37_40.pdf

(247 KB) Pobierz
Inwerter sygnału wideo - AVT-335
Inwerter sygna³u wideo
Inwerter sygna³u wideo
kit AVT-335
Czy prawd¹ jest, ¿e
dzisiejszy wiat zmierza
w stronê "cywilizacji
obrazkowej"? Wystarczy
rozejrzeæ siê dooko³a, aby
bez trudu odpowiedzieæ na to
pytanie. S³owo mówione
lub pisane zdaje siê
ustêpowaæ obrazowi
i przekazowi graficznemu.
Nawet najpiêkniejsza opowieæ
o wakacjach ju¿ nie
wystarcza, je¿eli nie jest
ilustrowana efektown¹ fotk¹
lub filmem.
Technika rejestracji obrazów
rozwija siê i teraz zamiast nieru-
chomych fotografii coraz czêciej
mo¿emy pochwaliæ siê w³asno-
rêcznie nakrêconym filmem wi-
deo. Niektórzy mogli s¹dziæ, ¿e
ruchome obrazki ca³kowicie wy-
pr¹ poczciwe zdjêcia, ale aparat
fotograficzny wci¹¿ nam towarzy-
szy, a o ¿ywotnoci tego medium
wiadczy swoisty renesans zdjêæ
w technice czarno-bia³ej. Tak na-
prawdê, to film i zdjêcia dosko-
nale siê uzupe³niaj¹. Technika
wideo mo¿e nawet okazaæ siê
pomocna entuzjastom fotografii.
Ka¿dy, kto chocia¿ raz w ¿y-
ciu pstryka³ zdjêcia aparatem
fotograficznym wie, ¿e zanim
powstanie odbitka zdjêcia na
kartoniku papieru fotograficzne-
go obraz najpierw zostaje utrwa-
lany na b³onie negatywowej. Wy-
nika to z powszechnie przyjêtej
technologii fotografii opartej na
wiat³oczu³ych solach srebra.
Aby w trakcie obróbki che-
micznej powsta³o normalne zdjê-
cie, potrzebny jest jego negatyw
(wyj¹tek to technologia zastoso-
wana w aparatach firmy Polaroid,
gdzie z aparatu dostajemy od razu
gotowe zdjêcie - wad¹ tego roz-
wi¹zania jest brak mo¿liwoci
kadrowania, korekcji i trudnoci
z powieleniem zdjêcia). Dla nie-
wprawnego oka obraz widoczny
na negatywie, szczególnie koloro-
wym jest ma³o czytelny. Czasem
trudno siê zorientowaæ co przed-
stawia, a jeszcze trudniej podj¹æ
decyzjê, czy jakoæ zdjêcia jest
odpowiednia, aby op³aca³o siê
wydaæ pieni¹dze na jego odbitkê.
Tymczasem, jeli mamy do dys-
pozycji kolorow¹ kamerê wideo
i opisany w artykule uk³ad inwer-
tera obrazu, to w stosunkowo
prosty sposób mo¿emy obejrzeæ
i oceniæ kolorowy film negatywo-
wy zanim jeszcze zostan¹ wywo-
³ane zdjêcia.
Rys. 1. Rozk³ad kolorów
w prezentacji p³askiej.
Elektronika Praktyczna 7/97
37
P R O J E K T Y
30476614.023.png 30476614.024.png 30476614.025.png
Inwerter sygna³u wideo
Rys. 2. Widok jednej linii obrazu TV.
schematycznie na rys.1 .
Dodatkowo, tak jak na ne-
gatywie czarno-bia³ym, jas-
ne partie obrazu bêd¹ ciem-
ne, a ciemne jasnymi. To
wszystko sprawia, ¿e tak
trudno zorientowaæ siê, co
naprawdê przedstawia ko-
lorowy negatyw. Gdyby jed-
nak popatrzeæ na niego
przy pomocy kamery wi-
deo, a uzyskany obraz pod-
daæ inwersji i wywietliæ
na kolorowym monitorze,
to obraz negatywu by³by wi-
doczny w kolorach zbli¿onych
do tych, jakie zostan¹ odtworzo-
ne na zdjêciu.
Opis uk³adu
Ten prosty pomys³ nie tak
³atwo zrealizowaæ w praktyce. Po-
wodem jest wielokrotnie ju¿ opi-
sywana struktura sygna³u wideo.
Sygna³u wizji nie mo¿na tak po
prostu odwróciæ przy pomocy np.
wzmacniacza tranzystorowego
w uk³adzie OE. Inwersji powinien
byæ poddany tylko sygna³ treci
obrazu ka¿dej linii. Nie mo¿e siê
zmieniæ polaryzacja impulsów
synchronizacji ani wygaszania.
Nienaruszony powinien pozostaæ
tak¿e burst koloru.
Wygl¹d ca³kowitego sygna³u
wizji przedstawiono na rys.2 . Na
oscylogramie oznaczonym 1
burst, czyli sygna³ synchronizu-
j¹cy dekoder koloru w odbiorniku
telewizyjnym, znajduje siê zaraz
za impulsem synchronizacji linii,
jeszcze w obrêbie impulsu gasz¹-
cego. Poniewa¿ w systemie telewi-
zyjnym PAL informacjê o kolorze
niesie faza podnonej chrominan-
cji na³o¿ona na sygna³ luminancji
(czyli jaskrawoci), wa¿ne jest aby
uk³ady detekcji koloru w odbiorni-
ku TV by³y odpowiednio synchro-
nizowane na pocz¹tku ka¿dej linii.
Burst koloru w sygnale wizji s³u¿y
w³anie do tego celu.
Tak przyjête za³o¿enia realizu-
je uk³ad pokazany na rys.3 .
Uk³ad zbudowany zosta³ z wyko-
rzystaniem m.in. wzmacniaczy
Nortona. Sposób dzia³ania tych
elementów ró¿ni je od tradycyj-
nych wzmacniaczy operacyjnych.
We wzmacniaczu Nortona na
wejciu i wyjciu uk³adu znajdu-
j¹ siê "lustra pr¹dowe". Wzmoc-
nieniu podlega ró¿nica pr¹dów
wejcia odwracaj¹cego i nieod-
wracaj¹cego. Wzmacniacz jest za-
tem sterowany pr¹dowo, a nie
napiêciowo, jak wiêkszoæ
wzmacniaczy operacyjnych.
Opornoæ wejæ wzmacniacza jest
bardzo du¿a, a pr¹dy wejciowe
s¹ rzêdu zaledwie nA.
Wzmacniacz Nortona jest szcze-
gólnie przydatnym elementem do
budowy wzmacniaczy napiêcia
zmiennego, poniewa¿ umo¿liwia
ustawieniena wyjciudowolnejwar-
toci sta³ego napiêcia wyjciowego.
W uk³adzie inwertera u¿yty
zosta³ uk³ad scalony LM359 pro-
dukowany przez National Semi-
conductor. Jest to podwójny
wzmacniacz Nortona. Charakte-
Zasada dzia³ania
W przypadku fotografii czarno-
bia³ej, pojêcia takie jak obraz
negatywowy i pozytywowy s¹ zro-
zumia³e i ³atwo wyt³umaczyæ pro-
ces powstawania gotowego zdjê-
cia. Na wywo³anym filmie nega-
tywowym to, co w rzeczywistoci
jest bia³e lub jasne bêdzie czarne
lub szare. W przypadku czarnych
przedmiotów na negatywie otrzy-
maj¹ one barwê bia³¹. Je¿eli ne-
gatywowy obraz bêdzie rzutowany
na wiat³oczu³y papier fotograficz-
ny, a potem tak nawietlony pa-
pier zostanie wywo³any, dokona-
na zostanie kolejna przemiana
czerni w biel i odwrotnie. W efek-
cie na odbitce wszystko to, co
w naturze jest jasne pozostanie
jasne, a to, co ciemne bêdzie
ciemne.
W przypadku fotografii kolo-
rowej tak¿e wystêpuje proces
negatywowy, jednak znacznie
bardziej skomplikowany. "Odwró-
ceniu" podlega nie tylko natê¿e-
nie wiat³a, lecz tak¿e jego ko-
lor. Warto wiedzieæ, ¿e tak jak
na kineskopie odbiornika telewi-
zyjnego, na fotografii kolorowy
obraz powstaje tak¿e ze zmiesza-
nia trzech sk³adowych podsta-
wowych kolorów. W postaci
cienkich b³onek emulsji
s¹ one na³o¿one na
przezroczyste pod³o¿e
b³ony fotograficznej. Po
wywo³aniu, na filmie
zamiast rzeczywistych
kolorów s¹ widoczne
kolory dope³niaj¹ce.
I tak: niebo przyjmie
barwê ¿ó³taw¹, czerwo-
ne kwiaty bêd¹ niebies-
ko-zielone, a trawa pur-
purowo-fioletowa.
Zestawienie kolorów
podstawowych i dope³-
niaj¹cych pokazano
Rys. 3. Schemat elektryczny inwertera.
38
Elektronika Praktyczna 7/97
30476614.026.png 30476614.001.png 30476614.002.png 30476614.003.png 30476614.004.png 30476614.005.png 30476614.006.png 30476614.007.png 30476614.008.png 30476614.009.png 30476614.010.png 30476614.011.png 30476614.012.png 30476614.013.png
 
Inwerter sygna³u wideo
siê z elementów R4 i C2.
Impulsy o takim czasie
trwania wystêpuj¹ na wy-
jciach komparatorów U2C
i U2D. Impulsy te steruj¹
uk³adem U1B, który
wzmacnia sygna³ wideo
z inwersj¹ lub bez. W su-
mie, na wyjciu U1B-14
sygna³ jest wzmocniony
oko³o dwukrotnie. Na wy-
jciu J2 i obci¹¿eniu 75
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1, R5: 10k
W
W
R3, PR: 14,7k
W
W
R6, R13, R14, R16: 1k
W
R8: 33k
W
W
R10: 47k
W
amplituda sygna³u wy-
jciowego powinna byæ
zbli¿ona do amplitudy
sygna³u na wejciu uk³a-
du. Potencjometrem R7
ustawia siê poziom czerni
w sygnale wyjciowym.
Monta¿ i uruchomienie
Uk³ad najlepiej zmontowaæ na
p³ytce drukowanej (jej widok znaj-
duje siê na wk³adce wewn¹trz nu-
meru) i umieciæ w niewielkim plas-
tykowym pude³ku. Rozmieszczenie
elementów przedstawia rys. 4 .
Poniewa¿ w czasie normalnej
pracy inwerter pobiera oko³o
30mA pr¹du, mo¿na go zasilaæ
z baterii 9V. W takim przypadku,
w obudowie powinno siê znaleæ
miejsce tak¿e na bateriê. Przy
zasilaniu zasilaczem niestabilizo-
wanym 7..12V, w obudowie trzeba
zamontowaæ gniazdko po³¹czone
ze z³¹czem JP1. Dodatkowo do
obudowy trzeba przykrêciæ prze-
³¹cznik, który poprzez styki JMP1
odetnie zasilanie, gdy inwerter
nie bêdzie u¿ywany. Dobrym roz-
wi¹zaniem jest zastosowanie prze-
³¹cznika podwójnego. Styki dru-
giej sekcji trzeba po³¹czyæ z JMP2.
Po wy³¹czeniu inwertera sygna³
z wejcia bêdzie podawany bezpo-
rednio na wyjcie i nie trzeba
wtedy prze³¹czaæ przewodów, aby
ogl¹daæ obraz z kamery bezpo-
rednio na monitorze.
W
W
R12, R17: 75
W
W
Kondensatory
C1, C4: 10
Rys. 4. Rozmieszczenie elementów na
p³ytce drukowanej.
m
F/10V
C2: 100pF
C3: 31pF
C5, C6: 100nF
Pó³przewodniki
D1, D2, D3, D4: 1N4148
U1: LM359
U2: LM339
U3: 78L05
Ró¿ne
J1,J2 gniazda CINCH do druku
ryzuje siê szerokim pasmem i du-
¿¹ szybkoci¹ dzia³ania, ma³ym
poborem mocy oraz mo¿liwoci¹
kompensacji charakterystyki czês-
totliwoci przy pomocy zewnêt-
rznych elementów, do³¹czanych
do specjalnie w tym celu wypro-
wadzonych koñcówek. Wzmac-
niacz mo¿e byæ zasilany poje-
dynczym napiêciem w zakresie
5V..22V, pasmo przenoszenia siê-
ga 400MHz, przy wzmocnieniu
od 10 do 100.
Amplituda sygna³u wejciowe-
go podawanego na wejcie J1
powinna wynosiæ 1Vpp. Uk³ady
U1A i U2B wraz z otaczaj¹cymi je
elementami s³u¿¹ do odtworzenia
sk³adowej sta³ej sygna³u wizji.
Dziêki temu, za pojemnoci¹ C1
dolna czêæ impulsów synchroni-
zacji znajduje siê na sta³ym po-
ziomie napiêcia sta³ego 0,7V, bez
wzglêdu na wartoæ chwilowej
amplitudy sygna³u treci obrazu.
Dioda D2 ogranicza poziom napiê-
cia wyjciowego na U2B-2 do +1V.
Komparator U2A s³u¿y do detekcji
impulsów synchronizacji. Poziom
prze³¹czania dobierany opornikami
R15 i R14 jest ustawiony ok.
300mV powy¿ej sk³adowej sta³ej
sygna³u wizji.
Tak otrzymany impuls s³u¿y
do okrelenia przedzia³u czasowe-
go, kiedy to ca³kowity sygna³
wideo nie powinien byæ odwra-
cany dla zachowania prawid³owej
polaryzacji impulsów synchroni-
zuj¹cych. Jak to zosta³o wczeniej
napisane, tak¿e burst koloru nie
powinien byæ odwracany, dlatego
impuls przedzia³u czasowego zo-
staje wyd³u¿ony do ok.10
Po³¹czenie kamery, inwertera
i monitora przedstawia rys.5 .
Sygna³ z wyjcia wideo kamery
jest podawany przewodem ekra-
nowanym do gniazda J1 typu
cinch, montowanego na p³ytce
drukowanej. Z tego samego typu
gniazda, oznaczonego jako J2,
sygna³ przewodem ekranowanym
jest podawany na wejcie moni-
tora lub wejcie monitorowe od-
biornika telewizyjnego. W przy-
padku zastosowania gniazd inne-
go typu, nale¿y po³¹czyæ je krót-
kimi odcinkami kabla w ekranie
z wejciem i wyjciem, rezygnu-
j¹c z wlutowania cinchy.
Strojenie p³ytki sprowadza siê
do ustawienia potencjometrem PR1
poziomu czerni. Regulacji dokonu-
s przy
pomocy uk³adu RC sk³adaj¹cego
m
Rys. 5. Sposób zastosowania uk³adu.
Elektronika Praktyczna 7/97
39
R2: 2,2k
R4: 200k
R9: 8k2
R11: 150
R15: 22k
30476614.014.png 30476614.015.png 30476614.016.png 30476614.017.png 30476614.018.png 30476614.019.png 30476614.020.png 30476614.021.png
Inwerter sygna³u wideo
je siê bez do³¹czonego sygna³u
wizji. Napiêcie na wyjciu U1B-
14 powinno wynosiæ 1,9..2,5V.
Jeli napiêcia nie mo¿na zmierzyæ,
potencjometr trzeba ustawiæ
w rodkowej pozycji. Po do³¹cze-
niu sygna³u z kamery trzeba tak
skorygowaæ po³o¿enie suwaka po-
tencjometru, aby obraz na ekranie
by³ synchronizowany i nie by³ wy-
bielony. Pomoc¹ przy uruchamia-
niu uk³adu mog¹ byæ podane na
schemacie poziomy napiêæ sta³ych
zmierzone bez sygna³u oraz oscy-
logramy z charakterystycznych
punktów uk³adu, po do³¹czeniu do
wejcia sygna³u wideo.
Do przegl¹dania negatywów
najlepiej u¿ywaæ kamery, w której
mo¿na wy³¹czyæ automatykê
i rêcznie ustawiæ balans bieli oraz
przys³onê. Do podwietlenia mo¿-
na u¿yæ przegl¹darki do slajdów
lub zwyk³ej ¿arówki, której wia-
t³o trzeba rozproszyæ bia³ym fil-
trem. Kamerê nale¿y ustawiæ
w trybie makro, a podwietlany
z ty³u negatyw umieciæ przed
obiektywem. Na ekranie monitora
pojawi siê obraz z negatywu fo-
tograficznego o w miarê natural-
nych kolorach. Wiernoæ odtwo-
rzenia fotograficznych kolorów bê-
dzie zale¿eæ w znacznej mierze od
mo¿liwoci ustawienia balansu
bieli. Trzeba bowiem wiedzieæ, ¿e
kolory na filmie nie s¹ dok³adnie
negatywowe. Pewne zniekszta³ce-
nia wprowadza bowiem celuloido-
we pod³o¿e, charakterystyka bar-
wna samego filmu oraz barwa
wiat³a u¿ytego do podwietlenia
negatywu. W przypadku zanie-
bieszczenia obrazu na ekranie mo-
nitora, przed obiektywem kamery
nale¿y umieciæ jasnoniebieski
filtr. Gdy obraz jest zbyt czerwo-
ny, nale¿y zastosowaæ filtr czer-
wony. Wygl¹da to troszkê para-
doksalnie, ¿e trzeba u¿yæ filtru
koloru, który chcemy os³abiæ, jed-
nak pamiêtajmy o dokonywanej
przez uk³ad inwersji obrazu.
Przy pomocy tego uk³adu ne-
gatywy mog¹ byæ nie tylko ogl¹-
dane na ekranie monitora, ale
tak¿e nagrywane na tamie wideo
w celu stworzenia np. biblioteki
posiadanych zdjêæ. Innym zasto-
sowaniem uk³adu mo¿e byæ ubar-
wianie naszych filmów fantastycz-
nymi i psychodelicznymi efekta-
mi. Bo nie tak ³atwo na co dzieñ
zobaczyæ fioletow¹ trawê, ¿ó³te
niebo i niebieskie s³oñce.
Ryszard Szymaniak, AVT
40
Elektronika Praktyczna 7/97
30476614.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin