saw_sezam_P3P_2007_klucz.pdf
(
57 KB
)
Pobierz
saw_sezam_P3_SP_2007_klucz.cdr
SEZAM
Szkolna
Akademia
Wiedzy
podstawowa
3
Szko³a
J. POLSKI
Przeczytaj tekst oraz polecenia i w ka¿dym z nich
wska¿ 1 poprawn¹ odpowiedŸ.
Dawnymi czasy Ba³tyk, tu przy Rozewskim Haku, by³
spokojny i g³adki jak lustro. W toniach jego stawia³ sieci Fabisz,
pierwszy z rybaków, który zawêdrowa³ w te pustkowia i osiedli³
siê przy Lisim Jarze. Ludzi by³o wtenczas na kaszubskim
brzegu bardzo ma³o, tote¿ czart chodzi³ ko³o jego checzy*
bezustannie i w najrozmaitszy sposób kusi³ rybaka, aby
sprzeda³ mu swoj¹ duszê. Kaszuba odpêdza³ go, na koniec
jednak sprzykrzy³y mu siê te ci¹g³e nalegania.
- Dobrze - rzek³ któregoœ ranka, spotkawszy biesa przy
³odzi na str¹dzie*. - Zapiszê ci moj¹ duszê, ale najpierw
przekonam siê o twej mocy.
- Zrobiê wszystko, co zechcesz - zapewni³ radoœnie
4. Diab³em nie jest:
A
bies
C
z³y duch
B
czart
D
Purtk
E
Kaszuba
5. Piszemy
morze
, bo wymienia siê na s³owo:
A
marynarz
B
morski
D
C
Pomorze
marzenie
E
rzeka
6. Par¹ wyrazów o znaczeniu przeciwnym jest:
A
diabe³.
g³êboki - p³ytki
B
mocny - silny
D
- ¯ebyœ ty tak utrzyma³ kotwicê ¿egluj¹cej ³odzi. To by
by³a sztuka!
Napuszy³ siê kusy Purtk.
- To dla mnie bêdzie fraszka.
Zabrali razem czó³no ze str¹du i wyp³ynêli. Kaszuba
rozwin¹³ ¿agle. Kiedy oddalili siê ju¿ od kamienistego brzegu,
wzi¹³ z dna ³odzi linê i zwróci³ siê do rogatego towarzysza
¿eglugi:
C
trudny - trudniejszy
ma³y - maleñki
E
czarny - szary
7. Nazw¹ czynnoœci jest wyraz:
A
fala
B
³ódŸ
D
C
p³ynie
spokojny
- Przywi¹¿ê ciê teraz do ramion kotwicy, ¿ebyœ prêdzej
poszed³ na dno. Skoro stamt¹d moj¹ ³ódŸ zatrzymasz, bêdê
twój.
E
daleko
Bies skin¹³ g³ow¹ na znak zgody. Rybak przywi¹za³
mu rêce do ¿elaznych zêbisk kotwicy, prze¿egna³ sup³y i
jednym pchniêciem wyrzuci³ czarta za burtê. Zabulgota³a woda,
Purtk poszed³ na dno jak kamieñ. Znalaz³szy siê tam, pocz¹³
szarpaæ linê, by zatrzymaæ czó³no, tak jak to przyobieca³.
„le ze mn¹” - pomyœla³ rybak, ³ódŸ bowiem mimo
wiatru p³ynê³a teraz wolniej, grzêz³a w morzu jak w lepkiej
smole. Nie chc¹c, by kusy Purtk by³ gór¹, m¹dry Kaszuba
przeci¹³ linê i zawróci³ do brzegu, rad, ¿e siê pozby³ natrêta.
Rzeczywiœcie, od tej pory ¿aden ju¿ z³y duch nie
nagabywa³ go (...) Ale morze przy Rozewskiej G³owie zmieni³o
siê bardzo. Ile razy bowiem zrozpaczony bies próbuje zerwaæ
wêz³y i wydostaæ siê z pu³apki, fale poczynaj¹ siê kot³owaæ,
pieni¹ siê jak war, a z g³êbi dochodzi przeraŸliwy ryk spêtanego
diab³a, który wœcieka siê na kaszubsk¹ przebieg³oœæ.
8. W liczbie pojedynczej jest zapisany wyraz:
A
rybacy
C
ryby
B
sieci
D
kotwica
E
diab³y
9. Przys³owie
Nie taki diabe³ straszny, jak go...
nale¿y
uzupe³niæ wyrazem:
A
krytykuj¹
C
maluj¹
B
oskar¿aj¹
D
widuj¹
E
spotykaj¹
10. B³êdnie jest napisany wyraz:
A
ró¿a
*checza - chata
*str¹d - wybrze¿e morskie
C
¿aba
B
karze³
D
orzech
Franciszek Fenikowski, . [w:] Klechdy domowe,
zebra³a: Hanna Kostyrko, Nasza Ksiêgarnia, Warszawa 1986, s.196-197.
O m¹drym rybaku i g³upim diable
E
ja¿êbina
PYTANIA ZA 3 PUNKTY
PYTANIA ZA 4 PUNKTY
1. Miejscem przedstawionych w legendzie zdarzeñ jest:
A
górska rzeka
C
ogromne jezioro
B
wybrze¿e morskie
D
wielki ocean
11. Fabisz kaza³ diab³u:
A
wyk¹paæ siê w zimnym morzu
B
przyci¹gn¹æ czó³no do brzegu
E
jakiœ nieznany teren
C
naprawiæ ³ódŸ
2. „Rogaty towarzysz ¿eglugi” w legendzie to:
A
rybak
B
maszt ³odzi
D
diabe³
D
rozsup³aæ linê
E
utrzymaæ p³yn¹c¹ ³ódŸ w miejscu
C
kotwica
E
ksiê¿yc
12. Aby pozbyæ siê diab³a, Fabisz:
A
prze¿egna³ siê
B
przeci¹³ linê od kotwicy
3. Diabe³ chcia³, by Fabisz sprzeda³ mu:
A
rybê
C
zapl¹ta³ go w sieciach
D
zwi¹za³ go lin¹
B
sieci
D
³ódkê
E
wrzuci³ go do morza
C
duszê
E
kotwicê
13. Nieprawid³owo jest dobrana nazwa dŸwiêku:
A
woda zabulgota³a
B
drzewa szumia³y
23. Fabisz ust¹pi³ diab³u, poniewa¿:
A
chcia³ mieæ silnego pomocnika
C
trzciny szemra³y
D
potok zaklaska³
B
nie móg³ poradziæ sobie z kotwic¹
E
diabe³ rycza³
C
chcia³ siê pozbyæ natrêta
14. W czasie innym ni¿ pozosta³e jest zapisany wyraz:
A
wœcieka siê
D
ba³ siê jego sztuczek
E
ba³ siê o swe ¿ycie
B
zmieni³o siê
C
p³ynê³a
D
szarpa³
24. Fabisz by³ cz³owiekiem:
A
niem¹drym
C
tchórzliwym
E
pomyœla³
B
beztroskim
D
sprytnym
15. Szewczyk Dratewka jest bohaterem legendy o:
A
Bazyliszku
E
leniwym
B
koœcielnych wie¿ach
C
Lajkoniku
D
wawelskim smoku
25. „Najpierw przekonam siê o twej mocy” - to:
A
obietnica
C
rozkaz
E
warszawskiej syrence
B
¿yczenie
D
proœba
16. Historiê Janosika poznamy w legendzie:
A
krakowskiej
E
warunek
B
warszawskiej
C
ba³tyckiej
D
œl¹skiej
26. Gdy ³ódŸ p³ynê³a wolniej, Fabisz poczu³:
A
ulgê
C
radoϾ
B
strach
D
spokój
E
tatrzañskiej
Ba³tyk
A
Ba³tyk jest polskim morzem
piszemy wielk¹ liter¹, bo:
E
zadowolenie
B
wszystkie rzeczowniki piszemy wielk¹ liter¹
27. Diabe³ chêtnie zabra³ siê do pracy, poniewa¿:
A
polubi³ Fabisza
C
chcia³ zatopiæ ³ódŸ
B
chcia³ popisaæ siê sw¹ si³¹
D
nie podejrzewa³ podstêpu
E
chcia³ przechytrzyæ rybaka
C
zawsze nazwy mórz tak zapisujemy
D
jest to nazwa geograficzna
E
jest to bardzo stara nazwa
kusi³
A
zabawia³
rybaka, czyli:
28. Legenda wyjaœnia ludziom, dlaczego:
A
morze jest spienione
C
w morzu s¹ ryby
B
woda jest mokra
D
morze bywa ciche
B
rozœmiesza³
C
namawia³
D
denerwowa³
E
rybacy ³owi¹ ryby
E
straszy³
19. Wiatr nie mo¿e:
A
œwistaæ
B
wyæ
29. Legendy zwykle przedstawiaj¹:
A
codziennoϾ
C
czyny z³ych duchów
B
niezwyk³e czyny bohaterów
D
¿ycie s³awnych ludzi
C
huczeæ
D
gwizdaæ
E
¿ycie rybaków
E
piaæ
20. Wyrazem, który nie pasuje do pozosta³ych, jest:
A
³ódka
B
¿aglówka
30. Legendy nie mo¿na:
A
tworzyæ
C
opowiadaæ
B
snuæ
D
przekazywaæ
C
czó³no
D
morze
E
zawi¹zywaæ
E
barka
PYTANIA ZA 5 PUNKTÓW
21. Diabe³ nie odstêpowa³ od Fabisza, poniewa¿ chcia³:
A
zaprzyjaŸniæ siê z nim
B
zabraæ mu ³ódŸ
C
pozbawiæ go ¿ycia
D
zaw³adn¹æ jego dusz¹
E
zostaæ jego wspólnikiem
22. Diabe³ stwierdzi³, ¿e zadanie Fabisza to fraszka. Mia³ na
myœli pracê:
A
trudn¹ do wykonania
B
bardzo ³atw¹
C
bez zap³aty
D
niezwykle wa¿n¹
E
odpowiedzialn¹
17. Nazwê
18. Diabe³
Plik z chomika:
ts763
Inne pliki z tego folderu:
ZADANIA Z ALFIKA.doc
(86 KB)
tabl_mnoz_25_zadtekst_bc.pdf
(164 KB)
supermatematyk.pdf
(37 KB)
sprawdzian_badajacy_podstawowe_kompetencje.pdf
(123 KB)
saw_sezam_P3P_2007_klucz.pdf
(57 KB)
Inne foldery tego chomika:
Działania pisemne
mnożenie , dzielenie
obliczenia zegarowe
wesoła matematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin