System turystyczny02. 12 2008
TEST
1. Produkt postindustrialny charakteryzuje się:a) wykorzystanymi technologiami
2. Terminy produkt postindustrialny i odprzemysławianieb) są od siebie niezależne
3. Wpływ turystyki na gospodarkę na poziomie bezpośredniego otoczenia b) koncentruje się na niewielu sektorach
4. Zmiany w produkcji w kierunku produkcji usługc) jest zasadniczym motorem popytu turystycznego
5. Największy popyt turystyczny występuje w epoce:c) postindustrialny
6. Potrzeby określane mianem potrzeb podstawowych w społeczności na wysokim stopniu rozwoju ekonomicznego:rosną, maleją, pozostają niezmienione, zmieniają się w zależności od innych uwarunkowań
7. W społeczeństwie wysoko rozwiniętym potrzeba turystki:c) jest uznawana z a pierwotną
8. W społeczeństwie wysoko rozwiniętym:b) potrzeby zbiorowe znaczą więcej niż indywidualne
9. Turysta przebywa w miejscowości turystycznej, w hotelu z którego nie jest zadowolony. Jego zażalenia uderzają w :c) miejscowość turystyczną
Nowe technologie i techniki w turystyce XXI wieku: produkcja usług turystycznych
Tour operatorOrganizatorzy podróży i wypoczynku otwarci na społeczeństwo, rodzaje:-specjalizujący się w turystyce wyjazdowej-specjalizujący się w turystyce przyjazdowej-krajowi-pobytowi-agenci ogólni-specjalizujący się w zależności od miejsca docelowego-specjalizujący się w zależności od produktu-specjalizujący się np. w branży tematycznejTour operator:-od krajowych do wielonarodowych-coraz więksi-zjednoczeni-zintegrowani-ogólni lub specjalizujący się
· tour operator “pośrednicy”: w katalogach ofert turystycznych zamieszczają ofertę usług innych podmiotów (hoteli, wycieczek, transfery)
• tour operator “autorzy”: tworzą produkt-doświadczenie
• tour operator “puste za pełne”: bezpośrednio zarządzają usługami
Zawieranie umów:-czyste pośrednictwo: rack rate i prowizja-umowy z klauzulą „release”-„twarde” umowy z karami-umowy typu „puste za pełne”-udział
Odkrycie północnoeuropejskich Tour operatorów:-wybór miejscowości z morzem i ze słońcem-wyeliminowanie niepożądanych czynników-bezpośrednie zarządzanie usługą-danie klientowi poczucie przebywania w otoczeniu domowymOni wymyślili w latach 60-tych model enklawy.
Ewolucja północnoeuropejskich Tour operatorów:-integracja wertykalna-integracja horyzontalna-od krajowych do wielonarodowych
W wielkiej Brytanii t.o. dają początek przedsiębiorstwom:
• 5 lipiec 1841: Thomas Cook wynajmuje pociąg i organizuje grupę Licester-Loughborough
• 1851: Great Exhibition w Londynie (dwa chartery)
• 1855: pierwsza podróż w Europie
• 1864: otwarcie biura i Hotelu Temperance w Londynie
• 1865: wydanie The Excursionist, pierwszy katalog
• 1872: pierwsza podróż dookoła świata
W Wielkiej Brytanii t.o. łączą się z przewoźnikami:
• 1953: Vladimir Reitz kupuje swój DC 3
• 1970: Thomson powstaje z Britannia
• 1977: Owners Abroad szuka klientów dla Dan Air
• 1982: Airtours tworzy własnego t.o. W celu wypełnienia miejsc w samolotach
• 1985: ILG tworzy Air Europe
W Wielkiej Brytanii t.o. łączą się z sektorem handlowym:
· 1980: Thomson kupuje sieć biur Sir Henry Lunn i tworzy Lunn Poly
• 1990: Airtours kupuje biura: Pickfords oraz Hogg Robinson i tworzy Going Places
• 1995: First Choice kupuje sieć Dolfin
Obserwuje się tendencję, aby nie łączyć się ze strukturami pobytowymi. Z tymi zawierane są umowy typu „release” lub „puste za pełne”
W Europie:
• Do roku 1997 najwięksi t.o. niemieccy czy angielscy działali na poziomie krajowym
• Tylko t.o. z mniejszych państw (Kuoni e Hotelplan w Szwajcarii, Tjaereborg w Dani) są międzynarodowe
• 1989: upadek muru berlińskiego
• Lata 90-te: deindustrializacja i wyprzedaż sektora przemysłowego
• Przekształcenie się sektora turystycznego
• Nowe inwestycje w sektorze
• Zwiększenie oferty
• Powstanie podmiotów o charakterze międzynarodowym
Kryzys w sektorze podróży zagranicznych:
• Poszukiwania indywidualności
• Kupno usług odizolowanych
• Last minute
• Syndrom „po 11 września 2001”
• Kryzys ekonomiczny 2002-2003
• Your holiday your choice
W Niemczech t.o. dążą do pełnej integracji:
• Niemcy pojmują wakacje jako absolutnie konieczny produkt
• W odróżnieniu od innych konsumentów nie przypisują wakacjom charakteru marzenia
• Cel główny wakacji: klimat, odpoczynek i rozrywka
• Szczególna potrzeba opieki
• Chętnie powracają w miejsca, w których dobrze się czuli
• Więksi tour operator natychmiast integrują się całkowicie
3 J-na
shelby_lane