1) Proszę zdefiniować pojęcie prawo finansowe.
PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
2) Systematyka prawa finansowego ze wskazaniem najważniejszych aktów prawnych.
Zakres prawa finansowego – systematyka :
1. prawo budżetowe (gminy, powiat, województwo, jednostki budżetowe, zakłady)
2. prawo podatkowe;
3. prawo celne;
4. prawo finansowe ubezpieczeń gospodarczych i społecznych.
5. prawo jednostek samorządu terytorialnego;
6. prawo walutowe i dewizowe;
7. prawo bankowe;
8. prawo finansowe podmiotów gospodarczych;
3) Jaka jest budowa normy prawnofinansowej + przykład.
Budowa normy prawnofinansowej:
a) hipoteza
- powoływanie się na akt normatywny (źródła prawa z którego wynika jej obowiązywanie).
- Powołanie się na stan faktyczny, uzasadniający dyspozycję;
b) dyspozycja
- przedmiot normy – określone zachowanie stanowiące uprawnienie jednego podmiotu a zobowiązanie drugiego, może być ono szczegółowo określone co do miejsca i sposobu jego wykonania .
- podmioty normy – czynny 9uprawniony) i bierny (zobowiązany).
c) sankcje – z reguły są to dolegliwości karne lub materialne.
4) Jakie są źródła prawa finansowego.
Źródła prawa finansowego :
a) ustrojowe (konstytucja)
b) prawa materialnego;
c) prawa formalnego;
d) prawa państwowego (określają relacje np. o podatkach)
e) prawa lokalnego (relacje między podatnikami a np. osobami fizycznymi, np. gmina, województwa).
5) Proszę przedstawić definicję: finanse publiczne.
FINANSE PUBLICZNE – publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami oraz normy prawne je regulujące.
6) Proszę scharakteryzować pojęcia sektor rządowy i sektor samorządowy z punktu widzenia finansów publicznych.
SEKTOR RZĄDOWY – organ władzy publicznej oraz podległe im jednostki organizacyjne w całości lub części finansowane ze środków publicznych.
SEKTOR SAMORZĄDOWY – jednostki samorządu terytorialnego czyli gminy, powiaty i ich organy oraz podległe im jednostki organizacyjne.
7) Krótka charakterystyka pojęcia : środki publiczne.
Środki publiczne to :
a) dochody publiczne – daniny publiczne (np. podatki) i inne dochody wynikające z umów cywilnoprawnych.
b) Przychody budżetów jednostek samorządu terytorialnego pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych , prywatyzacji majątku , z otrzymanych kredytów i pożyczek.
c) Bezzwrotne środki ze źródeł zagranicznych oraz przychody jednostek organizacyjnych pochodzące z ich działalności.
8) Jakie procesy obejmują finanse publiczne.
Finanse publiczne obejmują następujące procesy :
a) pobieranie i gromadzenie dochodów;
b) wydatkowania środków publicznych;
c) finansowanie deficytu;
d) zaciągania zobowiązań;
e) zarządzania środkami publicznymi;
f) zarządzania długiem publicznym.
9) Na czym polega i w czym się przejawia zasada jawności finansów publicznych.
Jawność finansów publicznych jest realizowana w szczególności przez :
a) jawność sejmowej debaty budżetowej i debat budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.
b) Jawność sejmowej debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa i debat nad wykonaniem sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.
c) Podawanie do publicznej wiadomości :
- kwot dotacji udzielonych z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
- zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych przez Ministra Finansów;
d) udostępnienie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektora finansów publicznych.
10) Jakie czynności podejmują podmioty państwowe w celu realizacji zasady jawności finansów publicznych?
udostępnienie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektora finansów publicznych.
11) Definicja pojęcia jednostka budżetowa.
JEDSNOSTKI BUDŻETOWE - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu , a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
12) Sposób finansowania jednostek budżetowych.
Jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu , a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
13) Zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek budżetowych.
Jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują :
- ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów – państwowe jednostki budżetowe.
- Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego np. rada gminy lub powiatu.
- Gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe;
14) Definicja zakładu budżetowego.
ZAKŁADY BUDŻETOWE – jednostki organizacyjne sektora finansów, które ;
- odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania ;
- pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych , za wyjątkiem sytuacji, gdy otrzymają :
- dotację przedmiotową z budżetu;
- dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
15) Sposób finansowania zakładu budżetowego.
16) Zasady tworzenia, łączenia i likwidacji zakładu budżetowego.
Zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują :
- ministrowie , kierownicy urzędów centralnych lub wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów – państwowe zakłady budżetowe;
- organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe;
17) Definicja gospodarstwa pomocniczego.
GOSPODARSTWEM POMCNICZYM jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.
18) Sposób finansowania gospodarstwa pomocniczego.
Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych, za wyjątkiem przypadku gdy otrzyma z budżetu dotacje przedmiotowe.
19) Zasady tworzenia ,łączenia i likwidacji gospodarstwa pomocniczego.
Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje :
· kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody ;
- właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody – w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych.
- Zarządu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych , powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.
20) Środki specjalne :
a) Jakie są podstawy do wyodrębniania środków specjalnych na rachunkach bankowych.
b) Jakie jest przeznaczenie środków specjalnych.
ŚRODKI SPECJALNE – są środkami finansowymi , gromadzonymi przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych :
- na podstawie odrębnych ustaw oraz uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
- Z tytułu spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej.
- Z tytułu odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd bądź w użytkowanie .
- Z tytułu sprzedaży zapasów środków materiałowych przechowywanych w celach mobilizujących.
Środki specjalne przeznacza się na :
- cele wskazane w ustawie lub uchwale, na podstawie której utworzono te środki.
- Cele wskazane przez darczyńcę lub spadkowcę;
- Remont lub odtworzenie mienia (utraconego, uszkodzonego, zapasów materiałowych przechowywanych w celach mobilizacyjnych).
21) Fundusze celowe : - definicja i przykłady funduszy celowych.
FUNDUSZEM CELOWYM – jest to fundusz ustawowo powoływany przed dniem wejścia w życie ustawy, którego przychody pochodzą z dochodów publicznych a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań. Fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz.
PRZYKŁAD ?? (państwowe fundusze celowe, gminne, powiatow lub wojewódzkie fundusze celowe).
22) Czyje zadania mogą być realizowane przez fundusze celowe.
Fundusz celowy realizuje zadania wyodrębnione z budżetu :
- państwa – jest państwowym funduszem celowym;
- gminy , powiatu lub województwa – jest gminnym , powiatowym lub wojewódzkim funduszem celowym.
Podstawa gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy.
...
ZYSSEK