Psychologia rozwoju człowieka.pdf

(345 KB) Pobierz
Microsoft Word - Rozwojówka- wykłady
WYKŁAD 1 - TEORIE ROZWOJU
Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju:
1. Ontogenetyczny
Ukazywanie indywidualnej linii rozwoju człowieka (od poczęcia do śmierci); zmiany w rozwoju
indywidualnym
2. Filogenetyczny
Ukazywanie człowieka na linii ewolucji od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów; poszukiwanie
podobieństw u człowieka i zwierząt
3. Antropogenetyczny
Ukazywanie rodowej historii człowieka i człowiekowatych
Ujęcie filogenetyczne:
1. Podobieństwo fizjologiczne człowieka i szympansa:
podobieństwo w budowie DNA - tylko 1% różnic
możliwość zarażenia się chorobami ludzkimi (żółtaczka, HIV)
podobieństwo w strukturze układu nerwowego (lewopółkulowa specjalizacja w przetwarzaniu
zawołań)
2. Podobieństwo w funkcji umysłu:
rozpoznawanie siebie w lustrze
zdolność do uczenia się nowego systemu znaków (język migowy)
rozróżnianie mniej od więcej
komunikacyjne różnicowanie wokalizacji na podstawie charakterystyk czasowych
1. Badania Harlowa i temat przywiązania
Ujęcie antropogenetyczne:
Człowiekowate pochodzą od driopiteków, pojawiły się 2,5 - 3,3 milionów lat temu
1. Australopiteki - 1,7 mln lat temu:
dwunożny chód, uzębienie bez kłów, zmniejszone szczęki (roślinożercy)
2. Pitekantropus - 250 tys. lat temu:
wały nadoczodołowe, używana żuchwa (mięsożerny)
budowa tułowia i kończyn taka sama jak u człowieka
3. Człowiek neandertalski - 50 tys. lat temu:
pochyłe czoło, grube wały nadoczodołowe, duża puszka mózgowa
uprawiał myślistwo, zbieractwo, znał ogień, odzież, rytuał grzebania zmarłych; Afryka, Francja,
Azja
Psychologia rozwojowa - dział psychologii obejmujący badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich
aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji, w kategoriach zmian ilościowych i
jakościowych , zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju.
Rozwój prowadzi do pełnej dojrzałości fizycznej (dawanie życia) i psychicznej :
intelektualnej (zdolność do odnoszenia korzyści z doświadczenia)
emocjonalnej (panowanie nad sobą, zdolność do emocjonalnej samokontroli)
społecznej (gotowość do opanowania i samodzielnego pełnienia przypisanych ról).
Proces rozwojowy ma charakter progresywny.
Ch. Buhler: potrzeba badania rozwoju w biegu życia
Psychologia biegu życia - dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego
cyklu życiowego, od poczęcia do śmierci.
Zmiany rozwojowe ujmowane są w kategoriach zadań, celów życiowych, pełnionych przez jednostkę
ról rodzinnych i zawodowych oraz uczestniczenia przez nią w wydarzeniach życiowych.
Proces rozwoju jest wynikiem zdarzeń losowych, społecznych, historycznych, typowych dla danej
generacji.
Rozwój prowadzi do układania się ze światem: zmiany rozwojowe mają znaczenie adaptacyjne.
Hurlock - zmiany rozwojowe można opisać, stosując 4 rodzaje wskaźników:
1. wskaźniki wzrostu
a. wskaźnik wzrostu sfery fizycznej (masa ciała, wysokość)
b. wskaźnik wzrostu sfery psychicznej (zasób słów)
1. wskaźniki proporcji
a. sfera fizyczna - np. stosunek głowy do długości ciała
b. wskaźnik proporcji form aktywności - praca, nauka, zabawa
1. pojawienie się nowych cech , np. drugorzędne cechy płciowe, wyobrażenia
2. zanikanie cech starych , np. zęby mleczne, synkretyzm spostrzegania
Rozwój to długotrwały proces względnie nieodwracalnych zmian.
Zmiana rozwojowa jest funkcją czasu.
Z = f[(stan w T-2) - (stan w T-1)]
Zmiana rozwojowa to różnica w stanie danego obiektu lub organizacji struktury psychicznej
obserwowana z biegiem czasu. Wyraża się różnicą między stanem wcześniejszym a późniejszym.
Zmiana rozwojowa jest:
jednokierunkowa (progresywna)
trwała, nieodwracalna
prowadzi do uniwersalnie uporządkowanej sekwencji zmian ukierunkowanych na osiągnięcie
określonego celu końcowego.
Rodzaje zmian rozwojowych:
1. zmiany uniwersalne - powszechnie występujące w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
2. zmiany wspólne - charakterystyczne dla grupy osób podzielających wspólne doświadczenia
3. zmiany indywidualne - specyficzne dla danej jednostki.
WYKŁAD 2 - TEORIE ROZWOJU - c.d.
Formy zmian rozwojowych (Flavell):
1. Dodawanie - kumulowanie się kolejnych zmian rozwojowych
Np. kumulowanie się zmian krzywizny kręgosłupa (lordoza szyjna pozwala podnieść głowę do góry);
rozwój mowy
2. Substytucja - stan wcześniejszy zastępowany jest w części lub całości przez stan późniejszy
Np. od gaworzenia do słów (progresywność)
3. Modyfikacja - stan późniejszy powstaje w wyniku różnicowania się stanu wcześniejszego
Np. budowanie znaczeń - z czasem dziecko odkrywa cechy abstrakcyjne obiektów, najpierw
znaczenie słowa oparte jest na cechach konkretnych
4. Inkluzja - stan wcześniejszy wchodzi w pewnym stopniu zmodyfikowany w stan późniejszy
Np. operacja dodawania, która pojawia się w średnim dzieciństwie
5. Mediacja - stan wcześniejszy pośredniczy w powstawaniu stanu nowego, bardziej
zaawansowanego, np. operacja klasyfikowania, kategoryzowania.
Cechy procesu rozwojowego:
1. długotrwałość
2. indywidualne tempo
3. indywidualny rytm
np. nie u każdego dziecka występuje raczkowanie i pełzanie)
4. okresy krytyczne (sensytywne) - okresy wrażliwości na rozwój
w znaczeniu węższym - rozwój danej sprawności odbywa się pod wpływem określonych warunków
jedynie w określonym czasie; w rozumieniu umiarkowanym i szerszym - jest to okres optymalnej
podatności na rozwój.
Chomsky - okres krytyczny dla opanowania L1 to 2-13 r.ż.
Hurlock - dowodami na to, że dziecko znajduje się w krytycznym okresie rozwoju są 3 rodzaje
zachowań:
zainteresowanie dziecka daną czynnością w zakresie danej funkcji
przy minimalnej pomocy dziecko zaczyna opanowywać daną czynność
osiągnięcia dziecka są trwałe
Okres krytyczny zawsze dotyczy jakiejś określonej funkcji.
Wygotski - koncepcja strefy najbliższego rozwoju: w każdym momencie naszego rozwoju możemy
mówić o aktualnym poziomie rozwoju - do czego doszliśmy; ten aktualny poziom mierzą testy. To co
dziecko potrafi wykonać samo, bez pomocy to dzień dzisiejszy rozwoju. To co dziecko wykonuje przy
pomocy to jutro rozwoju . Różnica między potencjalnym a aktualnym poziomem rozwoju to strefa
najbliższego rozwoju .
1. ciągłość rozwoju (vs. nieciągłość)
Szczególne zjawiska w rozwoju:
2. retardacja - ogólne spowolnienie tempa rozwoju na przykład z powodów biologicznych i
środowiskowych (np. niedobór bodźców)
3. akceleracja - przyspieszenie tempa rozwoju z pokolenia na pokolenie (termin wprowadzony
przez antropologów). Antropolodzy zajmowali się rozwojem fizycznym - szybszy proces
osyfikacji, wcześniej menstruacja. Cattell - przyrost IQ z pokolenia na pokolenie o 1-2 punkty.
Jurkowski: wzrost wyobrażeń i pojęć - akceleracja generacyjna powierzchniowa - więcej pojęć i
wyobrażeń; akceleracja generacyjna głęboka - zmiany w charakterze jakościowym; Przetacznik-
Gierowska: akceleracja rozwoju umysłowego dzieci między 13 a 15 r.ż.
Ciągłość rozwoju:
Niektórzy uważają, że rozwój to wznosząca się linia.
Inni uważają, że rozwój ma charakter skokowy.
Stadialność rozwoju:
Koncepcje antystadialne:
etapy rozwoju zależą bardziej od dojrzewania niż od wieku, zatem dzieci w tym samym wieku
mogą znajdować się na różnych etapach rozwoju
koncepcje antystadialne przyjmują zasady i prawa sprzeczne z doświadczeniem; zakładają
progresywność, o czym nie można mówić w starości; przyjmują jednokierunkową strukturę
sekwencyjną, nie uwzględniając momentów regresu.
Koncepcje stadialne:
wyróżnienie stadiów ma charakter porządkujący, przydatny dla praktyki; nie neguje
zróżnicowania indywidualnego, społecznego, generacyjnego
przechodzenie do stadiów ma charakter skokowy, zmiany są radykalne i wyraziste, często wiążą
się z kryzysami, np. Hall - kryzys przy przejściu z dzieciństwa do dorosłości.
Teorie organizmiczne - podkreślają skokowość zmian rozwojowych.
Teorie mechanistyczne - podkreślają ciągłość zmian rozwojowych.
Sternberg: rozwój jest jednocześnie ciągły i nieciągły.
Koncepcje, które nie wyróżniają stadiów rozwojowych: Watson, Rubinsztejn, Flavell
Koncepcje stadialne: Wallon, Havinghurst, Piaget, Erikson
Porządkujący podział życia ludzkiego na okresy:
1. 2 tyg.: faza jajowa
2. 2 tyg. - 2 miesiące: faza embrionalna
3. od 2 miesiąca: faza płodowa
4. 0-3: wczesne dzieciństwo
5. 3-6: średnie dzieciństwo
6. 6-12: późne dzieciństwo
7. 12-15: wczesne dorastanie
8. 15-18: późne dorastanie
9. 18-25: młodość
10. 25-60: dorosłość
11. 60: dojrzałość
Mechanizmy rozwoju:
Ujęcie mechanistyczne:
akcentuje reaktywność - rozwój jest ujmowany w kategoriach zmian reakcji na bodźce
skupia się na przejawianych zachowaniach
analizowane zachowania traktowane są w sposób izolowany
Ujęcie organizmiczne:
akcentuje aktywność jednostki; interakcje jednostki z otoczeniem prowadzą do zmian w
strukturach organizmu lub są ich wynikiem
skupia się na procesach zachodzących wewnątrz organizmu
analizowane są elementy zorganizowane w struktury (ujmowanie holistyczne)
Badania w ujęciu mechanistycznym dotyczą przede wszystkim rozwoju społecznego. Podejście
organizmiczne charakteryzuje badania nad rozwojem poznawczym.
Modele zmian rozwojowych (Bee)
Ukierunkowanie zmian rozwojowych Brak ukierunkowania zmian
12402677.001.png
rozwojowych
Wyróżnione stadia Modele zmian fazowych : Freud,
Erikson, Piaget
Modele zmian cyklicznych :
Havinghurst
Brak stadiów
Modele zmian sekwencyjnych :
Maslow
Modele zmian liniowych : Bandura
Rozwój - to długotrwały proces względnie nieodwracalnych zmian, o charakterze ilościowym i
jakościowym, zasadniczo ukierunkowanych progresywnie, dotyczących różnych sfer rozwijającego się
podmiotu, cechujący się indywidualnym tempem i rytmem, zależny od wielu uwarunkowań:
biologicznych, środowiskowo-społecznych oraz aktywności podmiotu.
WYKŁAD 3 - TEORIE ROZWOJU - C.D. ROZWÓJ W OKRESIE PRENATALNYM
Prawa rozwoju - dotyczą wczesnego okresu rozwoju:
1. Prawo cefalokaudalne - rozwój postępuje od części głowowej ku dolnej części ciała
2. Prawo proksymodystalne - rozwój postępuje od osi ciała do zewnątrz
3. Prawo rozwoju dłoni - rozwój postępuje od małego palca ku kciukowi (ten rozwój trwa 9 miesięcy)
Zasady rozwoju - odnoszą się do okresu postnatalnego:
1. tylko wówczas możliwe jest uczenie danej czynności, jeśli organizm osiągnął pewien poziom
dojrzałości, ale poszczególne czynności rozwijają się w miarę ćwiczenia
2. im bardziej złożona jest jakaś czynność, tym większe znaczenie ma w jej rozwoju ćwiczenie
Czynności filogenetyczne pojawiają się wcześnie w ontogenezie, są nabywane bez ćwiczenia, np.
poruszanie się na dwóch nogach
Czynności ontogenetyczne są nabywane w toku rozwoju osobniczego, nie są przekazywane
genetycznie, są wyuczone przez jednostkę, np. pisanie.
Prawidłowości rozwojowe - pokazują kierunek rozwoju i poszczególne etapy , przez które rozwój
danej funkcji przechodzi, np. rozwój motoryczny przechodzi od czynności odruchowych do działań
intencjonalnych. W rozwoju emocjonalnym dziecko przechodzi od egocentryzmu do alterocentryzmu.
W rozwoju społecznym dziecko postępuje od postawy biorcy do postawy dawcy.
Rozwój w koncepcjach filozoficznych:
Hegel : idealizm ewolucyjny, prawo dialektyczne . Podstawę rozwoju stanowi przechodzenie: od tezy
poprzez antytezę do syntezy. Przy tych transformacjach zachowana zostaje istota tego, co było w
tezie.
H. Spencer : rozwój znaczy postęp; nawiązywał do Darwina. Rozwój polega na różnicowaniu części a
także na ich integracji; w toku rozwoju następuje zwiększenie uporządkowania i równowagi układu. W
rozwoju układ przechodzi:
od jednorodności do różnorodności
od stanu luźnego do związanego
od stanu chaotycznego do uporządkowanego
Fakty i prawidłowości rozwojowe w okresie prenatalnym
Rozwój człowieka:
okres prenatalny
12402677.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin