kwadratowe koło, bezdzietna matka, drewniany metal
etc. Przez własności sprzeczne rozumie się tu własności wykluczające się
w sposób konieczny (intensjonalny), a nie te, które wykluczają się eksten-
sjonalnie (kopalnia czekolady, chociaż nie istnieje, nie jest przedmiotem
sprzecznym) 4 .
Ponieważ są to cechy charakterystyczne przedmiotów fikcyjnych, odróżnia-
jące je od innych typów przedmiotów, dlatego każda adekwatna teoria czy logika
takich przedmiotów, powinna je uwzględniać.
Z punktu widzenia formalno-logicznego, problem przedmiotów nieistnie-
jących trwale związany jest z problemem interpretacji nazw pustych 5 . Za pierwszą
współczesną teorię języka z pustymi nazwami indywiduowymi można uznać teo-
rię G. Fregego 6 . Za nazwę Frege uznaje dowolnie zbudowane wyrażenie posiada-
jące sens, oraz odnoszące się do pewnego przedmiotu 7 . I tak np. wyrażenie naj-
wyższa góra świata posiada pewien sens zrozumiały dla użytkowników języka
i odnosi się do pewnego przedmiotu – Mount Everestu – będącego denotacją tej
nazwy. W teorii języka Fregego, nazwami są również zdania, które denotują
prawdę lub fałsz. Język idealny zawierałby wyłącznie nazwy posiadające zarówno
sens, jak i denotację. Natomiast w językach etnicznych występują nazwy posiada-
jące sens, a nie posiadające denotacji, czyli nazwy puste. Nazwa jest pusta, gdy
w rzeczywistości nie istnieje przedmiot, do którego dana nazwa się odnosi. Se-
mantyka taka bliska jest językowi potocznemu i powszechnym intuicjom. Lecz
jednocześnie zdania zawierające nazwy puste nie posiadają denotacji – czyli nie są
prawdziwe ani fałszywe - lecz jedynie wyrażają pewien sens 8 . Wielu filozofów
chciałoby jednak, aby zdania w rodzaju „Pegaz jest skrzydlatym koniem” wyraża-
ły nie tylko sens, ale i były prawdziwe 9 .
Celem badawczym, o jaki nam chodzi uprawiając logikę fikcji, jest najogól-
niej mówiąc, ustalenie warunków prawdziwości dla zdań odnoszących się do
przedmiotów i światów fikcyjnych. Chodzi również o ustalenie reguł wnioskowa-
4 Zob. Paśniczek [1984b] s. 30.
5 Por. Gurczyński [2004] s. 67.
6 Frege [1977] s. 60-88.
7 Nazwy puste – w terminologii Fregego posiadające sens, ale nieposiadające znaczenia – Frege
uważał za „nazwy pozorne”.
8 Zob. Niklas [1979] s. 208-209.
9 Frege inspirował jednak wielu późniejszych twórców logik fikcji. Bezpośrednio do koncepcji Fre-
gego odwołuje się w swojej teorii np. E.N. Zalta zestawiając pojęcie ekstensji Fregego i Carnapa,
zob. Zalta [1988] s. 8-9. Teorię Zalty omawiam dokładnie w trzeciej części tego cyklu.
3
 
Jacek Gurczyński ◦ Przedmiotowe logiki fikcji. Część I: Semantyki światów możliwych D. Lewisa
nia, według których uznaje się pewne zdania na temat tworów fikcji na podstawie
innych zdań. Jeżeli przyznamy, że przedmioty i światy fikcyjne posiadają pewien
status ontologiczny – różny od przedmiotów realnych – to logika klasyczna, jak
i logiki nieklasyczne, które za punkt odniesienia mają świat realny, nie mogą pre-
tendować do roli logik fikcji 10 . Zasadniczo możemy mówić o dwóch grupach
logik, przy pomocy których podejmuje się zagadnienia logiczne fikcji. Pierwsza
z nich to logiki oparte na semantyce światów możliwych, a druga to grupa logik
zwanych meinongowskimi. W niniejszym tekście zajmuję się analizą tych pierw-
szych.
Semantyki światów możliwych D. Lewisa a teoria A. Meinonga
Reprezentatywne dla pierwszej grupy logik pozostają analizy przeprowa-
dzane przez D. Lewisa 11 . Można wymienić wiele powodów, dla których system
Lewisa wydaje się nieodpowiedni dla tego typu analiz. (1) W systemie występuje
jeden rodzaj kwantyfikatora, „obciążonego egzystencjalnie”: przebiega dziedzinę
przedmiotów istniejących. Lewis utrzymuje, że przedmioty możliwe istnieją
w tym samym sensie, co czasowo-przestrzenne przedmioty z naszego świata.
(2) Odrzuca przedmioty niezupełne i sprzeczne. Wszystkie przedmioty są całko-
wicie dookreślone. Za przedmioty aktów intencjonalnych uznaje sądy (tj. zbiory
światów). (3) Posiadanie własności utożsamiane jest z należeniem do zbioru,
a więc występuje tylko jeden rodzaj (poziom) predykacji. Nie występuje również
podział na różne rodzaje własności odpowiadający np. podziałowi na własności
konstytutywne i niekonstytutywne. Własności są zbiorami przedmiotów,
a przedmioty mogą zamieszkiwać różne światy. Tak więc własność bycia osłem jest
zbiorem wszystkich osłów we wszystkich światach. (4) Wszystkie własności są
własnościami implikującymi istnienie, gdyż wszystkie przedmioty możliwe istnieją 12 .
Przy bliższym badaniu systemu Lewisa okazuje się, że posiada on również
cechy sprzyjające analizom fikcji. Występuje w nim ograniczenie kwantyfikatora
10 Por. Paśniczek [1988] s. 160 i n., a także [1991a] s. 177 i n. Pogląd, że logika klasyczna nie może
być zastosowana do rekonstrukcji ontologii przedmiotów fikcyjnych nie jest bezdyskusyjny. Istnie-
je możliwość, na co zwrócił mi uwagę A. Biłat, wzbogacenia języka logiki klasycznej o predykaty
drugiego rzędu (np. predykat – "przedmiot a posiada przypisaną mu intencjonalnie własność P ":
I[ Pa ]) – co być może, pozwoliłoby na wykorzystanie tej logiki przy analizach fikcji. Problem pozo-
staje otwarty do czasu dokładniejszego rozważenia i zbadania powyższej propozycji. Jednak samo
to, że pojawiają się wątpliwości tego typu, sprawia, iż założenie o nieprzydatności logiki klasycz-
nej do analiz fikcji wymagałoby szerszego uzasadnienia.
11 Lewis [1991] s. 161 -190. Zob. także, Lewis [1986]. Podobna tematyka poruszona jest także w:
Maitre [1983].
12 Por. Linsky, Zalta [1991] s. 7-8.
4
 
Jacek Gurczyński ◦ Przedmiotowe logiki fikcji. Część I: Semantyki światów możliwych D. Lewisa
szczegółowego, które musi być wprowadzone, ponieważ niektórych przedmio-
tów, jak np. gadających osłów, po prostu nie ma. Po wprowadzeniu takiego ogra-
niczenia Lewis może stwierdzić, że faktycznie nie ma żadnych gadających osłów.
Takie, charakterystyczne dla logik meinongowskich, ograniczenie kwantyfikatora
jest integralną częścią całego programu Lewisa. Co więcej okazuje się, że wpro-
wadzenie takiego ograniczenia powoduje, iż rozróżnienie, które Lewis przepro-
wadza pomiędzy tym, co istniejące i tym, co aktualne , pokrywa się, w pewnym
stopniu, z meinongowskim rozróżnieniem pomiędzy byciem , a istnieniem . Lewis
utrzymuje, że przedmioty możliwe istnieją, lecz nie są aktualne. Fakt, że nikt nig-
dy jeszcze nie spotkał gadającego osła wynika stąd, że zamieszkuje on inną czaso-
przestrzeń, a więc żaden istniejący gadający osioł nie jest mieszkańcem naszego
świata, czyli nie jest aktualny ( resp. faktyczny ). Jednakże meinongowska dziedzina
bycia zawiera przedmioty niezupełne, których nie ma w dziedzinie przedmiotów
istniejących Lewisa 13 . Jeśli w dziedzinie przedmiotów meinongowskich ogran i-
czymy się tylko do tych przedmiotów, które są zupełne, okaże się, iż wprowadzo-
ne przez Lewisa pojęcie „aktualny” ma taką samą ekstensję, co meinongowskie
pojęcie „istnieje” - obydwa te predykaty można orzec zgodnie z prawdą o tych
samych przedmiotach: jednostkowych i czasoprzestrzennych. W efekcie rozróż-
nienie Lewisa istniejący / aktualny okazuje się – o ile pominiemy przedmioty niezu-
pełne i sprzeczne – ograniczonym odpowiednikiem meinongowskiego rozróżnie-
nia bycie / istnienie . Zarówno w semantykach światów możliwych, jak i logikach
meinongowskich kwantyfikacja obejmuje bardzo szeroką dziedzinę przedmioto-
wą, wykraczającą poza zwykłe indywidua, a predykaty aktualny oraz istnieje
wprowadzone zostają w tym samym celu - służą ograniczeniu kwantyfikacji do
dziedziny zwykłych przedmiotów jednostkowych 14 . Należy jednocześnie podkre-
ślić, że owe podobieństwa pomiędzy logikami światów możliwych, a logikami
meinongowskimi nie są zbyt głębokie i nie likwidują zasadniczych różnic pomię-
dzy nimi.
Ostatecznie więc system Lewisa posiada także cechy umożliwiające prze-
prowadzanie w nim analiz fikcji. (1*) Bardzo bogata ontologia wykraczająca dale-
ko poza tą przyjmowaną w redukcyjnych (deflacyjnych) teoriach i logikach fikcji 15 .
(2*) Ograniczona, na sposób meinongowski, kwantyfikacja. (3*) Możliwość odtwo-
13 Przedmioty niezupełne można w systemie Lewisa traktować, jako zbiory przedmiotów zupeł-
nych. Po pierwsze, posiadałyby one jednak wówczas status własności, a po drugie sam Lewis nic
nie mówi o takim rozwiązaniu.
14 Linsky, Zalta [1991] s. 9-10.
15 Przegląd i omówienie takich redukcyjnych propozycji można znaleźć w: Gurczyński [2011]
s. 133-152.
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin