Projekt systemu informatycznego firmy - supermarket „MEGA”
Spis treści:
1. Podstawowe dane o firmie
2. Ogólna charakterystyka firmy
2.1. Charakterystyka supermarketu
2.2. Otoczenie firmy
2.3. Reklama firmy
2.4. Schemat przestrzenny
2.5. Struktura organizacyjna
3. Cele strategiczne firmy i systemu informatycznego
3.1. Cele strategiczne firmy
3.2. Pozytywne i negatywne strony wprowadzenia systemu informatycznego
3.3. Analiza SWOT
4. Przepływ informacji
5. Inwestycje
5.1. Ogłoszenie przetargu na zakup komputerów
5.2. Odpowiedź i rozstrzygnięcie przetargu
5.3. Poniesione koszty
5.4. Zakup dodatkowych materiałów
6. Sieć komputerowa
6.1. Plan sieci
6.2. Topologia sieci
7. Sieciowe systemy operacyjne – przetarg na oprogramowanie
8. Archiwizacja i zabezpieczenie danych
9. Internet
9.1. Dostęp do internetu
9.2. Zabezpieczenia zewnętrzne i wewnętrzne
9.3. Strona WWW
9.4. Poczta internetowa
10. Wdrażanie systemu informatycznego
11. Ocena finansowa projektu i podsumowanie
1. PODSTAWOWE DANE O FIRMIE
Firma: Supermarket „MEGA”
Adres: ul. Warszawska 15 , 10 - 691 Olsztyn
Adres internetowy: www.mega.pl
E– mail: www. @ market.com.pl
Telefon kontaktowy: ( 089) 534 – 66 – 82
Fax: ( 089) 534 - 66 - 80
NIP: 739 – 020 – 41 – 44
Regon: 004441468
Logo:
2. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA FIRMY
Supermarket ”MEGA” jest spółką jawną, która rozpoczęła swoją działalność handlową w lutym 1999 roku, przy ulicy Warszawskiej 15 w Olsztynie. Początkowo właściciele postanowili zaangażować swe środki w budowę sklepu (nie należącego do żadnej sieci) w miejscu o niskim stopniu konkurencji. Swoją decyzję dotyczącą budowy poprzedzili wstępną analizą rynku każdej części miasta oraz przeprowadzeniem wielu ankiet i wnikliwych badań dotyczących oczekiwań społeczeństwa w związku z możliwością pojawienia się w ich regionie nowego supermarketu.
Otwarcie tego marketu było odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców tej części miasta na sklep, który będzie znajdował się w pobliżu ich miejsca zamieszkania oraz będzie posiadał szeroki asortyment oferowanych produktów, a do tego po atrakcyjnych cenach. Efektem tego była budowa supermarketu „ MEGA”.
Trzon supermarketu stanowi zarząd spółki ( dwóch współwłaścicieli) i kadra kierownicza wszystkich działów. Są to ludzie o bogatym dorobku zawodowym w zakresie handlu.
Właściciele spółki osobiście uczestniczą we wszystkich działaniach i zawsze obserwują firmę od strony klienta, a mając nową wizję, mobilizują personel do ciągłego doskonalenia się i firmy.
Supermarket „ MEGA” zatrudnia łącznie 70 osób. Jest to personel, który w dużej części nie ma wykształcenia handlowego, ani doświadczenia w pracy w handlu. Sprzedawcy już od samego początku są nauczani, że „ klient to nasz pan”.
Cała powierzchnia supermarketu wynosi 2150 m kw., w tym 1400 m kw. to sala sprzedaży, 300 m kw. to pomieszczenia biurowe, a na magazyny i chłodnie przeznaczyliśmy 300 m kw.
Dosyć istotnym atutem naszej firmy jest duży parking, mogący pomieścić 600 samochodów, a także doba lokalizacja supermarketu. Mieści się on bowiem w miejscu skupienia się czterech dużych osiedli.
Kadra kierownicza stale trzyma rękę nad dobrą koordynacją pracy personelu.
Wyposażenie sklepu ( regały, lady chłodnicze, itp.) sprowadziliśmy niemal w całości z Niemiec. Na olsztyńskim rynku jesteśmy pierwszym supermarketem o jednolitym, przemyślanym wnętrzu, wyposażonym kompleksowo z dbałością o szczegóły.
Dotychczasową ideą było stworzenie sklepu, w którym każdy robiłby chętnie zakupy i to się już częściowo zrealizowało. Myślą przewodnią jest jednak zdobycie jak największej liczby klientów poprzez uruchomienie w najbliższej przyszłości nowych placówek handlowych, tj. stworzeniu sieci supermarketów „MEGA” na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, a potem i może na terenie całej Polski.
Starając się o jak najszybsze zrealizowanie tego celu, postanowiliśmy zakupić nowy sprzęt komputerowy, oprogramowania i urządzenia peryferyjne, które wspomogą i znacznie przyspieszą oraz ułatwią naszą codzienną pracę, tzn. ułatwi pracę personelowi supermarketu i jednocześnie usprawni obsługę klienta.
Klienta, który w warunkach dzisiejszej gospodarki rynkowej, gdzie stale wzrasta konkurencja, szuka miejsc na dobre i szybsze zakupy, czyli na szybszą i lepszą obsługę.
Supermarket ” MEGA „ jest najbardziej konkurencyjnym sklepem w zachodniej części miasta Olsztyn. Jego lokalizacja jest doskonała, gdyż mieści się on praktycznie w samym centrum skupienia czterech dużych osiedli, a do tego przy często uczęszczanej trasie Biskupiec – Warszawa.
Rysunek 1. Lokalizacja supermarketu
Źródło: Opracowanie własne
Na otoczenie firmy składają się klienci sklepu, jego konkurenci, a także dostawcy i kontrahenci.
Klienci
Klientami supermarketu są przede wszystkim jego najbliżsi okoliczni mieszkańcy (stanowią oni 70% ogółu). Reszta to klienci z innych części miasta oraz klienci przyjezdni.
W bliskim otoczeniu firmy jest duża liczba drobnych sklepów, których liczba stale wzrasta. Zaczynają także powstawać w pobliżu nowe supermarkety i to one mogą stać się wkrótce prawdziwym zagrożeniem dla dalszej egzystencji naszej firmy.
Dostawcami są firmy wiarygodne o dobrej pozycji i dobrej kondycji finansowej. Zapewniają dostawy szerokiej gamy asortymentów po preferencyjnych cenach. Głównymi dostawcami naszego supermarketu są:
- Hurtownia Boss – owoce i warzywa – Olsztyn,
- Hurtownia GH – alkohole, napoje- Nidzica,
- Mleczarnia Olsztyn – nabiał – Olsztyn,
- Hurtownia Księżycowa – chemia – Mrągowo,
- Hurtownia Pablo – artykuły trwałe – Iława, itd.
Kontrahenci
Istnienie na rynku szerokiej konkurencji zmusza supermarket do jak najefektywniejszego sposobu przyciągnięcia klienta. Instrumentem najlepiej do tego służącym jest reklama.
Formy reklamy stosowane przez nasz supermarket to:
- bilboardy w mieście,
- reklama w telewizji lokalnej,
- foldery reklamowe dostarczane do domów mieszkańców Olsztyna z ofertą promocyjną,
- utworzenie strony internetowej
Budynek supermarketu jest dwukondygnacyjny (sala sprzedaży – parter i pomieszczenia biurowe – I piętro). Jego powierzchnia całkowita wynosi 2150 m kw., w tym:
§ sala sprzedaży zajmuje powierzchnię 1400 m kw.,
§ zaplecze ( magazyn, chłodnie) – 150 m kw.,
§ pomieszczenia biurowe – 600 m kw.
Rozmieszczenie poszczególne działów sprzedaży oraz pomieszczeń biurowych przedstawiam na następnej stronie.
Rysunek 2 – Schemat przestrzenny supermarketu
Zarząd
spółki Sekretariat Serwery Kadry Księgowość
Hol
Dział Dział Kierownik Pomieszczenie
WC marketingu handlowy sklepu socjalne WC
...
ZorroHk