a1.docx

(18 KB) Pobierz

…......................................

      (pieczątka szkoły)

 

 

INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA

DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

 

Imię i nazwisko dziecka –

 

Rok szkolny – 2010/2011

 

Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
 

Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

I.       Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:

 

1.      Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :

a)     mocne strony dziecka – Stara stosować się do norm społecznych, uczy się współpracy z dziećmi i pracy w grupach. Pomaga rówieśnikom. Jest lubiane przez inne dzieci. Ma dobre relacje z dorosłymi. Zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie sam poradzić. Dziecko jest raczej pogodne, próbuje pokonywać trudności.

b)     zauważone trudności – W zależności od jego nastroju i rodzaju zabawy woli siedzi z boku i trudno je wówczas namówić do wspólnej zabawy – izoluje się. Czasami nie potrafi zapanować nad swoimi emocjami. Trudno mu się rozstać z mamą. Czasami nie reaguje na polecenia nauczyciela. Bawi się  w proste zabawy.

c)      podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko do zabaw. Omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania. Stosowano często pochwały i zachęty. Na bieżąco informowano rodziców o zachowaniu dziecka

d)     wskazówki dla rodziców – W celu łatwiejszego nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i organizować wspólne zabawy. Zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych. Rozmowy wychowawcze w domu.

2.      Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:

a)     mocne strony dziecka – Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 i więcej. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów oraz prawidłowo dzieli wyrazy
na sylaby i głoski. Potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Prawidłowo rozpoznaje litery drukowane. Czyta wyrazy. Wypowiada się pełnymi zdaniami. Ma bogaty zasób słownictwa. Zna teksty piosenek na pamięć, ale rzadko śpiewa.

b)     zauważone trudności Czasami popełnia błędy przy odwzorowywaniu liter i cyfr. Często nie wykonuje zadań zgodnie z poleceniami nauczyciela. Coraz częściej kończy rozpoczętą pracę w szkole, a nie w domu. Karty pracy wykonuje wolno, często dekoncentruje się i wówczas trzeba przypomnieć mu o zadaniu.

a)     podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem liter, cyfr Różnorodność prac rozwijających tempo wykonywania prac.

c)      wskazówki dla rodziców – Zabawy z rozpoznawaniem i rozróżnianiem liter, cyfr. Wspólne granie w gry planszowe rozwijające koncentrację i uwagę (np.: Memory, Bierki, Warcaby itd.)

3.      Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:

b)     mocne strony dziecka – Rysowane szlaczki, wzory literopodobne coraz częściej mieszczą się w liniaturze. Stara się zachować kształt figur geometrycznych. Lubi zabawy z plasteliną, orgiami. Trzyma prawidłowo ołówek.

c)      zauważone trudności – Unika zabaw i ćwiczeń ruchowych. Ma  trudności z utrzymaniem równowagi przy wykonywaniu przysiadów, skakaniu na jednej nodze. Nie zawsze prawidłowo łapie i rzuca piłką. Ruchy nie są skoordynowane. Rysunki są typowe dla dzieci młodszych wiekiem, ubogie w szczegóły i kolory, bez zachowanych proporcji. Ręka szybko się męczy – przerywa często rysowanie, odwzorowywanie i narzeka na ból ręki. Obniżona jest koordynacja ruchów rąk i koordynacja wzrokowo-ruchowa.

d)     podjęte lub potrzebne działania  wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko budowania z klocków różnego typu, do wylepiania i lepienia z plasteliny, do wycinania, kolorowania małych powierzchni itd. Zalecono dodatkowe ćwiczenia manualne w domu pod opieką rodzica, które przyniosły widoczne efekty.

e)      wskazówki dla rodziców – Dziecko powinno być zachęcane i chwalone za wysiłek oraz staranność wykonania pracy. Dalsza praca w domu nad poprawą motoryki ręki (szlaczki, rysowane po śladzie, kolorowanie, wycinanie itd.)

4.      Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:

a)   mocne strony dziecka – Dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych. Pamięta  o potrzebie mycia rąk. Rozbiera się sam, ale w bardzo wolnym tempie.

b)   zauważone trudności – Potrzebuje pomocy przy ubieraniu ubrań wierzchnich.

c)      podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności.

d)     wskazówki dla rodziców – Należy zachęcać dziecko do samodzielności, nie pomagać zbytnio i nie wyręczać dziecka w różnych czynnościach. Należy dawać dziecku więcej swobody w wyborze zabaw, zajęć. Nie należy zbytnio krytykować dziecka za efekty samodzielnych zajęć. Samodzielności sprzyja: samodzielny wybór ubrań, samodzielna kąpiel i mycie, obowiązki w domu, przygotowywanie kanapek itp.

 

II.  Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania

d)     opis – Interesuje się przyrodą, astronomią- potrafi przywołać najdrobniejsze szczegóły, które gdzieś usłyszał, obejrzał. Ma dużą wiedzę ogólną, którą czasami dzieli się na forum klasy.

a)   podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcanie do opowiadania na forum klasy o swoich zainteresowaniach.

b)  wskazówki dla rodziców – W wolnych chwilach wspólnie rozwiązywać krzyżówki, rebusy, labirynty itd., zachęcać do czytania literatury dziecięcej.

 

III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:

Dziecko szybko męczy się zajęciami – rozprasza się. Trudno mu usiedzieć spokojnie – wierci się, często zmienia pozycję. Na krótko skupia uwagę; czasem trudno jest go zdyscyplinować. Nadwrażliwy słuchowo.

 

 

 

….......................................                                                    …………………………

    ( data i podpis nauczyciela )                                                                  ( pieczęć i podpis dyrektora )

Zgłoś jeśli naruszono regulamin