Wykład 8-ST.docx

(19 KB) Pobierz

System turystyczny
02. 12 2008

TEST

1.       Produkt postindustrialny charakteryzuje się:
a) wykorzystanymi technologiami

2.       Terminy produkt postindustrialny i odprzemysławianie
b) są od siebie niezależne

3.       Wpływ turystyki na gospodarkę na poziomie bezpośredniego otoczenia
b) koncentruje się na niewielu sektorach

4.       Zmiany w produkcji w kierunku produkcji usług
c) jest zasadniczym motorem popytu turystycznego

5.       Największy popyt turystyczny występuje w epoce:
c) postindustrialny

6.       Potrzeby określane mianem potrzeb podstawowych w społeczności na wysokim stopniu rozwoju ekonomicznego:
rosną, maleją, pozostają niezmienione, zmieniają się w zależności od innych uwarunkowań

7.       W społeczeństwie wysoko rozwiniętym potrzeba turystki:
c) jest uznawana z a pierwotną

8.       W społeczeństwie wysoko rozwiniętym:
b) potrzeby zbiorowe znaczą więcej niż indywidualne

9.       Turysta przebywa w miejscowości turystycznej, w hotelu z którego nie jest zadowolony. Jego zażalenia uderzają w :
c) miejscowość turystyczną
 

Nowe technologie i techniki w turystyce XXI wieku: produkcja usług turystycznych

Tour operator
Organizatorzy podróży i wypoczynku otwarci na społeczeństwo, rodzaje:
-specjalizujący się w turystyce wyjazdowej
-specjalizujący się w turystyce przyjazdowej
-krajowi
-pobytowi
-agenci ogólni
-specjalizujący się w zależności od miejsca docelowego
-specjalizujący się w zależności od produktu
-specjalizujący się np. w branży tematycznej
Tour operator:
-od krajowych do wielonarodowych
-coraz więksi
-zjednoczeni
-zintegrowani
-ogólni lub specjalizujący się
 

·         tour operator “pośrednicy”: w katalogach ofert turystycznych zamieszczają ofertę usług innych podmiotów (hoteli, wycieczek, transfery)

          tour operator “autorzy”: tworzą produkt-doświadczenie

          tour operator “puste za pełne”: bezpośrednio zarządzają usługami

 

Zawieranie umów:
-czyste pośrednictwo: rack rate i prowizja
-umowy z klauzulą „release”
-„twarde” umowy z karami
-umowy typu „puste za pełne”
-udział

Odkrycie północnoeuropejskich Tour operatorów:
-wybór miejscowości z morzem i ze słońcem
-wyeliminowanie niepożądanych czynników
-bezpośrednie zarządzanie usługą
-danie klientowi poczucie przebywania w otoczeniu domowym
Oni wymyślili w latach 60-tych model enklawy.

Ewolucja północnoeuropejskich Tour operatorów:
-integracja wertykalna
-integracja horyzontalna
-od krajowych do wielonarodowych

W wielkiej Brytanii t.o. dają początek przedsiębiorstwom:

          5 lipiec 1841: Thomas Cook wynajmuje pociąg i organizuje grupę Licester-Loughborough

          1851: Great Exhibition w Londynie (dwa chartery)

          1855: pierwsza podróż w Europie

          1864: otwarcie biura i Hotelu Temperance w Londynie

          1865: wydanie The Excursionist, pierwszy katalog

          1872: pierwsza podróż dookoła świata

W Wielkiej Brytanii t.o. łączą się z przewoźnikami:

          1953: Vladimir Reitz kupuje swój DC 3

          1970: Thomson powstaje z Britannia

          1977: Owners Abroad szuka klientów dla Dan Air

          1982: Airtours tworzy własnego t.o. W celu wypełnienia miejsc w samolotach

          1985: ILG tworzy Air Europe

W Wielkiej Brytanii t.o. łączą się z sektorem handlowym:

·         1980: Thomson kupuje sieć biur Sir Henry Lunn i tworzy Lunn Poly

          1990: Airtours kupuje biura: Pickfords oraz Hogg Robinson i tworzy Going Places

          1995: First Choice kupuje sieć Dolfin

Obserwuje się tendencję, aby nie łączyć się ze strukturami pobytowymi. Z tymi zawierane są umowy typu „release” lub „puste za pełne”

W Europie:

          Do roku 1997 najwięksi t.o. niemieccy czy angielscy działali na poziomie krajowym

          Tylko t.o. z mniejszych państw (Kuoni e Hotelplan w Szwajcarii, Tjaereborg w Dani) są międzynarodowe

          1989: upadek muru berlińskiego

          Lata 90-te: deindustrializacja i wyprzedaż sektora przemysłowego

          Przekształcenie się sektora turystycznego

          Nowe inwestycje w sektorze

          Zwiększenie oferty

          Powstanie podmiotów o charakterze międzynarodowym

Kryzys w sektorze podróży zagranicznych:

          Poszukiwania indywidualności

          Kupno usług odizolowanych

          Last minute

          Syndrom „po 11 września 2001

          Kryzys ekonomiczny 2002-2003

          Your holiday your choice

W Niemczech t.o. dążą do pełnej integracji:

          Niemcy pojmują wakacje jako absolutnie konieczny produkt

          W odróżnieniu od innych konsumentów nie przypisują wakacjom charakteru marzenia

          Cel główny wakacji: klimat, odpoczynek i rozrywka

          Szczególna potrzeba opieki

          Chętnie powracają w miejsca, w których dobrze się czuli

          Więksi tour operator natychmiast integrują się całkowicie

 

3 J-na

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin