Psychologia rozwojowa. Wprowadzenie
Cele i przedmiot psychologii rozwojowej
n Cel- opisywanie i wyjaśnianie różnych obserwowanych u ludzi wzorów ich rozwoju
n Przedmiotem są nie tylko przemiany zachodzące u dzieci i młodzieży tj. w tzw. wieku rozwojowym, ale w okresie całego życia, od narodzin aż po śmierć
n Podstawowe pytanie: „jak i pod wpływem czego kształtują się losy życiowe człowieka?”
n Przy opisywaniu i wyjaśnianiu przyjmuje się genetyczną, a jednocześnie dynamiczną perspektywę w wyjaśnianiu stałości i zmienności ludzkiego zachowania
n Analizując wzory rozwoju ludzi bierze się pod uwagę zmiany środowiskowe (bliższe i dalsze, w rodzinie, w pracy, w grupie,, w środowisku lokalnym, w kraju i na świecie, zmiany kulturowe), które mają istotny wpływ na przebieg rozwoju, modyfikując osiągnięcia rozwojowe.
n Podstawowy obszar analiz dokonywanych przez psychologię rozwoju dotyczy związku zmian jednostki i jej otoczenia społeczno-kulturowego w perspektywie upływającego czasu.
Psychologia rozwoju w ujęciu społecznym
n Spojrzenie na rozwój psychiczny człowieka w związku z jego społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami, oparte jest na integracji osiągnięć różnych nauk o człowieku
n Założenia:
n Człowiek jest aktywny od początku swego życia
n Komunikuje otoczeniu swoje potrzeby
n Aktywnie domaga się ich zaspokojenia we właściwym czasie i w odpowiedni sposób
n Osiągnięcia rozwojowe są traktowane jako rezultat wzajemnego dopasowania się do siebie z jednej strony możliwości jednostki i sygnalizowanych przez nią potrzeb, a z drugiej- oczekiwań stawianych przez otoczenie
Zadania psychologii rozwoju
n Niespecyficzne związane są z aktywnym wykorzystaniem teorii i badań we wspomaganiu rozwoju ludzi w każdym wieku
n Specyficzne wiążą się ze specyficznymi zmianami rozwojowymi, jakim podlega człowiek na każdym etapie swojego życia (tj. który obszar funkcjonowania jest sensytywny, jakie czynniki inicjują zmiany i jaki charakter mają te zmiany, co sprzyja zmianom rozwojowym, a co je zakłóca lub blokuje, jaki jest kluczowy czynnik rozwoju)
Pojęcie rozwoju
n Rozwój to progres /postęp; To z jednej strony wzrastające zróżnicowanie danego układu, a z drugiej- wzrastające uporządkowanie i integracja oraz równowaga (za H. Spencerem)
n Podstawowe prawo rozwoju to przechodzenie od stanów jednorodności do różnorodności oraz od nieokreśloności i chaosu do uporządkowania i integracji
Rodzaje zmian rozwojowych
n Zmiany ilościowe i jakościowe
n Uniwersalne, wspólne dla danej grupy i indywidualne (wg H. Bee)
n Zmiany punktualne i niepunktualne
n Zmiany wynikające z wewnętrznej logiki rozwoju i będące efektem nagłych wydarzeń życiowych
Teorie rozwoju
n Natywistyczna teoria rozwoju (Watson)- rozwój zdeterminowany jest przez geny, człowiek przychodzi na świat z gotowym wyposażeniem cech
n Enwironmentalizm (środowiskowość), empiryzm- wszystkie żywe organizmy kształtowane są przez środowisko, rozwój człowieka uwarunkowany jest przede wszystkim przez środowisko (społeczne, ekologiczne, kulturowe, geograficzne), w którym on wzrasta, żyje, dojrzewa;
n Teoria rekapitulacji (biogenetyczna)- zakłada, że rozwój osobniczy (od zarodka do osobnika dorosłego) oddaje całość rozwoju filogenetycznego danego gatunku- ontogeneza jest powtórzeniem filogenezy
n Teoria konwergencji (Stern)- czynnikiem warunkującym rozwój człowieka jest zarówno genotyp jak i środowisko; każda wrodzona właściwość występuje jako predyspozycja do działania i żeby się rozwinąć muszą wpłynąć na nie czynniki zewnętrzne.
n Teoria czterech czynników (Szuman)- na rozwój mają wpływ 4 grupy czynników:2 wewnętrzne: wyposażenie anatomiczne i fizjolog. (genotyp) i aktywność własna (potrzeby, dążenia) oraz 2 zewnętrzne: wpływy środowiska oraz nauczanie i wychowanie. Wszystkie te czynniki oddziałują na siebie wzajemnie, przy czym szczególne miejsce zajmuje aktywność własna (koncepcja a. własnej), która wywołuje konkretne zmiany rozwojowe
Dojrzewanie i uczenie się -Podstawowe procesy determinujące rozwój
n Obecnie uważa się, że rozwój dokonuje się dzięki interakcji dojrzewania (zaprogramowanego genetycznie- wpływ natury- Hall i Gessell) i doświadczenia gromadzonego w toku uczenia się (wpływ środowiska społecznego-behawioryzm)
n Rolą psychologii rozwoju jest ukazanie, w jakie interakcje wchodzi wczesna stymulacja z procesami dojrzewania biologicznego i jak to wpływa na późniejsze zachowania jednostki
Epigeneza
n to pojęcie (wywodzące się od Arystotelesa) oznacza proces rozwoju ujmowanego jako ciąg przekształceń zachodzących w toku życia zarówno na poziomie psychicznym, jak i na poziomie zachowania
n Wszystkie wzory percepcji i aktywności nie są bezpośrednio obecne w początkowych stadiach rozwoju embrionalnego, lecz pojawiają się stopniowo w toku rozwoju, pod wpływem działania wielu czynników
n Zasada epigenezy ma dwie odmienne interpretacje
n Predeterministyczną- wyposażenie genetyczne ma wpływ na szybkość i jakość procesu dojrzewania układu nerwowego (decyduje kiedy i jaka struktura się pojawi)- ćwiczenie sprzyja i podtrzymuje integrację funkcji już po ich pojawieniu się
n Probabilistyczną- zakłada podwójna rolę zewnętrznej stymulacji-stymulacja może podtrzymywać doskonalenie się funkcji, czyli facylitować proces dojrzewania układu nerwowego i różnych form zachowania, ale może i inicjować, niejako wywoływać dojrzewanie
n
Okresy krytyczne (optymalne) i sensytywne w rozwoju
n Okres krytyczny (optymalny)- w tym okresie organizm jest wyjątkowo wrażliwy (bardziej niż w innych) na występowanie lub brak doświadczeń- stymulacji określonego rodzaju
n Okres sensytywny- dany rodzaj stymulacji wywiera silniejszy, bardziej znaczący wpływ na rozwój w pewnych momentach procesu rozwoju- nie wcześniej i nie później.
Okres przejściowy
n Okres sensytywny bywa też ujmowany jako przejściowy- mamy wtedy do czynienia ze szczególnie dużym przeciążeniem rozwijającej się jednostki, ponieważ nakładają się na siebie dwa rodzaje jej potrzeb, tj. potrzeba ćwiczenia, uzyskiwania wprawy i biegłości, związana z kończeniem się fazy uprzedniej, oraz potrzeba sprostania pojawiającym się nowym wyzwaniom zarówno ze strony organizmu, jak i otoczenia zewnętrznego, związana z wchodzeniem w następną fazę rozwoju.
Funkcje zewnętrznej stymulacji (doświadczenia) w rozwoju (Gottlieb)
n Podtrzymywanie-dostarczanie zewnętrznej stymulacji w celu ćwiczenia dla wspierania już osiągniętego poziomu rozwoju oraz tworzenie okazji do dalszego rozwoju
n Facylitacja- gdy poprzez dostarczanie odpowiedniej stymulacji można przyspieszać proces dojrzewania i pojawiania się określonych kompetencji, czy regulować tempo zmian. Zewnętrzna stymulacja biegnie tu równolegle do zmiany rozwojowej uwarunkowanej wewnętrznie odpowiednim poziomem dojrzałości. Facylitacja reguluje więc tempo i dynamikę rozwoju.
n Indukcja- tu wpływ zewnętrznej stymulacji jest najsilniejszy, jej obecność lub nieobecność ma decydujący wpływ na to, czy dana kompetencja w ogóle się pojawi i rozwinie, czy nie. Jedynie tu można mówić o stymulacji zewnętrznej jako determinancie rozwoju.
Wewnętrzne modele doświadczenia a interakcja czynników rozwoju
n Pojęcie interakcji oznacza współdziałanie, oddziaływanie wzajemne w toku rozwoju czynników biologicznych (natury) i społecznych (środowiska)
n Wpływ stymulacji zewnętrznej na zachowanie człowieka jest modyfikowany, filtrowany przez jego wewnętrzne modele jego doświadczenia
n Wewnętrzny model doświadczenia to ogólne przekonania o naturze rzeczywistości; zespół założeń i wniosków odnoszących się do samego podmiotu oraz jego stosunków z innymi ludźmi
n Skutki zdarzenia dla jednostki zależą w większym stopniu od znaczenia, jakie ona mu przypisuje niż od obiektywnych cech i wartości stymulacyjnej
n Pojęcie modelu wewnętrznego doświadczenia jest pomocne przy wyjaśnianiu stałości zachowań- tworzone w dzieciństwie modele nie są niezmienne, ale mają tendencję do utrzymywania się w czasie i kształtują doświadczenia w życiu dorosłym. Pomaga to zrozumieć, dlaczego te same zdarzenia i sytuacje mają odmienny wpływ na różne osoby.
Założenia perspektywy life-span, przyjętej jako układ odniesienia dla analizy zmian rozwojowych na każdym etapie życia, w kontekście całej drogi życiowej
n Człowiek nie tylko się zmienia, ale i rozwija przez całe swoje życie (zmiany rozwojowe na każdym etapie życia aż do starości)
n Aby zrozumieć logikę i dynamikę zmian indywidualnych ścieżek rozwoju ludzi, należy brać pod uwagę zarówno ich zmienność, jak i ciągłość
n Rozwój dotyczy człowieka jako całości, niemniej w szczegółowych analizach bierze się pod uwagę zmiany jego funkcjonowania w wyróżnionych obszarach czy aspektach
n Zmiany należy analizować w odniesieniu do istotnych dla jednostki na danym etapie jej życia siedlisk oraz obopólnych relacji w jakie wchodzi z otoczeniem- przede wszystkim społecznym
W swojej drodze przez życie człowiek ma do spełnienia określone zadania, napotyka
problemy będące wyzwaniem dla jego rozwoju. Od tego, jak zadania zostaną
wypełnione, a kryzysy przezwyciężone, zależy jakość i poczucie sensu życia, szansa
na pomyślne pokonanie kolejnych pojawiających się przeszkód.
Podział życia człowieka na etapy na podstawie analizy wewnętrznych zmian- kryteria wg L. Wygotskiego
n Kryterium tempa i pojawiania się nowych form, struktur
n Kryterium dynamiki wynikające z logiki, biegu rozwoju, a więc faktu, iż w rozwoju przeplatają się okresy stabilne (względnie spokojne, długie, zmiany przebiegają na zasadzie kumulacji, powolnego postępu) i okresy kryzysowe (charakteryzujące się znaczną reorganizacją sposobu funkcjonowania jednostki, zmian jej osobowości i relacji z otoczeniem; stanowią one momenty zwrotne w rozwoju, są burzliwe i trwają stosunkowo krótko- od kilku miesięcy do ok. 2 lat)
n Kryterium pierwsze: nowe formy rozwojowe pojawiają się dopiero po wyjściu z okresu przejściowego.
n Kryterium drugie związane z dynamiką: konieczne jest ustalenie kiedy mamy do czynienia z okresem stabilnym, a kiedy z okresem przejściowym (kryzysowym).
Rozwój a wzajemne związki trzech rodzajów nacisków
n W każdym okresie rozwoju jednostka ulega działaniu zarówno:
n nacisków biologicznych ze strony zmieniającego się ciała (zegar biologiczny)
n nacisków społecznych- płynących ze strony otoczenia oczekiwań, i wymagań (zegar społeczny)
n nacisków psychicznych- własne aspiracje i plany
Te trzy rodzaje nacisków pozostają ze sobą w dynamicznych
wzajemnych związkach, ale i często wchodzą ze sobą konflikt podobnie jak
trzy składowe osobowości: id, ego i superego (psyche-soma-polis)
Istotnym sygnałem zaburzeń w funkcjonowaniu jednostki jest autonomizacja
(uniezależnienie) któregoś z elementów, czyli sytuacja gdy wypadnie on z sieci
wzajemnych powiązań, które łączą się też ze wzajemną kontrolą.
Zadania rozwojowe a kryzys rozwojowy
n Wg Havighursta, zadanie rozwojowe to zbiór sprawności i kompetencji nabywanych przez jednostkę w trakcie życia w toku kontaktów z otoczeniem, osiągających w miarę rozwoju coraz większy poziom mistrzostwa. Zadania są rezultatem wystąpienia rozbieżności między aktualnymi kompetencjami jednostki a naciskami, jakie wywiera triada psyche-soma-polis. Podjęcie nowych zadań oznacza przejście do nowego etapu rozwoju.
n Wg Newmanów celem opanowywania nowych kompetencji jest lepsze radzenie sobie z wyzwaniami, jakie stawia życie- jednostka tworzy własne strategie związane z jej stylem życia. Wg nich adekwatne do skali problemu radzenie sobie wymaga: sprawności gromadzenia i przetwarzania nowych informacji, umiejętności utrzymywania kontroli nad swoim stanem emocjonalnym i gotowości do korzystania z zasobów otoczenia.
n Oceniając skuteczność strategii zaradczych należy brać pod uwagę jaki sens danej sytuacji nadała konkretna osoba i jak ona ujmuje cel swojego w niej działania.
n Podejmując kolejne zadania rozwojowe jednostka doświadcza kryzysów: normatywnych i nienormatywnych
Kryzysy rozwojowe normatywne i nienormatywne
n Normatywny kryzys rozwojowy- (ściśle związany z wiekiem chronologicznym; dotyczy wszystkich) to przełom związany z nabywaniem nowych kompetencji i powstawaniem nowych całości, łączących ze sobą kompetencje stare, opanowane we wcześniejszych stadiach rozwoju i nowe- opanowywane w aktualnym stadium rozwoju. Mogą być rozwiązywane konstruktywnie lub destruktywnie.
n Kryzys nienormatywny- dotyka tylko niektórych ludzi w każdej grupie wiekowej. Jest rezultatem przeciążenia (fiz./psych./społ.) wynikającego z zachwiania równowagi między posiadanymi zasobami, istniejącym systemem naturalnego wsparcia społecznego oraz pojawiającymi się nowymi, nieoczekiwanymi obciążeniami.
n Kryzys normatywny, przeciągając się, gdy np. jednostce brak zróżnicowanych zasobów lub otrzymuje nieadekwatne wsparcie, może się przekształcić w kryzys nienormatywny.
n Kryzys nienormatywny może się też nałożyć na kryzys normatywny utrudniając jego konstruktywne (ma to najgorsze skutki dla rozwoju)
Podział życia ludzkiego na etapy (ery-w nawiązaniu do Wygotskiego)
n Era I- okres prenatalny i niemowlęcy, do końca 1 r.ż.- dominanta: rozwój biologiczny
n Era II- dzieciństwo- od ukończenia 1 r.ż. do ok.. 10-12 r.ż., dominanta: rozwój społeczny
...
fidzia135