zagrywka szybująca.pdf

(517 KB) Pobierz
wkladka_04.qxd
SZKOLENIOWY
BIULET YN
PZPS
Dodatek do MAGAZYNU SIATKÓWKA
Numer 4 (4)
OD RED AKTORA
W bie˝àcym numerze Biuletynu prezentujemy Paƒstwu kolejne do-
niesienie prof. Ryszarda Panfila , które zasadniczo skierowane
jest do trenerów pracujàcych z graczami profesjonalnymi. Prezen-
towane treÊci sà jednak na tyle uniwersalne i uj´te na pewnym po-
ziomie ogólnoÊci, ˝e wskazania do kierowania zespo∏em w pi∏ce
siatkowej mogà (i powinni) czerpaç szkoleniowcy tak˝e ni˝szych
poziomów szkolenia. Zagadnienia coachingu w polskiej literaturze
dotyczàcej zespo∏owych gier sportowych potraktowane sà doÊç
marginalnie i zdawkowo, a jak przekonuje i uzasadnia autor, mogà
stanowiç jeden z fundamentalnych czynników warunkujàcych ra-
cjonalny dobór graczy i wykorzystanie ich umiej´tnoÊci do spraw-
nego osiàgania celów w grze. MyÊl´, ˝e ta problematyka ma okre-
Êlony kràg odbiorców i nale˝y mieç nadziej´, i˝ b´dzie si´ jeszcze
pojawiaç na ∏amach naszego wydawnictwa.
w uwagach koƒcowych , gdzie autor jednoznacznie wskazuje,
i˝ warunkiem post´pu w kszta∏ceniu techniki jest jakoÊç wykona-
nia çwiczenia ze wzgl´du na cel, któremu realizacja çwiczenia s∏u-
˝y. Nie ma tzw. „cudownych” i uniwersalnych çwiczeƒ, których
stale domagajà si´ szczególnie m∏odzi sta˝em zawodowym trene-
rzy, wierzàc w ich sprawczà moc. To stale poszerzana wiedza,
umiej´tnoÊci metodyczne, okreÊlone cechy osobowoÊci i niez∏omna
motywacja zawodowa trenerów sà êród∏em ich samorozwoju i dal-
szego racjonalizowania i usprawniania procesu treningowego.
Trener to kategoria zawodów kreatywnych, poszukujàcych,
w których codziennoÊcià jest rozwiàzywanie ró˝norodnych proble-
mów wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych. Ilustro-
wany w doniesieniu dobór i uk∏ad çwiczeƒ sà jedynie propozycjà
autora.
W kolejnym swoim doniesieniu Roman Palacz przedstawia meto-
dyk´ kszta∏cenia umiej´tnoÊci technicznych zagrywki w wyskoku.
Istota podejÊcia do problematyki szkolenia m∏odzie˝y zawarta jest
Adres do korespondencji z redakcjà: www.p.siatkowa@awf.wroc.pl
Edward Superlak
(redaktor naczelny)
W NUMERZE
Prowadzenie zespo∏u sportowego – zadania coacha
– 2
Zagrywka tenisowa szybujàca (bezrotacyjne) w wyskoku
– 5
58432127.026.png 58432127.027.png 58432127.028.png 58432127.029.png
zespo∏u sportowego
– zadania coacha
WÊród procesów szczegó∏owych, realizowanych przez coacha prowadzàcego zespó∏
sportowy a zmierzajàcych do zwi´kszenia jego sprawnoÊci wyró˝niamy te, które
zwi´kszajà skutecznoÊç zespo∏u oraz te, które umo˝liwiajà regulowanie aktywnoÊci
graczy.
Ryszard Panfil
Zwi´kszanie skutecznoÊci realizowane jest poprzez:
1. proces wykorzystania umiej´tnoÊci indywidualnych graczy oraz
2. proces tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych.
Regulowanie aktywnoÊci odbywa si´ poprzez:
1. proces tworzenia i wykorzystania motywów dzia∏ania;
2. proces tworzenia i wykorzystania efektów spo∏ecznych (ryc. 1).
przyj´cie w∏aÊciwych kryteriów doboru w tym:
1. Koncepcji (strategii) gry wyznaczajàcej dzia∏ania zawodników np. koncepcj´
specjalizacji pozycyjnej opartej o schematy dzia∏ania czy te˝ koncepcj´ gry
uniwersalnej wymuszajàca cz´stà wymian´ pozycji opartej o zasady dzia∏ania.
2. Przyj´te ustawienie wyjÊciowe wyznaczajàce funkcje zawodnika w grze.
3. Rzeczywiste umiej´tnoÊci dobieranych zawodników do gry, zgodne z przyj´ty-
mi za∏o˝eniami (koncepcjà i ustawieniem):
- – umiej´tnoÊci gry indywidualnej w ataku,
- – umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w ataku,
- – umiej´tnoÊci gry indywidualnej w obronie,
- – umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w obronie.
Indywidualne zró˝nicowanie poziomu poszczególnych dyspozycji do gry,
w tym: umys∏owych, motorycznych, konstytucjonalnych i psychicznych, reprezento-
wane przez poszczególnych graczy oraz stwierdzony ekwifinalizm dyspozycji, wy-
znaczajà indywidualne typy umiej´tnoÊci dzia∏ania graczy (profil graczy), rozpatry-
wane w przedstawionym na rysunku 2 uk∏adzie, np.:gracz X jest zawodnikiem sto-
sujàcym w grze g∏ównie kombinacje proste, o zrównowa˝onej proporcji umiej´tno-
Êci ofensywnych do defensywnych. Natomiast zawodnik (Y) jest graczem stosujà-
cym g∏ównie kombinacje z∏o˝one i jest zawodnikiem ofensywnym. Typ (profil) gra-
cza wyznacza jego pozycj´ i funkcje w grze oraz indywidualizacj´ procesu treningo-
wego, któremu zawodnik jest poddawany.
Rycina 1 przedstawia schematycznie szczegó∏owe procesy wchodzàce w sk∏ad
coachingu realizowanego w zespo∏ach sportowych, którego celem jest zwi´kszenie
efektywnoÊci funkcjonowania zespo∏u.
Wymienione procesy szczegó∏owe realizowane sà równolegle, przy czym ich
znaczenie ze wzgl´du na zjawisko ekwifinalizmu 1 w odniesieniu do ró˝nych zespo-
∏ów sportowych jest zró˝nicowane.
Proces wykorzystywania umiej´tnoÊci indywidualnych graczy
Cele (zadania) w grze w pi∏k´ siatkowà mogà byç realizowane indywidualnie
wzgl´dnie zale˝nie od partnerów np.
w ataku:
– zdobycie punktu zagrywkà
w obronie zaÊ:
– zdobycie punktu blokiem pojedynczym
Przedstawione powy˝ej przyk∏ady wskazujà, ˝e gracze wzgl´dnie zale˝nie 2 od
partnerów wykorzystujà indywidualne umiej´tnoÊci gry i rozwiàzujà powstajàce
w niej sytuacje. To wskazuje, ˝e coach mo˝e prowadzàc zespó∏ tak dobieraç graczy
by wykorzystaç ich umiej´tnoÊci indywidualne. Umiej´tnoÊç zdobywania punktów
zagrywkà, blokiem pojedynczym, czy zbiciem pi∏ki niedok∏adnie rozegranej przez
przeciwnika stanowi wa˝nà sk∏adowà wspó∏czesnej gry w pi∏k´ siatkowà.
Zagadnieniem decydujàcym o trafnoÊci doboru zawodników do zespo∏u jest
Ryc. 2 Profile umiej´tnoÊci zawodnik ów w grze w pi∏k´ siatkowà
W przypadku umiej´tnoÊci indywidualnych doros∏ych graczy mamy do czynienia
z ukszta∏towanym, stabilnym profilem dyspozycji osobniczych do gry warunkujà-
cych umiej´tnoÊç dzia∏ania w grze. Wynika to z wieloletniego treningu oraz koƒczà-
1 Ekwifinalizm – mo˝liwoÊç osiàgania tych samych celów, ró˝nymi sposobami (drogami).
2 Wzgl´dna zale˝noÊç od parametrów oznacza, ˝e partnerzy jedynie u∏atwiajà zawodnikowi relizacj´
celu gry, poprzez np. tworzenie wolnego pola oraz poprzez asystencj´ i facylitacj´ spo∏ecznà.
ObecnoÊç partnerów nie jest konieczn dla zrealizowania okreÊlonego celu gry (rozwiàzania danej
sytuacji), (Panfil 2002).
Prowadzenie
58432127.001.png 58432127.002.png 58432127.003.png 58432127.004.png 58432127.005.png 58432127.006.png 58432127.007.png 58432127.008.png 58432127.009.png 58432127.010.png 58432127.011.png 58432127.012.png 58432127.013.png
cej si´ fazy rozwoju psychofizycznego cz∏owieka. W zwiàzku z tym coach powinien
wykorzystywaç profil sportowy gracza (szukaç dla niego odpowiedniej pozycji
i funkcji w grze), a nie dà˝yç do rozwijania jego umiej´tnoÊci i dyspozycji indywidu-
alnych, gdy˝ dzia∏anie takie b´dzie ma∏o skuteczne a poch∏ania∏o b´dzie du˝à iloÊç
czasu, który mo˝na wykorzystaç do realizacji zadaƒ treningowych poprawiajàcych
skutecznoÊç dzia∏ania np. zadaƒ dotyczàcych doskonalenia wspó∏dzia∏ania.
Natomiast utrzymanie sprawnoÊci psychofizycznej, uwarunkowane w∏aÊciwym
dozowaniem obcià˝eƒ, powinno nale˝eç do zadaƒ trenerów wspó∏pracujàcych np.
trenera specjalnej motoryki. G∏ównym zadaniem tego trenera b´dzie utrzymanie po-
tencjalnej aktywnoÊci dzia∏ania zawodników przez dozowanie obcià˝eƒ, uwzgl´dnia-
jàcych obj´toÊç wynikajàcà z czasu trwania gry (d∏ugoÊç meczu), niestandardowo
zmiennà intensywnoÊç krótkich wysi∏ków (zgodnie z wysi∏kiem wyst´pujàcym
w grze), przy jednoczesnym ograniczaniu przerw wypoczynkowych (dzia∏anie na
zm´czeniu).
Ze wzgl´du na koniecznoÊç doskonalenia, prowadzonego zespo∏u sportowego
i zmieniajàce si´ warunki zewn´trzne (np. wzrost poziomu sportowego przeciwni-
ka) oraz bariery wewn´trzne (ograniczenia osobnicze w zakresie doskonalenia
sprawnoÊci indywidualnej) konieczne jest, obok wykorzystania umiej´tnoÊci indywi-
dualnych graczy w obr´bie zespo∏u istniejàcego, tak˝e systematyczne dobieranie do
zespo∏u odpowiednich kandydatów o wy˝szym poziomie dyspozycji do gry oraz
wy˝szych potencjalnych mo˝liwoÊciach ich rozwoju.
skania pozycji do ataku, po uzyskaniu przez zawodnika z pi∏kà pe∏nej mo˝liwoÊci
wykonania wystawienia (koordynacja nast´pcza odbywa si´ bez wykorzystania zja-
wiska przewidywania dzia∏ania partnerów). W grze dominujà kombinacje proste,
a wspó∏dzia∏anie w ataku to wolne wykonywanie wysoko wystawionej ( w trzecim
tempie) pi∏ki do partnera umo˝liwiajàce przeciwnikowi ustawienie stabilnego po-
dwójnego lub potrójnego bloku. W obronie dominujà podwójne bloki „ruchome”. Ob-
serwacje wskazujà, ˝e wi´kszoÊç ligowych zespo∏ów w Polsce wykorzystuje koor-
dynacj´ nast´pczà.
2. Optymalne wykorzystanie efektów zespo∏owych – poziom koordynacji
wyprzedzajàcej
Koordynacja wyprzedzajàca zwiàzana jest z mo˝liwoÊcià wykorzystania prze-
widywania dzia∏aƒ partnerów na podstawie doÊwiadczeƒ wynikajàcych z wczeÊniej-
szych i aktualnych obserwacji ich zachowaƒ. Poznanie prawid∏owoÊci dotyczàcych
specyficznych dzia∏aƒ partnera pozwala przewidywaç ich nast´pstwa, mo˝na wi´c
wyprzedziç ich wykonanie. Najwy˝szy poziom skoordynowania dzia∏aƒ wyst´puje
w sytuacji, gdy wspó∏dzia∏ajàcy zawodnicy równoczeÊnie podejmujà uzupe∏niajàce
si´ dzia∏ania, np. zawodnik bez pi∏ki zajmuje pozycj´ do ataku w chwili, gdy pi∏ka
zmierza do partnera, od którego oczekuje on wystawienia (wspó∏dzia∏anie „trójko-
we”). W grze ofensywnej dominujà z∏o˝one kombinacje trójkowe i dwójkowe.
W obronie natomiast dominujà bloki podwójne i potrójne wykonywane w stabilnych
pozycjach. Najwy˝szy poziom koordynacji dzia∏aƒ w polskiej lidze wykorzystywany
jest incydentalnie.
Mo˝liwoÊci tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych w grach spor-
towych wydaje si´ byç bardzo du˝e, natomiast Êwiadome ich tworzenie i wykorzy-
stywanie jest zjawiskiem bardzo rzadkim. Wydaje si´, ˝e o efektywnoÊci pracy co-
acha, ze wzgl´du na ograniczenia w rozwoju indywidualnym doros∏ych graczy, de-
cydujà umiej´tnoÊci tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych (synergicz-
nych).
Wykorzystanie przez coacha efektów wspó∏dzia∏ania sprowadza si´ do usta-
wiania „dwójek” i „trójek” na polu gry i stawiania im zadaƒ umo˝liwiajàcych efek-
tywne osiàganie celów gry poprzez wspó∏dzia∏anie.
Proces tworzenia i wykorzystania efektów zespo∏owych
Cele (zadania) w grze w pi∏k´ siatkowà sà realizowane g∏ównie poprzez wspó∏-
dzia∏anie, czyli dzia∏ania bezwzgl´dnie zale˝ne 3 od partnerów, które dominujà w pi∏-
ce siatkowej a obejmujà mi´dzy innymi:
w ataku:
– zdobycie punktu po rozegraniu wybranej kombinacji;
– tworzenie sytuacji do zdobycia punktu przez dogranie pi∏ki i rozegranie;
w obronie:
– zdobycie punktu blokiem (podwójnym lub potrójnym).
To wskazuje, ˝e coach dobierajàc graczy do zespo∏u w pi∏ce siatkowej powi-
nien obok umiej´tnoÊci indywidualnych uwzgl´dniç g∏ównie dyspozycje graczy do
wspó∏dzia∏ania.
Organizacj´ dzia∏aƒ w grze, z jednej strony wyznaczajà zadania wynikajàce
z przyj´tej koncepcji prowadzenia gry, z drugiej prozespo∏owe dyspozycje zawodni-
ków. Tzw. cechy prozespo∏owe powodujà wyst´powanie w dzia∏aniach zespo∏owych
zjawiska synergii, przejawiajàcej si´ w poziomie efektów organizacyjnych. Przyk∏ad
wykorzystania efektów synergicznych w prowadzeniu zespo∏u sportowego stanowi
okres pracy z Reprezentacjà Polski trenerów K. Górskiego czy Jerzego Wagnera,
którzy dobierali do zespo∏u po 2 lub 3 zawodników z klubów. Wiedzàc, ˝e w zespo-
∏ach klubowych wybierani zawodnicy wspó∏dzia∏ajà skutecznie, przenosi∏ do repre-
zentacji efekty organizacyjne, które wypracowali zawodnicy poprzez wspólne tre-
ningi (cz´sto wieloletnie) w klubach macierzystych.
Tworzenie efektów organizacyjnych sprowadza si´ do zestawiania „dwójek”
i „trójek” graczy o prozespo∏owych dyspozycjach. Nast´pnie poprzez systematyczne
stosowanie w procesie treningowym gier symulacyjnych (w tym gier ma∏ych i frag-
mentów gry) tworzà si´ efekty organizacyjne. W procesie tym wykorzystuje si´ zja-
wisko koordynacji dzia∏aƒ bezwzgl´dnie zale˝nych umo˝liwiajàcych osiàganie celów
gry (udzia∏ 2, 3 zawodników) oraz u∏atwiajàcych ich osiàganie (udzia∏ 4 i wi´cej
graczy).
Poziom skoordynowania wspó∏dzia∏ania w grze zale˝y od wyboru czasu, miej-
sca i sposobu dzia∏ania okreÊlonego zawodnika ze wzgl´du na czas, miejsce i spo-
sób dzia∏ania partnerów.
Poprzez trening, szczególnie symulujàcy sytuacje „dwójkowe” i „trójkowe” wy-
st´pujàce w grze klasyfikowanej, grupy zawodników powtarzajà wybrane warianty
rozegrania pi∏ki w ataku lub przeciwdzia∏ania rozegraniu przez przeciwnika w obro-
nie. Wynikiem tego jest nabywanie bieg∏oÊci we wspó∏dzia∏aniu przejawiajàcej si´
w przechodzeniu na coraz wy˝szy poziom skoordynowania dzia∏aƒ (tworzenie i wy-
korzystanie efektów organizacyjnych).
1. Niedostateczne wykorzystanie efektów zespo∏owych – poziom
koordynacji nast´pczej
Wyst´puje wtedy, gdy zale˝ne od siebie dzia∏ania wykonywane sà w uk∏adzie
nast´pczym tzn. rozpocz´cie kolejnego dzia∏ania zale˝y od koƒcowego wyniku dzia-
∏ania poprzedniego, np. zawodnik bez pi∏ki podejmuje dzia∏anie zmierzajàce do uzy-
Proces tworzenia i wykorzystania motywów dzia∏ania.
W poczàtkowej fazie aktywnoÊç nowo pozyskanych graczy regulujà g∏ownie
ich motywy w∏asne. WÊród tych motywów wyró˝nia si´:
– ch´ç zaprezentowania swoich umiej´tnoÊci;
– ch´ç uzyskania satysfakcjonujàcego kontraktu/transferu;
– ch´ç uzyskania akceptacji i sympatii u trenera;
– ch´ç zdobycia sta∏ego miejsca w tzw. sk∏adzie podstawowym zespo∏u;
– ch´ç unikni´cia urazów (kontuzji).
Coach tworzàc sytuacje przymusowe lub n´càce stosuje bodêce materialne
(kontrakty, premie) i niematerialne (miejsce w zespole w tzw. podstawowym sk∏a-
dzie) i dà˝y do przekszta∏cenia motywów w∏asnych graczy w motywy wspólne ze-
wn´trzne. W praktyce bodêce niematerialne stosowane równolegle z bodêcami ma-
terialnymi wp∏ywajà na zwi´kszenie aktywnoÊci dzia∏aƒ gracza, przy czym indywi-
dualne preferencje zawodników decydujàc tym, który rodzaj bodêców dla okreÊlone-
go gracza jest istotniejszy. Diagnoza struktury potrzeb i systemu wartoÊci uznawa-
nego przez graczy jest warunkiem w∏aÊciwego oddzia∏ywania na nich bodêcami ak-
tywizujàcymi. Realizujàc potrzeby rozpoczynamy od podstawy piramidy, czyli po-
trzeb socjalno-bytowych, poprzez potrzeb´ dzia∏ania w zespole oraz zadowolenie
z osiàganych wyników sportowych, a koƒczymy na potrzebie samorealizacji. Nale˝y
tak˝e pami´taç, ˝e tylko optymalne pobudzenie wp∏ywa korzystnie na zaanga˝owa-
nie zawodników w gr´. To znaczy, ˝e stosowanie zbyt silnych lub zbyt s∏abych bodê-
ców materialnych i niematerialnych wp∏ywa niekorzystnie na aktywnoÊç zawodni-
ków. Zbyt s∏abe pobudzenie ogranicza aktywnoÊç (gracz nie wykorzystuje swojego
potencja∏u) zbyt du˝e natomiast powoduje nadaktywnoÊç (dzia∏ania nieracjonalne,
zbyt du˝o b∏´dów).
Bodziec aktywizujàcy powinien byç dostosowany do mo˝liwoÊci (umiej´tnoÊci)
zawodników. Coach powinien pami´taç, ˝e pieniàdze mogà spowodowaç jedynie
wzrost aktywnoÊci, nie zwi´kszà jednak umiej´tnoÊci poszczególnych graczy. Stàd
stosowanie zbyt du˝ych wzmocnieƒ nieadekwatnych do umiej´tnoÊci graczy i ocze-
3
Bezwzgl´dna zale˝noÊç od partnerów oznacza, ˝e warunkiem koniecznym realizacji celu gry jest
wspó∏dzia∏anie zawodników, czyli partnerzy umo˝liwiajà realizacj´ celów gry, np. skoordynowane
wybieganie na pozycje i podania pi∏ki (efekt organizacyjny) obecnoÊç partnerów jest konieczna dla
realizacji celów gry (rozwiàzania danej sytuacji) (Panfil 2002).
58432127.014.png
kiwanie na zwi´kszenie jego sprawnoÊci w grze jest b∏´dem i prowadzi cz´sto do
obni˝enia tej sprawnoÊci. Zawodnik chcàc zdobyç wysokà premi´ dzia∏a nieracjo-
nalnie, zbyt aktywnie, pope∏nia wi´cej b∏edów. Nale˝y, wi´c pami´taç, ˝e umiej´tno-
Êci gry nie mo˝na kupiç za pieniàdze, stosujàc bodêce materialne mo˝na jedynie
zwi´kszyç aktywnoÊç graczy. (Panfil 1992)
Wydaje si´, ˝e w polskiej praktyce sportowej cz´Êciej zaobserwowaç mo˝na
nadu˝ywanie zasady „wszystkim równo”, ni˝ stosowanie zasady ró˝nicowania
bodêców. W ostatnim okresie nasili∏o si´ zjawisko w∏àczania premii za efektywnoÊç
w grze do uposa˝enia miesi´cznego graczy. Wynika to z ró˝nych przyczyn, a przede
wszystkim z faktu, ˝e jest to bardzo wygodne, zwalnia bowiem trenerów od obo-
wiàzku szczegó∏owej oceny wk∏adu poszczególnych zawodników w realizacj´ zadaƒ
w poszczególnych meczach. Jednak niedostrzeganie przez trenera osiàgni´ç wybi-
jajàcych si´ zawodników w trosce o dobre samopoczucie pozosta∏ych prowadzi do
swoistego „równania w dó∏”, i towarzyszàcej mu bezpiecznej taktyki „nie wychyla-
nia si´”, co jest sprzeczne z istotà wspó∏zawodnictwa sportowego.
Uczestnictwo graczy w ustalaniu celów sprzyja zrozumieniu celów realizowa-
nych przez poszczególnych graczy, grupy graczy, zespo∏u jako ca∏oÊci oraz emocjo-
nalnemu zaanga˝owaniu w sprawy wykonawstwa. Jest tak˝e êród∏em informacji
o mo˝liwoÊciach wykonawców i prowadzi do internalizacji celów i pojawiania si´
w zespole tak po˝àdanych motywów wewn´trznych.
Wspólne realizowanie celów zespo∏owych i przebywanie graczy ze sobà, pro-
wadzi do pozytywnych wyników i generuje pojawianie si´ motywów wspólnych we-
wn´trznych jako tych, które najtrwalej stymulujà aktywnoÊç graczy. WÊród tych
motywów wyró˝niamy:
– ch´ç reprezentowania barw klubowych/reprezentacyjnych;
– ch´ç tworzenia grupy spo∏ecznej i przebywania w niej (w zespole, w klubie,
mieÊcie);
– ch´ç wspierania klubu w sytuacjach trudnych (s∏absze wyniki, problemy finan-
sowe).
Tworzenie i wykorzystanie motywów dzia∏ania stymuluje optymalnie pobudza-
nie graczy do dzia∏ania. Stan optymalnego pobudzenia przejawia si´ sta∏à koncen-
tracjà uwagi na zadaniu, kontrolà pobudzenia emocjonalnego i poczuciem pewnoÊci
w∏asnych dzia∏aƒ.
Poza motywowaniem istniejà pewne inne mo˝liwoÊci wp∏ywania na stany emo-
cjonalne i koncentracj´, a przez to na aktywnoÊç graczy. Pierwszà mo˝liwoÊç sta-
nowi cz´sty udzia∏ w grach klasyfikowanych, który uczy panowania nad niekorzyst-
nymi reakcjami organizmu, drugà mo˝liwoÊç dostarcza rozgrzewka, która wp∏ywa
regulujàco na stan pobudzenia i hamowania w korze mózgowej. Wreszcie instrukcja
coacha i sposób jej przekazania, jak równie˝ metody inspirowania zawodników mo-
gà w du˝ym stopniu korygowaç niekorzystne reakcje i wp∏ywaç pozytywnie na ak-
tywnoÊç.
wprowadzaç do zespo∏u konflikt rzeczowy np. poprzez wymian´ graczy na rezerwo-
wych, usadowienie nie akceptujàcych si´ graczy przy stoliku w jadalni lub w pokoju
hotelowym, a tak˝e poprzez ujawnianie przed zespo∏em s∏abych stron graczy, któ-
rych chcemy aktywizowaç. Cz´sto, gdy zespó∏ osiàga w grach klasyfikowanych za-
skakujàco dobre wyniki, konieczne staje si´ wywo∏anie w zespole konfliktu rzeczo-
wego (mobilizujàcego), gdy˝ dobre wyniki obni˝ajà aktywnoÊç, wywo∏ujà poczucie
nadmiernej pewnoÊci siebie. Metody przeciwdzia∏ania tej sytuacji to: rozegranie me-
czu kontrolnego z potencjalnie s∏abszym przeciwnikiem, prezentacja zapisu magne-
towidowego fragmentów s∏abej gry w∏asnego zespo∏u w meczach wygranych, usu-
ni´cie ze sk∏adu podstawowego na jeden mecz podstawowego zawodnika. Coach
musi zwracaç uwag´ na fakt, i˝ integracja w zespole jest tylko Êrodkiem zwi´ksza-
jàcym aktywnoÊç zawodników i nie mo˝e staç si´ celem dzia∏ania zespo∏u.
Wyró˝nia si´ kilka rodzajów konfliktów wyst´pujàcych w zespole sportowym,
w tym np. konflikty emocjonalne i rzeczowe. Konflikty rzeczowe sà po˝yteczne
w przeciwieƒstwie do emocjonalnych, które nie przyczyniajà si´ do usprawnieƒ.
W przypadku, gdy prowadzony zespó∏ nie spe∏nia oczekiwaƒ, coach zmuszony
jest wprowadziç do sk∏adu podstawowego nowych zawodników, cz´sto mniej do-
Êwiadczonych liczàc, ˝e zmiany wp∏ynà korzystnie na gr´ zespo∏u poprzez pojawie-
nie si´ efektów synergicznych (grupowych i zespo∏owych). Wymiana gracza obok
zmiany organizacji gry, prowadzi cz´sto do naruszenia struktury nieformalnej ze-
spo∏u i w konsekwencji mo˝e doprowadziç do ró˝nych zachowaƒ graczy.
Akceptowana przez zespó∏ wymiana graczy wywo∏uje po˝àdane efekty spo-
∏eczne (facylitacj´, integracj´, asystencj´) i aktywizuje pozosta∏ych graczy.
Podsumowanie
Przedstawione na ryc. 3 koƒcowe (cz´sto wieloletnie) efekty pracy coacha
wskazujà, ˝e o jego efektywnoÊci decyduje, wyst´powanie w zespole graczy takich
zmiennych jak:
– wspó∏dzia∏anie wyprzedzajàce (dwójkowe i trójkowe );
– podporzàdkowanie gry indywidualnej celom zespo∏owym;
– konflikt rzeczowy (dotyczàcy gry);
– motywy wewn´trzne wspólne.
Wyst´powanie tych zmiennych korzystnie wp∏ywa na sprawnoÊç dzia∏ania ze-
spo∏ów w grze. Tak, wi´c doprowadzenia do utrwalonego ich wyst´powania jest po-
zytywnym wynikiem pracy coacha.
Proces tworzenia i wykorzystywania efektów spo∏ecznych
Efekty spo∏eczne to facylitacja, asystencja, integracja i konflikt rzeczowy. Uzy-
skanie efektów spo∏ecznych wià˝e si´ ze spontanicznym i kontrolowanym tworze-
niem grup spo∏ecznych, które generujà powstawanie tych efektów. Wymienione
efekty regulowane przez coacha wp∏ywajà pozytywnie na aktywnoÊç dzia∏ania za-
wodników w grze.
Jednà z cech zespo∏u sportowego jest wspó∏wyst´powanie integracji zawodni-
ków wynikajàcej z realizacji wspólnych celów np. osiàgni´cia wysokiej pozycji
w rozgrywkach ligowych oraz konfliktów b´dàcych efektem dà˝enia zawodników
do osiàgania celów indywidualnych np. graç w sk∏adzie podstawowym zespo∏u mo-
˝e jednoczeÊnie ograniczona liczba graczy. Zarówno integracja jak i konflikt wyst´-
pujàce w optymalnym zakresie sà czynnikiem aktywizujàcym zawodników do sku-
tecznej gry. Poczucie wspólnoty celów oraz stymulowane przez coacha konflikty
rzeczowe sà czynnikami aktywizujàcymi zawodnika do wzmo˝onej pracy treningo-
wej i dzia∏ania w grze. Zespó∏ sportowy bez wewn´trznych konfliktów to zespó∏ sta-
tyczny, pozbawiony szans rozwoju, które sà istotà dzia∏alnoÊci w sporcie klasyfiko-
wanym. Tote˝ nie bezkonfliktowoÊç, lecz umiej´tnoÊç przezwyci´˝ania konfliktów
wewn´trznych i wykorzystanie ich w interesie zespo∏u sportowego jest jednà z jego
cech.
O integracji Êwiadczy wzajemna akceptacja zachowaƒ i umiej´tnoÊci, uznanie
pozycji spo∏ecznej w zespole, empatia i asertywnoÊç. Zespó∏ zintegrowany stymulu-
je aktywnoÊç graczy. Je˝eli integracja wp∏ywa korzystnie na aktywnoÊç coach po-
winien jà wzmacniaç. Je˝eli natomiast wià˝e si´ ze spadkiem aktywnoÊci nale˝y
Ryc. 3. Idealny model efektywnego coachingu
PiÊmiennictwo:
1. Panfil R. (1991) Kierowanie zespo∏em sportowym, Wydawnictwo RCMSzKFiS.
2. Panfil R. (1992) Dyspozycje sportowców do gry a kierowanie nimi. Studia i Mo-
nografie AWF Wroc∏aw.
3. Panfil R. (2002) Gra sportowa-funkcje spo∏eczne i rynkowe. Cz∏owiek i Ruch
AWF Wroc∏aw nr.2.
4. Panfil R. (2004) Zarzàdzanie produktem klubu sportowego. Wydawnictwo
Wy˝szej Szko∏y-Edukacja w Sporcie w Warszawie.
5. Pszczo∏owski T. (1978) „Ma∏a encyklopedia prakseologii teorii organizacji”, Za-
k∏ad im. Ossoliƒskich, Warszawa-Wroc∏aw, Gdaƒsk.
58432127.015.png 58432127.016.png 58432127.017.png 58432127.018.png 58432127.019.png 58432127.020.png 58432127.021.png 58432127.022.png 58432127.023.png
tenisowa szybujàca
(bezrotacyjna)
w wyskoku
Roman Palacz
Opis czynnoÊci:
1. Faza przygotowawcza – pozycja wyjÊciowa.
2. Faza g∏ówna – podrzut pi∏ki z zamachem i uderzenie pi∏ki.
3. Faza koƒcowa – zakoƒczenie czynnoÊci , wejÊcie na boisko i goto-
woÊç do gry.
Pozycja wyjÊciowa
– ustawienie przodem do siatki w pozycji rozkroczno- wykrocznej w od-
powiedniej strefie zagrywki;
– pi∏ka trzymana oburàcz (dok∏adniejszy podrzut).
Podrzut pi∏ki z zamachem i uderzenie pi∏ki
– podrzut pi∏ki bezrotacyjnie oburàcz w przód na stron´ barku r´ki za-
grywajàcej na wysokoÊç zasi´gu jednoràcz;
– wykonanie szybkiego, krótkiego doskoku dwutempowego ( podobnie
jak w ataku) z krótkim zamachem ramion w ty∏, tak aby ∏okieç by∏ lek-
ko opuszczony;
– d∏oƒ odprowadzona na wysokoÊç twarzy;
– kontakt d∏oni z pi∏kà jest krótki , ale dynamiczny przy usztywnionym
nadgarstku;
– po uderzeniu pi∏ki r´ka zostaje zatrzymana w górze.
Zakoƒczenie czynnoÊci, wejÊcie na boisko i gotowoÊç do gry
– po zagrywce zawodnik zajmuje okreÊlonà pozycj´ w obronie w jednej
ze stref i wykazuje gotowoÊç do dzia∏ania.
5. åwiczàcy przechodzi na drugà stron´ boiska ustawia si´ w rz´dzie.
6. Ka˝dy zawodnik wykonuje 10 celnych powtórzeƒ.
Zalecenia:
1. Nale˝y dostosowaç wysokoÊç ustawienia pi∏ki w trzymaku w zale˝no-
Êci od zasi´gu zagrywajàcego.
2. W çwiczeniach stosowaç siatk´ obni˝onà.
3. Zwracaç uwag´, aby zagrywajàcy w momencie wykonywania zagryw-
ki nie dotknà∏ stopà linii 3 m.
åwiczenie 2
Cel: Nauka podrzutu pi∏ki i uderzenia pi∏ki.
Przebieg çwiczenia:
1. Zawodnik w odleg∏oÊci 5m od Êciany wykonuje podrzut pi∏ki oburàcz
w gór´ i w przód.
2. åwiczàcy po doskoku dwutempowym ruchem szybkim, zatrzymanym
uderza centralnie pi∏k´ przy usztywnionym nadgarstku.
3. Zawodnik kieruje pi∏k´ w Êcian´ powy˝ej linii 2,43 cm.
4. åwiczàcy wykonuje 10 powtórzeƒ, nast´pnie zwi´ksza odleg∏oÊç od
Êciany.
åwiczenia nauczajàce
ZAGRYWKA TENISOWA SZYBUJÑCA
(BEZROTACYJNA) W WYSKOKU
åwiczenie 1
Cel: Nauka zagrywki szybujàcej w wyskoku.
Przebieg çwiczenia:
1. Zawodnicy w dwóch rz´dach ustawieni 5 m od siatki.
2. Wykonujà bezrotacyjny podrzut pi∏ki oburàcz w gór´ przed sobà na
stron´ r´ki zagrywajàcej.
3. åwiczàcy wykonuje doskok i zagrywa pi∏k´ , która przelatuje pomi´-
dzy górnà taÊmà a linkà zawieszonà 1 m od górnej kraw´dzi siatki.
4. Po celnym wykonaniu zagrywki zawodnik przechodzi na drugà stron´.
5. Ka˝dy çwiczàcy wykonuje 10 celnych powtórzeƒ.
6. Po opanowaniu tego çwiczenia zwi´kszamy odleg∏oÊç od siatki do
7 m a nast´pnie do 9 m.
Modyfikacja:
OkreÊlamy materacem stref´ w którà zawodnicy zagrywajà.
åwiczenia przygotowawcze
åwiczenie 1
Cel: Nauka prowadzenia r´ki i uderzenia pi∏ki.
Przebieg çwiczenia:
1.
Zawodnicy z pi∏kami ustawieni sà w dwóch
rz´dach w odleg∏oÊci 3 m od siatki.
2.
Na podwy˝szeniu stoi trener (lub zawodnik)
z trena˝erem (trzymak).
3.
Zawodnicy wk∏adajà pi∏k´ do trena˝era.
4.
Gracz wykonuje doskok dwutempowy i ude-
rza pi∏k´ ruchem szybkim i zatrzymanym przy
usztywnionym nadgarstku tak, aby pi∏ka
przelecia∏a na drugà stron´ siatki.
åwiczenie 2
Cel: Nauka zagrywki szybujàcej w wyskoku.
Zagrywka
58432127.024.png 58432127.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin