saw_sezam_P3P_2007_klucz.pdf

(57 KB) Pobierz
saw_sezam_P3_SP_2007_klucz.cdr
SEZAM
Szkolna
Akademia
Wiedzy
podstawowa 3
Szko³a
J. POLSKI
Przeczytaj tekst oraz polecenia i w ka¿dym z nich
wska¿ 1 poprawn¹ odpowiedŸ.
Dawnymi czasy Ba³tyk, tu przy Rozewskim Haku, by³
spokojny i g³adki jak lustro. W toniach jego stawia³ sieci Fabisz,
pierwszy z rybaków, który zawêdrowa³ w te pustkowia i osiedli³
siê przy Lisim Jarze. Ludzi by³o wtenczas na kaszubskim
brzegu bardzo ma³o, tote¿ czart chodzi³ ko³o jego checzy*
bezustannie i w najrozmaitszy sposób kusi³ rybaka, aby
sprzeda³ mu swoj¹ duszê. Kaszuba odpêdza³ go, na koniec
jednak sprzykrzy³y mu siê te ci¹g³e nalegania.
- Dobrze - rzek³ któregoœ ranka, spotkawszy biesa przy
³odzi na str¹dzie*. - Zapiszê ci moj¹ duszê, ale najpierw
przekonam siê o twej mocy.
- Zrobiê wszystko, co zechcesz - zapewni³ radoœnie
4. Diab³em nie jest:
A bies
C z³y duch
B czart
D Purtk
E Kaszuba
5. Piszemy
morze
, bo wymienia siê na s³owo:
A
marynarz
B morski
D
C Pomorze
marzenie
E rzeka
6. Par¹ wyrazów o znaczeniu przeciwnym jest:
A
diabe³.
g³êboki - p³ytki
B mocny - silny
D
- ¯ebyœ ty tak utrzyma³ kotwicê ¿egluj¹cej ³odzi. To by
by³a sztuka!
Napuszy³ siê kusy Purtk.
- To dla mnie bêdzie fraszka.
Zabrali razem czó³no ze str¹du i wyp³ynêli. Kaszuba
rozwin¹³ ¿agle. Kiedy oddalili siê ju¿ od kamienistego brzegu,
wzi¹³ z dna ³odzi linê i zwróci³ siê do rogatego towarzysza
¿eglugi:
C trudny - trudniejszy
ma³y - maleñki
E czarny - szary
7. Nazw¹ czynnoœci jest wyraz:
A
fala
B ³ódŸ
D
C p³ynie
spokojny
- Przywi¹¿ê ciê teraz do ramion kotwicy, ¿ebyœ prêdzej
poszed³ na dno. Skoro stamt¹d moj¹ ³ódŸ zatrzymasz, bêdê
twój.
E daleko
Bies skin¹³ g³ow¹ na znak zgody. Rybak przywi¹za³
mu rêce do ¿elaznych zêbisk kotwicy, prze¿egna³ sup³y i
jednym pchniêciem wyrzuci³ czarta za burtê. Zabulgota³a woda,
Purtk poszed³ na dno jak kamieñ. Znalaz³szy siê tam, pocz¹³
szarpaæ linê, by zatrzymaæ czó³no, tak jak to przyobieca³.
„le ze mn¹” - pomyœla³ rybak, ³ódŸ bowiem mimo
wiatru p³ynê³a teraz wolniej, grzêz³a w morzu jak w lepkiej
smole. Nie chc¹c, by kusy Purtk by³ gór¹, m¹dry Kaszuba
przeci¹³ linê i zawróci³ do brzegu, rad, ¿e siê pozby³ natrêta.
Rzeczywiœcie, od tej pory ¿aden ju¿ z³y duch nie
nagabywa³ go (...) Ale morze przy Rozewskiej G³owie zmieni³o
siê bardzo. Ile razy bowiem zrozpaczony bies próbuje zerwaæ
wêz³y i wydostaæ siê z pu³apki, fale poczynaj¹ siê kot³owaæ,
pieni¹ siê jak war, a z g³êbi dochodzi przeraŸliwy ryk spêtanego
diab³a, który wœcieka siê na kaszubsk¹ przebieg³oœæ.
8. W liczbie pojedynczej jest zapisany wyraz:
A rybacy
C ryby
B sieci
D kotwica
E diab³y
9. Przys³owie
Nie taki diabe³ straszny, jak go...
nale¿y
uzupe³niæ wyrazem:
A krytykuj¹
C maluj¹
B oskar¿aj¹
D widuj¹
E spotykaj¹
10. B³êdnie jest napisany wyraz:
A ró¿a
*checza - chata
*str¹d - wybrze¿e morskie
C ¿aba
B
karze³
D orzech
Franciszek Fenikowski, . [w:] Klechdy domowe,
zebra³a: Hanna Kostyrko, Nasza Ksiêgarnia, Warszawa 1986, s.196-197.
O m¹drym rybaku i g³upim diable
E
ja¿êbina
PYTANIA ZA 3 PUNKTY
PYTANIA ZA 4 PUNKTY
1. Miejscem przedstawionych w legendzie zdarzeñ jest:
A górska rzeka
C ogromne jezioro
B wybrze¿e morskie
D wielki ocean
11. Fabisz kaza³ diab³u:
A wyk¹paæ siê w zimnym morzu
B
przyci¹gn¹æ czó³no do brzegu
E jakiœ nieznany teren
C naprawiæ ³ódŸ
2. „Rogaty towarzysz ¿eglugi” w legendzie to:
A rybak
B maszt ³odzi
D diabe³
D rozsup³aæ linê
E
utrzymaæ p³yn¹c¹ ³ódŸ w miejscu
C kotwica
E ksiê¿yc
12. Aby pozbyæ siê diab³a, Fabisz:
A prze¿egna³ siê
B przeci¹³ linê od kotwicy
3. Diabe³ chcia³, by Fabisz sprzeda³ mu:
A rybê
C
zapl¹ta³ go w sieciach
D zwi¹za³ go lin¹
B sieci
D ³ódkê
E
wrzuci³ go do morza
C duszê
E kotwicê
189592153.007.png 189592153.008.png 189592153.009.png 189592153.010.png 189592153.001.png 189592153.002.png
13. Nieprawid³owo jest dobrana nazwa dŸwiêku:
A woda zabulgota³a
B drzewa szumia³y
23. Fabisz ust¹pi³ diab³u, poniewa¿:
A chcia³ mieæ silnego pomocnika
C trzciny szemra³y
D potok zaklaska³
B nie móg³ poradziæ sobie z kotwic¹
E diabe³ rycza³
C chcia³ siê pozbyæ natrêta
14. W czasie innym ni¿ pozosta³e jest zapisany wyraz:
A wœcieka siê
D ba³ siê jego sztuczek
E ba³ siê o swe ¿ycie
B zmieni³o siê
C p³ynê³a
D szarpa³
24. Fabisz by³ cz³owiekiem:
A niem¹drym
C tchórzliwym
E pomyœla³
B beztroskim
D sprytnym
15. Szewczyk Dratewka jest bohaterem legendy o:
A Bazyliszku
E leniwym
B koœcielnych wie¿ach
C Lajkoniku
D wawelskim smoku
25. „Najpierw przekonam siê o twej mocy” - to:
A obietnica
C rozkaz
E warszawskiej syrence
B ¿yczenie
D proœba
16. Historiê Janosika poznamy w legendzie:
A krakowskiej
E warunek
B warszawskiej
C ba³tyckiej
D œl¹skiej
26. Gdy ³ódŸ p³ynê³a wolniej, Fabisz poczu³:
A ulgê
C radoϾ
B strach
D spokój
E tatrzañskiej
Ba³tyk
A Ba³tyk jest polskim morzem
piszemy wielk¹ liter¹, bo:
E zadowolenie
B wszystkie rzeczowniki piszemy wielk¹ liter¹
27. Diabe³ chêtnie zabra³ siê do pracy, poniewa¿:
A polubi³ Fabisza
C chcia³ zatopiæ ³ódŸ
B chcia³ popisaæ siê sw¹ si³¹
D nie podejrzewa³ podstêpu
E chcia³ przechytrzyæ rybaka
C zawsze nazwy mórz tak zapisujemy
D jest to nazwa geograficzna
E jest to bardzo stara nazwa
kusi³
A zabawia³
rybaka, czyli:
28. Legenda wyjaœnia ludziom, dlaczego:
A morze jest spienione
C w morzu s¹ ryby
B woda jest mokra
D morze bywa ciche
B rozœmiesza³
C namawia³
D denerwowa³
E rybacy ³owi¹ ryby
E straszy³
19. Wiatr nie mo¿e:
A œwistaæ
B wyæ
29. Legendy zwykle przedstawiaj¹:
A codziennoϾ
C czyny z³ych duchów
B niezwyk³e czyny bohaterów
D ¿ycie s³awnych ludzi
C huczeæ
D gwizdaæ
E ¿ycie rybaków
E piaæ
20. Wyrazem, który nie pasuje do pozosta³ych, jest:
A ³ódka
B ¿aglówka
30. Legendy nie mo¿na:
A tworzyæ
C opowiadaæ
B snuæ
D przekazywaæ
C czó³no
D morze
E zawi¹zywaæ
E barka
PYTANIA ZA 5 PUNKTÓW
21. Diabe³ nie odstêpowa³ od Fabisza, poniewa¿ chcia³:
A zaprzyjaŸniæ siê z nim
B
zabraæ mu ³ódŸ
C
pozbawiæ go ¿ycia
D zaw³adn¹æ jego dusz¹
E
zostaæ jego wspólnikiem
22. Diabe³ stwierdzi³, ¿e zadanie Fabisza to fraszka. Mia³ na
myœli pracê:
A trudn¹ do wykonania
B
bardzo ³atw¹
C
bez zap³aty
D niezwykle wa¿n¹
E
odpowiedzialn¹
17. Nazwê
18. Diabe³
189592153.003.png 189592153.004.png 189592153.005.png 189592153.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin