sposoby_uczenia_sie.pdf
(
191 KB
)
Pobierz
32497304 UNPDF
SPOSOBY UCZENIA SIĘ
Witamy
J
W poprzednim artykule poruszaliśmy temat dotyczący funkcji, rodzajów i sposobów
zapamiętywania.
W tym miesiącu powiemy więcej o pracy mózgu i poruszymy kluczowe tematy dotyczące
zapamiętywania.
dominację półkulową
styl uczenia się
1
Składają się one na indywidualny
sposób uczenia się
każdego z nas.
Zaglądając do działu „Mini – kursy”, będziecie mieli okazję
sprawdzić jak w obecnej chwili funkcjonuje Wasza pamięć.
Zapamiętajcie wyniki pierwszego testu. Po zapoznaniu się
z technikami pamięciowymi i wytrenowaniu ich pod koniec
roku sprawdźcie postępy. Trzymamy kciuki!
1
Inaczej sensoryczność lub modalność.
MÓZG
Zdolność zapamiętywania stanowi jedną z najwspanialszych umiejętności człowieka.
Badania nad pamięcią wsparło odkrycie, że tak naprawdę mamy „dwa mózgi”. Mózg składa
się z prawej i lewej półkuli połączonych ze sobą skomplikowaną siecią włókien nerwowych
zwanych ciałem modzelowatym (
corpus
callosum)
. U większości ludzi lewa (logiczna)
półkula mózgu odpowiada za analizę, linearność, logikę, cyfry, słowa, porządek. Prawa
półkula (twórcza) wiąże się z obrazami, syntezą, kolorami, marzeniami, przestrzenią,
muzyką, intuicją.
Udoskonalając naszą pamięć powinniśmy zintegrować działanie obu półkul mózgowych.
Wszystkie techniki zapamiętywania angażują logikę i kreatywność. Optymalne zapamiętanie
i odtworzenie informacji może nastąpić wówczas, gdy informacje będą podane w taki
sposób, że trafią one zarówno do prawej, jak i do lewej półkuli mózgu. W tradycyjnych
systemach nauki wykorzystywana jest przede wszystkim lewa półkula, co często jest
źródłem wielu niepowodzeń w nauce. Efekty są znacznie bardziej zadawalające, gdy
wykorzystujemy aktywność całego mózgu, a nie nadmiernie obciążamy jedną półkulę. Gdy
obie półkule pracują jednocześnie, każda z nich korzysta z tej współpracy.
„Pamięć zależy od trzech warunków: silnego wrażenia, zdolności utrwalania i łatwości
odtwarzania.” (Kalina, 1997). Możliwość zmagazynowania wiedzy w pamięci długotrwałej
uzależniona jest w dużym stopniu od intensywności pierwszego zapisu. Dlatego tak ważne
są sposoby podania wiedzy ułatwiające jej zapamiętywanie. Trzeba wykorzystać wszystkie
czynniki sprzyjające powstaniu mocnych śladów pamięciowych.
STYLE UCZENIA SIĘ
W procesie uczenia się bardzo ważne jest dostosowanie sposobu nauczania do
indywidualnego stylu przyswajania wiedzy. Jak twierdzi Linksman (2001) każdy z nas jest
obdarzony charakterystycznym „superłączem edukacyjnym”, czyli sposobem
przetwarzania informacji, dzięki któremu uczenie się staje się bardziej efektywne,
łatwiejsze i przyjemniejsze.
Wykorzystanie dominującego szlaku neuronowego to najprostsza metoda
umożliwiająca nam sprawne kodowanie, przechowywanie i odtwarzanie wiadomości.
Indywidualny sposób wykorzystywania możliwości mózgu to powiązanie naszego
stylu uczenia się oraz aktywności tej strony mózgu, którą głównie używamy w procesie
przyswajania i magazynowania informacji.
Preferencja w wykorzystaniu półkul mózgowych dotyczy tego, w jaki sposób
przetwarzamy docierające do nas informacje, czyli jak myślimy, w jaki sposób
przechowujemy wiedzę w naszym mózgu.
W zależności od preferowanej sensoryczności, wyróżniamy cztery główne style
uczenia się:
wzrokowy
słuchowy
dotykowy
kinestetyczn
y
2
sposób uczenia się = dominacja półkulowa + styl uczenia się
2
Niekiedy dotykowców (inaczej czuciowców) i kinestetyków traktuje się jako jeden styl uczenia się.
Dominacja półkulowa
Każdy z nas używa obu półkul mózgowych. Ze względu na dominację jednej z nich,
można podzielić nas na:
lewo-półkulowych,
prawo-półkulowych,
obu- półkulowych.
Sensoryczne impulsy odbierane przez oczy, uszy, zmysł dotyku i mięśnie naszego ciała
mogą być przekazywane do prawej lub lewej półkuli mózgowej. Każda z półkul działa w
odmienny sposób.
Lewa
strona naszego mózgu (nazywana logiczną) jest odpowiedzialna za myślenie
logiczno-racjonalne, liczby, mowę, itp. Przetwarza ona dane w sposób symboliczny w formie
liter, cyfr, słów. Pomaga nam analizować i organizować doświadczenia, podporządkowywać
je poszczególnym kategoriom. Bez niej nie moglibyśmy mówić, docierałoby do nas tylko to,
co widzimy, słyszymy, smakujemy, wąchamy i dotykamy, a także nasze ruchy – bez słów.
Prawa
półkula mózgu (kreatywna) ułatwia nam zrozumieć świat poprzez obrazy,
fantazję, wyobraźnię, intuicję. Przetwarza ona informacje w sposób sensoryczny, za
pośrednictwem zmysłów, bez udziału słów. To dzięki prawej półkuli mamy świadomość
przestrzeni, możemy dokonywać syntezy wrażeń, rozpoznawać twarze, wzory, oceniać
rozmiary, trafiać do domu.
Wszyscy odbieramy informacje językowe, ale jedni najpierw ujmują wszystko w słowa, a
inni jako sensoryczne doświadczenia. Płynące z otaczającego nas świata dane
przetwarzamy w naszym umyśle „myśląc” o nich albo w formie słownej (toczy się w naszej
głowie dialog), bądź w kategoriach sensorycznych wyobrażeń wypełnionych obrazami i
doznaniami zmysłowymi (dźwiękiem, zapachem, smakiem, dotykiem, ruchem).
Nie oznacza to jednak, że nie używamy obu półkul mózgowych. Potrafimy jednocześnie
mówić i odbierać doznania sensoryczne. Łącząc te dwie zdolności ze sobą uczymy się i
podejmujemy różnorodne działania. Jednak, jeśli pierwszy raz uczymy się czegoś nowego,
przetwarzamy nowy materiał z pomocą preferowanej strony mózgu. Dzięki odbieraniu
informacji za pośrednictwem dominującej półkuli uczymy się łatwiej i szybciej. Wtedy proces
ten przebiega w naturalny i automatyczny sposób.
LEWA PÓŁKULA
PRAWA PÓŁKULA
kontrola prawej strony ciała
operowanie słowami
mowa
myślenie logiczne
analiza
szczegóły
myślenie linearne
krok po kroku
myślenie abstrakcyjne
porządek
kolejność
systematyzowanie
operowanie liczbami
czas
planowanie
dosłowność
kontrola lewej strony ciała
tworzenie obrazów
wizualizacja
myślenie intuicyjne
synteza
ogląd ogółu
wyobraźnia
kojarzenie
marzenia
kreatywność, twórczość
muzyka, rytm, taniec
widzenie przestrzenne
kolor
uczucia, emocje
spontaniczność
metaforyzowanie
Podczas eksperymentów zauważono, że osoby które były przyzwyczajone do używania
w dużej mierze tylko jednej półkuli, miały trudności w używaniu drugiej. Później odkryto, że
kiedy harmonijnie pobudzano i stymulowano do działania „słabszą” półkulę z dominującą,
silnie wzrastała efektywność pracy umysłowej danej osoby.
Zadziałał tu efekt synergii. Porównując wyniki do matematycznego działania, nie było to
zsumowanie 1 + 1 = 2, ale 1 + 1 > 5!!! (zgodnie z zasadą synergii)
Dlatego właśnie kluczem do szybkiego uczenia się jest integracja pracy obu półkul
mózgowych.
Plik z chomika:
YasminLight
Inne pliki z tego folderu:
Efektywna_nauka_-_fragment.pdf
(1274 KB)
Scott Thorpe - Myśleć jak Einstein.rar
(41896 KB)
Szybkie Zapamiętywanie.doc
(29 KB)
Umiejętność Koncentracji Uwagi.doc
(28 KB)
sposoby_uczenia_sie.pdf
(191 KB)
Inne foldery tego chomika:
A Reformed Druid Anthology
Adam Bytof
Adam Dębowski
Andrew Austin
Andrzej Batko_Hipnoza
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin