KONKURS świąteczNY.doc

(62 KB) Pobierz
Konkurencje świąteczno-ortograficzne

Konkurencje świąteczno-ortograficzne

1. Uzupełnianie ankiety
Do stolika podchodzą po dwie wyznaczone osoby z każdej klasy. Uzupełniają ankietę - odpowiadają na pytania tak, aby w odpowiedzi był wyraz z podaną trudnością.
(0-5 pkt)
załącznik 1

 

Mikołajkowa ankieta
1. Mikołajkowy prezent dla ciebie: ........................
2. Mikołajkowy prezent dla mamy: ........................
3. Mikołajkowy prezent dla taty: ........................
4. Świąteczne drzewko: ..................................
5. Świąteczne drzewko: ..................................

 

2. Rozwiązanie rebusów
Po dwie osoby z klasy rozwiązują dwa rebusy otrzymane w kopercie.
(0-2 pkt)
załącznik 2

Mikołajkowe rebusy

 

3. Rzuty orzechami do koszy
Uczniowie po dziesięciu z każdej klasy otrzymują po jednym orzechu, ustawiają się w kolejce naprzeciw koszy z literami: ó - u, rz - ż, ch - h. Prowadząca osoba czyta wyraz, dziecko rzuca orzech do odpowiedniego kosza. Każdy dobrze wrzucony orzech to punkt.
(0-10 pkt)
Przykładowe wyrazy - załącznik 3

Wyrazy grupy I:
zwierzę, hamak, rózga, chałwa, życie, nauka, żelazko, ulica, wiewiórka, Hanna

Wyrazy grupy II:
porządek, żona, chomik, hejnał, drzewo, chorągiew, warzywa, córka, upadek, stół

Wyrazy grupy III:
grzyby, królewna, ścieżka, choroba, hałas, rzodkiewka, kura, chleb, rózga, wieża

Wyrazy grupy IV:
chłopiec, węgorz, hełm, ogórek, drzwi, uczeń, półka, chata, żaba, kłótnia

Wyrazy grupy V:
skóra, rzęsa, ochota, grzebień, hotel, porzeczki, ołówek, długi, żelazko, wróbel

4. Mikołajkowy worek z prezentami
Pod choinką ustawiamy worek z różnymi zabawkami-przedmiotami, w nazwach których jest ukryta jakaś trudność ortograficzna. Uczniowie po trzech z klasy wyjmują sobie "prezenty", odgadują ich nazwę i objaśniają pisownię. Zabawki gromadzimy według własnych możliwości i pomysłów np. królik, papuga, samochód, rycerz, żaglówka, wózek, huśtawka itp.
(0-3 pkt)

5. Mikołajkowe buty z wyrazami
Na ścianie jako element dekoracyjny wieszamy buty mikołajkowe wykonane z brystolu z napisanymi wyrazami z lukami. Dwóch uczniów wybiera sobie but i wspólnie przy swoich stolikach uzupełniają brakujące litery.
(0- 5 pkt)
załącznik 4

 

6. Bombki-zagadki
Na choince wieszamy zamiast bombek zagadki świąteczne ozdobione. Cztery osoby z klasy podchodzą do choinki, zdejmują bombki-zagadki, głośno odczytują i podają hasło - rozwiązanie. (0-4 pkt)
załącznik 5

1. Jest to uczeń, który dba o porządek w klasie. (dyżurny)

2. Gdy go trzemy, to płaczemy. (chrzan)

3. Do lekarza iść wypada, kiedy ona nas dopada. (choroba)

4. Daje ta lampa srebrzyste światło, a świeci nocą - odgadnąć łatwo. (księżyc)

5. Widać radość w oczach dzieci, gdy na jej szczycie gwiazdka świeci. (choinka)

6. Może być razowy, żytni, pszenny. (chleb)

7. Wypożyczasz ją w bibliotece. (książka)

 

7. Skakanka z rymowankami
Na podłodze układa się cyferki od l do 15 połączone ze sobą wstążką. Troje uczniów z każdej klasy, skacząc po skakance, wybiera odpowiedni numer. Pod każdym numerkiem ukryta jest rymowanka, którą należy dokończyć i objaśnić pisownię.
Rymowanki rzucamy w jajkach niespodziankach do dzieci - publiczności i oni odczytują rymowanki.
(0-5 pkt)
załącznik 6

1. Kotkowi się śniła pełna mleka,
a my już wiemy, że to jest .... . (rzeka)

2. W czarnej Afryce ten chłopiec mieszka.
Jest nim nasz Bambo, ten nasz ..... (koleżka)

3. Bywa mała, bywa duża.
Leje deszcz, słychać grzmot - to jest... ... (burza)

4. Wczoraj domu była awantura,
bo od wody pękła .... . (rura)

5. W parku pod dębami leżały wszędzie.
Dobrze o tym wiemy, że to są... . (żołędzie)

6. Po trawie kicają zające,
a nad łąką wschodzi..... (słońce)

7. On wśród uczniów się wyróżnia
tym, że się do szkoły ... . (spóźnia)

8. Czeka na mnie miękka poduszka,
kiedy kładę się do ... . (łóżka)

9. Muszę o tym pamiętać, że
na zimę zasypiają niektóre .... . (zwierzęta)

10. Mieszkała kaczka-dziwaczka
nad rzeczką, opodal... . (krzaczka)

11. Wpadła mi do fartuszka
duża i smaczna ... (gruszka)

12. Jeszcze dzień, jeszcze dwa,
chłopcy i dziewczynki. Będziemy stroić świąteczne .... . (choinki)

8. Krzyżówki
Po dwie osoby z klasy siadają przy swoich stoliczkach i rozwiązują krzyżówki.
(0-5 pkt)
załącznik 7

Krzyżówka

1. Chroni głowę strażaka lub żołnierza. (hełm)

2. Dbanie o czystość. (higiena)

3. Samolot ze śmigłem. (helikopter)

4. Człowiek odznaczający się odwagą, męstwem, dokonujący wielkich czynów. (bohater)

5. Gdy skaczesz, mówisz: ... (hopsa)

6. Słowo mówione do słuchawki. (halo)

7. Napój z suszonych listków zalewany wrzącą wodą. (herbata)

8. Gra go trębacz z wieży mariackiej. (hejnał)

9. Dzięki temu urządzeniu można zatrzymać pojazd. (hamulec)

 

9. Pudełka-prezenty
Pod choinką układamy pudełka-prezenty. Po jednym uczniu z klasy wybieramy, aby otworzyli swoje prezenty i ułożyli wyraz z literek. Pomocą jest obrazek w pudełku np. obrazek jaskółki, litery do wyboru: j, a, s, k, ó, u, ł, k, a.
(0-1 pkt)

10. Świąteczne porządki - scenka
W jednym z narożników sali przygotowujemy scenkę pokoju, w którym panuje bałagan np. ze stołu zwisa obrus, krzesło jest przewrócone, róże leżą pod stołem, rozsypana jest herbata, talerz leży przewrócony itp. Uczniowie po dwóch z klasy wypisują na kartkach jak najwięcej wyrazów, w których jest trudność ortograficzna, a które spowodowały bałagan w pokoju.
(0-5 pkt)

W konkursie brały udział wszystkie dzieci z każdej klasy. Podsumowanie - przeliczanie punktów odbywało się głośno, licząc wspólnie zdobyte punkty. Dyplomy z poszczególnymi miejscami otrzymała każda klasa. Natomiast słodkie upominki mikołajkowe otrzymały wszystkie dzieci.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin