1)Do zaspokojenia potrzeb ludzi konieczne są dobra które dzielą się na:
a)wolne-czyli dane przez przyrodę np. woda , powietrze
b)ekonomiczne-do wytworzenia których konieczna jest praca ludzka oraz
praca maszyn 2)koszt alternatywny- (koszt utraconych możliwości) do
dobra z których rezygnujemy aby uzyskac inne dobra wynika to z konieczności
wykonywania wyborów gdyż każdy człowiek dysponuje ograniczonymi zasobami
3) czynniki wytwórcze- to wszystko co jest potrzebne do wytwarzania i zaliczamy
Do nich : a)Pracę-czyli doświadczenie wiedzę kwalifikacje pracowników oraz
Liczbę osób zdolnych do jej wykonywania b)ziemie rozumianą jako obszar na którym
Znajdują się miejsca produkcji a także jako lasy gleby i surowce mineralne c)kapitał-
Czyli pieniądze wykorzystywane do kupowania czynników produkcji oraz budynki ,maszyny
Mosty, drogi. d)informacja-pozwala ona na racjonalnego podejmowanie decyzji porówn-
-ywanie ofert 4)przedsiębiorczość-to zdolność do racjonalnego wykorzystania czynników
wytwórczych organizowania działalności gospodarczej do podejmowania ryzyka w tej działal-
-ności 5)w procesach gospodarowania uczestniczą następujące 3 podmioty: a)przedsiebior-
-stwa -których celem jest maksymalizacja zasobów i powierzenia majątku b)gospodarstwa
Domowe-czyli osoby najczęściej mieszkają razem i wspólnie rozporządzają swoimi dochodami
c)państwo-które poprzez swoje działania realizuje swoje cele ekonomiczne (pomnażanie
bogactwa, zwiększanie dobrobytu rozwijanie przedsiębiorczości ) i cele społeczne i poprawa
warunków życia zwiększanie zatrudnienia 6)gospodarka rynkowa-(barterowa) jest to gospodarka
która istniała wtedy gdy pieniądz był powszechnym środkiem płatniczym i polegała ona na wymianie
towaru na towar 7)rynek-jest to ogół transakcji kupna sprzedaży zawieranych pomiędzy jego
uczestnikami czyli miedzy gospodarstwami domowymi ,przedsiębiorstwami i państwem
8)funkcje rynku- a)umożliwia dokonanie wycen dóbr gdyż na rynku dochodzi do wymiany informacji
Ocenach wielkości popytu podaży b)informacji racjonalne wykorzystanie czynników produkcji gdyż
Funkcjonujące na rynku podmioty podejmują racjonalne decyzji c)równoważy popyt z podażą
d)weryfikuje przydatność produktu na rynku poprzez decyzje o zakupie podejmowane przez
konsumentów 4)rodzaje rynków: a)podział ze względu na stopień zaspokojenia potrzeb konsumentów:
Rynek: -)konsumenta-podaż> popyt -)producenta popyt> podaż b)podział ze względu na przedmiot
wymiany : Rynek: -)towarowy -)usług -)pracy -)finansowy
Rynek pracy-to rynek na którym spotykają się pracownicy tworzący popyt na prace i pracodawcy
Tworzący podaż pracy Rynek finansowy-to rynek walut papierów wartościowych , ubezpieczeń
c)podział rynku ze względu na zasięg geograficzny: Rynek: -)lokalny-miasto -)regionalny-województwo
-)krajowy-kraj -)między narodowy w którym uczestniczy wiele państw UE
-)globalny cały świat 8)gospodarka rynkowa-to taka gospodarka w której procesy gospodarcze
Regulowane są przez samoczynnie działający rynek 9)cechy gospodarki rynkowej- a)system cen
Regulowany przez rynek b)dominacja własności prywatnej c)ograniczona interwencja państwa w
Gospodarkę d)przedsiębiorczośc e)samodzielnośc podmiotów gospodarczych f)konkurecjia
10)popyt-to ilośc produktów lub usług jakom nabywcy są wstanie kupic w określonej cenie i w określonym
czasie czyli jest to tak zw popyt efektywny (poparty możliwościami finansowymi) 11)prawo popytu -wielkośc
Popytu maleje wraz ze wzrostem cen i odwrotnie przy założeniu że inne czynniki wpływające na popyt się nie
zmieniją prawo to można zobrazować prze krzywą popytu 12)czynniki wpływające na wielkośc popytu:
a)spadek popytu jest powodowany przez : -spadek dochodów -zmiana gustów na niekorzyść danego dobra
-spadek liczby nabywców -oczekiwanie spadku ceny w przyszłości -wzrost cen dobra komplementarnego
spadek ceny dobra substytucyjnego b)wzrost popytu jest powodowany przez : -wzrost dochodów -zmiana
gustów na korzyśc danego dobra -wzrost liczby nabywców -oczekiwanie wzrostu ceny w przyszłości -spadek
ceny dobra komplementarnego wzrost ceny dobra substytucyjnego 13)podaż-to ilość produktów i usług
jaką Producenci oferują do sprzedaży po określonej cenie i w określonym czasie 14)prawo podaży-mówi o tym
że wraz z wzrostem ceny wzrasta wielkość podaży i odwrotnie przy założeniu że pozostałe czynniki wpływające
na podaż pozostają nie zmienione15)czynniki wpływające na zmianę wielkości podaży: a)spadek podaży
powodowany jest przez: -wzrost kosztów produkcji -spadek dostępności czynników wytwórczych -brak
nowych technologii -spadek liczby producentów -oczekiwanie wzrostu cen w przyszłości b)wzrost podaży jest
powodowany przez: -spadek kosztów produkcji -wzrost dostępności czynników wytwórczych -dostęp do
nowych technologii -oczekiwanie spadku cen w przyszłości 16)tranzakcie kupna sprzedaży-pomiędzy podmiotami
gospodarczymi sprawiają że pieniadze na rynku są w ciągłym ruchu przepływ pieniędzy następuje na rynku dóbr i
usług poprzez zakup czynników produkcji a także na rynku kapitału
17)Cena to wyrażona w pieniądzu jaką nabywca musi wydać aby kupić produkt
18)Informacyjna- cena jest dla producętów i sprzedawców informacją na podstawie
której obliczją dochody Bilansowa cena służy do przywracania równowagi na rynku
Stymulacyjna wyższy poziom cen zachęca producętów do zwiększenia produkcji a
spadek cen do jej ograniczenia 19)Równowaga rynkowa jest to sytuacjaw
której wielkość popytu na dane dobro jest równą wielkość podaży
20)Nadwyżka rynkowa to sytuacja gdzie podaż jest większa od popytu czyli na rynku
istnieje nadprodukcja towarów
21)Niedobór rynkowy jest to sytucja gdzie popyt jest większy od podaży czyli mamy
dorzynienie z niedoborem towarów na rynku
praca maszyn
2)koszt alternatywny- (koszt utraconych możliwości) do
-ywanie ofert
4)przedsiębiorczość-to zdolność do racjonalnego wykorzystania czynników
-ności
5)w procesach gospodarowania uczestniczą następujące 3 podmioty: a)przedsiebior-
warunków życia zwiększanie zatrudnienia
6)gospodarka rynkowa-(barterowa) jest to gospodarka
towaru na towar
7)rynek-jest to ogół transakcji kupna sprzedaży zawieranych pomiędzy jego
konsumentów
9)rodzaje rynków: a)podział ze względu na stopień zaspokojenia potrzeb konsumentów:
-)...
damian2988098