Historia-Upadek państwowości żydowskiej (lata 34-70 ne).pdf

(160 KB) Pobierz
9997628 UNPDF
34.70 - UPADEK PAŃSTWOWOŚCI ŻYDOWSKIEJ
ZAGŁADA PAŃSTWA IZRAELSKIEGO
W latach 37-41 w Cesarstwie Rzymskim panował cesarz Gajusz
Juliusz Cezar Kaligula.
Pierwsze lata rządów nowego cesarza zdawały się zapowiadać
dla Judei pomyślny zwrot wydarzeń. Cesarz Kaligula uwolnił z
niewoli w Rzymie, Agryppę, syna straconego przez Heroda
Arystobula.
W 37 r. cesarz nadał Agryppie tytuł pretora kraju zajordańskiego. Otrzymał on
również tytuł królewski.
Społeczność żydowska w Egipcie spotkała się wówczas z dużą
wrogością pogańską. Grecy zazdrościli Żydom przyjaźni cesarza.
Była to mieszanina nienawiści rasowej i religijnej, z nieokreśloną
obawą, że dumni Żydzi mogą dostać kiedyś władzę. Panującą
powszechnie w Egipcie nienawiść do Żydów podsycali greccy
pisarze: Posidoniusz z Apamei, Apoloniusz Molo, Cheremon i
inni. Fałszowano wspaniałą historię narodu Izraela, w
obrzydliwy sposób przedstawiano proroków i obrażano uczucia
religijne bluźniąc Bogu i Świątyni Jerozolimskiej.
W 38 r. w Aleksandrii (Egipt) wybuchły zamieszki
antyżydowskie. Dewastowano synagogi ( prozeuch ) i wystawiano
w nich posągi cesarza pod pretekstem, że lud chce uczcić cesarza
Kaligulę. Odebrano Żydom prawa obywatelskie. Wypędzono ich
z czterech dzielnic Aleksandrii i zniszczono ponad trzysta
domów żydowskich. Przez ponad miesiąc czasu trwały
zamieszki w mieście. Żydzi ginęli w ogniu oraz na krzyżu.
W 39 r. Rzymianie pozbawili władzy tetrarchę Heroda Antypasa (panował w
Galilei i Perei).
W 39 r. poganie zbudowali w Jawne ołtarz bałwochwalczy (oddający cześć boską
Kaliguli), który Żydzi doszczętnie zburzyli.
W 40 r. cesarz Kaligula ogłosił się półbogiem, a następnie
bogiem. Kazał stawiać sobie świątynie i oddawać cześć swoim
posągom. We wszystkich żydowskich domach modlitwy miano
ustawić posągi cesarza, a wszelki opór miał być złamany siłą.
W 40 r. doszło do antyżydowskich zamieszek w Aleksandrii
(Egipt). Grecy wtargnęli do synagog i wystawili w nich posągi
cesarza. Zniesiono również dzień odpoczynku w sobotę.
Uciśnieni Żydzi aleksandryjscy wysłali delegację ze skargą do
Rzymu. Przedstawiciele greccy z Aleksandrii również udali się
do Rzymu, aby popsuć szyki delegacji żydowskiej.
Po raz pierwszy w dziejach judaizm wystąpił w szranki z
pogaństwem. Obie strony były reprezentowane przez
znakomitych mężów, wykształconych w kulturze helleńskiej i
pochodzących z najlepszych rodów aleksandryjskich.
Cesarz Kaligula podczas rozprawy sądowej nie dopuścił nawet
do głosu delegacji żydowskiej, gdyż znienawidził Żydów za to,
że nie chcieli go uznać i czcić jako boga, gdy wszystkie inne
podległe narody oddawały mu cześć boską. Kaligula wtrącił do
więzienia członków delegacji żydowskiej.
W 40 r. cesarz Kaligula zażądał wybudowania jeszcze piękniejszego ołtarza w
Jawne, oraz nakazał wystawić w Świątyni w Jerozolimie swój posąg. Rozkaz
wykonać miał namiestnik Syrii, Petroniusz. Wkroczył on na czele legionów
rzymskich do Judei.
Bałwochwalcze plany pogan wywołały wielkie wzburzenie wśród Żydów, którzy
wnosili liczne petycje, prośby oraz protesty na ręce tutejszych władców rzymskich.
W obawie przed wybuchem powstania żydowskiego, namiestnik Petroniusz odbył w
Tyberiadzie naradę z królem Agryppą.
Agryppa uprosił cesarza Kaligulę, aby ten zrezygnował ze
swojego zamiaru zmienienia Świątyni Jerozolimskiej w świątynię
pogańską.
Około 40 r. mieszkańcy Babilonii zwrócili swój gniew
przeciwko Żydom, mszcząc się na nich za doznane szkody ze
strony rozbójników żydowskich z Naardy (państewko
żydowskie istniejące od 30 r.). Wielu Żydów wówczas uciekło do
Seleucji, nad Tygrysem.
W 41 r. zamieszki antyżydowskie ogarnęły Seleucję, nad
Tygrysem. Zginęło około 5 tysięcy Żydów. Ocaleni uciekli do
Naardy i Nizbis, żydowskich miast warownych w Mezopotamii.
W 41 r. spiskowcy zamordowali cesarza Kaligulę, tym samym
zostały anulowane wszystkie jego rozkazy.
W latach 41-54 w Cesarstwie Rzymskim panował cesarz
Tyberiusz Klaudiusz Neron. Został on wyniesiony na tron dość
przypadkowo przez pretorian, dzięki interwencji
dyplomatycznej króla judzkiego Agryppy.
Cesarz zapewnił Żydom tolerancję religijną na całym obszarze
państwa rzymskiego i zabronił poganom przeszkadzać w
sprawowaniu obrządków judaizmu.
Odnowie uległa gmina żydowska w Aleksandrii, w Egipcie.
Cesarz Klaudiusz przyznał im osobnym aktem prawnym
równouprawnienie i nakazał namiestnikowi bronić ich od
wszelkich napaści oraz bezprawia.
W latach 41-44 w Palestynie panował król Agryppa. Królem oraz konsulem uczynił
go zaprzyjaźniony cesarz Klaudiusz. Do jego państwa wcielono Judeę, Samarię,
Galileę i Pareę. Praktycznie władał on terytorium obejmującym całe królestwo swego
dziadka, Heroda Wielkiego. Agryppa odbudował oraz umocnił mury obronne
Jerozolimy.
Brat króla Agryppy, Herod II, został pretorem i księciem Chalcydy, pod Libanem.
Agryppa był żarliwym zwolennikiem Faryzeuszów i prześladował chrześcijan, czym
zyskał sobie przychylność wielu Żydów. Arcykapłanem został Szymon, zwany
Pobożnym. Przewodniczącym Sanhedrynu był Gamaliel I.
W owym czasie działało kilku wybitnych uczonych w Prawie. Musimy tutaj
wymienić rabbiego Jonatana ben Uzijela. Był on wielce gorliwym w studiowaniu
Tory . Przygotował aramejski przekład ksiąg proroków. Ten przekład wywołał jednak
wiele niepokojów w Izraelu, gdyż wielu sprzeciwiało się udostępnianiu ksiąg
poganom. Innymi wybitnymi uczniami Hillela byli Jochanen ben Zakkai oraz
Gamaliel. Szymon ben Gamaliel był wybitnym uczonym w Prawie. Był on
przewodniczącym Sanhedrynu za cesarza Kaliguli. W czasach rabbi Gamaliela,
zaczęto prowadzić wykłady nauk na siedząco. Posiedzenia odbywały się teraz na
ziemi, a wykładający siedział na podwyższeniu. Nazwa tych szkół była " jeszyboth "
(hebr. " posiedzenia ") od hebrajskiego słowa " jaszab ", oznaczającego " siedzieć ". Rabi
Gamaliel był autorem licznych reform, w tym dotyczących poprawy statusu
prawnego kobiet. To jego uczniem był apostoł Paweł, który zawsze się szczycił
swoim starannym wykształceniem otrzymanym u Gamaliela. Sam Gamaliel był
natomiast wyjątkowo tolerancyjny względem chrześcijan. Gamaliel należał przy tym
do zawziętych wrogów Rzymu. Prawdopodobnie zginął podczas rzymskich represji
przy porannej modlitwie w dziewiątym dniu miesiąca Aw, przy zburzeniu Świątyni
w Jerozolimie.
W 44 r. Agryppa wywyższył się w Cezarei jako bóg. W pięć dni później zmarł.
Judea została ogłoszona rzymską prowincją i od tej pory przeszła pod rządy
prokuratorów. Byli oni skorumpowani i rządzili Judeą w sposób tyrański. Rzymianie
panowali przy pomocy dominacji wojskowej i bezwzględnej eksploatacji fiskalnej.
Stosunki pomiędzy Żydami, Rzymianami i Grekami gwałtownie się pogarszały.
Wybuchły walki żydowsko-rzymskie.
W latach 44-46 rzymskim prokuratorem Judei był Kuspjusz Fadus. W
bezwzględny sposób przystąpił do walki z żydowskimi powstańcami.
W latach 44-46 w Judei wystąpił fałszywy mesjasz, Teudas, który zgromadził wokół
siebie patriotów i rozpoczął walkę z poganami. Rzymianie rozbili ich.
Arystokracja żydowska z Judei wysłała do Rzymu skragę na
despotyczne rządy prokuratora Fadusa.
W 45 r. cesarz Klaudiusz nadał Herodowi II, bratu zmarłego Agryppy, przywilej
mianowania arcykapłana w Świątyni Jerozolimskiej. Od tej pory Herod II mógł
uchodzić wśród Żydów za króla Judei, chociaż był pozbawiony wpływu na bieg
spraw politycznych.
W latach 46-48 rzymskim prokuratorem Judei był Tyberiusz Juliusz Aleksander.
Wywodził się on ze społeczności żydowskiej z Aleksandrii, przeszedł jednak na
poganizm. Rządy tego żydowskiego odszczepieńca rozdrażniły tylko Żydów w
Judei.
Stronnictwo Zelotów otwarcie wzywało do buntu przeciwko Rzymowi. Za próbę
buntu, przywódcę Zalotów ukrzyżowano.
Na początku I wieku n.e. gminy żydowskie były obecne prawie
we wszystkich regionach ówcześnie znanego świata. W
Damaszku, w Syrii, żyło około 10 tysięcy Żydów. W Antiochii
zwrócono Żydom dawniej zagrabione skarby i sprzęty Świątyni
Jerozolimskiej. Przechowywano je w synagodze w Antiochii. Do
Rzymu wrócili wygnańcy żydowscy, którzy zbudowali kilka
synagog i mieli własny cmentarz w mieście. Gminy żydowskie
rozkrzewiły się po Italii północnej (Bononia) i południowej
(Capua). W Mezopotamii i Babilonii społeczność żydowska
zajmowała całe dzielnice. Gminy istniały również w Persji i
Medii. Z regionu Mezopotamii Żydzi wędrowali w okolice
Morza Czarnego i do miast greckich w Azji Mniejszej. Już wtedy
istniały gminy żydowskie w Grecji - Ateny, Korynt, Tesalonika,
Filipia i inne. Pewnym jest także, że Rzym wysyłał żydowskich
kolonistów na zachód, do Galii południowej i do Hiszpanii
południowej.
Żydzi bardzo różnili się od pogan. Odmienny tryb życia,
zwyczaje, wierzenia, odzież, a nawet jedzenie, były dla pogan
czymś dziwnym, zagadkowym i tajemniczym. Wszystko co było
dla pogan świętością, budziło w Żydach odrazę. A to co było dla
Żydów świętością, było dla pogan obojętne. W ten sposób
pogłębiała się izolacja Żydów, a judaizm nie cieszył się
popularnością, gdyż ostro przeciwstawiał się bałwochwalstwu
pogańskiemu.
Żydzi z Aleksandrii (Egipt) postanowili obudzić wśród
oświeconych Greków sympatię dla judaizmu. W tym celu
zgłębiali nauki i pisma filozofów helleńskich. Zachwyceni
głębokimi myślami filozofów greckich, uroili sobie, że nie są one
własnością narodu greckiego, lecz zapożyczeniem, zaciągnięciem
od znacznie starszego judaizmu.
Najznakomitszym żydowskim uczonym z Aleksandrii był
Filon, który pełen zapału nauczał przykazań Zakonu i wpajał
miłość do niego. Zwalczając fałszywe pojęcie o judaizmie,
opracował Filon szereg traktatów, stanowiących rodzaj
komentarza filozoficznego do Tory.
W tym czasie pojawili się liczni prozelici , nawróceni na judaizm
poganie. Znajdowali oni w Zakonie ukojenie swoich wątpliwości
i pokarm dla umysłu i duszy. Przechodząc na judaizm zmieniali
całkowicie swój styl życia. W Damaszku większość kobiet
pogańskich przeszła na judaizm. Inni, odrzucali pogaństwo i
przyjmowali naukę Tory, lecz nie przechodzili na judaizm.
Takich nazywano " czcicielami Boga ", byli to półprozelici .
Znaczna ilość nawróceń na judaizm bardzo niepokoiła
kapłanów świątyń pogańskich. Rozmiary tego zjawiska nie uszły
uwadze Seneki, nauczyciela cesarza Nerona, który stoniowo
uprzedzał się do Żydów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin