zagrywka szybująca.pdf
(
517 KB
)
Pobierz
wkladka_04.qxd
SZKOLENIOWY
BIULET
YN
PZPS
Dodatek do MAGAZYNU SIATKÓWKA
Numer 4 (4)
OD RED
AKTORA
W bie˝àcym numerze
Biuletynu
prezentujemy Paƒstwu kolejne do-
niesienie
prof. Ryszarda Panfila
, które zasadniczo skierowane
jest do trenerów pracujàcych z graczami profesjonalnymi. Prezen-
towane treÊci sà jednak na tyle uniwersalne i uj´te na pewnym po-
ziomie ogólnoÊci, ˝e wskazania do kierowania zespo∏em w pi∏ce
siatkowej mogà (i powinni) czerpaç szkoleniowcy tak˝e ni˝szych
poziomów szkolenia. Zagadnienia coachingu w polskiej literaturze
dotyczàcej zespo∏owych gier sportowych potraktowane sà doÊç
marginalnie i zdawkowo, a jak przekonuje i uzasadnia autor, mogà
stanowiç jeden z fundamentalnych czynników warunkujàcych ra-
cjonalny dobór graczy i wykorzystanie ich umiej´tnoÊci do spraw-
nego osiàgania celów w grze. MyÊl´, ˝e ta problematyka ma okre-
Êlony kràg odbiorców i nale˝y mieç nadziej´, i˝ b´dzie si´ jeszcze
pojawiaç na ∏amach naszego wydawnictwa.
w
uwagach koƒcowych
, gdzie autor jednoznacznie wskazuje,
i˝ warunkiem post´pu w kszta∏ceniu techniki jest jakoÊç wykona-
nia çwiczenia ze wzgl´du na cel, któremu realizacja çwiczenia s∏u-
˝y. Nie ma tzw. „cudownych” i uniwersalnych çwiczeƒ, których
stale domagajà si´ szczególnie m∏odzi sta˝em zawodowym trene-
rzy, wierzàc w ich sprawczà moc. To stale poszerzana wiedza,
umiej´tnoÊci metodyczne, okreÊlone cechy osobowoÊci i niez∏omna
motywacja zawodowa trenerów sà êród∏em ich samorozwoju i dal-
szego racjonalizowania i usprawniania procesu treningowego.
Trener to kategoria zawodów kreatywnych, poszukujàcych,
w których codziennoÊcià jest rozwiàzywanie ró˝norodnych proble-
mów wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych. Ilustro-
wany w doniesieniu dobór i uk∏ad çwiczeƒ sà jedynie propozycjà
autora.
W kolejnym swoim doniesieniu
Roman Palacz
przedstawia meto-
dyk´ kszta∏cenia umiej´tnoÊci technicznych zagrywki w wyskoku.
Istota podejÊcia do problematyki szkolenia m∏odzie˝y zawarta jest
Adres do korespondencji z redakcjà: www.p.siatkowa@awf.wroc.pl
Edward Superlak
(redaktor naczelny)
W NUMERZE
Prowadzenie zespo∏u sportowego – zadania coacha
– 2
Zagrywka tenisowa szybujàca (bezrotacyjne) w wyskoku
– 5
zespo∏u sportowego
– zadania coacha
WÊród procesów szczegó∏owych, realizowanych przez coacha prowadzàcego zespó∏
sportowy a zmierzajàcych do zwi´kszenia jego sprawnoÊci wyró˝niamy te, które
zwi´kszajà skutecznoÊç zespo∏u oraz te, które umo˝liwiajà regulowanie aktywnoÊci
graczy.
Ryszard Panfil
Zwi´kszanie skutecznoÊci realizowane jest poprzez:
1. proces wykorzystania umiej´tnoÊci indywidualnych graczy oraz
2. proces tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych.
Regulowanie aktywnoÊci odbywa si´ poprzez:
1. proces tworzenia i wykorzystania motywów dzia∏ania;
2. proces tworzenia i wykorzystania efektów spo∏ecznych (ryc. 1).
przyj´cie w∏aÊciwych kryteriów doboru w tym:
1. Koncepcji (strategii) gry wyznaczajàcej dzia∏ania zawodników np. koncepcj´
specjalizacji pozycyjnej opartej o schematy dzia∏ania czy te˝ koncepcj´ gry
uniwersalnej wymuszajàca cz´stà wymian´ pozycji opartej o zasady dzia∏ania.
2. Przyj´te ustawienie wyjÊciowe wyznaczajàce funkcje zawodnika w grze.
3. Rzeczywiste umiej´tnoÊci dobieranych zawodników do gry, zgodne z przyj´ty-
mi za∏o˝eniami (koncepcjà i ustawieniem):
- – umiej´tnoÊci gry indywidualnej w ataku,
- – umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w ataku,
- – umiej´tnoÊci gry indywidualnej w obronie,
- – umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w obronie.
Indywidualne zró˝nicowanie poziomu poszczególnych dyspozycji do gry,
w tym: umys∏owych, motorycznych, konstytucjonalnych i psychicznych, reprezento-
wane przez poszczególnych graczy oraz stwierdzony ekwifinalizm dyspozycji, wy-
znaczajà indywidualne typy umiej´tnoÊci dzia∏ania graczy (profil graczy), rozpatry-
wane w przedstawionym na rysunku 2 uk∏adzie, np.:gracz X jest zawodnikiem sto-
sujàcym w grze g∏ównie kombinacje proste, o zrównowa˝onej proporcji umiej´tno-
Êci ofensywnych do defensywnych. Natomiast zawodnik (Y) jest graczem stosujà-
cym g∏ównie kombinacje z∏o˝one i jest zawodnikiem ofensywnym. Typ (profil) gra-
cza wyznacza jego pozycj´ i funkcje w grze oraz indywidualizacj´ procesu treningo-
wego, któremu zawodnik jest poddawany.
Rycina 1 przedstawia schematycznie szczegó∏owe procesy wchodzàce w sk∏ad
coachingu realizowanego w zespo∏ach sportowych, którego celem jest zwi´kszenie
efektywnoÊci funkcjonowania zespo∏u.
Wymienione procesy szczegó∏owe realizowane sà równolegle, przy czym ich
znaczenie ze wzgl´du na zjawisko ekwifinalizmu
1
w odniesieniu do ró˝nych zespo-
∏ów sportowych jest zró˝nicowane.
Proces wykorzystywania umiej´tnoÊci indywidualnych graczy
Cele (zadania) w grze w pi∏k´ siatkowà mogà byç realizowane indywidualnie
wzgl´dnie zale˝nie od partnerów np.
w ataku:
– zdobycie punktu zagrywkà
w obronie zaÊ:
– zdobycie punktu blokiem pojedynczym
Przedstawione powy˝ej przyk∏ady wskazujà, ˝e gracze wzgl´dnie zale˝nie
2
od
partnerów wykorzystujà indywidualne umiej´tnoÊci gry i rozwiàzujà powstajàce
w niej sytuacje. To wskazuje, ˝e coach mo˝e prowadzàc zespó∏ tak dobieraç graczy
by wykorzystaç ich umiej´tnoÊci indywidualne. Umiej´tnoÊç zdobywania punktów
zagrywkà, blokiem pojedynczym, czy zbiciem pi∏ki niedok∏adnie rozegranej przez
przeciwnika stanowi wa˝nà sk∏adowà wspó∏czesnej gry w pi∏k´ siatkowà.
Zagadnieniem decydujàcym o trafnoÊci doboru zawodników do zespo∏u jest
Ryc. 2 Profile umiej´tnoÊci zawodnik
ów w grze w pi∏k´ siatkowà
W przypadku umiej´tnoÊci indywidualnych doros∏ych graczy mamy do czynienia
z ukszta∏towanym, stabilnym profilem dyspozycji osobniczych do gry warunkujà-
cych umiej´tnoÊç dzia∏ania w grze. Wynika to z wieloletniego treningu oraz koƒczà-
1
Ekwifinalizm – mo˝liwoÊç osiàgania tych samych celów, ró˝nymi sposobami (drogami).
2
Wzgl´dna zale˝noÊç od parametrów oznacza, ˝e partnerzy jedynie u∏atwiajà zawodnikowi relizacj´
celu gry, poprzez np. tworzenie wolnego pola oraz poprzez asystencj´ i facylitacj´ spo∏ecznà.
ObecnoÊç partnerów nie jest konieczn dla zrealizowania okreÊlonego celu gry (rozwiàzania danej
sytuacji), (Panfil 2002).
Prowadzenie
cej si´ fazy rozwoju psychofizycznego cz∏owieka. W zwiàzku z tym coach powinien
wykorzystywaç profil sportowy gracza (szukaç dla niego odpowiedniej pozycji
i funkcji w grze), a nie dà˝yç do rozwijania jego umiej´tnoÊci i dyspozycji indywidu-
alnych, gdy˝ dzia∏anie takie b´dzie ma∏o skuteczne a poch∏ania∏o b´dzie du˝à iloÊç
czasu, który mo˝na wykorzystaç do realizacji zadaƒ treningowych poprawiajàcych
skutecznoÊç dzia∏ania np. zadaƒ dotyczàcych doskonalenia wspó∏dzia∏ania.
Natomiast utrzymanie sprawnoÊci psychofizycznej, uwarunkowane w∏aÊciwym
dozowaniem obcià˝eƒ, powinno nale˝eç do zadaƒ trenerów wspó∏pracujàcych np.
trenera specjalnej motoryki. G∏ównym zadaniem tego trenera b´dzie utrzymanie po-
tencjalnej aktywnoÊci dzia∏ania zawodników przez dozowanie obcià˝eƒ, uwzgl´dnia-
jàcych obj´toÊç wynikajàcà z czasu trwania gry (d∏ugoÊç meczu), niestandardowo
zmiennà intensywnoÊç krótkich wysi∏ków (zgodnie z wysi∏kiem wyst´pujàcym
w grze), przy jednoczesnym ograniczaniu przerw wypoczynkowych (dzia∏anie na
zm´czeniu).
Ze wzgl´du na koniecznoÊç doskonalenia, prowadzonego zespo∏u sportowego
i zmieniajàce si´ warunki zewn´trzne (np. wzrost poziomu sportowego przeciwni-
ka) oraz bariery wewn´trzne (ograniczenia osobnicze w zakresie doskonalenia
sprawnoÊci indywidualnej) konieczne jest, obok wykorzystania umiej´tnoÊci indywi-
dualnych graczy w obr´bie zespo∏u istniejàcego, tak˝e systematyczne dobieranie do
zespo∏u odpowiednich kandydatów o wy˝szym poziomie dyspozycji do gry oraz
wy˝szych potencjalnych mo˝liwoÊciach ich rozwoju.
skania pozycji do ataku, po uzyskaniu przez zawodnika z pi∏kà pe∏nej mo˝liwoÊci
wykonania wystawienia (koordynacja nast´pcza odbywa si´ bez wykorzystania zja-
wiska przewidywania dzia∏ania partnerów). W grze dominujà kombinacje proste,
a wspó∏dzia∏anie w ataku to wolne wykonywanie wysoko wystawionej ( w trzecim
tempie) pi∏ki do partnera umo˝liwiajàce przeciwnikowi ustawienie stabilnego po-
dwójnego lub potrójnego bloku. W obronie dominujà podwójne bloki „ruchome”. Ob-
serwacje wskazujà, ˝e wi´kszoÊç ligowych zespo∏ów w Polsce wykorzystuje koor-
dynacj´ nast´pczà.
2. Optymalne wykorzystanie efektów zespo∏owych – poziom koordynacji
wyprzedzajàcej
Koordynacja wyprzedzajàca zwiàzana jest z mo˝liwoÊcià wykorzystania prze-
widywania dzia∏aƒ partnerów na podstawie doÊwiadczeƒ wynikajàcych z wczeÊniej-
szych i aktualnych obserwacji ich zachowaƒ. Poznanie prawid∏owoÊci dotyczàcych
specyficznych dzia∏aƒ partnera pozwala przewidywaç ich nast´pstwa, mo˝na wi´c
wyprzedziç ich wykonanie. Najwy˝szy poziom skoordynowania dzia∏aƒ wyst´puje
w sytuacji, gdy wspó∏dzia∏ajàcy zawodnicy równoczeÊnie podejmujà uzupe∏niajàce
si´ dzia∏ania, np. zawodnik bez pi∏ki zajmuje pozycj´ do ataku w chwili, gdy pi∏ka
zmierza do partnera, od którego oczekuje on wystawienia (wspó∏dzia∏anie „trójko-
we”). W grze ofensywnej dominujà z∏o˝one kombinacje trójkowe i dwójkowe.
W obronie natomiast dominujà bloki podwójne i potrójne wykonywane w stabilnych
pozycjach. Najwy˝szy poziom koordynacji dzia∏aƒ w polskiej lidze wykorzystywany
jest incydentalnie.
Mo˝liwoÊci tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych w grach spor-
towych wydaje si´ byç bardzo du˝e, natomiast Êwiadome ich tworzenie i wykorzy-
stywanie jest zjawiskiem bardzo rzadkim. Wydaje si´, ˝e o efektywnoÊci pracy co-
acha, ze wzgl´du na ograniczenia w rozwoju indywidualnym doros∏ych graczy, de-
cydujà umiej´tnoÊci tworzenia i wykorzystania efektów organizacyjnych (synergicz-
nych).
Wykorzystanie przez coacha efektów wspó∏dzia∏ania sprowadza si´ do usta-
wiania „dwójek” i „trójek” na polu gry i stawiania im zadaƒ umo˝liwiajàcych efek-
tywne osiàganie celów gry poprzez wspó∏dzia∏anie.
Proces tworzenia i wykorzystania efektów zespo∏owych
Cele (zadania) w grze w pi∏k´ siatkowà sà realizowane g∏ównie poprzez wspó∏-
dzia∏anie, czyli dzia∏ania bezwzgl´dnie zale˝ne
3
od partnerów, które dominujà w pi∏-
ce siatkowej a obejmujà mi´dzy innymi:
w ataku:
– zdobycie punktu po rozegraniu wybranej kombinacji;
– tworzenie sytuacji do zdobycia punktu przez dogranie pi∏ki i rozegranie;
w obronie:
– zdobycie punktu blokiem (podwójnym lub potrójnym).
To wskazuje, ˝e coach dobierajàc graczy do zespo∏u w pi∏ce siatkowej powi-
nien obok umiej´tnoÊci indywidualnych uwzgl´dniç g∏ównie dyspozycje graczy do
wspó∏dzia∏ania.
Organizacj´ dzia∏aƒ w grze, z jednej strony wyznaczajà zadania wynikajàce
z przyj´tej koncepcji prowadzenia gry, z drugiej prozespo∏owe dyspozycje zawodni-
ków. Tzw. cechy prozespo∏owe powodujà wyst´powanie w dzia∏aniach zespo∏owych
zjawiska synergii, przejawiajàcej si´ w poziomie efektów organizacyjnych. Przyk∏ad
wykorzystania efektów synergicznych w prowadzeniu zespo∏u sportowego stanowi
okres pracy z Reprezentacjà Polski trenerów K. Górskiego czy Jerzego Wagnera,
którzy dobierali do zespo∏u po 2 lub 3 zawodników z klubów. Wiedzàc, ˝e w zespo-
∏ach klubowych wybierani zawodnicy wspó∏dzia∏ajà skutecznie, przenosi∏ do repre-
zentacji efekty organizacyjne, które wypracowali zawodnicy poprzez wspólne tre-
ningi (cz´sto wieloletnie) w klubach macierzystych.
Tworzenie efektów organizacyjnych sprowadza si´ do zestawiania „dwójek”
i „trójek” graczy o prozespo∏owych dyspozycjach. Nast´pnie poprzez systematyczne
stosowanie w procesie treningowym gier symulacyjnych (w tym gier ma∏ych i frag-
mentów gry) tworzà si´ efekty organizacyjne. W procesie tym wykorzystuje si´ zja-
wisko koordynacji dzia∏aƒ bezwzgl´dnie zale˝nych umo˝liwiajàcych osiàganie celów
gry (udzia∏ 2, 3 zawodników) oraz u∏atwiajàcych ich osiàganie (udzia∏ 4 i wi´cej
graczy).
Poziom skoordynowania wspó∏dzia∏ania w grze zale˝y od wyboru czasu, miej-
sca i sposobu dzia∏ania okreÊlonego zawodnika ze wzgl´du na czas, miejsce i spo-
sób dzia∏ania partnerów.
Poprzez trening, szczególnie symulujàcy sytuacje „dwójkowe” i „trójkowe” wy-
st´pujàce w grze klasyfikowanej, grupy zawodników powtarzajà wybrane warianty
rozegrania pi∏ki w ataku lub przeciwdzia∏ania rozegraniu przez przeciwnika w obro-
nie. Wynikiem tego jest nabywanie bieg∏oÊci we wspó∏dzia∏aniu przejawiajàcej si´
w przechodzeniu na coraz wy˝szy poziom skoordynowania dzia∏aƒ (tworzenie i wy-
korzystanie efektów organizacyjnych).
1. Niedostateczne wykorzystanie efektów zespo∏owych – poziom
koordynacji nast´pczej
Wyst´puje wtedy, gdy zale˝ne od siebie dzia∏ania wykonywane sà w uk∏adzie
nast´pczym tzn. rozpocz´cie kolejnego dzia∏ania zale˝y od koƒcowego wyniku dzia-
∏ania poprzedniego, np. zawodnik bez pi∏ki podejmuje dzia∏anie zmierzajàce do uzy-
Proces tworzenia i wykorzystania motywów dzia∏ania.
W poczàtkowej fazie aktywnoÊç nowo pozyskanych graczy regulujà g∏ownie
ich motywy w∏asne. WÊród tych motywów wyró˝nia si´:
– ch´ç zaprezentowania swoich umiej´tnoÊci;
– ch´ç uzyskania satysfakcjonujàcego kontraktu/transferu;
– ch´ç uzyskania akceptacji i sympatii u trenera;
– ch´ç zdobycia sta∏ego miejsca w tzw. sk∏adzie podstawowym zespo∏u;
– ch´ç unikni´cia urazów (kontuzji).
Coach tworzàc sytuacje przymusowe lub n´càce stosuje bodêce materialne
(kontrakty, premie) i niematerialne (miejsce w zespole w tzw. podstawowym sk∏a-
dzie) i dà˝y do przekszta∏cenia motywów w∏asnych graczy w motywy wspólne ze-
wn´trzne. W praktyce bodêce niematerialne stosowane równolegle z bodêcami ma-
terialnymi wp∏ywajà na zwi´kszenie aktywnoÊci dzia∏aƒ gracza, przy czym indywi-
dualne preferencje zawodników decydujàc tym, który rodzaj bodêców dla okreÊlone-
go gracza jest istotniejszy. Diagnoza struktury potrzeb i systemu wartoÊci uznawa-
nego przez graczy jest warunkiem w∏aÊciwego oddzia∏ywania na nich bodêcami ak-
tywizujàcymi. Realizujàc potrzeby rozpoczynamy od podstawy piramidy, czyli po-
trzeb socjalno-bytowych, poprzez potrzeb´ dzia∏ania w zespole oraz zadowolenie
z osiàganych wyników sportowych, a koƒczymy na potrzebie samorealizacji. Nale˝y
tak˝e pami´taç, ˝e tylko optymalne pobudzenie wp∏ywa korzystnie na zaanga˝owa-
nie zawodników w gr´. To znaczy, ˝e stosowanie zbyt silnych lub zbyt s∏abych bodê-
ców materialnych i niematerialnych wp∏ywa niekorzystnie na aktywnoÊç zawodni-
ków. Zbyt s∏abe pobudzenie ogranicza aktywnoÊç (gracz nie wykorzystuje swojego
potencja∏u) zbyt du˝e natomiast powoduje nadaktywnoÊç (dzia∏ania nieracjonalne,
zbyt du˝o b∏´dów).
Bodziec aktywizujàcy powinien byç dostosowany do mo˝liwoÊci (umiej´tnoÊci)
zawodników. Coach powinien pami´taç, ˝e pieniàdze mogà spowodowaç jedynie
wzrost aktywnoÊci, nie zwi´kszà jednak umiej´tnoÊci poszczególnych graczy. Stàd
stosowanie zbyt du˝ych wzmocnieƒ nieadekwatnych do umiej´tnoÊci graczy i ocze-
3
Bezwzgl´dna zale˝noÊç od partnerów oznacza, ˝e warunkiem koniecznym realizacji celu gry jest
wspó∏dzia∏anie zawodników, czyli partnerzy umo˝liwiajà realizacj´ celów gry, np. skoordynowane
wybieganie na pozycje i podania pi∏ki (efekt organizacyjny) obecnoÊç partnerów jest konieczna dla
realizacji celów gry (rozwiàzania danej sytuacji) (Panfil 2002).
kiwanie na zwi´kszenie jego sprawnoÊci w grze jest b∏´dem i prowadzi cz´sto do
obni˝enia tej sprawnoÊci. Zawodnik chcàc zdobyç wysokà premi´ dzia∏a nieracjo-
nalnie, zbyt aktywnie, pope∏nia wi´cej b∏edów. Nale˝y, wi´c pami´taç, ˝e umiej´tno-
Êci gry nie mo˝na kupiç za pieniàdze, stosujàc bodêce materialne mo˝na jedynie
zwi´kszyç aktywnoÊç graczy. (Panfil 1992)
Wydaje si´, ˝e w polskiej praktyce sportowej cz´Êciej zaobserwowaç mo˝na
nadu˝ywanie zasady „wszystkim równo”, ni˝ stosowanie zasady ró˝nicowania
bodêców. W ostatnim okresie nasili∏o si´ zjawisko w∏àczania premii za efektywnoÊç
w grze do uposa˝enia miesi´cznego graczy. Wynika to z ró˝nych przyczyn, a przede
wszystkim z faktu, ˝e jest to bardzo wygodne, zwalnia bowiem trenerów od obo-
wiàzku szczegó∏owej oceny wk∏adu poszczególnych zawodników w realizacj´ zadaƒ
w poszczególnych meczach. Jednak niedostrzeganie przez trenera osiàgni´ç wybi-
jajàcych si´ zawodników w trosce o dobre samopoczucie pozosta∏ych prowadzi do
swoistego „równania w dó∏”, i towarzyszàcej mu bezpiecznej taktyki „nie wychyla-
nia si´”, co jest sprzeczne z istotà wspó∏zawodnictwa sportowego.
Uczestnictwo graczy w ustalaniu celów sprzyja zrozumieniu celów realizowa-
nych przez poszczególnych graczy, grupy graczy, zespo∏u jako ca∏oÊci oraz emocjo-
nalnemu zaanga˝owaniu w sprawy wykonawstwa. Jest tak˝e êród∏em informacji
o mo˝liwoÊciach wykonawców i prowadzi do internalizacji celów i pojawiania si´
w zespole tak po˝àdanych motywów wewn´trznych.
Wspólne realizowanie celów zespo∏owych i przebywanie graczy ze sobà, pro-
wadzi do pozytywnych wyników i generuje pojawianie si´ motywów wspólnych we-
wn´trznych jako tych, które najtrwalej stymulujà aktywnoÊç graczy. WÊród tych
motywów wyró˝niamy:
– ch´ç reprezentowania barw klubowych/reprezentacyjnych;
– ch´ç tworzenia grupy spo∏ecznej i przebywania w niej (w zespole, w klubie,
mieÊcie);
– ch´ç wspierania klubu w sytuacjach trudnych (s∏absze wyniki, problemy finan-
sowe).
Tworzenie i wykorzystanie motywów dzia∏ania stymuluje optymalnie pobudza-
nie graczy do dzia∏ania. Stan optymalnego pobudzenia przejawia si´ sta∏à koncen-
tracjà uwagi na zadaniu, kontrolà pobudzenia emocjonalnego i poczuciem pewnoÊci
w∏asnych dzia∏aƒ.
Poza motywowaniem istniejà pewne inne mo˝liwoÊci wp∏ywania na stany emo-
cjonalne i koncentracj´, a przez to na aktywnoÊç graczy. Pierwszà mo˝liwoÊç sta-
nowi cz´sty udzia∏ w grach klasyfikowanych, który uczy panowania nad niekorzyst-
nymi reakcjami organizmu, drugà mo˝liwoÊç dostarcza rozgrzewka, która wp∏ywa
regulujàco na stan pobudzenia i hamowania w korze mózgowej. Wreszcie instrukcja
coacha i sposób jej przekazania, jak równie˝ metody inspirowania zawodników mo-
gà w du˝ym stopniu korygowaç niekorzystne reakcje i wp∏ywaç pozytywnie na ak-
tywnoÊç.
wprowadzaç do zespo∏u konflikt rzeczowy np. poprzez wymian´ graczy na rezerwo-
wych, usadowienie nie akceptujàcych si´ graczy przy stoliku w jadalni lub w pokoju
hotelowym, a tak˝e poprzez ujawnianie przed zespo∏em s∏abych stron graczy, któ-
rych chcemy aktywizowaç. Cz´sto, gdy zespó∏ osiàga w grach klasyfikowanych za-
skakujàco dobre wyniki, konieczne staje si´ wywo∏anie w zespole konfliktu rzeczo-
wego (mobilizujàcego), gdy˝ dobre wyniki obni˝ajà aktywnoÊç, wywo∏ujà poczucie
nadmiernej pewnoÊci siebie. Metody przeciwdzia∏ania tej sytuacji to: rozegranie me-
czu kontrolnego z potencjalnie s∏abszym przeciwnikiem, prezentacja zapisu magne-
towidowego fragmentów s∏abej gry w∏asnego zespo∏u w meczach wygranych, usu-
ni´cie ze sk∏adu podstawowego na jeden mecz podstawowego zawodnika. Coach
musi zwracaç uwag´ na fakt, i˝ integracja w zespole jest tylko Êrodkiem zwi´ksza-
jàcym aktywnoÊç zawodników i nie mo˝e staç si´ celem dzia∏ania zespo∏u.
Wyró˝nia si´ kilka rodzajów konfliktów wyst´pujàcych w zespole sportowym,
w tym np. konflikty emocjonalne i rzeczowe. Konflikty rzeczowe sà po˝yteczne
w przeciwieƒstwie do emocjonalnych, które nie przyczyniajà si´ do usprawnieƒ.
W przypadku, gdy prowadzony zespó∏ nie spe∏nia oczekiwaƒ, coach zmuszony
jest wprowadziç do sk∏adu podstawowego nowych zawodników, cz´sto mniej do-
Êwiadczonych liczàc, ˝e zmiany wp∏ynà korzystnie na gr´ zespo∏u poprzez pojawie-
nie si´ efektów synergicznych (grupowych i zespo∏owych). Wymiana gracza obok
zmiany organizacji gry, prowadzi cz´sto do naruszenia struktury nieformalnej ze-
spo∏u i w konsekwencji mo˝e doprowadziç do ró˝nych zachowaƒ graczy.
Akceptowana przez zespó∏ wymiana graczy wywo∏uje po˝àdane efekty spo-
∏eczne (facylitacj´, integracj´, asystencj´) i aktywizuje pozosta∏ych graczy.
Podsumowanie
Przedstawione na ryc. 3 koƒcowe (cz´sto wieloletnie) efekty pracy coacha
wskazujà, ˝e o jego efektywnoÊci decyduje, wyst´powanie w zespole graczy takich
zmiennych jak:
– wspó∏dzia∏anie wyprzedzajàce (dwójkowe i trójkowe );
– podporzàdkowanie gry indywidualnej celom zespo∏owym;
– konflikt rzeczowy (dotyczàcy gry);
– motywy wewn´trzne wspólne.
Wyst´powanie tych zmiennych korzystnie wp∏ywa na sprawnoÊç dzia∏ania ze-
spo∏ów w grze. Tak, wi´c doprowadzenia do utrwalonego ich wyst´powania jest po-
zytywnym wynikiem pracy coacha.
Proces tworzenia i wykorzystywania efektów spo∏ecznych
Efekty spo∏eczne to facylitacja, asystencja, integracja i konflikt rzeczowy. Uzy-
skanie efektów spo∏ecznych wià˝e si´ ze spontanicznym i kontrolowanym tworze-
niem grup spo∏ecznych, które generujà powstawanie tych efektów. Wymienione
efekty regulowane przez coacha wp∏ywajà pozytywnie na aktywnoÊç dzia∏ania za-
wodników w grze.
Jednà z cech zespo∏u sportowego jest wspó∏wyst´powanie integracji zawodni-
ków wynikajàcej z realizacji wspólnych celów np. osiàgni´cia wysokiej pozycji
w rozgrywkach ligowych oraz konfliktów b´dàcych efektem dà˝enia zawodników
do osiàgania celów indywidualnych np. graç w sk∏adzie podstawowym zespo∏u mo-
˝e jednoczeÊnie ograniczona liczba graczy. Zarówno integracja jak i konflikt wyst´-
pujàce w optymalnym zakresie sà czynnikiem aktywizujàcym zawodników do sku-
tecznej gry. Poczucie wspólnoty celów oraz stymulowane przez coacha konflikty
rzeczowe sà czynnikami aktywizujàcymi zawodnika do wzmo˝onej pracy treningo-
wej i dzia∏ania w grze. Zespó∏ sportowy bez wewn´trznych konfliktów to zespó∏ sta-
tyczny, pozbawiony szans rozwoju, które sà istotà dzia∏alnoÊci w sporcie klasyfiko-
wanym. Tote˝ nie bezkonfliktowoÊç, lecz umiej´tnoÊç przezwyci´˝ania konfliktów
wewn´trznych i wykorzystanie ich w interesie zespo∏u sportowego jest jednà z jego
cech.
O integracji Êwiadczy wzajemna akceptacja zachowaƒ i umiej´tnoÊci, uznanie
pozycji spo∏ecznej w zespole, empatia i asertywnoÊç. Zespó∏ zintegrowany stymulu-
je aktywnoÊç graczy. Je˝eli integracja wp∏ywa korzystnie na aktywnoÊç coach po-
winien jà wzmacniaç. Je˝eli natomiast wià˝e si´ ze spadkiem aktywnoÊci nale˝y
Ryc. 3. Idealny model efektywnego coachingu
PiÊmiennictwo:
1. Panfil R. (1991) Kierowanie zespo∏em sportowym, Wydawnictwo RCMSzKFiS.
2. Panfil R. (1992) Dyspozycje sportowców do gry a kierowanie nimi. Studia i Mo-
nografie AWF Wroc∏aw.
3. Panfil R. (2002) Gra sportowa-funkcje spo∏eczne i rynkowe. Cz∏owiek i Ruch
AWF Wroc∏aw nr.2.
4. Panfil R. (2004) Zarzàdzanie produktem klubu sportowego. Wydawnictwo
Wy˝szej Szko∏y-Edukacja w Sporcie w Warszawie.
5. Pszczo∏owski T. (1978) „Ma∏a encyklopedia prakseologii teorii organizacji”, Za-
k∏ad im. Ossoliƒskich, Warszawa-Wroc∏aw, Gdaƒsk.
tenisowa szybujàca
(bezrotacyjna)
w wyskoku
Roman Palacz
Opis czynnoÊci:
1. Faza przygotowawcza – pozycja wyjÊciowa.
2. Faza g∏ówna – podrzut pi∏ki z zamachem i uderzenie pi∏ki.
3. Faza koƒcowa – zakoƒczenie czynnoÊci , wejÊcie na boisko i goto-
woÊç do gry.
Pozycja wyjÊciowa
– ustawienie przodem do siatki w pozycji rozkroczno- wykrocznej w od-
powiedniej strefie zagrywki;
– pi∏ka trzymana oburàcz (dok∏adniejszy podrzut).
Podrzut pi∏ki z zamachem i uderzenie pi∏ki
– podrzut pi∏ki bezrotacyjnie oburàcz w przód na stron´ barku r´ki za-
grywajàcej na wysokoÊç zasi´gu jednoràcz;
– wykonanie szybkiego, krótkiego doskoku dwutempowego ( podobnie
jak w ataku) z krótkim zamachem ramion w ty∏, tak aby ∏okieç by∏ lek-
ko opuszczony;
– d∏oƒ odprowadzona na wysokoÊç twarzy;
– kontakt d∏oni z pi∏kà jest krótki , ale dynamiczny przy usztywnionym
nadgarstku;
– po uderzeniu pi∏ki r´ka zostaje zatrzymana w górze.
Zakoƒczenie czynnoÊci, wejÊcie na boisko i gotowoÊç do gry
– po zagrywce zawodnik zajmuje okreÊlonà pozycj´ w obronie w jednej
ze stref i wykazuje gotowoÊç do dzia∏ania.
5. åwiczàcy przechodzi na drugà stron´ boiska ustawia si´ w rz´dzie.
6. Ka˝dy zawodnik wykonuje 10 celnych powtórzeƒ.
Zalecenia:
1. Nale˝y dostosowaç wysokoÊç ustawienia pi∏ki w trzymaku w zale˝no-
Êci od zasi´gu zagrywajàcego.
2. W çwiczeniach stosowaç siatk´ obni˝onà.
3. Zwracaç uwag´, aby zagrywajàcy w momencie wykonywania zagryw-
ki nie dotknà∏ stopà linii 3 m.
åwiczenie 2
Cel:
Nauka podrzutu pi∏ki i uderzenia pi∏ki.
Przebieg çwiczenia:
1. Zawodnik w odleg∏oÊci 5m od Êciany wykonuje podrzut pi∏ki oburàcz
w gór´ i w przód.
2. åwiczàcy po doskoku dwutempowym ruchem szybkim, zatrzymanym
uderza centralnie pi∏k´ przy usztywnionym nadgarstku.
3. Zawodnik kieruje pi∏k´ w Êcian´ powy˝ej linii 2,43 cm.
4. åwiczàcy wykonuje 10 powtórzeƒ, nast´pnie zwi´ksza odleg∏oÊç od
Êciany.
åwiczenia nauczajàce
ZAGRYWKA TENISOWA SZYBUJÑCA
(BEZROTACYJNA) W WYSKOKU
åwiczenie 1
Cel:
Nauka zagrywki szybujàcej w wyskoku.
Przebieg çwiczenia:
1. Zawodnicy w dwóch rz´dach ustawieni 5 m od siatki.
2. Wykonujà bezrotacyjny podrzut pi∏ki oburàcz w gór´ przed sobà na
stron´ r´ki zagrywajàcej.
3. åwiczàcy wykonuje doskok i zagrywa pi∏k´ , która przelatuje pomi´-
dzy górnà taÊmà a linkà zawieszonà 1 m od górnej kraw´dzi siatki.
4. Po celnym wykonaniu zagrywki zawodnik przechodzi na drugà stron´.
5. Ka˝dy çwiczàcy wykonuje 10 celnych powtórzeƒ.
6. Po opanowaniu tego çwiczenia zwi´kszamy odleg∏oÊç od siatki do
7 m a nast´pnie do 9 m.
Modyfikacja:
OkreÊlamy materacem stref´ w którà zawodnicy zagrywajà.
åwiczenia przygotowawcze
åwiczenie 1
Cel:
Nauka prowadzenia r´ki i uderzenia pi∏ki.
Przebieg çwiczenia:
1.
Zawodnicy z pi∏kami ustawieni sà w dwóch
rz´dach w odleg∏oÊci 3 m od siatki.
2.
Na podwy˝szeniu stoi trener (lub zawodnik)
z trena˝erem (trzymak).
3.
Zawodnicy wk∏adajà pi∏k´ do trena˝era.
4.
Gracz wykonuje doskok dwutempowy i ude-
rza pi∏k´ ruchem szybkim i zatrzymanym przy
usztywnionym nadgarstku tak, aby pi∏ka
przelecia∏a na drugà stron´ siatki.
åwiczenie 2
Cel:
Nauka zagrywki szybujàcej w wyskoku.
Zagrywka
Plik z chomika:
dyru1
Inne pliki z tego folderu:
siatkówka nauczanie(1).doc
(201 KB)
Serwobiegi(1).doc
(27 KB)
Piłka siatkowa w szkole - P. Wróblewski.pdf
(118524 KB)
ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ODBICIA OBURĄCZ GÓRNE(1).ppt
(403 KB)
Coaching przyjęcie zagrywki(1).doc
(614 KB)
Inne foldery tego chomika:
sędziowanie
taktyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin